Kun Lehto lopetti, ehkä lopetan saman tapaisella formaatilla luodut ristikot. Tapsan ristarit on Punaisen Pelikaanin perusristikon kokoinen ristikko.
Nyt yksi, jossa ei ole alku- eikä loppupiiloja. Rakenteellisena heikkoutena on muutamat isohkot alueet ristikon sisällä. Niistä tosin on hyötyä vihjeiden kanssa.
Sanasto on melkein PuPe-kelpoinen, mutta muutama huono sana pudottaisi alle.
Tapio ristarit
74
670
Vastaukset
- Anonyymi00001
Missä lehdissä näitä Tapsan ristareita on julkaistaan?
- Anonyymi00002
Vain sivuillani.
https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/omat-ristikot/#post-38400 voi tutustua.
Tästä ristikosta on saatavissa myös kirjapainoon soveltuva versio, jossa tiedostoa ei ole pakattu eikä kuvakokoa pienennetty. Netissä suoraan näkyvässä versiossa on pientä tason laskua alkuperäisversioon nähden - vähän samaan tapaan kuin Ilta-Sanomissa ristikoiden taso on heikompi kuin IS:lle lähetetyn alkuperäisversion.
Tuli yksi alkupiilo sittenkin, mutta se on kehällä eikä siihen juuri mitään huomiota kiinnitä. - Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Vain sivuillani.
https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/omat-ristikot/#post-38400 voi tutustua.
Tästä ristikosta on saatavissa myös kirjapainoon soveltuva versio, jossa tiedostoa ei ole pakattu eikä kuvakokoa pienennetty. Netissä suoraan näkyvässä versiossa on pientä tason laskua alkuperäisversioon nähden - vähän samaan tapaan kuin Ilta-Sanomissa ristikoiden taso on heikompi kuin IS:lle lähetetyn alkuperäisversion.
Tuli yksi alkupiilo sittenkin, mutta se on kehällä eikä siihen juuri mitään huomiota kiinnitä.Arvioin ristikon julkaisukelpoisuutta mielestäni varsin rehellisesti. Vaikka sanastossa ei olisi eräitä pikku puutteita ja ristikko olisi sanastollisestikin PuPe-kelpoinen, ei se tietenkään Ekille kelpaisi tunnetuista syistä.
- Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Arvioin ristikon julkaisukelpoisuutta mielestäni varsin rehellisesti. Vaikka sanastossa ei olisi eräitä pikku puutteita ja ristikko olisi sanastollisestikin PuPe-kelpoinen, ei se tietenkään Ekille kelpaisi tunnetuista syistä.
Joo, sitä voi kysyä minkä takia olet hankkiutunut riitoihin tällaisen merkittävän sanaristikkoja julkaisevan tahon kanssa.
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Joo, sitä voi kysyä minkä takia olet hankkiutunut riitoihin tällaisen merkittävän sanaristikkoja julkaisevan tahon kanssa.
Jos saisin paremmalla sanastolla, voisin itselleni osoittaa, että saisin nättejä PuPe-ristikoita.
Piti tehdä kaksi eri versiota. Demona kirjapainoon todennäköisesti maksimaalisen laadun tuottavan ristikon koko on 2346x3300px. Visuaalisesti olisi taatusti PuPen parhaimmistoa.
Nettiä varten minulla on WordPressin lisäosa, joka muuttaa tiedostot webp-formaattiin, joka laskee laatua. Sen lisäksi, että laatu laskee, se laittaa kuvan maksimileveydeksi 1456, jolloin tulee psystykooksi 2048. Tein uudella ruudukolla suoraan 1456x2048px kokoisen version. En kokonaan laatinut uusiksi. Vain pohjaruudukon uusin kokonaan. Koska en saa maksimilaatuisia nettiristikoita, pitää koko kuitenkin pitää max suurena. - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Jos saisin paremmalla sanastolla, voisin itselleni osoittaa, että saisin nättejä PuPe-ristikoita.
Piti tehdä kaksi eri versiota. Demona kirjapainoon todennäköisesti maksimaalisen laadun tuottavan ristikon koko on 2346x3300px. Visuaalisesti olisi taatusti PuPen parhaimmistoa.
Nettiä varten minulla on WordPressin lisäosa, joka muuttaa tiedostot webp-formaattiin, joka laskee laatua. Sen lisäksi, että laatu laskee, se laittaa kuvan maksimileveydeksi 1456, jolloin tulee psystykooksi 2048. Tein uudella ruudukolla suoraan 1456x2048px kokoisen version. En kokonaan laatinut uusiksi. Vain pohjaruudukon uusin kokonaan. Koska en saa maksimilaatuisia nettiristikoita, pitää koko kuitenkin pitää max suurena.Haihattelet nyt pääsystä Pelikaaneihin? Siltä tuo ainakin kuulostaa. Olet harhainen, kuka tahansa muu sen huomaa.
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Haihattelet nyt pääsystä Pelikaaneihin? Siltä tuo ainakin kuulostaa. Olet harhainen, kuka tahansa muu sen huomaa.
Eräs nettituttu sanoi, ettei tässä sanastokin on kohtuullinen. Tiedän kyllä, että ei Ekille riittävän hyvää, mutta periaatteessa Iisakkikelpoinen sanasto, sillä Iisakin Ristikot -lehteen ei vaadita yhtä hyvää sanastoa kuin PuPeen - tullut esille ihan ristikoita tarkastellessani.
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Eräs nettituttu sanoi, ettei tässä sanastokin on kohtuullinen. Tiedän kyllä, että ei Ekille riittävän hyvää, mutta periaatteessa Iisakkikelpoinen sanasto, sillä Iisakin Ristikot -lehteen ei vaadita yhtä hyvää sanastoa kuin PuPeen - tullut esille ihan ristikoita tarkastellessani.
Ettei tässä sanastokin on kohtuullinen - lause kuvaa erinomaisesti suomen kielen tasoasi. Ja varmaan rustikoidesi (oma ilmauksesi) sanaston tasoa.
- Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Eräs nettituttu sanoi, ettei tässä sanastokin on kohtuullinen. Tiedän kyllä, että ei Ekille riittävän hyvää, mutta periaatteessa Iisakkikelpoinen sanasto, sillä Iisakin Ristikot -lehteen ei vaadita yhtä hyvää sanastoa kuin PuPeen - tullut esille ihan ristikoita tarkastellessani.
Tässä ristikossa, joka ei ole yhtä tyylikäs kuin annat ymmärtää, on myös kohtalokas asia- tai kirjoitusvirhe. Pitäisi tarkistaa kunnolla kaikki kirjoitusasut. Toisaalta ihan sama, eihän tätä missään julkaista.
- Anonyymi00010
Anonyymi00007 kirjoitti:
Eräs nettituttu sanoi, ettei tässä sanastokin on kohtuullinen. Tiedän kyllä, että ei Ekille riittävän hyvää, mutta periaatteessa Iisakkikelpoinen sanasto, sillä Iisakin Ristikot -lehteen ei vaadita yhtä hyvää sanastoa kuin PuPeen - tullut esille ihan ristikoita tarkastellessani.
PuPessa on julkaisu kuvituksellisesti ja laadintateknisesti paljon huonompia ristikoita kuin viimeisin PuPe-koossa tekemäni ristikko. Sanaston heikkoudet tiedän itsekin. Mielestäni onnistuin kohtuullisen hyvin vihjeityksissä, mutta niiden arvioiminen itse on vaikeaa. Haluan myös tietoisesti välttää tiettyä kirjainjekkuiluita, joita Sanaris tunkee jopa helpohkoihin Uutisristikoihin.
- Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
PuPessa on julkaisu kuvituksellisesti ja laadintateknisesti paljon huonompia ristikoita kuin viimeisin PuPe-koossa tekemäni ristikko. Sanaston heikkoudet tiedän itsekin. Mielestäni onnistuin kohtuullisen hyvin vihjeityksissä, mutta niiden arvioiminen itse on vaikeaa. Haluan myös tietoisesti välttää tiettyä kirjainjekkuiluita, joita Sanaris tunkee jopa helpohkoihin Uutisristikoihin.
Sehän on hyvä lähtökohta. On teillä ollut huonompiakin!
- Anonyymi00012
Anonyymi00008 kirjoitti:
Ettei tässä sanastokin on kohtuullinen - lause kuvaa erinomaisesti suomen kielen tasoasi. Ja varmaan rustikoidesi (oma ilmauksesi) sanaston tasoa.
Jäi juu ajatusvirhe kun en tarkistanut lopuksi tekstiä. Mutta tiedän varsin hyvin sen, että täällä joidenkin täytyy saada jotain, jota mollata. Vaikka sanasto olisi moitteeton, siltikin joku täällä keksii jostaki syyn ivailuun. Toivoisin rakentavaa palautetta enkä yksittäisten kirjoitusvirheiden pohjalta nousevaa ivailua.
