Työttömät risusavottaan

Anonyymi-ap

Tuli tässä juhannusnuotiolla sellainen idea mieleen, että miksei työttömiä velvoiteta tekemään hanttihommia, kuten risusavottaa rahojensa eteen? Nythän niille maksetaan pelkästä joutenolosta.

160

256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UUSI

Siinä voi käydä taimikolle huonosti. Risu kuin risu...

• Anonyymi00007
        UUSI

Kysykääs nyt ensin luonnonsuojelijoilta voiko ne risut kerätä, menee hömötiaisen pesätarpeet ja toukkien koti

• Anonyymi00008
        UUSI

Metsien siivous olisi tosi tärkeä juttu.

• UUSI
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Ilmeisesti käytät liikkumiseen pääasiassa asfaltoituja katuja? Metsää tuskin olet edes nähnyt.

• Anonyymi00010
        UUSI

• Anonyymi00011
        UUSI
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Kysykääs nyt ensin luonnonsuojelijoilta voiko ne risut kerätä, menee hömötiaisen pesätarpeet ja toukkien koti

Ei risuja kerätä, vaan talousmetsiä hoidetaan, jotta saadaan suorempaa puutavaraa ja nopeampi kasvu. Luonnontilaiset metsät ovat kokonaan eri asia. Niihin ei ollakaan työttömien armeijaa lähettämässä.

• UUSI
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Ei risuja kerätä, vaan talousmetsiä hoidetaan, jotta saadaan suorempaa puutavaraa ja nopeampi kasvu. Luonnontilaiset metsät ovat kokonaan eri asia. Niihin ei ollakaan työttömien armeijaa lähettämässä.

Siinäpä se. Jos pakkotyöhön pakotetaan työtön, ei ole hänen vikansa jos 'vahingossa' poistaa myös sen kasvatettavaksi tarkoitetun arvopuun...

• Anonyymi00018
        UUSI
        he-ma kirjoitti:

Siinäpä se. Jos pakkotyöhön pakotetaan työtön, ei ole hänen vikansa jos 'vahingossa' poistaa myös sen kasvatettavaksi tarkoitetun arvopuun...

Työttömyysajan palkka sillä vaan duuniin, ei työttömän työpanos vaadi 3000e kk.

• Anonyymi00019
        UUSI
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Työttömät vaikka valtion vessoja siivoomaan.

• Anonyymi00020
        UUSI
        he-ma kirjoitti:

Pitää laittaa sopivalle leimikolle, jossa on parempi puuaines jo yli 5 senttiä halkaisijaltaan.

Vahinkoja aiheuttanut työtön toki joutuu korvausvastuuseenkin. Että haluaako työtön sitten tahallaan vaikeuttaa loppuelmänäänsä. No se on jokaisen työttömän itse päätettävissä. Vapaa maahan Suomi on.

Suomessa ei eletä missään työttömien hirmuvallassa, vaan täällä päättävät he ketkä maksavat lystin.

• Anonyymi00029
        UUSI
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Työstä saa palkan, alan TES-palkan kaikkine työsuhde-etuineen mm. lomakertymä ja työeläkekertymä. Työstä ei makseta työttömyyskorvausta, jonka taas saa kun on työmarkkinoiden käytettävissä työttömänä työnhakijana.

Äänestän vaaleissa Sdp:tä koska he haluavat kriminalisoida ja sanktioida alipalkkauksen sekä suojelevat suomalaisia työntekijöitä työvoiman tarveharkinnalla. Jostain kumman syystä yksikään oikeistopuolue; kokoomus, kepu, rkp, kd tai persut eivät halua kriminalisoida ja sanktioida alipalkkausta, ja ne haluavat poistaa myös työvoiman tarveharkinnan. Sdp:n haluamat muutokset vähentäisivät elinkeinotteluelämän halua rahdata maahamme kolmansien maiden kielitaidottomia palkanpolkijoita riistettäväksi halpatyövoimaksi, jonka alipalkan jatkeena ja työnantajien "palkkatukena" toimii suomalainen sosiaaliturva.

• Anonyymi00033
        UUSI
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Työstä saa palkan, alan TES-palkan kaikkine työsuhde-etuineen mm. lomakertymä ja työeläkekertymä. Työstä ei makseta työttömyyskorvausta, jonka taas saa kun on työmarkkinoiden käytettävissä työttömänä työnhakijana.

Äänestän vaaleissa Sdp:tä koska he haluavat kriminalisoida ja sanktioida alipalkkauksen sekä suojelevat suomalaisia työntekijöitä työvoiman tarveharkinnalla. Jostain kumman syystä yksikään oikeistopuolue; kokoomus, kepu, rkp, kd tai persut eivät halua kriminalisoida ja sanktioida alipalkkausta, ja ne haluavat poistaa myös työvoiman tarveharkinnan. Sdp:n haluamat muutokset vähentäisivät elinkeinotteluelämän halua rahdata maahamme kolmansien maiden kielitaidottomia palkanpolkijoita riistettäväksi halpatyövoimaksi, jonka alipalkan jatkeena ja työnantajien "palkkatukena" toimii suomalainen sosiaaliturva.

Joo työtä tekevät palkansaajat ovatkin eri porukkaa kuin nämä muiden rahoilla lorvivat työttömät, jotka on laitettava tekemään hanttihommia rahojensa eteen.

• UUSI
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Pitää laittaa sopivalle leimikolle, jossa on parempi puuaines jo yli 5 senttiä halkaisijaltaan.

Vahinkoja aiheuttanut työtön toki joutuu korvausvastuuseenkin. Että haluaako työtön sitten tahallaan vaikeuttaa loppuelmänäänsä. No se on jokaisen työttömän itse päätettävissä. Vapaa maahan Suomi on.

Suomessa ei eletä missään työttömien hirmuvallassa, vaan täällä päättävät he ketkä maksavat lystin.

5cm puu on liian helppo tuhota, samoin 30cm. Jos haluaa kostaa pakkotyön on se todella helppoa.

• UUSI
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Nyt korkki kiinni jo, et osaa muotoilla ajatustasi tekstiksi. Vai jäikö äidinkielen opinnot apa-asteelle?

• Anonyymi00097
        UUSI
        he-ma kirjoitti:

5cm puu on liian helppo tuhota, samoin 30cm. Jos haluaa kostaa pakkotyön on se todella helppoa.

Ei se mitään, jos haluaa olla velkavankeudessa koko ikänsä.

Itseäänhän sitä saa syyttää, jos tuhoaa toisten omaisuutta ja saa rangaistuksen.

Ehkä teille kaikille ei oikeusvaltio sovi, joten esimerkiksi Venäjä voisi olla sopivampi maa asustella?

• Anonyymi00124
        UUSI
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Hörhöjen mielestä metsähoito on vahingollista

• Anonyymi00128
        UUSI

Taimin kanssa risusavottaan, aina Taimi väliin kaataa ja kiksauttaa, eikö sekään käy.
        Sanankin teki niin pääsihteerinä, yökerhoissa oli imettävänä, siitä nautti kokassa !

• Anonyymi00137
        UUSI
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Kuolee monta raakkua tuossa menossa...

• Anonyymi00147
        UUSI

kiljupoersu alotti klo 4.50 persuilu aloituksensa, että näkee missä kunnossa persun ajattelu on...

hoiperrellut kotiinsa koko yön ja sammunut netin ääreen...

• Anonyymi00151
        UUSI
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Risut hajoaa itellään= kuuluvat metsiin

• Anonyymi00159
        UUSI

• Anonyymi00001
      UUSI

Ai että valtio laiitetaan maksamaan yli 300 000 työttömälle yli 22e/t palkkaa työaikana ,joka oloso TES :in mukainen palkka metsätyöstä...

Eipä taida risut tuottaa kenellekään niin paljoa ,työmäärät on kuitenkin niin pienet ,mitä yksi henkilö pystyy tekeen,risuja ei pysty kerään kukaan niin paljoa työpäivänä että niiden myynti kannattais taloudellisesti...nehän menee vain poltettavaksi,,,kaivinkoneella kantojenkin kaivaminen olisi kannattavampaa...

