Sitten vasta ajokortti kun on +18 vuotias. Enne käveltiin, pyöräiltiin,hiihdettiin jne ,eikä tarvinnut käydä autolla salilla treenaamassa pullamössökroppaa .
Alle 18-vuotiaat, poikkeusluvalla ajokortin saaneet kuljettajat eivät enää saa ajaa autoa yöaikaan. Uusi ajokorttilaki kieltää ikäpoikkeusluvalla kortin saaneita ajamasta yöaikaan kello 24–5. Muutos astui voimaan tänään perjantaina. Kielto koskee myös niitä kuljettajia, jotka ovat saaneet kortin ennen lakimuutosta.
Muutoksen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta sekä vähentää alaikäisten kuljettajien vakavia liikenneonnettomuuksia.
Ajokielto tarkoittaa käytännössä sitä, ettei 17-vuotiaan nuoren henkilöauton ajo-oikeus ole voimassa yöaikaan. Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Kallio muistuttaa Traficomin tiedotteessa, että nuori syyllistyy rikokseen, mikäli rikkoo yöaikaista ajokieltoa.
– Jos alaikäinen kuljettaja ajaa henkilöauton ajokorttia vaativaa ajoneuvoa klo 00–05 välisenä aikana, häntä epäillään kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta, josta voidaan määrätä sakko ja ajokielto, kertoo poliisitarkastaja Kallio sanoo.
Myös huoltaja voi saada sakon, mikäli luovuttaa omistamansa ajoneuvon alaikäisen kuljettajan haltuun.
Poliisitarkastaja Kallio toteaa, etteivät kaikki nuoret valitettavasti aja liikennesääntöjen mukaisesti. Lisäksi viime vuosina nuorten kuolemaan johtavista liikennekuolemista lähes 40 prosenttia tapahtui yöaikaan keskiyön ja aamuseitsemän välillä.
– Nuorten, eli 15–24-vuotiaiden, kuljettajien väestöön suhteutettu kuolemanriski on yli kaksinkertainen koko väestöön verrattuna.
Yöaikaisen ajokiellon lisäksi myös 17-vuotiaiden ikäpoikkeusluvan ehdot tiukentuvat. Jatkossa nuorella tulee olla säännöllinen kulkemistarve neljästi viikossa ja matkan on oltava aiempaa pidempi. Kävelymatkan tulisi olla vähintään seitsemän kilometriä tai joukkoliikenteellä tehdyn matkan keston vähintään puolitoista tuntia. Lisäksi ikäpoikkeuslupaa ei myönnetä lainkaan, jos nuori on tai on ollut ajokiellossa.
Osa ajokorttilain muutoksista astuu voimaan vasta syksyllä. Alaikäisten tulee esimerkiksi lokakuun alusta lähtien käyttää ajoneuvossaan nuoren kuljettajan tunnusta.
Poikkeuslupakortit lopetattava
Anonyymi-ap
0
87
Luetuimmat keskustelut
- 1771580
Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.104793En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58735Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset203598- 128561
- 48546
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus50528- 37526
Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä15510- 25493