Nokkaketjun kestoikä

Anonyymi-ap

Nykyautoissa sähköautoja lukuunottamatta on lähes kaikissa hammaskumihihna.
Sille valmistaja lupaa 60...120 tkm vaihtovälin.
Nokkaketjukoneille ei yleensä ilmoiteta vaihtoväliä, vaan oletetaan sen kestävän ikuisesti.
Mutta mikä on todellisuus, käyntiäänestä voi ennakoida ketjun venyneen ohi ketjunkiristimen toiminta-alueen.
Ketju alkaa rallattaa.

Joissain autoissa nokka-akselia ohjataan hammasrattailla.

Kun ketju on venynyt muuttuu venttiilien ajoitus jonkin verran, mutta ketju ei vielä ole vaarassa katketa.
Kestääkö ketju 100, 200, 300, 400 vai peräti 500 tkm ennenkuin se on pakko vaihtaa?
Riittääkö pelkästään jakoketjun kiristimen vaihto?

6

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      En tiedä ketjun keskimääräistä käyttöikää, mutta omalla Skoda 2 l bensa superbilla on ajettu alkuperäisellä ketjulla jo 280.000 km.

    • Anonyymi00002

      Ennen oli autoissa vanhvat tuolariset ketjut jakopäässä, jotka kestivät kevyesti auton iän. Nykyisin näyttää olevan hyvin heppoiset yksiriviset, jotka näyttävät lähinnä olkupyörän ketjuille. Huonoimmat viritykset ovat kestäneet n. 100 000 km. Se näiden nykyautojen laadusta.

    • Anonyymi00003

      2019 Corollassa nyt 240000km ei ketjun vaihtoa. Edellisessä subarussa oli yli 300000km ei vaihdettu ketjua ennenkuin vaihdoin pois. Kyllä ketju kestää, jos tehty oikein.

    • Anonyymi00004

      Mun diiselin hihnanvaihtoväli on 175 tkm./ 10 vuotta . Hyvin kuiva hihna kestää .

    • Anonyymi00005

      Ketjun kestossa on isoja eroja eri aikakausien ja merkkien välillä. Nykyiset eivät välttämättä kestä niin kuin paremman vanhat, sillä siellä on ohjurit ja ne kuluvat ja vaikka itse ketju voisi kestää, niin remppa on edessä suht nopeasti. Jos moottorista alkaa kuulua uutta pientäkin räpinää tai muuta outoa ääntä tai auto antaa vikailmoituksen esim. ajoitksesta tms. niin auto heti pajalle.

      • Anonyymi00006

        Autossani on kaksirivinen nokkaketju ja yksirivinen öljypumpun käyttöketju,
        Onko syytä olla huolissään kun autolla on ajettu 330 tkm ?

        Jos olisin huolissani ja haluaisin vaihtaa ketjun olen ongelmissa, sillä varaosaa ei löydy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      171
      1589
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1196
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      56
      1061
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      187
      888
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      40
      783
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      740
    7. 62
      696
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      33
      671
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      634
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      78
      588
    Aihe