Valtio pian allikosta konkurssissa,,.vähän parempia bisnesideoita kehiin...

Mitään alipalkattuja työorjiahan ei kenelläkään ole oikeus pitää,,ei edes valtioilla ,,perustuslain mukaan...

• Anonyymi00009
        UUSI

Tukipummin työpanos ei ole noin arvokasta 2e riittää.

• Anonyymi00013
        UUSI
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Tukipummin työpanos ei ole noin arvokasta 2e riittää.

Vertaatko itseesi joka makaat äitees pankolla tulotta vahnempies rasitteena?

• Anonyymi00015
        UUSI
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Vertaatko itseesi joka makaat äitees pankolla tulotta vahnempies rasitteena?

KELA maksaa mulle.

• Anonyymi00023
        UUSI
        Anonyymi00015 kirjoitti:

KELA maksaa mulle.

Mutta miten se on tehnyt susta persun tai kepulin???

• Anonyymi00024
        UUSI
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Mutta miten se on tehnyt susta persun tai kepulin???

Vihaiset incelit muuttuu persuiksi tai kepulaisiksi.

• Anonyymi00002
      UUSI

Varusmiespalvelustaan suorittaville alikersanteille työttömien johtaminen risusavotoissa olisi hyvää oppia työelämää silmällä pitäen.

• Anonyymi00003
      UUSI

Tuore idea 😂

• Anonyymi00095
        UUSI

Kuten palstan vakiotrollaukset yleensäkin. Jonkun on pakko maksaa noiden kirjoittamisesta, eihän kukaan vapaaehtoisesti noin tyhmiä kirjoittele.

• Anonyymi00004
      UUSI

Työnnä se risu perssilmääs.

• Anonyymi00016
        UUSI

Sen risun vois tökätä srn työttömän perssilmään, jos sillä sais vauhtia siihen vetelykseen.

• Anonyymi00021
        UUSI
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Sen risun vois tökätä srn työttömän perssilmään, jos sillä sais vauhtia siihen vetelykseen.

Hyvä kommentti.

• Anonyymi00005
      UUSI

Joo kyllä risut voisi kerätä, mutta ne pitää roudata jokaisen työllisen asuntoon.

• Anonyymi00006
      UUSI

Aloittajalla on paha olla, kun tuollainen mieltä kaihertaa. Katkeruus ja musta sielu vain pilaa hänen jokaisen päivänsä mutta hyvää juhannusta kaikille muille.

• Anonyymi00014
        UUSI

Persuti ja kepuli inceleillä on paha olo ja makuuhaavat joutenolosta.

• Anonyymi00047
        UUSI

Otsasi heissä tulet leipääsi syömään. Tällainen lause on olemassa

• Anonyymi00012
      UUSI

Kaskeaminen olisi hyvä homma, tulitikkurasia työttömille mukaan ja metsille. Näin juhannuksena vielä kokot samaan rasian hintaan 👍

• Anonyymi00022
        UUSI

Juu, näyttää muutenkin siltä että metsänsä poistaneiden EU-maiden hiekka sitoo hiiltä paremmin kuin Euroopan selvästi metsäisimmän maan Suomen puusto. Työttömät tekevät tulitikkurasioilla Suomesta hiilipositiivisen, kyllä siitä jo TES-palkan maksaa.

• Anonyymi00017
      UUSI

"TARVITAAN VAKUUTUS,RUOKAILU,VC-TILAT,TAUKOTUVAT,TYÖMAAVAATETUS,PUNKKIROKOTUKSET,ENSIHOITOYKSIKKÖ,JNE..."!!!

KALLIIKSI TULEE

• Anonyymi00025
      UUSI

Menisit aloittaja itse töihin, ja jos töihin velvoitetaan, pitää maksaa kunnon palkka.

• Anonyymi00026
      UUSI

Kannatetaan. Tienvarret suorastaan pursuaa työtä.

Minäkin jouduin kymmenen vuoden ikäisenä vesuri kädessä risuhommiin eikä auttanut ulista.

• Anonyymi00027
        UUSI

Tämä joskus 70-luvulla

• Anonyymi00028
        UUSI

Tuota vesurihommaa en kannata sillä onhan näitä raivaussahoja kaiken kokoisille. Vesurin leikkuujälki on kuin terävä nuolenkärki joka sojottaa maasta. Siihen kun kaatuu, ei mukavalta tunnu.

• Anonyymi00030
        UUSI
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Tuota vesurihommaa en kannata sillä onhan näitä raivaussahoja kaiken kokoisille. Vesurin leikkuujälki on kuin terävä nuolenkärki joka sojottaa maasta. Siihen kun kaatuu, ei mukavalta tunnu.

Ja se on vaarallista.

• Anonyymi00034
        UUSI

Nykyään raivaushommat tehdään turvallisilla raivaussaksilla.

• Anonyymi00040
        UUSI

"TUSKIN OLET METSÄSSÄ KÄYNYTKÄÄN"!!!

• Anonyymi00041
        UUSI
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Nykyään raivaushommat tehdään turvallisilla raivaussaksilla.

On siinäkin aikamoinen niksuttelu. Raivaussaha on ykkönen kun puhutaan pienkalustosta.

Sitten on olemassa sellainen kuin "risupeto". Se hamuaa suureen kitaan kaikki risut sellaisten pyörivien kumisiipien (tai mitkä ne on nimeltään) avulla ja terät katkaisee nipun kouran alla poikki. Sitten vaan siirto kasaan.

Tubesta löytyy hakusanalla risupeto.

• Anonyymi00052
        UUSI
        Anonyymi00041 kirjoitti:

On siinäkin aikamoinen niksuttelu. Raivaussaha on ykkönen kun puhutaan pienkalustosta.

Sitten on olemassa sellainen kuin "risupeto". Se hamuaa suureen kitaan kaikki risut sellaisten pyörivien kumisiipien (tai mitkä ne on nimeltään) avulla ja terät katkaisee nipun kouran alla poikki. Sitten vaan siirto kasaan.

Raivaussaksilla operointi on turvallsta ja saasteetonta puuhaa. Sitä voi tehdä jopa isommalla porukalla pienellä alueella. Hitaampaa se toki on kuin moottorilla päryyttely, mutta silti nopeampaa kuin metsänkasvu, etenkin kun saksijota on suuri määrä käytettävissä.

• Anonyymi00053
        UUSI
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Tämä ei tietenkään sovi työttömälle heti kylmiltään ellei osaa käyttää konetta entuudestaan. Tulee vain vahinkoa kun taimikossa pitää varoa kasvamaan jääviä puita.

• Anonyymi00057
        UUSI
        Anonyymi00053 kirjoitti:

Tämä ei tietenkään sovi työttömälle heti kylmiltään ellei osaa käyttää konetta entuudestaan. Tulee vain vahinkoa kun taimikossa pitää varoa kasvamaan jääviä puita.

Raivaussaksilla ei saa vahinkoa aikaiseksi vahingossa. Siksi vain sellaiset ovat sallitu työvälineet tässä työttömillä suoritettavassa metsänraivuussa. Tässä on huomioitu myös työttömän oma turvallisuus.

• Anonyymi00061
        UUSI

Jouduit? Kuka pakotti?

• Anonyymi00062
        UUSI
        Anonyymi00057 kirjoitti:

Raivaussaksilla ei saa vahinkoa aikaiseksi vahingossa. Siksi vain sellaiset ovat sallitu työvälineet tässä työttömillä suoritettavassa metsänraivuussa. Tässä on huomioitu myös työttömän oma turvallisuus.

Se on pienissä tupsuissa varmasti hyvä, en minä sitä moiti. Mutta entä hehtaarien taimikossa?

• Anonyymi00065
        UUSI
        Anonyymi00062 kirjoitti:

Se on pienissä tupsuissa varmasti hyvä, en minä sitä moiti. Mutta entä hehtaarien taimikossa?

