Eilisessä Aamulehdessä kirjoitettiin kiintoisaa asiaa ETYK:istä ja Urho Kekkosesta. ETYK oli itse asiassa Neuvostoliiton juonima hanke, jonka tarkoituksessa oli saada pysyväksi toisen maailmansodan jälkeiset rajat Euroopassa.
Neuvostoliiton agenttina toiminut Suomen presidentti Urho Kaleva Kekkonen oli helppo puhua hankkeen touhukkaaksi puuhamieheksi. Kekkonen meni jopa niin pitkälle, että hän kirjoitutti ulkoministeriöllä kirjeen, joka alkoi sanoin: "Neuvostoliiton hallitus esittää...". Tämä kirje sitten lähettiin kaikille maille, joiden toivottiin kokoukseen osallistuvan. Tämä moka oli itse asiassa kaataa koko hankkeen.
Suomen suomettuneessa ilmapiirissä hehkutettiin, että Kekkoselle olisi kuulunut Nobelin rauhanpalkinto. Tämähän oli täysin naurettava ajatus ja onneksi Norjan Nobel-komitea ymmärsi asian ja Kekkonen jätettiin aivan aiheellisesti ilman palkintoa.
Itse ETYK-kokous ei mennyt Neuvostoliiton ja Kekkosen toiveiden mukaisesti. Kokouksessa nousivat keskeiseen rooliin Neuvostoliiton ja sen vaikutuspiirissä olleiden maiden ihmisoikeuskysymykset. Kokouksesta seurasi siis lopulta hyvääkin. Urho Kaleva Kekkosesta huolimatta.
ETYK oli Neuvostoliiton hanke
6
213
Vastaukset
- Vanha kokoomuslainen
....samasta asiasta. Etyk oli vanhan Neuvostoliiton johtama hanke. Onnistuivat muuten
hyvin, mutta julkisuutta Etyk sai ainoastaan
Neuvostoliitossa ja Suomessa. Muualle sitä ei
noteraattu.
Onneksi ne ajat on olleet ja menneet. Nyt murehditaan "roskalehtien" kirjoituksista ja
Vanhasen "panettelusta".- turha yrittää vääntää
Katkeraa Honka-liittoa ja SAK-SDP:tä kyllä löytyy kaunaisesta jutustasi.. Vittuilla pitää kun eivät tiedot ja taidot eikä rahkeetkaan oikein muuhun riita, -eiks niin, punikki?
- City-Kekusta
turha yrittää vääntää kirjoitti:
Katkeraa Honka-liittoa ja SAK-SDP:tä kyllä löytyy kaunaisesta jutustasi.. Vittuilla pitää kun eivät tiedot ja taidot eikä rahkeetkaan oikein muuhun riita, -eiks niin, punikki?
Kun ketjun avaaja esittää kriittisen arvion Suomen toiminnasta Neuvostoliiton käsikassarana, niin pölhökepulaisen mielestä kirjoittaja on "punikki" ja "stalinisti". Ei lopu kummat kuulumasta.
- fakta!
Känä ei ole edes "vihollisen agentti", vaan annos punikkien vappu-marsille haisevaa mölinää. Känä on alkeellisimman monokansan politrukki, jonka tiedot ja osaaminen ovat nollan tasoisia.
Surullista onkin, että typeryksille tarkoitettu hömppä riittää aivopesun tasoksi, kun samaan aikaan stalinistien käsissä oleva media vaikenee kaikesta muusta salaten totuuden.
Känän juttu on itse asiassa järjenvastaista sekoilua rekennuttuna tärähtäneen H., Rautkallion pakkomielteisestä perustasta. Känän toiminta olisi ainoastaan säälittävää, jos punikkien kätyreitä pitäisi jostain syystä yleensäkään sääliä. - Vanha mies
Näinhän se juuri oli kuten Känä kirjoittaa. Urho Kekkonen toimi tässäkin hankkeessa Neuvostoliiton juoksupoikana. Onneksi sentään läntisen maailman voima oli niin vanha, että Neuvostoliiton suunnittelema käsikirjoitus ei mennyt läpi vaikka Kekkonen kaikkensa yrittikin.
Muistan kokouksesta muuten senkin kun Kekkonen haparoivalla englannillaan "avasi" kokouksen. Lienevät Jäätteenmäki, Vanhanen ja Rehn käyneet saman kielikurssin kuin Urho Kekkonen tuossa englannin puhumisessa... - the truth
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökonferenssin kolmanneksi vaiheeksi kutsuttu huippukokous järjestettiin Helsingin Finlandia-talossa heinä- ja elokuun vaihteessa vuonna 1975.
Eräiden heti kokouksen jälkeen tehtyjen analyysien mukaan vuoden 1975 kokouksen lopputulos olisi ollut Neuvostoliiton voitto, kun toisen maailmansodan aikaiset valtionrajat vahvistettiin. Myöhemmin on kuitenkin jopa väitetty, että kokouksesta alkanut demokratiakehitys olisi antanut alkusysäyksen Neuvostoliiton hajoamiselle.
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökonferenssissa allekirjoitetut sopimukset, varsinkin 3. kori, antoivat lännelle ne aseet, joita käyttämällä Neuvostoliitto ajettiin vähitellen nurkkaan. On väitetty ETYK:in olleen Neuvostoliiton "projekti" jossa Kekkosta käytettiin käsikassarana. Voi hyvinkin olla niin, että Kekkonen ymmärsi ETYK-sopimuksen kauaskantoiset vaikutukset paremmin kuin neuvostoliittolaiset itse. Hän lupasi auliisti Suomen toimivan isäntänä kokoukselle ja toimi aktiivisesti sen toteuttamiseksi. Kekkonen oli siis suuri alullepanija ja vaikuttaja siinä tapahtumaketjussa, joka aiheutti Neuvostoliiton kaatumisen.
Kun Neuvostoliitto kaatui, samalla poistui tarve siihen ulkopolitiikkaan, jota Kekkonen joutui suuren osan elämästään noudattamaan. Itse hän ei ehtinyt lopullista voittoaan näkemään. Osasiko hän kuvitella unelmansa toteutuvan niin pian kuin se tapahtui - vain muutama vuosi hänen oman kuolemansa jälkeen - sitä voi vain arvailla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t3211263Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r357467V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!813848Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1063799- 423298
Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.6113227Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳453106- 913088
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul322033Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee
Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul251785