Nyt on taas hieman yleistynyt "pakkoruotsi"-sanan käyttö. Välillä tuntui jo siltä, että tästä leimaavasta termistä oltiin vähitellen pääsemässä eroon.
Ruotsin opiskelu ei ole Suomessa mikään sattumanvarainen lisä opetussuunnitelmassa. Meillä on kaksi kansalliskieltä, ja ruotsinkielisillä suomalaisilla on oikeus saada palvelua omalla kielellään. Usein sanotaan, ettei palvelutilanteissa tarvita täydellistä kielitaitoa, ja se pitää paikkansa. Tarkoitus ei ole, että jokainen puhuu virheetöntä ruotsia, vaan että yhteiskunnassa on riittävästi osaamista, jotta kielelliset oikeudet voivat toteutua käytännössä.
Tarkoituksena ei myöskään ole, että valtaosa suomalaisista saavuttaisi kaikkialla maassa erityisen vahvan ruotsin kielen taidon. Tavoite on käytännöllisempi: jos työssä, opinnoissa tai elämäntilanteessa myöhemmin tarvitsee ruotsia, pohja on jo olemassa. Silloin kielen opiskelua ei tarvitse aloittaa aivan alkeista, vaan aiemmin opitut tiedot ja taidot voidaan ottaa uudelleen käyttöön ja niitä voidaan kehittää tarpeen mukaan.
Eräs täällä keskusteluun osallistunut henkilö, jolle olen aikanaan itse opettanut ruotsia koulussa, on kysynyt, miksei korkeakoulutuksessa ole ruotsinkielisille pakollista suomea. Selitys on varsin yksinkertainen: valtaosa ruotsinkielisistä opiskelijoista osaa jo korkeakouluun tullessaan suomea melko hyvin, usein huomattavasti paremmin kuin suomenkieliset opiskelijat ruotsia. Korkeakoulujen kielivaatimukset eivät synny symmetrian vuoksi, vaan niiden tarkoituksena on varmistaa sellainen kielitaito, jota opiskelijat eivät yleensä ole vielä saavuttaneet.
Kielen opiskelu on myös paljon enemmän kuin palvelutilanteista selviytymistä. Se auttaa ymmärtämään maamme historiaa, kulttuuria ja toista kieliryhmää. Yhteiskunta toimii paremmin, kun ihmisillä on edes perustaidot kohdata toisensa molemmilla kansalliskielillä.
Joskus perusteluja vaaditaan asioille, jotka ovat lopulta varsin itsestään selviä. Emmehän me tervehdi vastaantulijaa vain varmistaaksemme, ettei hän ole uhka. Tietyt käytännöt ovat olemassa siksi, että ne rakentavat luottamusta, yhteyttä ja toimivaa yhteiskuntaa. Samalla tavalla myös ruotsin osaaminen on osa sitä perustaa, jonka varaan Suomen kaksikielisyys rakentuu.
Pakkoruotsi-termin yleistymisestä uudelleen
17
190
Vastaukset 17
- Anonyymi00001
Ainoa ihan kaikille pakollinen kieli Suomessa on englanti mutta sitä ei saa sanoa ääneen.
- Anonyymi00008
Niin koska ruotsinkielisten ei ole pakko opiskella suomea
- Anonyymi00015
Anonyymi00008 kirjoitti:
Niin koska ruotsinkielisten ei ole pakko opiskella suomea
Ainoa ihan kaikille pakollinen kieli Suomessa on englanti.
Miksi puolustelet ja pakotat sitä?
- Anonyymi00002
"Kielen opiskelu on myös paljon enemmän kuin palvelutilanteista selviytymistä. Se auttaa ymmärtämään maamme historiaa, kulttuuria ja toista kieliryhmää. Yhteiskunta toimii paremmin, kun ihmisillä on edes perustaidot kohdata toisensa molemmilla kansalliskielillä."