Risusaksilla saa yhden ainoan risun poikki kertakatkaisulla. Kyseiseen työhön tarkoitetuilla energiapuukouralla saa satoja risuja yhdellä katkaisulla. Sillä saa jopa kolmekymmentä senttisiä puita poikki. Samalla ne voidaan siirtää kasoihin joista viedään isompaan kasaan ja haketetaan.

Risusaksilla ei ole käyttöä muualla kuin pihojen pusikoissa.

• Anonyymi00066
        UUSI
        Anonyymi00065 kirjoitti:

Risusaksilla saa yhden ainoan risun poikki kertakatkaisulla. Kyseiseen työhön tarkoitetuilla energiapuukouralla saa satoja risuja yhdellä katkaisulla. Sillä saa jopa kolmekymmentä senttisiä puita poikki. Samalla ne voidaan siirtää kasoihin joista viedään isompaan kasaan ja haketetaan.

Ja jossain omenapuissa sekä vastaavissa

• Anonyymi00076
        UUSI
        Anonyymi00065 kirjoitti:

Siinä taas yksi työtön kuvittelee olevansa insinööri.

Käyhän joskus siellä risukossa, niin ymmärrät mikset jollain "kouralla" saa satoja risuja kerralla.

Raivaussakset ovat erittäin hyvä työkalu työttömille risusavotoijille. Ne ovat turvalliset ja saasteettomat, ja opettavat työtöntä arvostamaan fyysistä työtä. Kenties jopa innostaa hakemaan itselleen palkkatöitäkin.

• Anonyymi00081
        UUSI
        Anonyymi00076 kirjoitti:

Siinä taas yksi työtön kuvittelee olevansa insinööri.

Käyhän joskus siellä risukossa, niin ymmärrät mikset jollain "kouralla" saa satoja risuja kerralla.

Raivaussakset ovat erittäin hyvä työkalu työttömille risusavotoijille. Ne ovat turvalliset ja saasteettomat, ja opettavat työtöntä arvostamaan fyysistä työtä. Kenties jopa innostaa hakemaan itselleen palkkatöitäkin.

No mikset sinä sitten arvosta fyysistä työtä, vaan istut siellä epäergonomisella rahillasi näpyttämässä trollauksia nettiin?

Työnantajat valittavat, että hakemuksia tulee liikaa. Työttömiä pitäisi innostaa olemaan hakematta töitä.

• Anonyymi00086
        UUSI
        Anonyymi00081 kirjoitti:

No mikset sinä sitten arvosta fyysistä työtä, vaan istut siellä epäergonomisella rahillasi näpyttämässä trollauksia nettiin?

Työnantajat valittavat, että hakemuksia tulee liikaa. Työttömiä pitäisi innostaa olemaan hakematta töitä.

Katsos minulla on jo siisti sisätyö ilmastoidussa konttorissa. Ja nyt olen kesälomaa viettämässä ansaitusti mökillä. Kuuluvat ammattiliittojen neuvotteleimiin työsuhde-etuihin.

Ymmärrän toki et kadehdit minua, elättäjääsi.

• Anonyymi00096
        UUSI
        Anonyymi00086 kirjoitti:

Katsos minulla on jo siisti sisätyö ilmastoidussa konttorissa. Ja nyt olen kesälomaa viettämässä ansaitusti mökillä. Kuuluvat ammattiliittojen neuvotteleimiin työsuhde-etuihin.

Ymmärrän toki et kadehdit minua, elättäjääsi.

Kerropas nyt, miten sinä teatterikoulun pudokas, jonka pitää yrittää elättää itsensä "kirjailijana" näpyttämällä provoja roskapalstalle epäergonomisella lypsyjakkaralla istuen elätät minua, ilmasoitudulla Avensiksella ajelevaa metsänomistajaa?

Ai niin, saattaahan se olla, että sinäkin ostat wc-paperia, vaikka et tiedäkään, mihin sitä yleensä käytetään.

• Anonyymi00031
      UUSI

Aloittaja on persun tollo. Mene itse savottaan

• Anonyymi00036
        UUSI

Minä käynkin risusavotassa silloin kun siihen aikaa ja mahdollisuuksia on. Tosin mulla on koneet siihen hommaan. En ole aloittaja.

• Anonyymi00038
        UUSI
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Minä käynkin risusavotassa silloin kun siihen aikaa ja mahdollisuuksia on. Tosin mulla on koneet siihen hommaan. En ole aloittaja.

Mulla on sellainen energiapuukoura nosturin päässä. Olen työllistänyt suomalaisia duunareita ostamalla kotimaisen keslan. Jo seitsemäs sen firman nosturi menossa. Kourana kotimainen Nisula.

• Anonyymi00039
        UUSI
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Mulla on sellainen energiapuukoura nosturin päässä. Olen työllistänyt suomalaisia duunareita ostamalla kotimaisen keslan. Jo seitsemäs sen firman nosturi menossa. Kourana kotimainen Nisula.

Sillä on äärimmäisen kätevä puhdistaa tienvarsia pusikoista puhtaaksi. Näkyvyys paranee huomattavasti ja erityisesti turvallisuus tiellä liikuttaessa. Tämäkin on erittäin tärkeä näkökohta.

Eikö vassut haluaa parantaa teiden turvallisuutta?

• Anonyymi00043
        UUSI
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Minun "kone" on merkiltään Fiskars. On siinä liikkuvia osia sen verran, että voi koneeksi sanoa.

• Anonyymi00049
        UUSI
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Minun "kone" on merkiltään Fiskars. On siinä liikkuvia osia sen verran, että voi koneeksi sanoa.

Sekin on hyvä sormen paksuisia katkottaessa. Sitten kun mennään yli viiden sentin, ei onnistu.

• Anonyymi00051
        UUSI
        Anonyymi00049 kirjoitti:

Sekin on hyvä sormen paksuisia katkottaessa. Sitten kun mennään yli viiden sentin, ei onnistu.

Mutta raivaussaha on nopein tähän hommaan.

• Anonyymi00056
        UUSI
        Anonyymi00049 kirjoitti:

Toisaalta jos on muutaman hehtaarin kokoinen taimikko, sitä ei kukaan raivaa jollakin risusaksilla. On siinä naksuttelua konsanaan.

• Anonyymi00131
        UUSI
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Mullakin on Fiskars puutarhasakset. Toimii🤣👍

• Anonyymi00032
      UUSI

Kokoomusmulkkuja voisin piestä hengiltä ihan ilmaiseksi tai vaikka karenssissa ollessani.

• Anonyymi00035
      UUSI

Kas, risumies on palannut palstalle.

Edelleen: metsänhoidossa on paljon raskaampia ja veemäisempiä hommia kuin joku risusavotta. Jos haluaa ihmisiä kiusata.

Mikä idea lienee tuossa aika tyhmässä risusavotan hokemisessa.

Ja työttömien velvoittaminen... jos kerran on työtä, mihin velvoittaa, niin palkkaa sitten oikeasti, Ei yhteiskunnan tehtävä ole järjestää ilmaista työvoimaa lässyttäjille. Työvoimaa saa aina palkkaamalla, jos haluaa.

• Anonyymi00037
      UUSI

Metsänomistajilla tulee olla myös ruoskimisoikeus sivaltaa tahtia savottaan.

• Anonyymi00042
      UUSI
    • Anonyymi00045
      UUSI

Heräsin aamulla viideltä siihen, että sääennuste lupasi hellettä ja työvoimapoliittinen todellisuus lupasi risusavottaa. Aamukahvin jälkeen suuntasin metsään vesurin kanssa, valmiina osallistumaan kansantalouden näkymättömään selkärankaan: risujen niputtamiseen.

Kello seitsemältä hiki valui jo silmiin kuin pieni paikallinen vesivoimahanke. Vesuri viuhui, risut lensivät ja minä sidoin niitä nippuihin kuin olisin valmistellut metsälle joululahjoja. Hyttyset olivat ilmeisesti saaneet tiedon työmaasta etukäteen, sillä paikalle oli saapunut koko lähiseudun verenimijäyhdistys. Paarmat puolestaan olivat järjestäneet kesäretkensä juuri minun ympärilleni.