- Anonyymi00013
Anonyymi00009 kirjoitti:
Tässä ristikossa, joka ei ole yhtä tyylikäs kuin annat ymmärtää, on myös kohtalokas asia- tai kirjoitusvirhe. Pitäisi tarkistaa kunnolla kaikki kirjoitusasut. Toisaalta ihan sama, eihän tätä missään julkaista.
Tietty sana voidaan kirjoittaa kahdella eri tavalla.
- Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Tietty sana voidaan kirjoittaa kahdella eri tavalla.
Toki voit viitata eri vihjeeseen ja ratkaisusanaan kuin mitä uumoilen.
- Anonyymi00015
Anonyymi00013 kirjoitti:
Tietty sana voidaan kirjoittaa kahdella eri tavalla.
Jos katsot olevan jonkun virheen, laita tieto ainakin palautelomakkeela, joka on sivustolla.
Kuvien ja tekstien pitäisi olla priimaa ja ruudukko on parempi kuin IS suurimmassa osassa Extra ristikoissa. Esim. 6.6.2026 IS:n Koviksessa on epämääräisen harmaa ristikko. Vain Arto Kuivasen ristikon ruudukko on IS:ssä samaa tasoa kuin minun nettiversioni ruudukko.
IS Extra ja meikäläisen ristikoiden nettiversiot eivät tietenkään ole alkuperäisversioiden tasoisia. Kuivasen ja meikäläisen nettiversio ovat kuitenkin ne tasot, jotka ovat saavutettavissa. Parempia ei julkaisujärjestelmien puitteissa voi saada. - Anonyymi00023
Anonyymi00009 kirjoitti:
Tässä ristikossa, joka ei ole yhtä tyylikäs kuin annat ymmärtää, on myös kohtalokas asia- tai kirjoitusvirhe. Pitäisi tarkistaa kunnolla kaikki kirjoitusasut. Toisaalta ihan sama, eihän tätä missään julkaista.
Löysin virheen, Huolimattomuusvirhe. PAATON po. PÄÄTÖN. Jos tuollaisia huomaa, niistä on hyvä kertoa. Minulla ei ole virallisia tarkistajia, kuten Sanarisilla ja Kolmiokirjalla. Vastaavia saattaisi jäädä ja itse asiassa jääkin tarkastajilta huomaamatta.
- Anonyymi00016
kari kämäräinen - hinnatonta!
- Anonyymi00017
Mitä tarkoitat? Kari Kämäräinen on joskus laatinut Sanarisille ristikoita, sillä niitä on yksi Sanarisin arkistossa. Muistan jostakin kohdanneeni jonkun PuPe-ristikon. Taisi olla Pelikaaniristikoiden arkistossa. Mutta nyt taitaa Karilta olla laadinta vähissä tai niitä on vain Sanaseppojen lehdissä. En Karilta ole juuri ristikoita nähnyt.
- Anonyymi00018
Jos tarkoitat, että kirjoitan IS:n koviksista pöytä, en niin tee. Kuivasen ristikoissa on varsin selkeä ruudukko. Kärkkäisellä ja Pitkälällä ruudukko on epämääräisen harmaa - asian huomaa varsinkin suurennettaessa näytöllä.
Kärkkäisen teksti on selvää Kuivasen lailla. Pitkälän ristikot ovat olleet epätarkkoja, mutta niihin pitäisi jatkossa tulla parannus. Maksimilaatu niissäkin on Kuivasen taso. - Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Jos tarkoitat, että kirjoitan IS:n koviksista pöytä, en niin tee. Kuivasen ristikoissa on varsin selkeä ruudukko. Kärkkäisellä ja Pitkälällä ruudukko on epämääräisen harmaa - asian huomaa varsinkin suurennettaessa näytöllä.
Kärkkäisen teksti on selvää Kuivasen lailla. Pitkälän ristikot ovat olleet epätarkkoja, mutta niihin pitäisi jatkossa tulla parannus. Maksimilaatu niissäkin on Kuivasen taso.IS:n nettiversio on pakattua dataa, josta kärsii erityisesti ristikot, joissa on paljon yksityiskohtia. Ihan sama perusongelma on minulla webp-formaatin käytössä.
Tein ristikkopohjan, joka on WordPressissä optimoitu diginäytölle. Samaan tapaan Sanarisin kaikkien laatijoiden ja kuvittajien pitäisi optimoida ristikot IS:lle. - Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
IS:n nettiversio on pakattua dataa, josta kärsii erityisesti ristikot, joissa on paljon yksityiskohtia. Ihan sama perusongelma on minulla webp-formaatin käytössä.
Tein ristikkopohjan, joka on WordPressissä optimoitu diginäytölle. Samaan tapaan Sanarisin kaikkien laatijoiden ja kuvittajien pitäisi optimoida ristikot IS:lle.Demona laittamani painoa varten optimoitu versio vie noin kymmen kertaa enemmän levytilaa kuin nettiversio. Sama suhde lienee IS:ssäkin ts. jos lehti olisi laadukkaampi, levytilaa tarvittaisiin kymmenkertainen määrä ja dataa olisi samassa suhteessa siirrettävä.
- Anonyymi00021
Visuaalinen tavoite on se, että ristikot ovat aina selkeämpiä kuin IS:ssä.
Sanastossa ja rakenteessa tavoite on, että ristikot voisivat joskus olla teoriassa PuPe-kelpoisia. Koska en niitä PuPeen tee, ristikot ovat nettilaatua. - Anonyymi00022
>>Arvioin ristikon julkaisukelpoisuutta mielestäni varsin rehellisesti. Vaikka sanastossa ei olisi eräitä pikku puutteita ja ristikko olisi sanastollisestikin PuPe-kelpoinen, ei se tietenkään Ekille kelpaisi tunnetuista syistä.>>
Punaisessa Pelikaanissa ja lukuisissa lehtikioskin ristikkolehdissä on kyllä monen tasoista, usein varsin harrastelijatasoistakin ristikkotekelettä lehteen painettuna.
Kyllä näistä joku lehti olisi luomuksesi ottanut vastaan ja julkaissut. Jos vaan olisit itse kehdannut taikka viitsinyt niitä sinne tarjota.
Et voi tässä asiassa kyyristellä vanhan kiistakumppanisi, Ekin, luisevan selän taakse piiloon. - Anonyymi00024
Yksi tavoite on se, että ristikkoni olisi kimmokkeena siihen, minkä laatuisia kuvituksen osalta pitäisi julkaistujen ristikoiden olla.
https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/kuvitusdemoja/?view=all#post-38402
on sekä printti- että nettijulkaisuun soveltuvat ristikot esillä.
Nettiversioni ei toki anna juuri oikeaa kuvaa ajatellen mahdollista laatua IS Estrassa.
Nettiristikoissa olisi hyvä tietää, mikä on IS:n digilehden sivun koko pikseleinä ja minkä kokoisena esim. Kovis, MaanantaiKESKIS ja Uutisristikko ovat lehdessä pikseleinä. Android-laitteella en voi avata yksittäistä lehteä uuteen välilehteen enkä siten voi tallentaa sivuja juuri sellaisina kuin ne on julkaistu voidakseni tutkia asiaa jälkikäteen (Windows-koneella pystyi tallentamaan sivuja tietokoneelle).- Anonyymi00025
Tallensin Heli Kärkkäisen Kovis-ristikon PDF:nä ja extract-ohjelmalla erotin siitä kuvat. Leikkasin ristikon niin, että raamien paksuus olisi niin tarkkaan sama kuin perusruudukon. Siitä sain itse ristikolle ilman raameja kooksi 1768x1345. Jos väliviivojen paksuudeksi laskee 3px, ristikon ruudun sisäkooksi tulee 67,6px. Bittakarttaan on MAHDOTON luoda osapikseleitä. Kaikki Heli Kärkkäisen Kovis-ristikot ovat vääjäämättä sutturuudukollisia koska hän on määritellyt koon väärin. Oletettavasti joka ainoa netissä oleva Heli Kärkkäisen ristikon ruudukko on väärin määritelty.
Minulla ei ole väärin määriteltyä ruudukkoa kuin kahdessa ensimmäisessä ristikossani. Minulla oli paljon väärin määriteltyjä ruudukoita, mutta korjasin edellä mainittuja ristikkoja lukuun ottamatta kaikki ruudukot 100% oikeiksi.
Hesariformaatin ristikoitani WordPressin lisäosa pienentää, joten ne eivät ole nettioptimoituja, mutta uusin on. Se on niin tarkka kuin WordPress webp-formaatilla sen mahdollistaa.
Heli voisi luoda IS:n ristikoihin lähes yhtä siistit ruudukot kuin mitä minulla on tässä Tapion ristarit -ristikoissa ja joita minulla tulevissa ristikoissa. Helin vain pitäisi määrittää ristikot oikein. Ei pitäisi olla mahdoton tehtävä, koska se Arto Kuivaseltakin onnistuu. - Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Tallensin Heli Kärkkäisen Kovis-ristikon PDF:nä ja extract-ohjelmalla erotin siitä kuvat. Leikkasin ristikon niin, että raamien paksuus olisi niin tarkkaan sama kuin perusruudukon. Siitä sain itse ristikolle ilman raameja kooksi 1768x1345. Jos väliviivojen paksuudeksi laskee 3px, ristikon ruudun sisäkooksi tulee 67,6px. Bittakarttaan on MAHDOTON luoda osapikseleitä. Kaikki Heli Kärkkäisen Kovis-ristikot ovat vääjäämättä sutturuudukollisia koska hän on määritellyt koon väärin. Oletettavasti joka ainoa netissä oleva Heli Kärkkäisen ristikon ruudukko on väärin määritelty.
