Akvaario eläinten elinvaatimuksia

Hei!

Tiedotan teille nyt yleisimpien kalojen elinvaatimuksia.

Kerron kuinka iso akvaarion pitää vähintään olla (litroissa) ja kerron elääkö se yksin vai onko se parikala vai sitten parvikala

--- = ei väliä

lista pitenee ajan myötä

Tässä jotain kaloja:

Albiinomonni 70 l. > Parvikala
Kuparimonni 70 l. > Parvikala
Kirsikkabarbi 50 l. > Parvikala
Lehtikala 150 l. > ---
Leväbarbi 150 l. > Parvikala
Piikkisilmä 50 l. > Parvikala
Keltabarbi 60 l. > Parvikala
Nuoli-imumonni 50 l. > ---
Neontetra 60 l. > Parvikala
Seeprakala 60 l. > Parvikala
Miljoonakala 60 l. > Pari/Parvikala
Taistelukala 40 l. > 1x koiras per ak.
Kardinaalikala 50 l. > Parvikala
Platy 60 l. > Parvikala
Miekkapyrstö 70 l. > Parvikala
Mustamolly 60 l. > Parvikala
Pikkumonninen 50 l. > Parvikala
Kultakala 400 l. > ---
Mustatetra 70 l. > Parvikala
Intiaaninsulka 50 l. > Parvikala
Partamonni 80 l. > ---
Isopurjepleko 500 l. > ---
Jouvaimubarbi 80 l. > Parvikala
Tiikeribarbi 60 l. > Parvikala
Palettikala 80 l. > Parikala
Perhoskirjoahven 70 l. > Yksin/Parikala
Kongontetra 100 l. > Parvikala
Levänuoliainen 200 l. > ---
Punapääbarbi 70 l. > Parvikala
Haibarbi 500 l. > ---
Pusukala 400 l. > Parikala
Selkäuimari 100 l. > Parvikala
Kerritetra 60 l. > Parvikala
Kiilakylki 60 l. > Parvikala

Ja sitten liskoja:

Kiinankääpiötulilisko 60 l. >
Japanintulilisko 80 l. >
Hongkonginvesilisko 80 l. >
Kylkiluuvesilisko 80 l. >

39

11047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Akvaristi2

      Kovasti on vanhetunutta tietoa listassasi.

      Ja sopii muistaa ettei kaikkien kalojen tilantarvetta mitata litroissa van myös akvaarion mitoissa eli siis senteissä.

    • JuuLia

      Nää litramäärät lienee ikuisia kiistakapuloita mutta mielestäni antamasi litrat ovat lähes kaikki armottomasti liian vähän... Korjailempa siis jotain.

      Albiinomonni 70 l. > Parvikala ! >100 l.
      Kuparimonni 70 l. > Parvikala ! >100l
      Kirsikkabarbi 50 l. > Parvikala ! >80l
      Lehtikala 150 l. > --- ! Ehdottomasti yli 300 litraa ja korkeutta altaalla yli 50cm
      Leväbarbi 150 l. > Parvikala ! ehdottomasti yli 300l
      Piikkisilmä 50 l. > Parvikala
      Keltabarbi 60 l. > Parvikala ! Ehdottomasti yli 200l
      Nuoli-imumonni 50 l. > Parvikala!
      Neontetra 60 l. > Parvikala
      Seeprakala 60 l. > Parvikala ! yli 100l
      Miljoonakala 60 l. > Pari/Parvikala
      Taistelukala 40 l. > 1x koiras per ak.
      Kardinaalikala 50 l. > Parvikala
      Platy 60 l. > Parvikala ! yli 100l
      Miekkapyrstö 70 l. > Parvikala ! yli 200l
      Mustamolly 60 l. > Parvikala ! yli 100l
      Pikkumonninen 50 l. > Parvikala
      Kultakala 400 l. > ! yli 600l PARVIKALA
      Mustatetra 70 l. > Parvikala ! yli 100l
      Intiaaninsulka 50 l. > Parvikala
      Partamonni 80 l. > --- ! yli 100l
      Isopurjepleko 500 l. > --- ! yli 800l
      Jouvaimubarbi 80 l. > Parvikala EI ole parvikala ja tarvitsee suuremman altaan!
      Tiikeribarbi 60 l. > Parvikala ! yli 250l
      Palettikala 80 l. > Parikala
      Perhoskirjoahven 70 l. > Yksin/Parikala
      Kongontetra 100 l. > Parvikala ! yli 300l tai ainakin 150 cm pitkä allas
      Levänuoliainen 200 l. > ---
      Punapääbarbi 70 l. > Parvikala ! yli 100l
      Haibarbi 500 l. > --- ! yli 1000l
      Pusukala 400 l. > Parikala ! yli 500l ja parvi
      Selkäuimari 100 l. > Parvikala ! yli 250l
      Kerritetra 60 l. > Parvikala
      Kiilakylki 60 l. > Parvikala

      • sttl

        "Isopurjepleko 500 l. > --- ! yli 800l "

        kyllä riittää 700 litranenkin. kala kasvaa noin 40-45 cm. ei liiku paljon,möllöttää enimmäkseen pohjalla,laseissa.

