Olen aina ollut todella empaattinen ja myötäelämisen kykyni on aina ollut suuri. Nyt tällä hetkellä autan päivittäisistä toimista selviämiseksi masentunutta henkilöä jolla elämässä muutenkin fyysisten syiden vuoksi erittäin hankala vaihe.
Tämä henkilö täyttää ajatukseni täysin, kuten eräs toinen autettava, josta en nyt tähän kirjoita enempää.
Aamulla herättyäni autettava on heti mielessä ja mietin millä eri tavoin voisin tätä auttaa jotta tämän arkipäivä olisi sujuvampaa.
No, joka tapauksessa olen havainnut että tämän auttamistyön alettua olen paljon itkuherkempi kuin aiemmin. Onnen tunteita tuottaa jokainen edistysaskel ja hymy jonka näen autettavan kasvoilla. :)
Siksi aion jatkaa tätä niin kauan kuin tarve vaatii.
Tuntuu että masennun itsekin auttaessani muita masentuneita
5
136
Vastaukset
- Anonyymi00001
Toisen ihmisen auttaminen vaatii aina rajoja. Auttajan on tärkeää ymmärtää, että hän ei voi parantaa sairastunutta.
- Anonyymi00002
Vanha palomiesten sanonta. Pitää itse olla kunnossa, että voi auttaa toisia. Tilannetta voi siis verrata lentokoneen turvallisuusohjeisiin, että pitää ensin laittaa happinaamari omille kasvoille, ennen kuin voi auttaa sen jollekkin toiselle.
Vakava masennus on valitettavasti hyvin voimakas tila jota kuvailisin mustaksi aukoksi, joka vetää mukaansa myös ympäröivää maailmaa. Kuten tuossa jo joku mainitsi, auttajan (ja tavallaan myös autettavan) On yhdessä käytävä läpi ne realiteetit miten pystytään auttamaan. Mitkä on siis ne resurssit ja realiteetit missä, miten, milloin jne pystyy auttamaan.
Auttajan oman voinnin lisäksi kyse on myös siitä että liika auttaminen voi luoda karhunpalveluksen autettavalle.
Autettavan ihmisen on saatava niitä onnistumisenkokemuksia ja merkityksellisyyden tunnetta elämälleen, eikä niitä saada jos auttaja auttaa kaiken valmiiksi. - Anonyymi00003
On hienoa, että auttaa ystäviään, mutta on on muistettava oma hyvinvointi, omat voimavarat.
Miksi itsensä pitäisi sairastuttaa sairaan ihmisen takia ?
Itse kerran autoin kaveria, kun hänellä meni huonosti, ja väsytin itseäni liikaa. Se oli kuitenkin kokemus, ja opin siitä, että itsestäkin on pidettävä huolta. Hei,
Hyvä, että kirjoitit tänne. Kirjoittaminen ja ajatusten vaihto voi selkiyttää ajatuksia. Laitan tähän alle lisäksi infoa eri auttamistahoista, joihin voit halutessasi olla yhteydessä matalalla kynnyksellä ja anonyymisti.
- Tukinet.fi - Tukipisteesi netissä https://tukinet.fi/
Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy esimerkiksi:
MIELI Keskusteluapu kirjoittaen https://tukinet.fi/fi/palvelut/mieli-keskusteluapu-kirjoittaen
tai
Tukea psyykkisesti oireilevien tai sairastavien läheisille https://tukinet.net/teemat/tukea-psyykkisesti-oireilevien-tai-sairastavien-laheisille/tukisuhteet/
Lisäksi ma-to klo 15-21 on aikuisten kahdenkeskinen MIELI Kriisichat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa mielessä olevasta huolesta tai hankalasta elämäntilanteesta.
Tukinetissä on lisäksi monenlaisia ryhmä- ja yksilöchattejä sekä keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Esim. Ajanvarauschat mielenterveys- ja päihdeläheisille https://tukinet.fi/fi/palvelut/ajanvarauschat-mielenterveyslaheisille
Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.
Keskusteluapua kriisissä on mahdollista saada matalalla kynnyksellä myös:
- MIELI Kriisipuhelin
Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin MIELI Kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.
Ystävällisin terveisin
MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata- Anonyymi00004
Ensin kuvaat miten raskasta ja kuormittavaa työtä teet ja sitten kuitenkin annat ymmärtää jaksavasi tehdä tuota. Miksi olet niin rasittunut jos sinä kuitenkin saat siitä hyvän mielen? Kerrot että jokainen edistysaskel tuo sinulle onnen tunteita,niin onko sinulla mahdollisuus parantaa tää autettava ihminen jos hän hän edistyy hoidettaessa? Tuleeko hän paranemaan koskaan? Sanot jatkavasi niin kauan kuin tarve vaatii,niin oletko ainoa joka auttaa ja hoitaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt314183Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.472191Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö471355- 841207
Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi381148Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.251126Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä501071Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin161945Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!
Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os175879- 57855