Minulla ei ole väärin määriteltyä ruudukkoa kuin kahdessa ensimmäisessä ristikossani. Minulla oli paljon väärin määriteltyjä ruudukoita, mutta korjasin edellä mainittuja ristikkoja lukuun ottamatta kaikki ruudukot 100% oikeiksi.
Hesariformaatin ristikoitani WordPressin lisäosa pienentää, joten ne eivät ole nettioptimoituja, mutta uusin on. Se on niin tarkka kuin WordPress webp-formaatilla sen mahdollistaa.
Heli voisi luoda IS:n ristikoihin lähes yhtä siistit ruudukot kuin mitä minulla on tässä Tapion ristarit -ristikoissa ja joita minulla tulevissa ristikoissa. Helin vain pitäisi määrittää ristikot oikein. Ei pitäisi olla mahdoton tehtävä, koska se Arto Kuivaseltakin onnistuu.Kysyin vielä apua Geminiltä:
Jotta Helin Kovis-ristikko asettuisi täydellisesti pikseliruudukkoon ilman suttua 68 px ruuduilla, pohjan koon pitäisi olla 1778 x 1352px.
Nykyisestä mitasta puuttuu siis:
• Leveyssuunnassa: 10px
• Korkeussuunnassa: 7px
Tämä lasku paljastaa aivan uskomattoman pienen virheen taustalla: ristikon pohja on vain 10 pikseliä liian kapea ja 7 pikseliä liian matala! Nuo muutamat puuttuvat pikselit pakottavat ohjelman rutistamaan ruudut niiksi suttuisiksi 67,6 px murtoluvuiksi. Jos Kärkkäisen taitossa annettaisiin ristikolle tämä pieni lisätila, koko suttuisuus häviäisi kerralla!
Edelleen on tosin selvittämättä, onko 67,6 laskennallinen koko Heli tai IS:n syytä. Koska Kuivasen ristikko on selvempi, vika on todennäköisesti Helin. Jos saisin aikaa IS:n ristikoiden laadun parantumista, sekin olisi hyvä asia. - Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
Kysyin vielä apua Geminiltä:
Jotta Helin Kovis-ristikko asettuisi täydellisesti pikseliruudukkoon ilman suttua 68 px ruuduilla, pohjan koon pitäisi olla 1778 x 1352px.
Nykyisestä mitasta puuttuu siis:
• Leveyssuunnassa: 10px
• Korkeussuunnassa: 7px
Tämä lasku paljastaa aivan uskomattoman pienen virheen taustalla: ristikon pohja on vain 10 pikseliä liian kapea ja 7 pikseliä liian matala! Nuo muutamat puuttuvat pikselit pakottavat ohjelman rutistamaan ruudut niiksi suttuisiksi 67,6 px murtoluvuiksi. Jos Kärkkäisen taitossa annettaisiin ristikolle tämä pieni lisätila, koko suttuisuus häviäisi kerralla!
Edelleen on tosin selvittämättä, onko 67,6 laskennallinen koko Heli tai IS:n syytä. Koska Kuivasen ristikko on selvempi, vika on todennäköisesti Helin. Jos saisin aikaa IS:n ristikoiden laadun parantumista, sekin olisi hyvä asia.Ei Kuivasenkaan ristikko ole ihan oikein, mutta lähempänä totuutta. Ks. https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/kuvitusdemoja/?view=all#post-38413
Toivottavasti IS:n ristikoiden tarkkuus näköiselehdessä asettuisi joskus samalle tasolle nettiversioni kanssa. - Anonyymi00028
Puhelimen Chrome selaimessa on HTML-sivuilla Download-toiminto olemassa. Se näköjään toimii noilla IS:n ristikkosivuillakin.
Tuoreen Pehmis-ristikon koko sivun Chrome downloadasi 3,551 MB kokoisena. Ilmeisesti se tallettaa sen HTML-muotoon, vaikka mitään tiedostopäätettä ei mukaan tulekaan. Tämä HTML-tiedosto ei kuitenkaan avaudu Windowsissa millään selaimilla. Ladattu möhkäle on käyttökelvoton.
Android-puhelimissa on tosiaan rajallisen kököt mahdollisuudet tallentaa Web-sivustoja tai niillä olevia kuvia omalle puhelimelleen.
Kyse ei liene tässä siitä, että IS-ristikot olisivat jonkln suojauksen takana. Android puhelimen selainohjelmat eivät vaan osaa napata ruudulta korkearesoluutioisena kuvaa talteen.
Windows-koneilla tuo PNG-kuvan talletus tapahtuu helpolla, oikean hiiren näppäimen takaa klikkaamalla. - Anonyymi00029
Anonyymi00027 kirjoitti:
Ei Kuivasenkaan ristikko ole ihan oikein, mutta lähempänä totuutta. Ks. https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/kuvitusdemoja/?view=all#post-38413
Toivottavasti IS:n ristikoiden tarkkuus näköiselehdessä asettuisi joskus samalle tasolle nettiversioni kanssa.Kun sinulla ei selvästikään ole muuta tekemistä, voit mittailla näitä ihan niin paljon kuin huvittaa. Voisitko kuitenkin esitellä nämä ihan omassa blogissasi, sivustollasi tai ihan missä tahansa muualla?
Kuvittelitko sinä todella korvaavasi Lehdon Hesarin ristikontekijänä, kun teit ristikkosi samaan pohjaan? No, eipä kukaan kiellä toisia suuria ajattelemasta. - Anonyymi00032
Anonyymi00028 kirjoitti:
Puhelimen Chrome selaimessa on HTML-sivuilla Download-toiminto olemassa. Se näköjään toimii noilla IS:n ristikkosivuillakin.
Tuoreen Pehmis-ristikon koko sivun Chrome downloadasi 3,551 MB kokoisena. Ilmeisesti se tallettaa sen HTML-muotoon, vaikka mitään tiedostopäätettä ei mukaan tulekaan. Tämä HTML-tiedosto ei kuitenkaan avaudu Windowsissa millään selaimilla. Ladattu möhkäle on käyttökelvoton.
Android-puhelimissa on tosiaan rajallisen kököt mahdollisuudet tallentaa Web-sivustoja tai niillä olevia kuvia omalle puhelimelleen.
Kyse ei liene tässä siitä, että IS-ristikot olisivat jonkln suojauksen takana. Android puhelimen selainohjelmat eivät vaan osaa napata ruudulta korkearesoluutioisena kuvaa talteen.
Windows-koneilla tuo PNG-kuvan talletus tapahtuu helpolla, oikean hiiren näppäimen takaa klikkaamalla.Ratkaisin ongelman tallentamalla sivun tulostustoiminnalla PDF:nä. Tarkastelin viimeksi PDF-tiedostosta löytyvää sivua. PDF:ssä sivun koko on 1920x2818px. Siitä leikkasin irti ristikot niin tarkasti kuin osasin.
- Anonyymi00033
Anonyymi00029 kirjoitti:
Kun sinulla ei selvästikään ole muuta tekemistä, voit mittailla näitä ihan niin paljon kuin huvittaa. Voisitko kuitenkin esitellä nämä ihan omassa blogissasi, sivustollasi tai ihan missä tahansa muualla?
Kuvittelitko sinä todella korvaavasi Lehdon Hesarin ristikontekijänä, kun teit ristikkosi samaan pohjaan? No, eipä kukaan kiellä toisia suuria ajattelemasta."Kuvittelitko sinä todella korvaavasi Lehdon Hesarin ristikontekijänä, kun teit ristikkosi samaan pohjaan? No, eipä kukaan kiellä toisia suuria ajattelemasta."
Kuukausiristikoiden kohdalla ajattelin, että Hesari voisi arvostaa laatua. Kuukausiliitteessä on ymmärtääkseni aikakausilehtipaperi, jossa värit toistuvat sanomalehtipaperia paremmin. - Anonyymi00037
Anonyymi00026 kirjoitti:
Kysyin vielä apua Geminiltä:
Jotta Helin Kovis-ristikko asettuisi täydellisesti pikseliruudukkoon ilman suttua 68 px ruuduilla, pohjan koon pitäisi olla 1778 x 1352px.
Nykyisestä mitasta puuttuu siis:
• Leveyssuunnassa: 10px
• Korkeussuunnassa: 7px
Tämä lasku paljastaa aivan uskomattoman pienen virheen taustalla: ristikon pohja on vain 10 pikseliä liian kapea ja 7 pikseliä liian matala! Nuo muutamat puuttuvat pikselit pakottavat ohjelman rutistamaan ruudut niiksi suttuisiksi 67,6 px murtoluvuiksi. Jos Kärkkäisen taitossa annettaisiin ristikolle tämä pieni lisätila, koko suttuisuus häviäisi kerralla!
