Osuuspankki petti minut

Anonyymi-ap

Tuntuu, että Osuuspankki petti minut, koska minulla omistaja-asiakkaana on alettu veloittaa pankkikortistani palvelumaksua. Menee 3,95 e / kk. Osuuspankki kerää nyt takaisin sen omistajajäsenyys maksun, minkä aikanaan maksoin pankin jäsenyydestä. Ja kerää vielä enemmän rahaa itselleen tuollainen iso pankki. Muutos on tullut voimaan vuoden 2026 alusta ja onhan siitä viestejä tullut mobiilisovelluksen postilaatikkoon. Silti harmittaa hyvin paljon. Mieluummin olisin vaikka suklaata ostanut.

12

123

Vastaukset 12

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Sinulla ei ole riittävän suurta asiointia. Kaikilla pankeilla taitaa olla käytäntö, että säännöllinen yli 5000€ asiointi alkaa pudottamaan pankkimaksuja. Kun summa on luokkaa 25000€, niin maksuja ei enää ole.

Mutta ole onnellinen omistaja. Tavalliselta asiakkaalta kaikissa pankeissa kk maksu on luokkaa 8,50-9,00€. Kun maksat sata euroa jäsenyydestä, ja jaat satasen 4,50€ eriin, jonka saat alennusta kk maksusta, niin karkeasti saat sen osuusmaksun takaisin kahdessa vuodessa.

Mutta yksi juttu. Onhan se hassua, että huonoimmassa asemassa olevat asiakkaat maksavat pankkipalvelusta eniten. Se neljä euroa on tyhjässä tosi paljon. Jos ihmisellä on aina tilillä yli 25000€, niin se 8,50€ ei paljoa tunnu missään. Mutta jollakin tapaa tätä kuukausi maksua, ei sen suuruutta pitää puolustaa. Kyllähän se pankin tietojärjestelmien 24/7 ylläpito ja maksuttomiksi kehutut kortit jotain maksaa. En tiedä riittääkö se vajaa sata euroa vuodessa mitä siitä veloitetaan.

Itse saan reilun 5000€ asioinnista bonusta, ja vielä tällä hetkellä se riittää kk maksujen maksuun. 30.12.25 bonustilillä oli n. 65€ rahaa ja siitä lähti kerralla kolmasosa veroihin. Lopuilla on maksettu kk maksut ja aina sinne tulee jokunen sentti lisää. Saa nähdä kuinka kauan kertyvät bonukset riittää ja tiliä aletaan kalvamaan.

Anteeksi tämä vähän provoava kommentti. Voihan aloituskin olla provo.

• Anonyymi00002

Minulta taas on kateissa 45 euroa bonusta. Pankki on nyt tunnustanut että bonukset on verotettu kahteen kertaan. Minun itseni ei tarvitse tehdä mitään, bonukset on edelleen kateissa.

• Anonyymi00011

Minulla orli bonuksia vuoden 2025 lopussa reilu 60€. Niistä meni kerralla veroa reilu 20€. Nyt vero menee kerran kuukaudessa. Enemmän menee veroon kuin mitä bonuksena tulee. Ehkä vuoden vaihteeseen saakka palvelumaksut saa kuitattua bonuksilla.