Puolenpäivän aikaan metsässä kuului auton ääni. Ajattelin ensin, että joku oli eksynyt. Ei ollut. Metsänomistaja kaartoi paikalle ilmastoidulla Avensiksellaan. Hän laski sähköikkunaa noin kahdeksan senttiä, jotta ulkoilma ei vahingossa pilaisi matkustusmukavuutta.

– Kannattaa tehdä nuo niput vähän tiukemmiksi! hän huusi.

– Selvä, vastasin ja pyyhin hikeä silmistäni.

– Ja muista ergonomia!

Tämän jälkeen ikkuna sulkeutui välittömästi, ja Avensis jatkoi matkaansa pölypilven saattelemana. Jäin pohtimaan ergonomiaa samalla kun kumarruin kahdessadasviidennessäkymmenennessä kerran nostamaan risukimppua.

Iltapäivällä lämpötila nousi edelleen. Paarmat olivat löytäneet uusia hyökkäyskulmia, ja hyttyset näyttivät toimivan vuorojärjestelmässä työehtosopimuksen mukaisesti. Minä puolestani jatkoin risujen niputtamista. Jokainen valmis nippu toi tunteen siitä, että olin jälleen yhden askeleen lähempänä jotain. En tosin tiennyt mitä.

Neljän aikaan Avensis ilmestyi uudelleen. Tällä kertaa metsänomistaja pysähtyi hieman kauemmas.

– Hyvin näyttää etenevän!

– Kyllä tässä jotain tapahtuu, sanoin.

– Metsä kiittää!

Sitten hän nosti ilmastoinnin tehoa, sulki ikkunan ja poistui horisonttiin.

Kun päivä lopulta päättyi, olin saanut aikaan huomattavan määrän risunippuja, menettänyt noin kolme litraa hikeä ja luovuttanut tuntemattoman määrän verta paikalliselle hyönteiskannalle. Kävelin kotiin väsyneenä mutta ylpeänä. Harva pääsee kokemaan yhtä konkreettisesti, miten moderni yhteiskunta toimii: yksi mies sitoo risuja helteessä, toinen antaa neuvoja ilmastoidusta Avensiksesta, ja molemmat voivat illalla todeta tehneensä päivän työn.

Seuraavana aamuna heräsin siihen, että hartioita särki, käsivarsia särki, jalkoja särki ja jopa sellaisia paikkoja särki, joiden olemassaolosta en ollut aiemmin tietoinen. Olin kuitenkin valmis uuteen päivään. Metsä ei nimittäin niputa risuja itse, vaikka teknologia muuten kehittyykin.

• Anonyymi00046
        UUSI

Mitä ihmeen risukimppuja? Kirjoitukset palstalla käyvät vain entistä tyhmemmiksi. Joku läski-Leenako noita rustaa?

• Anonyymi00050
        UUSI

• Anonyymi00054
        UUSI
        Anonyymi00050 kirjoitti:

Taidat olla nuorempaa sukupolvea? Risunippua kutsutaan myös risutukiksi. Ne on helppo kerää koneellisesti tienvarteen kuten tavalliset ropsit.

https://www.metsateho.fi/hakkuutahteiden-paalaus-ja-paalien-metsakuljetus/

Eipä tuollaisia ole näkynyt missään, eikä tule näkymäänkään. Juurakoidenkin kiskominen lopetettiin.

Itse taidat olla tyhmempää sukupolvea.

• Anonyymi00058
        UUSI
        Anonyymi00054 kirjoitti:

Eipä tuollaisia ole näkynyt missään, eikä tule näkymäänkään. Juurakoidenkin kiskominen lopetettiin.

Itse taidat olla tyhmempää sukupolvea.

Aika pienissä piirissä liikut. Olen kyseisiä risutukkeja nähnyt useinkin ainakin täällä Keski-Suomessa päin.

• Anonyymi00063
        UUSI
        Anonyymi00058 kirjoitti:

Aika pienissä piirissä liikut. Olen kyseisiä risutukkeja nähnyt useinkin ainakin täällä Keski-Suomessa päin.

Minä taas en ole moisia nähnyt koskaan Keski-Suomessa päin. Ja olen liikkunut siellä aika laajalti.

Sen sijaan mustaksi lahonneita "energiapuun" pinoja on näkynyt paljonkin. Mitään poltettavaa niissä ei enää ole, mutta myyjät ovat rahansa saaneet. Tietenkin voisivat sen jälkeen laskuttaa siitä, että ostaja seisottaa lahopuitaan heidän maillaan.

Tyhmänä veetuilijana sinä et tiedä metsänhoidosta mitään. Tai sen verran kuin joku tyhmä "kirjailija" yleensä tietää aiheestaan. Myyntimenestyssepustusten lukeminen on vaivaannuttavaa, kun niiden kirjoittajat eivät selvästikään tiedä mitään aiheesta, josta yrittävät muka jotain "jännittävää" tai "kiinnostavaa" väsätä. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ihmiset tuhlaavat aikaansa ja rahaansa moiseen roskaan.

• Anonyymi00068
        UUSI
        Anonyymi00063 kirjoitti:

Minä taas en ole moisia nähnyt koskaan Keski-Suomessa päin. Ja olen liikkunut siellä aika laajalti.

Sen sijaan mustaksi lahonneita "energiapuun" pinoja on näkynyt paljonkin. Mitään poltettavaa niissä ei enää ole, mutta myyjät ovat rahansa saaneet. Tietenkin voisivat sen jälkeen laskuttaa siitä, että ostaja seisottaa lahopuitaan heidän maillaan.

Tyhmänä veetuilijana sinä et tiedä metsänhoidosta mitään. Tai sen verran kuin joku tyhmä "kirjailija" yleensä tietää aiheestaan. Myyntimenestyssepustusten lukeminen on vaivaannuttavaa, kun niiden kirjoittajat eivät selvästikään tiedä mitään aiheesta, josta yrittävät muka jotain "jännittävää" tai "kiinnostavaa" väsätä. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ihmiset tuhlaavat aikaansa ja rahaansa moiseen roskaan.

Älä syytä myyjää jos firma ei ota omaansa. Sinäkin toimisit samalla tavalla kuin myyjät.

• Anonyymi00069
        UUSI
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Älä syytä myyjää jos firma ei ota omaansa. Sinäkin toimisit samalla tavalla kuin myyjät.

Minä en ole nähnyt mitenkään merkittävän kokoisia energiapuukasoja hylättyinä. Korkeintaan sellaisia joissa pohjalle jäänyt jämät niinsanotusti.

• Anonyymi00070
        UUSI
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Kateus taas pilkistää sieltä jostain raosta

• Anonyymi00071
        UUSI
        Anonyymi00070 kirjoitti:

Kateus taas pilkistää sieltä jostain raosta

Turha kadehtia myyjiä. Suomessa on maailman kateellisin kansa ylivoimaisesti. Hinnat alamaissa eikä sillä hinnalla suinkaan rikastu. Ainoa minkä siinä saa, on paljaat ja turvalliset tienvarret sekä kasvavat taimikot.

• Anonyymi00075
        UUSI
        Anonyymi00069 kirjoitti:

Minä en ole nähnyt mitenkään merkittävän kokoisia energiapuukasoja hylättyinä. Korkeintaan sellaisia joissa pohjalle jäänyt jämät niinsanotusti.

Käy joskus ulkona, niin näet asioita. Jos vielä muistat, missä ulko-ovesi sijaitsee.

• Anonyymi00077
        UUSI
        Anonyymi00063 kirjoitti:

Kyllä sinä melkoisen pienissä piireissä olet kulkenut, jos et risutukkeja edes ole nähnyt. Niiden ansiosta energiapuun logistiikkaketjusta on saatu paljon tehokkaampi, kun siirtelyyn käy tavalliset ajokoneet ja tukkiautot.