Edelleen on tosin selvittämättä, onko 67,6 laskennallinen koko Heli tai IS:n syytä. Koska Kuivasen ristikko on selvempi, vika on todennäköisesti Helin. Jos saisin aikaa IS:n ristikoiden laadun parantumista, sekin olisi hyvä asia.Tulostin selaimessa näköislehden kovissivun PDF-tiedostoksi, ja bittikartan kooksi tuli 2302 x 3377. Ristikko ilman paksuja reunaviivoja on 2122 x 1611. Näyttöni tarkkuus on 1920 x 1200, ja näköislehteä lukiessakin ristikon viivat ja tekstit ovat aivan riittävän teräviä.
Eri laitteilla näköislehden sivujen bittikartat ovat tämän perusteella eri kokoisia, joten pikselien viilaus ei ole ratkaisu. - Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
Tulostin selaimessa näköislehden kovissivun PDF-tiedostoksi, ja bittikartan kooksi tuli 2302 x 3377. Ristikko ilman paksuja reunaviivoja on 2122 x 1611. Näyttöni tarkkuus on 1920 x 1200, ja näköislehteä lukiessakin ristikon viivat ja tekstit ovat aivan riittävän teräviä.
Eri laitteilla näköislehden sivujen bittikartat ovat tämän perusteella eri kokoisia, joten pikselien viilaus ei ole ratkaisu.Outo. Millä sinä sain ilmoittamasi koot?
Itse purin PDF-tiedoston tools.pdf24.org/en/extract-images exctract-ohjelmalla ja sain 1920x2818px kokoiset sivut. Näytön resoluutiolla ei pitäisi olla extract-ohjelmalla sivut purettaessa mitään tekemistä sen suhteen, minkä kokoisia ovat puretut tiedostot.
Kun leikkasin 1920x2818px sivusta ristikon irti, sain Kovis-ristikolle 1768x1345px. Näillä lukemilla tuli sutturuudukon luova laskennallinen 67,6px ruudun sisämitta. Tarkka ruudukko olisi vaatinut 68px tarkan sisämitan.
2122x1611 on vaikea purkaa sitä, minkä kokoisia ovat sisäruudut, sillä epämääräisestä ruudukosta on tuossa koossa vaikea päätellä, minkä paksuinen on ruudun viiva.
Laskin 66,6px sen mukaan, että väliviiva on 3px. 2122x1611 on väliviiva pitää laskea joko 4 tai 5 pikselin mukaan. Jos sain laskennalliseksi ruutukooksi desimaalin, se tulisi vääjäämättä myös isommasta ristikosta.
Desimaaliarvoisista ruudun mitoista tulee automaattisesti sutturuudukoita. Niiden on mahdoton olla yhtä tarkkoja kuin nettiristikoitteni ruudukot. Minusta on perusteltua vaatia Sanarisilta ja IS:ltä yhtä tarkkoja ruudukoita kuin mitä ristikkoni nettiversio edustaa. Sekin on pakattua dataa ihan kuin IS:n ristikotkin.
Ruudukon on mahdoton olla nettijulkaisussa siisti, jos lähtökohtana on ristikko, jossa ruudun sisämitta tuottaa IS:llä lähetetyssä bittikarttamuotoisessa ristikossa desimaaliluvun tai IS:n systeemi muuttaa ruudukon kooksi desimaaliluvun. Olennaisinta ei ole se, onko leveys vähän yli 1600px vai vähän yli 2100px.
Ruudukko voi sinusta olla riittävän tarkka, mutta jos jos se ei ole tarkin mahdollinen, kyse on minusta aivan selkeästä laatuvirheestä. Minun kriteeleilläni kaikki IS Extra Sanarisin tuottamat ristikot ovat laatuvirheellisiä. - Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
Outo. Millä sinä sain ilmoittamasi koot?
Itse purin PDF-tiedoston tools.pdf24.org/en/extract-images exctract-ohjelmalla ja sain 1920x2818px kokoiset sivut. Näytön resoluutiolla ei pitäisi olla extract-ohjelmalla sivut purettaessa mitään tekemistä sen suhteen, minkä kokoisia ovat puretut tiedostot.
Kun leikkasin 1920x2818px sivusta ristikon irti, sain Kovis-ristikolle 1768x1345px. Näillä lukemilla tuli sutturuudukon luova laskennallinen 67,6px ruudun sisämitta. Tarkka ruudukko olisi vaatinut 68px tarkan sisämitan.
2122x1611 on vaikea purkaa sitä, minkä kokoisia ovat sisäruudut, sillä epämääräisestä ruudukosta on tuossa koossa vaikea päätellä, minkä paksuinen on ruudun viiva.
Laskin 66,6px sen mukaan, että väliviiva on 3px. 2122x1611 on väliviiva pitää laskea joko 4 tai 5 pikselin mukaan. Jos sain laskennalliseksi ruutukooksi desimaalin, se tulisi vääjäämättä myös isommasta ristikosta.
Desimaaliarvoisista ruudun mitoista tulee automaattisesti sutturuudukoita. Niiden on mahdoton olla yhtä tarkkoja kuin nettiristikoitteni ruudukot. Minusta on perusteltua vaatia Sanarisilta ja IS:ltä yhtä tarkkoja ruudukoita kuin mitä ristikkoni nettiversio edustaa. Sekin on pakattua dataa ihan kuin IS:n ristikotkin.
Ruudukon on mahdoton olla nettijulkaisussa siisti, jos lähtökohtana on ristikko, jossa ruudun sisämitta tuottaa IS:llä lähetetyssä bittikarttamuotoisessa ristikossa desimaaliluvun tai IS:n systeemi muuttaa ruudukon kooksi desimaaliluvun. Olennaisinta ei ole se, onko leveys vähän yli 1600px vai vähän yli 2100px.
Ruudukko voi sinusta olla riittävän tarkka, mutta jos jos se ei ole tarkin mahdollinen, kyse on minusta aivan selkeästä laatuvirheestä. Minun kriteeleilläni kaikki IS Extra Sanarisin tuottamat ristikot ovat laatuvirheellisiä.Tekemäni ristikko edustaa tarkkuudessaan sitä tasoa, jota edellytän IS Extran ristikoilta. Tai ainakin lähelle pitäisi päästä.
- Anonyymi00040
Anonyymi00038 kirjoitti:
Outo. Millä sinä sain ilmoittamasi koot?
Itse purin PDF-tiedoston tools.pdf24.org/en/extract-images exctract-ohjelmalla ja sain 1920x2818px kokoiset sivut. Näytön resoluutiolla ei pitäisi olla extract-ohjelmalla sivut purettaessa mitään tekemistä sen suhteen, minkä kokoisia ovat puretut tiedostot.
Kun leikkasin 1920x2818px sivusta ristikon irti, sain Kovis-ristikolle 1768x1345px. Näillä lukemilla tuli sutturuudukon luova laskennallinen 67,6px ruudun sisämitta. Tarkka ruudukko olisi vaatinut 68px tarkan sisämitan.
2122x1611 on vaikea purkaa sitä, minkä kokoisia ovat sisäruudut, sillä epämääräisestä ruudukosta on tuossa koossa vaikea päätellä, minkä paksuinen on ruudun viiva.
Laskin 66,6px sen mukaan, että väliviiva on 3px. 2122x1611 on väliviiva pitää laskea joko 4 tai 5 pikselin mukaan. Jos sain laskennalliseksi ruutukooksi desimaalin, se tulisi vääjäämättä myös isommasta ristikosta.
Desimaaliarvoisista ruudun mitoista tulee automaattisesti sutturuudukoita. Niiden on mahdoton olla yhtä tarkkoja kuin nettiristikoitteni ruudukot. Minusta on perusteltua vaatia Sanarisilta ja IS:ltä yhtä tarkkoja ruudukoita kuin mitä ristikkoni nettiversio edustaa. Sekin on pakattua dataa ihan kuin IS:n ristikotkin.
Ruudukon on mahdoton olla nettijulkaisussa siisti, jos lähtökohtana on ristikko, jossa ruudun sisämitta tuottaa IS:llä lähetetyssä bittikarttamuotoisessa ristikossa desimaaliluvun tai IS:n systeemi muuttaa ruudukon kooksi desimaaliluvun. Olennaisinta ei ole se, onko leveys vähän yli 1600px vai vähän yli 2100px.
Ruudukko voi sinusta olla riittävän tarkka, mutta jos jos se ei ole tarkin mahdollinen, kyse on minusta aivan selkeästä laatuvirheestä. Minun kriteeleilläni kaikki IS Extra Sanarisin tuottamat ristikot ovat laatuvirheellisiä.Laatua laskee jo se, että ruudukko ja siihen sulautetut kuvat ovat JPG-formaatilla. IS:n ristikoiden laatu parantuisi selvästi, jos myös itse ristikko ja siihen sulautetut kuvat olisi PNG-muodossa. Varsinkin ruudukon laatu parantuisi, mutta myös pääkuvien ja vihjekuvien laatu paranisi. Sinänsä ihmettelen, miksei ristikkosivu voisi olla yksi PNG-formaatissa oleva kuva.