• Anonyymi00003

Mulla itselläni on vähän outo tilanne päällä.
      Nyt pankkiautomaatille kuittiin tulostuu 2 eri summaa, tilin saldo ja käytettävissä oleva summa. Siinä itsessään ei ole erikoista, mutta erotus oli viime viikolla, kun huomasin sen, melki 600€ vaikka katevarauksia ei ollut kuin hieman vajaa 7€. Eli tuolla se ei selity millään. Ja jälkeenkin päin erotukset ovat olleet isoja noiden kahden summan välillä.
      Ennen kuittiin tulostui kuitenkin vain 1 summa mikä piti kutinsa.
      Olin yhteydessä Loomisiin, joka hoitaa nuo automaattien asiat, mutta sieltä vain käskettiin olemaan yhteydessä omaan tilipankkiin asian selvittämiseksi, koska heille tilien tiedot tulevat automaattisesti suoraan pankin järjestelmistä.
      Pankki ei taas tunnu tietävän mitään asiasta. Olin verkkopankin kautta yhteydessä asiakasneuvojaan, joka piti tilannetta erikoisena, mutta ei osannut sanoa juta eikä jaata asian tiimoilta ja pyysi minua toimittamaan verkkoviestinä kuitin jostain nostosta, missä näkyy ko asia, jotta voisivat alkaa tutkimaan asiaa.
      En saanut siirrettyä koneelleni bluetoothina tai skannaamalla kopsua kuitista, joten asia on jäänyt roikkumaan.
      Kysyin vielä, onnistuuko pankin tiskillä tämän asian hoito/alulle laittaminen, niin neuvoja vastasi että luulisi/pitäisi jopa olla mahdollista. Sitä vaan ihmettelen valmiiksi, meneeköhän siitä palvelumaksuja tm ja jos menee, niin kuinka paljon.
      Sen verran huomasin, että tililleni oli laitettu tilin turvaraja, mitä en ole itse laittanut. Ja selvisi, että OP on 3.6. lähtien laittanut noita turvarajoja niiden asiakkaidensa tileille, joilla on verkkopankkitunnukset ja joilla ei tuohon päivämäärään mennessä turvarajaa ollut. Ja yhdessä vaiheessa ainakin tuo erotus ja nämä noudattivat tuota turvarajaa.
      Ja kun kysyin asiakasneuvojalta sitä, niin hän sanoi, ettei tiedä siitä mitään, kun hän on korttiosastolta ja sen selvittäminen vaatii tiliosastoon yhteyttä.
      On niin helvetin outo juttu ja kun pankissa ainakaan verkkopankin kautta kukaan ei tunnu tajuavan asiasta hevon vittua...
      Ja kun mistään suurennetusta katevarauksesta ei pitäisi olla kyse, kun mulla on nyt kuitenkin hyvät luottotiedot.

• Anonyymi00004

On vain jotenkin perseestä. Vielä kun asiakasneuvoja kyllä sanoi, että tilini saldo on se, mitä kuitissakin lukee ja se kaikki on minun vapaasti käytettävissäni. Ja kuitenkin ei sitten olekaan.
        Ja muutenkin, mulla on nyt ollut muutenkin vähän kaikenlaista ylimääräistä vaivaa ja stressiäkin, niin en nyt todellakaan olisi enää halunnut alkaa selvittämään mitään helvetin epäkohtia tai muitakaan outouksia pankin kanssa. Varsinkaan selvistä asioista kuin että käyttötilin saldo ja sen käyttö ja käyttörajat. Varsinkaan kun verkkopankin asiakaspalvelussa ainakin porukka ei tunnu osaavan eikä edes tajuavan asiasta mitään. Sanotaan vielä, että tässä me osataan vain tästä aiheesta jotain ja toisesta asiasta tarvitsisi saada toinen taho mukaan.
        Perseestä.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00004 kirjoitti:

On vain jotenkin perseestä. Vielä kun asiakasneuvoja kyllä sanoi, että tilini saldo on se, mitä kuitissakin lukee ja se kaikki on minun vapaasti käytettävissäni. Ja kuitenkin ei sitten olekaan.
        Ja muutenkin, mulla on nyt ollut muutenkin vähän kaikenlaista ylimääräistä vaivaa ja stressiäkin, niin en nyt todellakaan olisi enää halunnut alkaa selvittämään mitään helvetin epäkohtia tai muitakaan outouksia pankin kanssa. Varsinkaan selvistä asioista kuin että käyttötilin saldo ja sen käyttö ja käyttörajat. Varsinkaan kun verkkopankin asiakaspalvelussa ainakin porukka ei tunnu osaavan eikä edes tajuavan asiasta mitään. Sanotaan vielä, että tässä me osataan vain tästä aiheesta jotain ja toisesta asiasta tarvitsisi saada toinen taho mukaan.
        Perseestä.