• Anonyymi00078
        UUSI
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Et sitten osaa edes lukea, kun olet muutenkin tyhmä. Kukaan ei ole syyttänyt myyjiä. Ostajien toiminta ihmetyttää, mutta kaipa hekin saavat jonkun tuen, kun ostavat "energiapuuta". Kuljettaminen maksaa, joten antavat mieluummin lahota sen jälkeen kun tukiraha on saatu.

• Anonyymi00079
        UUSI
        Anonyymi00075 kirjoitti:

Käy joskus ulkona, niin näet asioita. Jos vielä muistat, missä ulko-ovesi sijaitsee.

Epäergonomisessa tuolissa istuen kirjoittelu roskapalstalle on tietenkin helpompaa, voi googlata asioita, joissa sitten esiintyy "asiantuntijana". Nenäänsä ulospistämättä.

• Anonyymi00083
        UUSI
        Anonyymi00078 kirjoitti:

Et sitten osaa edes lukea, kun olet muutenkin tyhmä. Kukaan ei ole syyttänyt myyjiä. Ostajien toiminta ihmetyttää, mutta kaipa hekin saavat jonkun tuen, kun ostavat "energiapuuta". Kuljettaminen maksaa, joten antavat mieluummin lahota sen jälkeen kun tukiraha on saatu.

Jutusta saa kuvan että myyjää jälleen kerran syyllistetään. Vassuilla on tämä tapa esim maajusseja kohtaan ollut aina. He syyttävät jusseja esimerkiksi Itämeren pilaamisesta vaikka he ovat tehneet kaikkensa että pykälät tulee noudatettua.

• Anonyymi00085
        UUSI
        Anonyymi00077 kirjoitti:

Kyllä sinä melkoisen pienissä piireissä olet kulkenut, jos et risutukkeja edes ole nähnyt. Niiden ansiosta energiapuun logistiikkaketjusta on saatu paljon tehokkaampi, kun siirtelyyn käy tavalliset ajokoneet ja tukkiautot.

Ei niitä sellaisia "tukkeja" kukaan oikeasti väsää. Muullakin tavoin kerätty energiapuu on kannattamatonta ilman valtion tukea. Siksi ne "energiapuut" yleensä lahoavat kasoissaan täyspehmeiksi, päätymättä koskaan uuniin.

• Anonyymi00088
        UUSI
        Anonyymi00077 kirjoitti:

Minä kuitenkin olen sitä mieltä että prosenteissa tällainen hukkapuu joka näihin kasoihin jää, ei ole kovinkaan merkittävää. Kyllä firmat pitää voitoistaan huolen

• Anonyymi00091
        UUSI
        Anonyymi00078 kirjoitti:

Etpä tuon vertaa tiedä energiapuun käsittelystä. Läjään kerättyjä hakkuutähteitä kuivatellaan maastossa jopa toista vuotta. Samalla karisee suurin osa neulaisita. Kun tarkasti katsot, nin ne on myös peitelty.

• Anonyymi00099
        UUSI
        Anonyymi00085 kirjoitti:

Ei niitä sellaisia "tukkeja" kukaan oikeasti väsää. Muullakin tavoin kerätty energiapuu on kannattamatonta ilman valtion tukea. Siksi ne "energiapuut" yleensä lahoavat kasoissaan täyspehmeiksi, päätymättä koskaan uuniin.

Vaikutat olevan melkoinen tosikko.

Ilmeisesti ole niitä kuuluisia raivoraittiita.

• Anonyymi00100
        UUSI
        Anonyymi00083 kirjoitti:

Jutusta saa kuvan että myyjää jälleen kerran syyllistetään. Vassuilla on tämä tapa esim maajusseja kohtaan ollut aina. He syyttävät jusseja esimerkiksi Itämeren pilaamisesta vaikka he ovat tehneet kaikkensa että pykälät tulee noudatettua.

Persu saa noita kuvia päähänsä. Kannattaisi lopettaa se ajattelu, kun ei sinusta vain ole siihen.

• Anonyymi00101
        UUSI
        Anonyymi00088 kirjoitti:

Minä kuitenkin olen sitä mieltä että prosenteissa tällainen hukkapuu joka näihin kasoihin jää, ei ole kovinkaan merkittävää. Kyllä firmat pitää voitoistaan huolen

Voitto tulee tukiaisista. Niistä totta kai pidetään aina huoli, kuten myös veroeduista.

• Anonyymi00103
        UUSI
        Anonyymi00091 kirjoitti:

Etpä tuon vertaa tiedä energiapuun käsittelystä. Läjään kerättyjä hakkuutähteitä kuivatellaan maastossa jopa toista vuotta. Samalla karisee suurin osa neulaisita. Kun tarkasti katsot, nin ne on myös peitelty.

Peiteltyjä kasoja ei ole missään, sillä se on nopein tapa lahottaa puu.

Kuten sanottua sinä et tiedä mistään mitään. Ja olet trollinakin surkea.

• Anonyymi00107
        UUSI
        Anonyymi00103 kirjoitti:

Peiteltyjä kasoja ei ole missään, sillä se on nopein tapa lahottaa puu.

Kuten sanottua sinä et tiedä mistään mitään. Ja olet trollinakin surkea.

Kyllä energiapuukasat on ainakin meillä täällä Keski-Suomessa peiteltyjä. En tiedä sitten missä savossa sinä vaikutat, jos siellä hapatetaan polttoaineetkin vasiten.

• Anonyymi00123
        UUSI
        Anonyymi00077 kirjoitti:

Minä olen itse korjannut energiapuuta joten tiedän jotain näistä kasoista. Todennäköisesti olen tehnyt metsätöitä enemmän kuin sinä. Viisikymmentä vuotta sitten olin jo metsässä töissä.

• Anonyymi00048
      UUSI

Aloittaja ihan itse keksi idean. Voi mikä ajatusten tonava hän onkaan : )

• Anonyymi00055
        UUSI

Hän on suuri kirjailija, kuten olet huomannut. Taiteellista eliittiä.

• Anonyymi00073
        UUSI
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Hän on suuri kirjailija, kuten olet huomannut. Taiteellista eliittiä.

On tätä ehdotettu ennenkin

• Anonyymi00074
        UUSI
        Anonyymi00073 kirjoitti:

On tätä ehdotettu ennenkin

Kyllä, tuo onneton pelle on roikkunut palstoilla jo kymmeniä vuosia. Tyhmä kuin aasi, toistelee tuota samaa.

• Anonyymi00064
      UUSI

Työttömät Pakkotöihin !

• Anonyymi00067
      UUSI

Tajuaako ihmiset että aina ei tuo tarkoita että pitäisi tyyliin vesurilla tehdä risuhommia. Koneita on valtavasti kehitetty siihen hommaan.

Tosin rajoittava tekijä tässä on osaavat ihmiset. Harvalla kaupunkilaisella on kykyä ajaa edes traktoria tai on korttia siihen. Sitten se itse työkoneen käyttö on oma lukunsa. Vielä harvempi ihminen osaa käyttää niitä koneen käyttövipuja.

• Anonyymi00072
        UUSI

Niin, siksi tuonkin työn tekevät sen alan ammattilaiset. Ei kukaan metsää omistava halua metsäänsä satunnaistyöttömiä tekemään yhtään mitään.

Sama ongelma on tietenkin kaikissa työvelvoitteissa. Jos sillä työllä on jotain merkitystä, siihen kyllä palkataan ihan rahalla tekijät, jotka varmasti osaavat hommansa. Jos taas kyseessä on pelkkä puuhastelu, jolla kuluttaa yhteisiä varoja, niin se on tietenkin eriasia. Todellisuudessa kukaan ei sellaisia juuri ehdota. Roskapalstat kuten S24 täyttyvät roskasta, eli aloituksen kaltaisista melko tyhmistä provosoinneista.

• Anonyymi00102
        UUSI

Ongelma on juuri siinä, että kupunkilaiset eivät osaa noita hommia. Eivät osaa peruttaa peräkärryjä. Tämä on nähty ihan livenä!

• Anonyymi00080
      UUSI

Nythän niille maksetaan pelkästä joutenolosta.