Lähetetyn tiedoston formaatin vaihto jo hieman parantaisi laatua. - Anonyymi00041
Anonyymi00040 kirjoitti:
Laatua laskee jo se, että ruudukko ja siihen sulautetut kuvat ovat JPG-formaatilla. IS:n ristikoiden laatu parantuisi selvästi, jos myös itse ristikko ja siihen sulautetut kuvat olisi PNG-muodossa. Varsinkin ruudukon laatu parantuisi, mutta myös pääkuvien ja vihjekuvien laatu paranisi. Sinänsä ihmettelen, miksei ristikkosivu voisi olla yksi PNG-formaatissa oleva kuva.
Lähetetyn tiedoston formaatin vaihto jo hieman parantaisi laatua.Nettiristikkoni on laadukkaampia yksinkertaisesti jo siitä syystä, että lähetän ristikkoni WordPressin käsittelyyn PNG-muodossa. Jos ristikko olisi JPG-muodossa lähetetty, laatu olisi paljon huonompi.
- Anonyymi00042
Anonyymi00037 kirjoitti:
Tulostin selaimessa näköislehden kovissivun PDF-tiedostoksi, ja bittikartan kooksi tuli 2302 x 3377. Ristikko ilman paksuja reunaviivoja on 2122 x 1611. Näyttöni tarkkuus on 1920 x 1200, ja näköislehteä lukiessakin ristikon viivat ja tekstit ovat aivan riittävän teräviä.
Eri laitteilla näköislehden sivujen bittikartat ovat tämän perusteella eri kokoisia, joten pikselien viilaus ei ole ratkaisu.Ruudun koko on molempiin suuntiin melkein 85px (84,9x84,8; sisämitta 80px tai 81px) ja lähempänä täyttä lukua kuin sillä koolla, mitä minä sain PDF-tiedostosta.
Jos eri laitteilla tulee eri PDF, laskelmani saattaa antaa väärän kuvan siitä, mistä epämääräisen harmaa ruudukko johtuu. Ainakin käy niin, että ehdottamani uudet arvot eivät ole käyttökelpoisia, jos purkamassani PDF:ssä sivun koko ei ole se, minkä Sanaris antoi IS:lle. - Anonyymi00043
Anonyymi00040 kirjoitti:
Laatua laskee jo se, että ruudukko ja siihen sulautetut kuvat ovat JPG-formaatilla. IS:n ristikoiden laatu parantuisi selvästi, jos myös itse ristikko ja siihen sulautetut kuvat olisi PNG-muodossa. Varsinkin ruudukon laatu parantuisi, mutta myös pääkuvien ja vihjekuvien laatu paranisi. Sinänsä ihmettelen, miksei ristikkosivu voisi olla yksi PNG-formaatissa oleva kuva.
Lähetetyn tiedoston formaatin vaihto jo hieman parantaisi laatua.Otin Firefoxin kuvakaappaukset tietokoneen ja Androidin näytöiltä. Molemmissa oli sama 1920x1200 px näyttö. Molemmat olivat 600 MB:n valokuituliittymässä.
Poimin molemmista palasia samasta kohtaa ja kokosin niistä "kollaasin". Kuvassa vertailu nelinkertaiseksi suurennettuna. Suurennuksen tein ilman mitään interpolaatiota, eli pikselit vain nelinkertaistettiin, jolloin 1x1-pikselistä tuli 4x4 pikselin neliö, jonka kaikki 16 pikseliä ovat samanvärisiä: https://i.imgur.com/DYUTeMw.png
Terävämmät osat ovat tietokoneesta ja sumeammat Androidista. Android-kuvakaappauksen sumeus näkyy selvimmin viivoissa, ja tykki-kuvassa näkyy myös (Androidin) jpeg-roskapikseleitä (jpeg artifacts). - Anonyymi00044
Anonyymi00043 kirjoitti:
Otin Firefoxin kuvakaappaukset tietokoneen ja Androidin näytöiltä. Molemmissa oli sama 1920x1200 px näyttö. Molemmat olivat 600 MB:n valokuituliittymässä.
Poimin molemmista palasia samasta kohtaa ja kokosin niistä "kollaasin". Kuvassa vertailu nelinkertaiseksi suurennettuna. Suurennuksen tein ilman mitään interpolaatiota, eli pikselit vain nelinkertaistettiin, jolloin 1x1-pikselistä tuli 4x4 pikselin neliö, jonka kaikki 16 pikseliä ovat samanvärisiä: https://i.imgur.com/DYUTeMw.png
Terävämmät osat ovat tietokoneesta ja sumeammat Androidista. Android-kuvakaappauksen sumeus näkyy selvimmin viivoissa, ja tykki-kuvassa näkyy myös (Androidin) jpeg-roskapikseleitä (jpeg artifacts).Ei ruudukko tietokoneellakaan ole yhtenäisen musta vaan vain keskiosa on musta. Mutta ruudukko ei kyllä myöskään ole Android-laitteen tapaan täyttä suttua.
Tein itse kuitenkin nettiversion ristikostani. Sen ruudukko on erittäin siisti Android-laitteellakin. Ruudukon laatu on aivan eri luokkaa kuin IS:ssä Sanarisin tuottamissa ristikoissa. Jos ruudukko tehdään täysin oikein, sen saa aivan siistinä Android-laitteellakin katsottuna.
Kyllä Sanaris & IS pitäisi pystyä tulemaan lähemmäksi ristikkoni laatua kuin tällä hetkellä on asian laita. - Anonyymi00045
Anonyymi00043 kirjoitti:
Otin Firefoxin kuvakaappaukset tietokoneen ja Androidin näytöiltä. Molemmissa oli sama 1920x1200 px näyttö. Molemmat olivat 600 MB:n valokuituliittymässä.
Poimin molemmista palasia samasta kohtaa ja kokosin niistä "kollaasin". Kuvassa vertailu nelinkertaiseksi suurennettuna. Suurennuksen tein ilman mitään interpolaatiota, eli pikselit vain nelinkertaistettiin, jolloin 1x1-pikselistä tuli 4x4 pikselin neliö, jonka kaikki 16 pikseliä ovat samanvärisiä: https://i.imgur.com/DYUTeMw.png
Terävämmät osat ovat tietokoneesta ja sumeammat Androidista. Android-kuvakaappauksen sumeus näkyy selvimmin viivoissa, ja tykki-kuvassa näkyy myös (Androidin) jpeg-roskapikseleitä (jpeg artifacts).Ero tietokoneella on toimintatavassa. Tietokoneella ruudukko ei ole tasavärinen. Joku viiva on musta ja kolme pikseliä paksu. Joku viiva on musta keskeltä ja reuniolla on kahta eri harmaata, mutta tietokone luo yhtenäisempiä viivakerroksia. Android pistää epämääräisen ruudukon oikein kunnolla sutturuudukoksi. Kunnon ruudukko olisi tietokoneella äärimmäisen terävä ruudukko ilman, että rinnakkain olisi kolmea eri värisävyä. Tietokoneella Helin sutturuudukko ei vaan näytä niin kamalalta kuin Androidilla.
Hirveän kaukana tietokoneellakin Helin ruudukko on omien ristikoitteni ruudukoista - aivan liian kaukana. - Anonyymi00046
Anonyymi00045 kirjoitti:
Ero tietokoneella on toimintatavassa. Tietokoneella ruudukko ei ole tasavärinen. Joku viiva on musta ja kolme pikseliä paksu. Joku viiva on musta keskeltä ja reuniolla on kahta eri harmaata, mutta tietokone luo yhtenäisempiä viivakerroksia. Android pistää epämääräisen ruudukon oikein kunnolla sutturuudukoksi. Kunnon ruudukko olisi tietokoneella äärimmäisen terävä ruudukko ilman, että rinnakkain olisi kolmea eri värisävyä. Tietokoneella Helin sutturuudukko ei vaan näytä niin kamalalta kuin Androidilla.
Hirveän kaukana tietokoneellakin Helin ruudukko on omien ristikoitteni ruudukoista - aivan liian kaukana.Näyttää siltä, että tietokone ei luo kuvaan antialiasing efektiä vaan näyttää kuvan raakana. Andoroid-laitteet pehmentävät ääriviivoja - kai luotu idealla, että pehmennetyt viivat ovat nätimpiä. Mutta tämä on todellista myrkkyä ristikoille erityisesti silloin, kun viivat ovat jo valmiiksi epämääräisiä. Kuviin antialiasing luo sen verran pehmennystä, että jos viivat ovat liian ohuita, kuvat näyttävät helposti epäteräviltä.