Niin sen verran tarkennusta tuohon tilanteeseeni.
        Tuo tililtä nostettavissa-osa tuntuu tosiaan noudattavan tuota pankin tililleni asettamaa turvarajaa, eli menee juurikin niin, että siitä turvarajaksi asetetusta summasta kun vähentää automaattinostot sekä korttimaksut, niin jäljelle jää erotus.
        Ja tuo tilin saldo-osio noudatti ainakin tuolloin 30.6. sen päivän tililtä kokonaisuudessaan tapahtunutta rahaliikennettä. Eli alkuperäisestä saldosta vähennettiin tuona päivänä maksetut laskut sekä automaattinosto sekä sinä aamuna tehty vajaan 7 euron suuruinen korttiosto.
        ELi saldoilmoitus seuraa tilin koko rahaliikennettä ja tuo tililtä nostettavissa-osio vain korttiostoja ja automaattinostoja. Niiden erotus oli tosiaan tarkalleen ottaen 566€.

• Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Niin sen verran tarkennusta tuohon tilanteeseeni.
        Tuo tililtä nostettavissa-osa tuntuu tosiaan noudattavan tuota pankin tililleni asettamaa turvarajaa, eli menee juurikin niin, että siitä turvarajaksi asetetusta summasta kun vähentää automaattinostot sekä korttimaksut, niin jäljelle jää erotus.
        Ja tuo tilin saldo-osio noudatti ainakin tuolloin 30.6. sen päivän tililtä kokonaisuudessaan tapahtunutta rahaliikennettä. Eli alkuperäisestä saldosta vähennettiin tuona päivänä maksetut laskut sekä automaattinosto sekä sinä aamuna tehty vajaan 7 euron suuruinen korttiosto.
        ELi saldoilmoitus seuraa tilin koko rahaliikennettä ja tuo tililtä nostettavissa-osio vain korttiostoja ja automaattinostoja. Niiden erotus oli tosiaan tarkalleen ottaen 566€.

Ja tänään kuitenkin, kun kävin pankin konttorissa selvittelemässä ja kysymässä ylipäätään asiasta pankkivirkailijalta kasvotusten asiasta, pankista sanottiin, ettei turvarajan ainakaan pitäisi näkyä automaatilla edes kuitilla noin. Eli jos tilin turvaraja ylittyy, niin tililtä ei saa maksettua mitään eikä nostettua senttiäkään rahaa ennen seuraavaa päivää, ellei turvarajaa käy erikseen nostamassa. Kyseessä on siis vuorokausikohtainen turvaraja.
        Sanoi kylläkin, että tilitapahtumat näkyvät noudattavan tilin saldoja ja tilillä on käytettävissä se summa kokonaisuudessaan, mikä on ilmoitettu saldoksi. Ja jos tunnistan kaikki tilitapahtumat, niin ongelmaa ei sinänsä sen puolesta pitäisi olla. Kehotti vielä seuraamaan tilannetta. Epäili, että jos sinne olisi jäänyt roikkumaan vanhoja katevarauksia roikkumaan, mutta mulla tosiaan ei ole aikoihin ollut mitään useiden satojen eurojen suuruisia vuorokausiostoksia. "Pahimmillaankin" katevarauksia on ollut max 200€ edestä ja niitäkin harvoin.
        No. Katellaan sitten, kuten kehotettiin.
        Outoa vaan, kun tilin varoista ilmoitetaan kaksi eri summaa. Ja toinen noudattaa tilin kokonaissaldoa, mistä on vähentynyt ko päivän kaikki rahaliikenne(laskut, korttimaksut ja käteisnosto) ja toisesta pelkästään korttimaksut ja käteisnosto, mikä näyttäisi vähentyneen vielä tuosta 1000€ suuruiseksi määritellystä tilin turvarajasta. Mitä ei taas ainakaan pankkivirkailijoiden mukaan pitäisi olla mahdollista.

• Anonyymi00005

Ihmettelen suuresti, miksi joku on Osuuspankin asiakas. Löperö luotonantaminen on ainoa järkeenkäypä syy. Jokainen järkevä osuuskuntauskovainen vaihtaa pankkiasioinnin S-Pankkiin ja sijoitukset Nornetiin.