Eipä ole ruotsinosaaminen ollut noissa asioissa tarpeen koskaan. Joidenkin harvojen suomenruotsalaisten kanssa olen pärjännyt hyvin suomeksi ja historiankirjojakin on suomeksi ihan riittävän paljon.- Anonyymi00003
Luultavasti olet käyttänyt paljon ruotsia, et vain voi myöntää sitä.
- Anonyymi00009
Aikoinaan luolamiehet murisi täällä omaa kieltään toisilleen,niin eikö historiamme takia pitäisi sitäkin pakolla kaikille opettaa?
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Aikoinaan luolamiehet murisi täällä omaa kieltään toisilleen,niin eikö historiamme takia pitäisi sitäkin pakolla kaikille opettaa?
Miksi pakotat englantia?
Kieltä joka muistuttaa luolamiesten äänrelyä.. - Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Miksi pakotat englantia?
Kieltä joka muistuttaa luolamiesten äänrelyä..Ai olenko minä sellaista pakottanut? Missä?
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Ai olenko minä sellaista pakottanut? Missä?
Täällä, lähes joka välissä.
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Täällä, lähes joka välissä.
No enpä ole minä ollut
- Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
No enpä ole minä ollut
Miksi valehtelet ja puolustat pakkoenglantia?
- Anonyymi00016
Anonyymi00014 kirjoitti:
Miksi valehtelet ja puolustat pakkoenglantia?
En tiedä mikä ongelma sinulla on,mutta enpä ole puolustanut.En ole ollut täällä varmaan viikkoon kirjoittelemassa
- Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
En tiedä mikä ongelma sinulla on,mutta enpä ole puolustanut.En ole ollut täällä varmaan viikkoon kirjoittelemassa
Älä valehtele, pakkoenglannittaja.
- Anonyymi00004
Svekot eivät voi palvelutilanteessa käyttää suomea jota he osaavat paremmin kuin keskiverto suomenkielinen surua.
- Anonyymi00005
Miksi eivät voi käyttää?
Sinua on luultavasti palvellut moni "sveko" suomeksi tietämättäsi. - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Miksi eivät voi käyttää?
Sinua on luultavasti palvellut moni "sveko" suomeksi tietämättäsi.Eli enemmistön pakko on turha kun sveklulit pärjäävät hyvin suomeksi.
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Eli enemmistön pakko on turha kun sveklulit pärjäävät hyvin suomeksi.
Enemmistön pakkoenglanti on todellakin turha, Myös englanninkielisten olisi syytä opetella maan kielet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ny se loppuu ( Kuhmo)
Yhtiö on myyty. Notta yyteet meleko äkkiä, notta. Pelastautukoon ken voi. Notta se on tuulista pian.782490Parikymppinen hakkasi nelikymppisen kriittiseen tilaan
Ja ihminen jäi junan alle lautiosaaressa...paljon on taas sattunut ja tapahtunut. Ketähän nämä uhrit mahtaa olla 🤔 htt422106Kaivattusi tärkein ulkoinen tuntomerkki
Onko jokin muu kuin yleinen kuten kaunis, laiha. hyväkroppainen jne.28955- 32847
Äimän käki
Olen vähää vaille viisikymppinen mies, ja olen elellyt ilman parisuhdetta parisen vuotta. Nyt vihdoin ja viimein tuntuu,154788Nainen, miten suhtautuisit
Jos mies ehdottaisi tapaamista? Entä siihen, jos mies kertoisi tapaamisessa tunteistaan ja haluaisi seurustella?58650Paikallinen autokorjaamo
Kyllä alkaa vituttamaan, palvelua haluaisi niin jono ovelle ja yksi myyjä. Auto valmistunut kuntoon niin kukaan ei ilmoi6528- 21505
Vihdoinkin tarjolla sushia!
Onpa mukava, että tän paikkakunnan ruokatarjonta laajenee. Ensi lauantaina pääsee herkuttelemaan kun Kukkoloilta saa su78501- 33482