Automaattinen antialiasing merkitsee kuvittajille myös sitä, että kuviin ei saisi laittaa liian pieniä yksityiskohtia - ne menevät automaattisesti Androidilla mössöksi, josta ei saa kunnolla selvää, mitä kuvittaja on tarkoittanut kuvasta löydettävän. Heli oli laittanut eräässä kuvassa rokkarin punttiin pieniä niittejä - niitä oli Androidin näytöllä tavanomaisella suurennoksella mahdoton huomata. Kun suurensi selvästi, ne juuri ja juuri erotti. - Anonyymi00048
Anonyymi00045 kirjoitti:
Ero tietokoneella on toimintatavassa. Tietokoneella ruudukko ei ole tasavärinen. Joku viiva on musta ja kolme pikseliä paksu. Joku viiva on musta keskeltä ja reuniolla on kahta eri harmaata, mutta tietokone luo yhtenäisempiä viivakerroksia. Android pistää epämääräisen ruudukon oikein kunnolla sutturuudukoksi. Kunnon ruudukko olisi tietokoneella äärimmäisen terävä ruudukko ilman, että rinnakkain olisi kolmea eri värisävyä. Tietokoneella Helin sutturuudukko ei vaan näytä niin kamalalta kuin Androidilla.
Hirveän kaukana tietokoneellakin Helin ruudukko on omien ristikoitteni ruudukoista - aivan liian kaukana.Ristikkoni koko on IS:n tyylisillä reunoilla 1438x1889px. Ristikko on siis kooltaan Koviksen ja Pehmiksen väliltä ja mahtuisi vallan hyvin IS:n sivuille. Koska koko on samaa suuruusluokkaa ristikkoni on täysin vertailukelpoinen Sanarisin ristikoiden kanssa. Ristikoiden visuaalinen laatu on aivan eri tasolla kuin Sanarisin IS:n tuottamien ristikoiden laatu. Kaikkea laatueroa ei voi selittää sillä, että IS käsittelee kuvia. IS:ssä ristikot voisivat olla paljon lähempänä ristikoitteni laatua kuin ne nyt ovat.
- Anonyymi00049
Anonyymi00048 kirjoitti:
Ristikkoni koko on IS:n tyylisillä reunoilla 1438x1889px. Ristikko on siis kooltaan Koviksen ja Pehmiksen väliltä ja mahtuisi vallan hyvin IS:n sivuille. Koska koko on samaa suuruusluokkaa ristikkoni on täysin vertailukelpoinen Sanarisin ristikoiden kanssa. Ristikoiden visuaalinen laatu on aivan eri tasolla kuin Sanarisin IS:n tuottamien ristikoiden laatu. Kaikkea laatueroa ei voi selittää sillä, että IS käsittelee kuvia. IS:ssä ristikot voisivat olla paljon lähempänä ristikoitteni laatua kuin ne nyt ovat.
Tarkennan hieman. Laatu on erittäin korkea uusimmassa ristikossa.
Lehtoa mukailevien ristikoiden laatu ei ole aivan samalla tasolla, mutta niissäkin ruudukon laatu on ihan toista luokkaa kuin IS:n nettiristikoissa. Tekstin ja kuvien laatu Lehto-formaatissa hieman kärsii pakkaamisesta ja pienentämisestä.
- Anonyymi00034
Lempattiinko Lehto tosiaan pois Hesarin ristikontekijänä? Olis itte halunnut jatkaa, mutta HS-Konserni sanoi että ei tartte vaivautua enää.
Lohdutuksena saa kuitenkin pitää KK-liitteen ristikoiden laatimista vielä jonkin aikaa.- Anonyymi00035
En tiedä olisiko Lehto vielä halunnut jatkaa, mutta perjantairistikoita hän ei enää jatka. Ovatko KK-liitteen ristikot lohdutusta, en tiedä.
Kukaan ei nyt voi kiistää, että pystyn tuottamaan lehtiin visuaaliselta ilmeeltä mahdollisimman skarppeja ristikoita. Ruudukko, kaikki tekstit ja vihjekuvat olisivat niin hyviä kuin ne kulloisellakin alustalla voisivat olla.
Nämä minun omien ristikoideni kokoviilaukset sekä IS:n ristikoiden tarkka tutkiminen on ihan kaikkien Sanoma-konsernin ristikoita ratkojien etu, jos vain Sanaris ja Sanoma-konserni ottavat opikseen antamastani äärimmäisen tarkasta palautteesta. Ihan koko skenen puolesta itse asiassa olen nyt ristikoitani luonut. Kun olen luonut itse ristikoita, olen itse joutunut paneutumaan niiden luontiin liittyviin detaljeihin. Ilman kunnon asiaan panautumista, en olisi tiennyt sitä, miten huolimattomasti Sanaris ja Ilta-Sanomat toimivat IS Extrassa julkaistujen ristikoiden suhteen.
Kuinkahan pitkää Keesing sietää sitä, että ristikoita ei Sanoma-konsernille toimiteta niin hyvinä kuin ne voisivat olla. - Anonyymi00047
Anonyymi00035 kirjoitti:
En tiedä olisiko Lehto vielä halunnut jatkaa, mutta perjantairistikoita hän ei enää jatka. Ovatko KK-liitteen ristikot lohdutusta, en tiedä.
Kukaan ei nyt voi kiistää, että pystyn tuottamaan lehtiin visuaaliselta ilmeeltä mahdollisimman skarppeja ristikoita. Ruudukko, kaikki tekstit ja vihjekuvat olisivat niin hyviä kuin ne kulloisellakin alustalla voisivat olla.
Nämä minun omien ristikoideni kokoviilaukset sekä IS:n ristikoiden tarkka tutkiminen on ihan kaikkien Sanoma-konsernin ristikoita ratkojien etu, jos vain Sanaris ja Sanoma-konserni ottavat opikseen antamastani äärimmäisen tarkasta palautteesta. Ihan koko skenen puolesta itse asiassa olen nyt ristikoitani luonut. Kun olen luonut itse ristikoita, olen itse joutunut paneutumaan niiden luontiin liittyviin detaljeihin. Ilman kunnon asiaan panautumista, en olisi tiennyt sitä, miten huolimattomasti Sanaris ja Ilta-Sanomat toimivat IS Extrassa julkaistujen ristikoiden suhteen.
Kuinkahan pitkää Keesing sietää sitä, että ristikoita ei Sanoma-konsernille toimiteta niin hyvinä kuin ne voisivat olla."Kukaan ei nyt voi kiistää, että pystyn tuottamaan lehtiin visuaaliselta ilmeeltä mahdollisimman skarppeja ristikoita."
Mitään näyttöä sinulla ei sellaisesta ole, koskaan mikään lehti ei ole ristikoitasi julkaissut. Olet kova puhumaan, mutta ei suuret sanat suuta halkaise. - Anonyymi00051
Anonyymi00047 kirjoitti:
"Kukaan ei nyt voi kiistää, että pystyn tuottamaan lehtiin visuaaliselta ilmeeltä mahdollisimman skarppeja ristikoita."
Mitään näyttöä sinulla ei sellaisesta ole, koskaan mikään lehti ei ole ristikoitasi julkaissut. Olet kova puhumaan, mutta ei suuret sanat suuta halkaise.Tapio Ristarit visuaalinen laatu on hurjan paljon parempi kuin Sanarisin IS:lle IS Extraan toimittamissa ristikoissa. Pystyn tuottamaan ainakin laadukkaita nettiristikoita.
Koska tiedän, millä periaateella ristikot pitäisi tehdä paparille, on aivan varmaa, että ristikoit näyttäisivät hyvältä myös paperilla. - Anonyymi00052
Anonyymi00051 kirjoitti:
Tapio Ristarit visuaalinen laatu on hurjan paljon parempi kuin Sanarisin IS:lle IS Extraan toimittamissa ristikoissa. Pystyn tuottamaan ainakin laadukkaita nettiristikoita.
Koska tiedän, millä periaateella ristikot pitäisi tehdä paparille, on aivan varmaa, että ristikoit näyttäisivät hyvältä myös paperilla.Hyvältä näyttävä ristikko ei ole välttämättä hyvä ristikko. Tästä esimekkinä vaikkapa monet Iisakkien ristikot. Sisältö ratkaisee!
- Anonyymi00054
Anonyymi00052 kirjoitti:
Hyvältä näyttävä ristikko ei ole välttämättä hyvä ristikko. Tästä esimekkinä vaikkapa monet Iisakkien ristikot. Sisältö ratkaisee!
Pääkuvasta tulee hauskat lauseet. Tosin niissä on lainaa. Ristikon sanasto on parempaa kuin Lehdon nyt lopetetuissa perjantairistikoissa (parempaan sanastoon ei tosin paljon vaadittu). Ristikossa on muutama huono sana, mutta mielestäni ne eivät koko ristikkoa pilaa. Tosin minun itseni on vaikea arvioida, pilaako muutama heikko tai heikohko sana lopputuloksen.
- Anonyymi00036
Omissa ristikoissani WordPressin pakkaus rajoittaa leveyden 1456px. 19 ruudun leveys on OK ja 21 ruudun leveys on siinä ja siinä.