• Anonyymi00007

Taitaa nykyaikana löperöluotonanto olla vähissä. Enää pankilla ei ole kolmea konttoria 20km ympyrän sisässä, enää ei mennä pankkiin ja kävellä luotto-osastolle lainaa hakemaan. Enää ei pankinjohtaja tai luottoneuvoja tee viimeistä luottopäätöstä, päätöksen tekee aika pitkälle tekoäly ja robotti. Laki ja lain takana on valtioneuvoston ja Finanssivalvonnan pankkiyhdistykselle antama eu lakiin perustuvaa. Ja ihan omaan kokemukseen perustuen sanon, että yli 40v sitten tehtyjä päätöksiä seurannut sotku on selvä vasta kun 180 luvulla aikuiseksi tulleet väliinputoajat heittää lusikkansa nurkkaan, eli viimeistään 2060 luvulla. Verohalllinon 2025 tullut positiivinen luottorekisteri ei vaikuta kuin nykyaikaan. Toisaalta velkojen anteeksianto ja sopiminen on kohtuutonta niitä kohtaan jotka ovat itse ratkoneet ongelmansa.

• Anonyymi00010

Siirsin juuri asiakkuuteni OmaSP:sta OP:iin fuusion takia. Selkeetä oli, automatisoitu tilinavaus ja kortintilaus.

Minä en tajua, kuinka Nordeaan joku viitsii siirtyä..

• Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Siirsin juuri asiakkuuteni OmaSP:sta OP:iin fuusion takia. Selkeetä oli, automatisoitu tilinavaus ja kortintilaus.

Minä en tajua, kuinka Nordeaan joku viitsii siirtyä..

itseasiassa mikä tahansa pankki on hyvä jos itse asiakas on toiminut oikein, eikä ole tapahtunut mitään kyseenalaisuutta.

Itselläni on lapsuudesta sellaisia kokemuksia etten luota periaatteessa mihinkään pankkiin, vähiten nordeaan ja toiseksi vähiten OP:hen. Mä iolen täällä sanonut jo aiemmin etten anna millekkään pankille vanhojen nelosesta kymppiin arvoasteikolla edes hyvää arvosanaa. Sanon uudelleen sen mitä olen sanonut, että OP saa nippanappa seiska plussan, ja en tiedä miksi Nordea saa edes vitosta. Kyllähän Nordea sillee on ok, mutta ei minulle.... S-pankki on ihan kauppapankki.... Varmaan seman seiskan atvoinen kuin OP, mutta ihan eri syistä koska sen käyttö on ihan erilaista. Vasta lainsäädäntö on on saanut pankit toimimaan rehellisemmin.... Mutta esim. positiivisen luottorekisterin vaikutus ei koske 1990-luvun ongelmista kärsiviä. Voi kestää vuosikymmeniä ennenkuin 40-v sitten tapahtuneista asioista kärsivät ovat vapaita siitä mitä pentuna tapahtui.

• Anonyymi00013

Tänään oli Iltalehdessä juttu, miten OP varasti mieheltä 14 000 € bonuksia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      72
      1126
    2. 67
      1087
    3. Mitä vuosimallia kaivattusi on?

🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      61
      872
    4. 93
      837
    5. Jasmin vauhdissa

Kyllä pitää Jassulla kiirettä, kun yhtenään menoa mun äidin, isäpuolen ja Markon kanssa Ossianin ollessa tietysti sulois
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      711
    6. Kuinka hyvin te sopisitte

Toisillenne vai sopisivatko ollenkaan? Mitä eroja
      Ikävä
      44
      707
    7. Miksi et halua kaivattusi

kanssa suhteeseen? Onko jokin syy vaikka rakastat häntä?
      Ikävä
      71
      631
    8. Vinkkiä miehelle

Huomenna olen kuudesta eteenpäin kotona, yksin… Pääsetkö/uskallatko tutustua?
      Ikävä
      50
      618
    9. Onko kaivattusi

seksuaalisesti vetovoimainen?
      Ikävä
      23
      604
    10. Joko uskallat.

Huomenna nähdään.
      Ikävä
      40