Väärin ? 2-4 työhakemusta joka kuukausi pitää lähettää ym. aktiviteettiä.
      Työttömät tekee noin 20 miljoonaa aktiviteettiä vuosittain siis.

Avoimia työpaikkoja kymmeniä tuhansia ja niitä haetaan joka vuosi yhteensä vähintään yli 10 miljoonalla hakemuksella.

Sitten on haastattelut ja suunnitelmat.

• Anonyymi00087
        UUSI

Aloittaja tietää sen kyllä, mutta hän on suuri kirjallinen nero, aikamme Kalle Alatalo.

• Anonyymi00089
        UUSI
        Anonyymi00087 kirjoitti:

Aloittaja tietää sen kyllä, mutta hän on suuri kirjallinen nero, aikamme Kalle Alatalo.

Ettei olisi Martti Syrjäytynyt, rökkimies.

• Anonyymi00111
        UUSI
        Anonyymi00089 kirjoitti:

Ettei olisi Martti Syrjäytynyt, rökkimies.

Sehän käveleekin kuin olisi jötkä housuissaan.

• Anonyymi00082
      UUSI

Mieli voi pahoittua jo pelkästä ajatuksesta 😪

• Anonyymi00105
        UUSI

Ja sinun kirjoituksillasi ei koskaan ole mitään muuta tarkoitusta kuin yrittää pahoittaa mieliä.

Varmasti tuo "taito" herättää ihailua piireissä, joissa loisit.

• Anonyymi00084
      UUSI

Arbeit macht frei natsisaksan malliin??

• Anonyymi00093
      UUSI

Mystisesti pomo kuoli ja metsäkin syttyi palamaan.

• Anonyymi00094
      UUSI

No perkele! minähän menen kaupungin metseään. Kerämään muutaman risun.!
      Muutama risu! Sitten on töitä tehty! Jooo o. En kyllä ymmärrä vaan aloittajan ehdotusta, että miten saan sillä työllä rahaa ja palkkaa sekä työttömyyteni pois!
      Onko ammattini sitten töytön risumies!!!! Perkl pitäskäö sen päälle vielä palkallista työtä hakea 4 paikkaa/kk jos tekee töitä risumetsässä? Aloittaja on ihan k.syylä!
      T:työtön risumies!

https://www.youtube.com/watch?v=2PT4aRyqeoI

• Anonyymi00098
      UUSI

Taas ehdotus henkilöltä joka ei itsekkään tee töitä!

• Anonyymi00104
      UUSI

Risusavottapäivän jälkeen laahustin metsätietä pitkin kotiin. Olin siinä kunnossa, että jos joku olisi kysynyt nimeäni, olisin todennäköisesti vastannut "vesuri". Hiki oli kuivunut suolaksi paidan pintaan, paarmat olivat jättäneet ihoon muistoesineensä ja askel muistutti enemmän geologista prosessia kuin kävelyä.

Mutkan takaa kuului kuitenkin epätavallista hiljaisuutta.

Tien varressa seisoi tuttu Avensis. Tai oikeastaan se ei seissyt arvokkaasti vaan näytti hieman siltä kuin olisi juuri menettänyt uskonsa itseensä. Konepelti oli auki ja metsänomistaja seisoi sen vieressä kännykkä kädessä.

– No voi perhana, hän mutisi.

Lähestyin varovasti. Oli outoa nähdä mies ilman ilmastointia ympärillään.

– Mikäs nyt on?

– Avensis sammui. Ei käynnisty enää.

Katsoin autoa epäuskoisesti.

– Mutta eikös tämä ollut niitä ikuisia?

– Oli. Kaksikymmentäkolme vuotta. Ei mitään ongelmia. Nyt se päätti eläköityä ilman ennakkoilmoitusta.

Metsänomistaja nosti puhelintaan ilmaan.

– Eikä täällä ole kenttää.

Hän käveli muutaman askeleen sinne, muutaman tänne, nosti puhelimen kohti taivasta ja lopuksi vielä auton katolle. Näyttö pysyi yhtä tyhjänä kuin työpaikkailmoitukset kotikuntani lähialueella.

Kaivoin oman puhelimeni taskusta.

– Minulla näyttää olevan kolme palkkia.

Metsänomistaja katsoi näyttöäni kuin olisin juuri paljastanut hallitsevani mustaa magiaa.

– Vai niin.

– Näköjään.

Hetken aikaa vallitsi hiljaisuus.

– Voisitko ehkä...

Lause jäi ilmaan leijumaan. Oli selvästi vaikeaa pyytää apua mieheltä, jolle oli vielä pari tuntia aiemmin huudettu ergonomiaohjeita auton ikkunasta.

– Voisitko ehkä soittaa hinausauton?

– Tottahan toki.

– Kiitos.

Soitin hinauspalveluun. Asia hoitui parissa minuutissa.

Metsänomistaja näytti helpottuneelta.

– Tiedätkö, hän sanoi, – joskus sitä huomaa olevansa muiden avun varassa.

– Niin kai.

– Ei kaikkea voi hoitaa yksin.

– Ei varsinkaan ilman kenttää.

– Niin.

Istahdimme hetkeksi ojanpenkalle odottamaan hinausautoa. Tilanne oli historiallinen. Ensimmäistä kertaa näin metsänomistajan hengittävän samaa ilmaa kuin minä yli viiden minuutin ajan.

– Miten se savotta muuten sujui? hän kysyi.

– Hyvin. Hyttyset saavuttivat kaikki tuotantotavoitteensa.

– Niitä on tänä vuonna paljon.

– Huomasin.

Hetken kuluttua hän nyökkäsi puhelintani kohti.

– Hyvä että sinulla oli kenttää.

– Työttömyydessä on etunsa.

– Niinkö?

– Varmasti. Ainakaan ei tarvitse huolehtia yritysauton rikkoutumisesta.

Metsänomistaja naurahti ensimmäisen kerran koko sinä aikana, kun olin hänet tuntenut.

Kun hinausauto lopulta saapui, Avensis nostettiin lavalle. Näky oli hämmentävä. Auto, joka oli vuosikymmenten ajan kuljettanut omistajaansa pitkin metsiä neuvomaan muita työnteossa, matkasi nyt itse avuttomana pois.

Metsänomistaja kiitti vielä kerran avusta.

– Olen sinulle palveluksen velkaa.

Katsoin lavalle sidottua Avensista.

– Ei tarvitse. Mutta jos joskus satut näkemään minut helteellä risusavotassa, voit ehkä avata sen auton ikkunan vähän enemmän kuin kahdeksan senttiä.

– Se on kohtuullinen vaatimus.

– Ja ehkä tarjota pullakahvit.

– Nyt sinä alat jo neuvotella kuin ammattilainen.

Hinausauto lähti, ja minä jatkoin matkaani kotiin.

Mietin, että yhteiskunta on merkillinen paikka. Päivällä toinen omistaa metsän ja ilmastoinnin, toinen vesurin ja paarmat. Illalla kuitenkin ratkaiseva tuotantoväline voi olla puhelin, jossa sattuu olemaan yksi palkki enemmän kenttää kuin toisella.

• Anonyymi00109
        UUSI

Juttusi ei kun tyhmenevät. Ymmärrän hyvin, miksi sinun on yritettävä elättää itsesi kirjoittelemalla S24:ään.

Luuletko tosiaan, että Avensis on jotenkin erikoinen? Seuraava tulee olemaan jotain muuta ja siitä sinä et tiedä mitään.

Mutta se on toki positiivista, että perehdyt huolella ihmisiin, jotka ovat sinua älykkäämpiä ja hyödyllisempiä. Nyt voit mennä täyttämään artomaisen mahasi kaalisopalla.

• Anonyymi00106
      UUSI

Kenkähän metsiin tätä sitten mennään tekemään?

• Anonyymi00108
        UUSI

Metsänomistajat jättävät ilmoiteuksen TE-toimistolle, joka osoittaa leimikot työttömille.