        "Pusukala 400 l. > Parikala ! yli 500l ja parvi"
        ei ole parvikala,riippuu yksilöistä,kaikki eivät viihdy joukossa,vaan purevat toisiaan,mieluiten yksin pidettävinä, kasvaa max. 30cm, omani tällä hetkellä 17 cm, saa seuraa samankokoisista ahvenista. jos näyttää peilikuvaa,rupeaa puremaan sitä,joten en pistäisi lajitoveria altaaseen,tulisi vaan tappelu,tosin jollain on ollut parvessakin näitä kaloja,mutta pusut ovat aika komentelijoita,ja parvessa heikoimmat jäävät ilman ruokaa,vain 2 vahvinta pusua tyrannisoi koko joukkoa.


        "Kultakala 400 l. > ! yli 600l PARVIKALA "

        jalostetuille pallomahoille riittää tuo 400 litraa,eivät kasva isoiksi,kuin vatsan ympäriltä. Normaalimalliset kultakalat,komeetat taas niin iso allas kuin voi olla sillä kasvavat helposto tuohon 25cm-30cm.


    • patu

      Korjaukset isoilla kirjaimilla, ei ole tarkoitus huutaa ! ;)



      AlbiinomonniNEN 70 l. > Parvikala 150L VÄH. 6-8 KALAN PARVI
      KuparimonniNEN 70 l. > Parvikala SAMAT SÄVELET MONNISILLE
      Kirsikkabarbi 50 l. > Parvikala 150L PARVENKOKO VÄH. 10 KPL
      Lehtikala 150 l. > --- PARISKUNTA VÄH 25OL AKVAAN JONKA KORKEUS V-H. 50CM
      Leväbarbi 150 l. > Parvikala 300L PITUUTTA VÄH 2M PARVIKOOKSI VÄH. 4-6 KPL
      Piikkisilmä 50 l. > Parvikala
      Keltabarbi 60 l. > Parvikala 200L VÄH. 10 KPL
      Nuoli-imumonni 50 l. > --- PARVIKALA VÄ. 100L
      Neontetra 60 l. > Parvikala 100L VÄH. 15 KPL
      Seeprakala 60 l. > Parvikala 150L VÄH. 8 KPL
      Miljoonakala 60 l. > Pari/Parvikala 100L KOVAVESI
      Taistelukala 40 l. > 1x koiras per ak. 80L LÄMMINVESI
      Kardinaalikala 50 l. > Parvikala 100L VÄH. 8 KPL
      Platy 60 l. > Parvikala 100L KOVAVESI
      Miekkapyrstö 70 l. > Parvikala 150 L KOVAVESI
      Mustamolly 60 l. > Parvikala 100L KOVAVESI
      Pikkumonninen 50 l. > Parvikala 100L VÄH. 6-10 KPL
      Kultakala 400 l. > --- PARVIKALA 500 L VIILEÄ VESI LAJIAKVAARIO!
      Mustatetra 70 l. > Parvikala 80L VÄH. 10-15 KPL
      Intiaaninsulka 50 l. > Parvikala 80L VÄH. 10-15 LPK
      Partamonni 80 l. > --- YLI 200 LITRAISIIN AKVARIOIHIN JOKO YKSIN TAI SAMAA SUKUPUOLTA TOINEN, MIEL. EI PARISKUNTIA, KUTEVAT AKVAN TÄYTEEN KUUKAUDESSA KUN HYVÄ SESONKI SATTUU.
      Isopurjepleko 500 l. > --- 1000L
      Jouvaimubarbi 80 l. > Parvikala NO COMMENTS
      Tiikeribarbi 60 l. > Parvikala 200L ERITTÄIN VILKAS PARVIKALA RAUHALLISEMPI SUURESSA PARVESSA 15 KPL
      Palettikala 80 l. > Parikala 150L AGRESSIIVINEN REVIIRIKALA, KUTEE HELPOSTI AKVAN TÄYTEEN!
      Perhoskirjoahven 70 l. > Yksin/Parikala
      Kongontetra 100 l. > Parvikala 300L MITÄ SUUREMPI AKVA SITÄ PAREMPI 10 KPL
      Levänuoliainen 200 l. > ---
      Punapääbarbi 70 l. > Parvikala
      Haibarbi 500 l. > --- 2000L
      Pusukala 400 l. > Parikala
      Selkäuimari 100 l. > Parvikala 200L PARVIKOKO VÄH. 6-8 KPL
      Kerritetra 60 l. > Parvikala 150L PARVIKOKO 10
      Kiilakylki 60 l. > Parvikala KOVAHKO VESI 150L PARVIKOKO 15 KPL

      Ja sitten liskoja: AINA LAJI AKVA/PALUDAARIO ! !