25 ruudun levyiset ristikot täytyy tehdä niin, että WordPress skaalaa ristikoita pienemmiksi. Hirveästi taso ei laske, mutta tekstin tarkkuudessa laskun kyllä huomaa ainakin ristikkoa selvästi suurennettaessa. - Anonyymi00050
Tapion ristarit ristikko kestää todella rajuakin suurentamista
https://images2.imgbox.com/f0/c1/mTFfKDJb_o.jpg- Anonyymi00053
Pysty- ja vaakaviivat on nyt hyvässä, tasaisessa, pikimustassa painovärissä.
Pitäisi enää saada joku lehti julkaisemaan näitä selkeäruutuisia ristikoita. Siitä se laatijan ura alkaa urkenemaan. - Anonyymi00055
Anonyymi00053 kirjoitti:
Pysty- ja vaakaviivat on nyt hyvässä, tasaisessa, pikimustassa painovärissä.
Pitäisi enää saada joku lehti julkaisemaan näitä selkeäruutuisia ristikoita. Siitä se laatijan ura alkaa urkenemaan.Katselin mahdollisia lehtiä E-kirjasto-sovelluksessa. Sanaris tekee Askel-lehteen ristikot. Jostakin syystä ristikoiden laatu on E-Kirjasto sovelluksessa täysin ala-arvoinen. E-Kirjasto-sovelluksen lehdenlukuohjelma tuottaa yleensä parempaa laatua kuin IS:n lehdenlukuohjelma, mutta nyt "laatu" on maksimaalisen huonoa. Teksteistä ja vihjekuvista ei meinaa saada selvää. Toivottavasti paperilehdessä sentään on siedettävä.
Katsoin SK:n Brigitta Kalvan ristikkoa. Ruudukko on lähes yhtä selkeä kuin meikäläisen ristikossa. Jos yksi vihjekuva ei olisi heikkolaatuinen, ristikon visuaalinen ilme olisi hyvin laadukas. - Anonyymi00056
Anonyymi00055 kirjoitti:
Katselin mahdollisia lehtiä E-kirjasto-sovelluksessa. Sanaris tekee Askel-lehteen ristikot. Jostakin syystä ristikoiden laatu on E-Kirjasto sovelluksessa täysin ala-arvoinen. E-Kirjasto-sovelluksen lehdenlukuohjelma tuottaa yleensä parempaa laatua kuin IS:n lehdenlukuohjelma, mutta nyt "laatu" on maksimaalisen huonoa. Teksteistä ja vihjekuvista ei meinaa saada selvää. Toivottavasti paperilehdessä sentään on siedettävä.
Katsoin SK:n Brigitta Kalvan ristikkoa. Ruudukko on lähes yhtä selkeä kuin meikäläisen ristikossa. Jos yksi vihjekuva ei olisi heikkolaatuinen, ristikon visuaalinen ilme olisi hyvin laadukas.Ihan vielä vertailun vuoksi katsoin Eeva-lehden ristikkoa, jonka visuaalinen laatu oli lähes yhtä hyvä kuin viimeksitekemässäni ristikossa. Ruudukonkin laatu oli lähes yhtä hyvä ja todella paljon IS:n ristikoiden laatua parempi. Ehkä IS:n suhteen sittenkin IS pilaa Heli ristikot.
- Anonyymi00057
Viimeisintä ristikkoani voi lähinnä verrata aikakausilehdissä olevien ristikoiden laatuun.
Juha Hyvösen Anna-lehden ristikot ovat erittäin selkeitä. Kuvat ovat itse asiassa keskimäärin selkeämpiä kuin Helin ristikoissa ja omissani - kauneusarvoissa kyllä on minun mielestäni puutteita. - Anonyymi00058
IS:ssä vähiten sottaisia ovat Arto Kuivasen ristikot, mutta ei nekään aikakauslehtitasoa edeusta. Pitkälän ristikot ovat olleet myös vihjeiden osalta epätarkkoja. Sanaris lupasi ne korjata. Tuskin suurempaa parannusta tulee ikinä. Viimeisimmän ristikon vertaaminen IS:n ristikoihin oli minulta epäreilua, koska oikea vertailukohden on E-kirjaston aikakausilehtien digiristikot. Sitä vaan toivoi parempaa laatua myös IS:ään.
- Anonyymi00059
Huomasinkin, että nettiversio on pakkaamaton. Sen laatu on E-kirjasto tasoa.
Mutta ehkä tuosta tasosta pitää tinkiä. Jos teen nettiversion WordPressin lisäosalla teoreettisen printtiversion 2346x3300px pohjalta, kuvan bittikoko on n. 19-20% tekemästäni skaalaamattomasta kuvasta.
Jos laitan rajusti pakatun version, ristikkoni ruudukon laatu on silti aivan toista luokkaa kuin IS:ssä olevien Sanarisin ristikoiden laatu. Laatua voi edelleen verrata E-kirjaston tuottamaan laatuun.
Myös kuvien laatu säilyy varsin hyvänä. Se, missä laatu laskee eniten, on värillinen vihjeteksti. Jos käytän värillistä vihjetekstiä, itse asiassa sen laatu jää alle Kärkkäisen IS:n ristikoiden värillisen tekstin laadun.
Kokonaislaatu on ehkä tällöin lähempänä IS-laatua kuin E-kirjasto-laatua. Tällöin ristikkojeni laatu on joka tapauksessa pakatussa muodossa jotain E-Kirjasto ja IS väliltä.
Pakatun kuvan laatu ei siis ole sitä, mitä aiemmin esitin ja joka kesti todella rajun suurennoksen. Pakattu tiedosto suurennettuna samaa kokoon, paljastaisi armotta pakkauksen tuoman laatuheikennyksen.- Anonyymi00060
Tästä näkee laadun:
https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/wp-content/uploads/Pakomatka-pr-1-scaled.webp
Se ei ole aivan priimaa, mutta ehkä sittenkin järkevä kompromissi maksimilaadun ja järkevän bittikoon välillä.
- Anonyymi00061
Jatkaiskohan sittenkin 25x25 koordinaatein varustettuja ristikoita, koska Hesarissa Eki ja Teemu tekee ainakin 26 vaakariviä ja ristikoissa on koordinaatit.
- Anonyymi00062
Tapion ristarit tai XKUUN TAPIO HUUHAA en voi tehdä yhtä laadukkaita kuin IS Extran tietokonesivusto- moodissa saaduista Sanarisin ristikoista.
Ristikoiden yleislaatu on parempi kuin mobiililaitteen version pohjaruudukko & kuvat -tason osa ja hieman heikompi kuin mobiiliversion normaali vihjetekstilaatu. Syy on siinä, että Sanoman järjestelmä pakkaa ruudukon ja vihjetekstin yleensä varsin heikkotasoiseen 0.jpg-tiedostoon. Ristikkoni pohjaruudukon ja kuvavihjeiden taso on paljon parempi. Toisaalta Sanoman järjestelmä yleensä erottaa mobiilisivuissa vihjetekstit ja muut tekstit PNG-tiedostoon. Ristikoiden vihjetekstit ja muut tekstit eivät aivan yllä mobiililaitteen PNG-tiedoston tasoon. Minullahan kaikki on samassa tiedostossa, joka on skaalattu sekä (tuntemattomalla tavalla) pakattua webp-formaattia. Minulla ei kertakaikkiaan ole levytilaa niin paljon käytettävissä, että voisi tarjota maksimilaatuisia ristikoita. - Anonyymi00063
Juhannuksen pieneksi ajanvietteeksi katsoin tuota Pakomatka-ristikkoa. Tulostin sen parhaasta kuvalaadusta A4-paperille. Tässä kommentit ristikon sisällöstä ja laadusta.
1.) Tekoälyn kuvitus on tummaa, synkeän väristä, ja yksityiskohdat huonosti erottuvia. Ihmishahmoissa kaikki naiset ovat koruja myöten keskenään saman näköisiä, samoin miehet.
2.) Ristikon reunakehys on tarpeettoman paksu, lisäten ristikon tukkoisuuden tuntua.
3.)Tekoälyllä tehdyt kuvat ovat mittasuhteiltaan kökköjä.
---Ukon pitelemä 7 cm vahvuinen vanerilevy
---Hirret, jotka ovat puolen metrin pituisia
4.) Epäselvät lyhenteen käytöt vihjeissä "ukr. rykmentti" ja “sokerisen näytt. suku”.
5.) Kolme väärin olevaa ratkaisusanaa:
KLEEMOLA -> oikeasti klemola
KEOPS -> oikeasti kheops
MARSK -> oikeasti maersk
6.) Ylhäällä porakone kädessä oleva ukko. Tähän on tarpeettomasti laitettu lisäteksti “Hänellä” ja nuoli osoittamaan ukkoon. Haetaan ratkaisusanaa Skil, joka ei tällaista lisäselostusta tarvitse.
7.) Osa vihjeistä on kirjoitettu hieman punertavalla tekstillä, ilmeisesti jotta se erottuisi paremmin muista saman ruudun vihjeistä. Mustan ja punertavan tekstivärin ero on kuitenkin liian pieni, eivät erotu keskenään.