• Anonyymi00110
        UUSI
        Anonyymi00108 kirjoitti:

Metsänomistajat jättävät ilmoiteuksen TE-toimistolle, joka osoittaa leimikot työttömille.

Kukaan metsänomistaja ei halua pakkotyöläisiä metsiinsä, vaan alan ammattilaisia.

• Anonyymi00112
        UUSI
        Anonyymi00110 kirjoitti:

Kukaan metsänomistaja ei halua pakkotyöläisiä metsiinsä, vaan alan ammattilaisia.

Kyllä minulle metsänomistajana kelpaa ilmaistyö oikein hyvin.

Ymmärrän hyvin kuinka sinua työttömänä asia ahdistaa, koska jatkossa joudut laittamaan rikkoja ristiin saadaksesti työttömyysetuisuuden, joka minunkin maksamista veroista kustannetaan.

Meidän maksajienkin tulee saada jotain verojemme vastineeksi.

• Anonyymi00113
        UUSI
        Anonyymi00112 kirjoitti:

Ymmärrän hyvin kuinka sinua työttömänä asia ahdistaa, koska jatkossa joudut laittamaan rikkoja ristiin saadaksesti työttömyysetuisuuden, joka minunkin maksamista veroista kustannetaan.

Suski on jo tulossa sun metsään savottaan.

• Anonyymi00119
        UUSI
        Anonyymi00112 kirjoitti:

Sinä et metsää omista edes joulukuusen vertaa.

Minä taas omistan niin metsää kuin Avensiksen, jota sinä onnettomana palkkatrollina tunnut niin kadehtivan. Hyvä auto on kyllä ollutkin, eipä ole ollut valittamista.

Sinun tuloillasi ei paljon veroja makseta. Minä sen sijaan maksan, koska omistan metsää ihan oikeasti.

• Anonyymi00122
        UUSI
        Anonyymi00119 kirjoitti:

Sinä et metsää omista edes joulukuusen vertaa.

Minä taas omistan niin metsää kuin Avensiksen, jota sinä onnettomana palkkatrollina tunnut niin kadehtivan. Hyvä auto on kyllä ollutkin, eipä ole ollut valittamista.

Sinun tuloillasi ei paljon veroja makseta. Minä sen sijaan maksan, koska omistan metsää ihan oikeasti.

Nelisenkymmentä hehtaaria on eri ikäistä metsää. Ei se paljoa ole, mutta voin kutsua itseäni metsänomistajaksi.

Työttömäksi sinulla on aika vilkas mielikuvitus.

• Anonyymi00125
        UUSI
        Anonyymi00122 kirjoitti:

Nelisenkymmentä hehtaaria on eri ikäistä metsää. Ei se paljoa ole, mutta voin kutsua itseäni metsänomistajaksi.

Työttömäksi sinulla on aika vilkas mielikuvitus.

Sinun mielikuvituksesi taas on mitättömän surkea, mutta niinhän se teillä maksullisilla trolleilla aina on.

Pistähän todisteet ruutuun siitä, että omistat metsää. Juttujesi perusteella kaikki, mitä tiedät metsänhoidosta, on peräisin googlesta.

Miltä se muuten tuntuu istua epäergonomisesti?

• Anonyymi00132
        UUSI
        Anonyymi00125 kirjoitti:

Sinun mielikuvituksesi taas on mitättömän surkea, mutta niinhän se teillä maksullisilla trolleilla aina on.

Pistähän todisteet ruutuun siitä, että omistat metsää. Juttujesi perusteella kaikki, mitä tiedät metsänhoidosta, on peräisin googlesta.

Miltä se muuten tuntuu istua epäergonomisesti?

Minkäkin omsitan metsää, mutta en ole ostanut sitä vaan se on tullut katsos perintöjen kautta!

• Anonyymi00133
        UUSI
        Anonyymi00112 kirjoitti:

Eikös sinun metsän omistajana pitäisi tehdä itse metsätyösi. Tai jos et halua tehdä niin sitten PALKKAAT siihen työntekijät. Työttömät eivät ole mitään ilmaista työvoimaa!

• Anonyymi00139
        UUSI
        Anonyymi00108 kirjoitti:

Joko tulitikkurasiat on jaettu, kaskivainioiden tulevaisuus.

• Anonyymi00140
        UUSI
        Anonyymi00112 kirjoitti:

Te maa- ja metsäjussit olette tukien saajia, ei teiltä verotuloja tule.

• Anonyymi00142
        UUSI
        Anonyymi00132 kirjoitti:

Minkäkin omsitan metsää, mutta en ole ostanut sitä vaan se on tullut katsos perintöjen kautta!

Makaamalla saatua laiskan tuloa noi perinnöt. Kunnon vero makaajien kuin manulle illallinen tuleville ansiottomille tuloille. Ahkeraa lisäarvoa tuottavaa työn tekemistä pitää arvostaa, ei makaamista kuin ellun kana.

• Anonyymi00155
        UUSI
        Anonyymi00140 kirjoitti:

Te maa- ja metsäjussit olette tukien saajia, ei teiltä verotuloja tule.

Maatalous saa tukia, mutta maksaa myös veroja. Tukien ja verojen suhde riippuu tietenkin tilan koosta ja tuottavuudesta.

• Anonyymi00156
        UUSI
        Anonyymi00133 kirjoitti:

Eikös sinun metsän omistajana pitäisi tehdä itse metsätyösi. Tai jos et halua tehdä niin sitten PALKKAAT siihen työntekijät. Työttömät eivät ole mitään ilmaista työvoimaa!

Kyllä ne persarto-trollille ovat. Työttömät ovat hänelle jatkuvan pilkan kohde ja jotain, josta voi hyötyä.

• Anonyymi00160
        UUSI
        Anonyymi00142 kirjoitti:

Makaamalla saatua laiskan tuloa noi perinnöt. Kunnon vero makaajien kuin manulle illallinen tuleville ansiottomille tuloille. Ahkeraa lisäarvoa tuottavaa työn tekemistä pitää arvostaa, ei makaamista kuin ellun kana.

Suurin osa nykyisistä metsänomistajista on perinyt metsätilansa.. Harva sijoittaa metsään, vaikka tuotto siitä on vakaa.

mm Soininvaara eli siis Vihreät ja eräät vasemmiston poliitikot ovat voimakkaasti hyökänneet pienomistamista vastaan ja vaatineet sen korkeaa verottamista, perusteilla, jotka ovat aika heppoisia.

Omaisuuteen tai omistukseen kohdistuvat verot ovat typeryyden huippu. Maa on täynnä työttömiä, jotka työllistyessään eivät hyödy yhtään mitään "työn verotuksen" alentamisesta, koska heidän palkkatulonsa on liian pieni. Ihmiset, joilla on pääomatuloa, pitäisi nyhtää kuiviin, niin että heidän on pakko myydä pienet omistuksensa alihintaan ja siirtyä samaan sakeaan työttömien joukkoon, jonka koko elämä on täysin sosiaaliturvan varassa. Maailmassa, jossa tarjolla olevan työn määrä ei ole lisääntymässä.

Purra ajaa käytännössä ihan samaa politiikkaa. Jota hallituksessa toteutti nostamalla mm ALV:in huippuunsa. Työllisyyttä ei tuokaan "verotuksen siirtäminen työstä kulutukseen" tietenkään parantanut, vaan työttömiä tuli lisää. Toinen perustelu, jota tietenkin Vihreät käyttävät tehdessään aivan samanlaista veropolitiikkaa, on se, että se vähentää luontoarasittavaa kulutusta. Niinhän se tekee, ja kun kulutus vähenee, vähenee myös työn tarve ja työttömyys lisääntyy. Käytännössä kulutus siirtyy suomalaisista ympäristöystävällisistä tuotteista halvempiin kiinalaisiin ja intialaisiin, jotka on tuotettu vähemmän ympäristö- ja ilmastoystävällisesti ja sen jälkeen vielä kuljetettu tuhansia kilometrejä.