8.) Vihjeestä “art urbane” tulee Aulis Lehto .tyyppisesti ratkaisuksi tuotemerkki, eli korvakoru “AVAAE”.
9.) Kurkistus –vihjeelle tarjotaan ratkaisuksi englanninkielistä PEEK-sanaa.- Anonyymi00065
1) Tekoälyn kuvitus on tummaa, synkeän väristä, ja yksityiskohdat huonosti erottuvia. Ihmishahmoissa kaikki naiset ovat koruja myöten keskenään saman näköisiä, samoin miehet.
Katson ristikoita aina näytöllä eikä minulla edes ole toimivaa tulostinta, jolla voisin testata, miltä näyttäisi tulostettuna.
2.) Ristikon reunakehys on tarpeettoman paksu, lisäten ristikon tukkoisuuden tuntua.
Samaa reunakehyksen paksuutta tapaa sanarisin ristikoissa Punaisessa Pelikaanissa. Alkuperäisessä versiossa reunapaksuus on 6px ja skaalatussa 4px. Olen ristikossa pyrkinyt reunakehyksessä PuPen paksuuksiin.
7.) Osa vihjeistä on kirjoitettu hieman punertavalla tekstillä, ilmeisesti jotta se erottuisi paremmin muista saman ruudun vihjeistä. Mustan ja punertavan tekstivärin ero on kuitenkin liian pieni, eivät erotu keskenään.
Väriero nimenomaan erottamaan vihjeet toisistaan. Yritin poimia sopivaa väriä pääkuvasta, mutta taisi tulla liian pieni sävyero
8.) Vihjeestä “art urbane” tulee Aulis Lehto .tyyppisesti ratkaisuksi tuotemerkki, eli korvakoru “AVAAE”.
Harmittaa ihan pirusti tuo ja ylosan TEKOÄLYTUTKIMUSYHDISTYS, joka on myös Aulis Lehto "-tasoa". Juuri näiden kahden Aulis Lehtotason ratkaisusanan takia, ristikko ei ole Sanaris-kelpoinen. Antti Skytällä on kyllä Iisakin ristikossa ollut "art urbane" -tason ja siten Aulis Lehto -tason ratkaisusanoja, joten ristikko on sanastoltaan ainakin lähellä Skytän ristikon sanastoa ja lähellä Iisakkitasoa.
9.) Kurkistus –vihjeelle tarjotaan ratkaisuksi englanninkielistä PEEK-sanaa.
Slangisanakirja tuntee käytön suomalaisessa kontekstissa. PEEK on yleinen muovilaatu. Myönnettäköön että tämä saattaa olla kolmas ratkaisusana, joka ei täytä Sanaris-kriteerejä.
- Anonyymi00064
KLEEMOLA -> oikeasti klemola - Kleemola sukunimi on olemassa, mutta Leea on yhdellä eikä kahdella e-kirjaimella. Vihje täytyy korjata
KEOPS -> oikeasti kheops. löysin netistä KEOPS vaihtoehtoisena kirjoitustapana. Tietoinen asia siis.
MARSK -> oikeasti maersk - voidaan kirjoittaa myös tanskalaisittain Mærsk ja firman perustajan nimi on tanskalaisittain Mærsk - ihan tarkoituksellinen æ ja ruutuun tulee laittaa Æ eikä A.- Anonyymi00070
Tuon omistaja - huomaa kysymysmerkki! Omistaja ei viittaa tässä MAERSK kirjoitettuu firmaan vaan sukunimeen Mærsk - eli kysyy onko Mærsk laivan omistaja. Näemmä et osannut laittaa ratkaisusanan ruutuun Æ.
- Anonyymi00066
4.) Epäselvät lyhenteen käytöt vihjeissä "ukr. rykmentti" ja “sokerisen näytt. suku”.
Loppui tila kesken pidemmille vihjeille.- Anonyymi00073
Muutin kuitenkin lyhenteitä. Ongelmana on se, että pidemmät lyhenteet eivät kunnolla sovi ruutuun. Hirveän usein tilanpuutteisiin kohtaa.
- Anonyymi00067
"Ihmishahmoissa kaikki naiset ovat koruja myöten keskenään saman näköisiä, samoin miehet."
Se oli juuri se, mitä hainkin - idea olikin juuri se, että pääkuvan hahmot "seikkailevat" ristikossa myös muualla kuin pääkuvassa. Pyysin luomaan pääkuvan pohjalta miehen ja naisen eri tilanteissa.
Minulla on myös eräs toinen ristikko, jota toimii samalla idealla.
Vanerilevystä tuli kyllä turhan paksu. Tukkeja olisin voinut venyttää.- Anonyymi00068
Muutin tukkeja. Vanerilevyn pyysin paksuna - meni vähän överiksi, mutta minusta överi paksuus oli hauska.
- Anonyymi00069
Anonyymi00068 kirjoitti:
Muutin tukkeja. Vanerilevyn pyysin paksuna - meni vähän överiksi, mutta minusta överi paksuus oli hauska.
Muita muutoksia en nyt tehnyt. Vaikka kuvat ovat tummia, niistä kyllä tulee ilmi se, mitä niistä etsitään. Niissä ei ole sellaisia oleellisia pieniä yksityiskohtia, joiden löytäminen kuvissa on vaikeaa.
Mustan tekstin rinnalla oleva tumman ruskea teksti täytyy ehkä miettiä uudelleen, mutta en ryhdy siihen juuri nyt. Täytyy tarkoin miettiä, mikä väri olisi riittävän erottuva, riittävän selvä ja sopisi ristikon värimaailmaan. Enkä liikaa ajattelen tekstin väriä yksittäisen ristkon väärimaailman pohjalta. - Anonyymi00071
Anonyymi00069 kirjoitti:
Muita muutoksia en nyt tehnyt. Vaikka kuvat ovat tummia, niistä kyllä tulee ilmi se, mitä niistä etsitään. Niissä ei ole sellaisia oleellisia pieniä yksityiskohtia, joiden löytäminen kuvissa on vaikeaa.
Mustan tekstin rinnalla oleva tumman ruskea teksti täytyy ehkä miettiä uudelleen, mutta en ryhdy siihen juuri nyt. Täytyy tarkoin miettiä, mikä väri olisi riittävän erottuva, riittävän selvä ja sopisi ristikon värimaailmaan. Enkä liikaa ajattelen tekstin väriä yksittäisen ristkon väärimaailman pohjalta.Kokeilin nettiversiossa vaihtaa toisen tekstin väriä. Väri on erottuvampi. Mutta vaalea väri suttuuntuu tummaa enemmän. Olisi kiva rytmittää värillä, mutta kun WordPressin lisäosa pienentää kuvan bittikokoa rajusti, tulee värillisestä tekstistä selvästi mustaa heikkolaatuisempaa.
- Anonyymi00072
Anonyymi00071 kirjoitti:
Kokeilin nettiversiossa vaihtaa toisen tekstin väriä. Väri on erottuvampi. Mutta vaalea väri suttuuntuu tummaa enemmän. Olisi kiva rytmittää värillä, mutta kun WordPressin lisäosa pienentää kuvan bittikokoa rajusti, tulee värillisestä tekstistä selvästi mustaa heikkolaatuisempaa.
Julkaistaanko näitä kohta?
- Anonyymi00074
Anonyymi00072 kirjoitti:
Julkaistaanko näitä kohta?
En usko, että saan julkaistua lehdissä. Saattaisin joskus onnistua luomaan Sanaris-kelpoisen sanaston ja melko todennäköisesti Iisakki-tasoisen sanaston (sanaston tasolta ei lehdessä vaadita yhtä paljon), mutta turha niihin on tarjota.
- Anonyymi00075
Joku piti ristikoiden kuvia liian tummina. Pääsääntöisesti en kokenut laittamiani kuvia liian tummina. Pidän henkilökohtaisesti tuotetusta värimaailmasta. Jos värimaailma tuottaa ratkontaongelmia, pitää huomioida kritiikki.
Itse huomasin, että vasemman reunan apina tuli varsin tummana, mutta en yrittänyt korjata kuvaa kuvankäsittelyä, koska oletin, että kuvasta saa kuitenkin riittävästi selvää, mitä kuva esittää. Kuva esittää varsin hyvin tiettyä apinaa. Olennaista kuvassa on se, että erottaa apinan ja sen poikasen. Kuvankäsittelyä olisi ehkä ollut syytä tehdä. Saatan vaalentaa kuvaa.
Maisemakuvat ovat melko tummia, mutta en kokenut tarvetta värien korjailuun enkä koe nytkään, koska mielestäni niissä näkyy se, missä ratkaisusanoissa haetaan.- Anonyymi00076
Vaalensin sittenkin apinan, sillä se oli omastakin mielestä liian tumma ja sinänsä riittävän vahvat mustat viivat häipyivät yleistummuuteen.
Muutin ristikkoa saadun kritiikin perusteella kohdissa, joissa katsoin kritiikin olevan riittävän perusteltua.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1091175
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116998- 125906
- 93749
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten285704Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74641Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 72501