Käytännössä kaikki nuo veromallit tähtäävät samaan: omistukseen keskittymiseen entistä enemmän suuromistajien käsiin. Ja entistä suurempaan laumaan työttömiä, joita "työllistetään" leikkaamalla heidän sosiaaliturvaansa, eli kurjistetaan heistä entistä useampi tasolle, jossa he alkavat tekemään vähintäänkin näpistyksiä. Joita sitten laitetaan kuriin koventamalla rangaistuksia, joista tähän saakka ainoa seuraus on ollut tuollaisten rikosten lisääntyminen.

• Anonyymi00114
      UUSI

Aloittaja taitaa olla luova ruudinkeksijä kun tempaisee noin omaperäisiä ajatuksia.
      On tullut varmasti mietittyä pitkään.

• Anonyymi00117
        UUSI

No eihän tyhmien vanhempien pellepojasta voi muuta tulla.

• Anonyymi00115
      UUSI

Hyvä idea kyllä. Muitakin hommia kyllä on, kuten tupakannatsojen keräily kaduilta, pientareiden niittoa .Monenlaista hommaa, mikä jää helposti tekemättä, kun ei ole sopivia tekijöitä.

• Anonyymi00116
        UUSI

Onhan noita hommia, aivan mummojen ulkoilutuksesta alkaen. Ei tarvitse olla edes raketti-insinööri.

• Anonyymi00121
        UUSI

No siitä sitten vain palkkaamaan tekijät, jos niitä hommia kerran on.

• Anonyymi00118
      UUSI

Tässä nyt oon työttömäksi joutumassa, kiitos hallituksen leikkausten. On amis amk yamk käytynä. Olen ollut jo haastatteluissa. Silti en tiedä kuinka pitkä työttömyys tukee. Yleensä ei kovin pitkä, mut ei ikinä tiedä.

Saat einari keskikalja persu tehä ite risusavottasi. Vedä sinne metsään ittes kiikkuun persu kusipää.

• Anonyymi00120
      UUSI

Kivaa ulkohommaa.
      T. 9€ päivä

• Anonyymi00126
      UUSI

Mulla on metsää 10 ha enkä maksa siitä veroa sentin jeniä.

• Anonyymi00127
        UUSI

Miksi siitä pitäisi maksaa veroa?

• Anonyymi00129
        UUSI
        Anonyymi00127 kirjoitti:

Miksi siitä pitäisi maksaa veroa?

Sitä ittekin ihmettelin kun noita edellisiä kirjoituksia luin.

• Anonyymi00130
      UUSI

>> miksei työttömiä velvoiteta tekemään hanttihommia, kuten risusavottaa rahojensa eteen?

Vaikka heti voisin tulla jos sulla moinen savotta, mutta enhän voi saada työttömyystukea jos olen töissä eli näin alkuunsa paljoko maksat?

• Anonyymi00134
      UUSI

Kyllä se jää metsänomistalle metsiensä hoito on se tuotto niin vähäistä joka tapauksessa.

Tiliväli on kymmeniä vuosia ja verottaja ottaa heti päältä kolmanneksen, ja loppuraha menee uudistamiseen.

Suomi on käsittämtön maa monella tapaa.

• Anonyymi00135
        UUSI

Oikeastaan metsänomistaja on valtion orja jolle on sälytetty metsäteollisuuden raakapuun tuottaminen ja vastuut.
        Vain polttopuumetsä hyödyttää joka vuosi.

• Anonyymi00136
      UUSI

Aloittajan on löytänyt mökiltä vanhoja lehtiä jossa Purra esittää samaa, työttömät hanttihommiin, risusavottaan tai siivoamaan. Kaikkihan osaa?
      Sillai ne aivot toimii. Laittaa sinne virikkeeksi jonkun ajatuksen ja se muokkautuu omaksi.

• Anonyymi00138
      UUSI

Persu-kepulivähäpojat risusavottaan tyhjää toimittamasta ❗️

• Anonyymi00141
        UUSI

Voi myös perustaa työllistävän yrityksen jos ideoita piisaa !

• Anonyymi00143
        UUSI
        Anonyymi00141 kirjoitti:

Voi myös perustaa työllistävän yrityksen jos ideoita piisaa !

Kaljapurkkien kylkiin olis hyvä laittaa kaikenlaista ideaa kuinka työllistää itsensä aluksi !

Yhdelle sivulle niitä ideoita ja toiselle järkipuhetta kuinka tyhmää ryypiskely on ja hopihopikomentoja !

• Anonyymi00144
      UUSI

Miksi et opiskelisi maan parhaaksi sähköautojen korjaajaksi ja yleensä alan osaajaksi !

Siinä heti yksi idea !@

• Anonyymi00145
        UUSI

Vai meneekö aika purran haukkumisesta, hauhau, vai mihin menee @$

Onko hyvä

• Anonyymi00146
      UUSI

Miksei saman tien uuniin niin päästään niistä eroon.

• Anonyymi00148
      UUSI

Persuääliöt ovat niin typeriä etteivät ymmärrä että noin vain ei metsiin voi mennä tekemään yhtään mitään ilman koulutusta ja varusteita.
      Kyllä se on niin, että persujen idioottimaisuutta on tässä maassa jo tarpeeksi nähty.

• Anonyymi00149
        UUSI

Minä luulin että lähes kaikki maaseutupersut on metsänomistajia !

Niitä on varusteet ja kymmenen sukupolven tietämys metsänhoidosta !

• Anonyymi00152
        UUSI
        Anonyymi00149 kirjoitti:

Aloittajalla, joka myöhemmin keskustelussa esiintyy muka "metsänomistajana", ei ainakaan ole mitään tietämystä metsänhoidosta, eikä Avensiksestakaan.

Tyypillinen maksettu trolli, joka "luo keskustelua", ja tuosta sitten mainostajat maksavat... tuo nimittäin ajaa ihmisiä pois palstalta.

• Anonyymi00154
        UUSI

Kyllä vaatijat o vassuja,niin köyhä järjenjuoksu.

• Anonyymi00157
        UUSI
        Anonyymi00149 kirjoitti:

Eihän työhön käy mitkä varusteet vaan.Vakuutus ei korvaa,jos huonot varusteet.

Uudet varusteet kaikille,opetus,ohjristus,valvonta,sosiaalitilat ja työterveys.Ne jo maksaaa.

• Anonyymi00150
      UUSI

Minähän oon ollu jo risusavotassa,ajankuluksi.
      Onko joltain pois?

• Anonyymi00153
      UUSI

Jos työtön saisi kuukaudessa 800€

Mennessään " risusavottaan" hänelle pitäisi ottaa:
      +vakuutus
      + työterveys
      + työvaatteet
      + sosiaalitilat
      + työjohto
      + työhön perehdytys

Nuo maksanee ainakin + 800€

Eli,jos työtön on työtön,kulut 800€
      Jos työtön risusavotassa ,kulut 1600+€

Lisäksi tulee viellä risujen kuljetus,käsittely jne.
      Kaatopaikat ottaa ilmaiseksi kyllä risuja vastaan mutta kuljetus maksaa.

Eli,Missä oli se hyöty risusavotasta?
      Kuluthan Lisääntyisivät😅😆

• Anonyymi00158
      UUSI

Aina kun olen ollut työttömänä, niin tehnyt vuokrareinona tilapäistyötä rakennuksilla. Nekin vaatii osaamista. Saanut siitä palkkaa, mutta nyt niitä ei voi ottaa vastaan. Hyvä idea, että pystyy käymään myös tilapäisduunissa työttömänä ilman ansion menetystä.

Olen kaupunkilainen spurgulähiön kasvattama. Kouluja on käyty. Silti suhteet ja peritty omaisuus puuttuu. Olen aina kommari, vaikka menisi hyvin.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka vanha kaivattusi on?

Gallup teille kaikille
      Ikävä
      131
      1509
    2. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      48
      1396
    3. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      67
      1081
    4. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      90
      919
    5. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      102
      912
    6. Ihana juhannusperinne

Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa
      Lieksa
      51
      835
    7. Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa

Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s
      Suomussalmi
      80
      766
    8. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      57
      733
    9. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      59
      675
    10. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      34