      Kiinankääpiötulilisko 60 l. >
      Japanintulilisko 80 l. >
      Hongkonginvesilisko 80 l. >
      Kylkiluuvesilisko 80 l. >


      Otappa selvää ennenkuin jatkat listaa ettei tartte turhaan korjailla hyvää dokumentiointia!

      Nää on harrastajille tuiki tärkeitä mutta pitää olla myös ajantasolla olevaa tietoa ettei laiteta kalastoa liian pieniin akvaarioihin !

      Tai vääriin vesioloihin. Kovavesi!

      Myös kalasto määrät on otettava huomioon, liikaa ei saa laittaa varsinkaan alle 250 litraisiin jolloin huoltaminen tulee työläämmäksi kuin perus hoitorutiineihin on annettu ohjeistusta...

      • Nimetön

        Ja sopii muistaa että ei aina kaikille kannata ilmoittaa litroissa vaan myös altaan mitoilla on väliä.

        Esim. Tiikerinuoliainen, yli 2 metriä pitkä allas.

        Haibarbi ja haimonni, niin villkaita ja isoja parvikaloja (vauhkoontuneitakin) jottei niitä edes pidä hankkia.

        Leväbarbi, vain yli kaksi metriseen.

        jne


      • Pistäppäs nyt jotain tolkkua sinun ''korjauksiin'' koska itselläsi on aika paljon virheitä ja olet liioitellut monien litramäärän!

        Esimerkiksi:
        Toiseksi uusimmassa Lemmikki-lehdessä on aukeama missä kerrotaan suosituimpia akvaario kaloja.
        Siellä on neontetra ja tekstissä sanotaan että neotetroja pitäisi olla vähintään kuusi samassa akvaariossa. Ja sinä väität että viisitoista on vähimmäismäärä!
        Kumpaako uskoa? Eläinlehteä vai sinua? Varmasti eläinlehteä.
        Ja toisessa keskustelussa sanot että yhden henkilön pitäisi vain kaksitoista neontetraa akvaarioonsa ja väität hetken kuluttua että niitä pitää olla väh. 15!!!


      • Akvaristi2
        sasesi kirjoitti:

        Pistäppäs nyt jotain tolkkua sinun ''korjauksiin'' koska itselläsi on aika paljon virheitä ja olet liioitellut monien litramäärän!

        Esimerkiksi:
        Toiseksi uusimmassa Lemmikki-lehdessä on aukeama missä kerrotaan suosituimpia akvaario kaloja.
        Siellä on neontetra ja tekstissä sanotaan että neotetroja pitäisi olla vähintään kuusi samassa akvaariossa. Ja sinä väität että viisitoista on vähimmäismäärä!
        Kumpaako uskoa? Eläinlehteä vai sinua? Varmasti eläinlehteä.
        Ja toisessa keskustelussa sanot että yhden henkilön pitäisi vain kaksitoista neontetraa akvaarioonsa ja väität hetken kuluttua että niitä pitää olla väh. 15!!!

        Noihin lehtiin ja kirjoihin ei ole aina luottamista. Ne on usein vanhentuneita.

        Ja litramäärät ei todellakaan ole liioilteltuja.
        Sanopa minkä lajin kohdalla on liioittelua?


      • luottaisi
        Akvaristi2 kirjoitti:

        Noihin lehtiin ja kirjoihin ei ole aina luottamista. Ne on usein vanhentuneita.

        Ja litramäärät ei todellakaan ole liioilteltuja.
        Sanopa minkä lajin kohdalla on liioittelua?

        Tuollaiseen eläinlehteen ellei artikkeleissa ole selviä viittauksia luotettaviin lähteisiin ja/tai artikkelin kirjoittaja ole tunnettu akvaristi.

        Lehtihän ei vastanne yksityisistä kirjoituksista ja niiden sisällöstä.


      • tiger-lily
        luottaisi kirjoitti:

        Tuollaiseen eläinlehteen ellei artikkeleissa ole selviä viittauksia luotettaviin lähteisiin ja/tai artikkelin kirjoittaja ole tunnettu akvaristi.

        Lehtihän ei vastanne yksityisistä kirjoituksista ja niiden sisällöstä.

        Ei kannata sokeasti luottaa ensimmäiseen tietolähteeseen, vaan verrata eri lähteitä. Minä luottaisin enemmän esim. Akvaristi- kuin Lemmikki-lehteen.

        Netistä löytää ainakin tuoreinta tietoa, tosin seassa on myös virheitä. Myös maalaisjärkeä voisi käyttää...


      • patu
        sasesi kirjoitti:

        Pistäppäs nyt jotain tolkkua sinun ''korjauksiin'' koska itselläsi on aika paljon virheitä ja olet liioitellut monien litramäärän!

        Esimerkiksi:
        Toiseksi uusimmassa Lemmikki-lehdessä on aukeama missä kerrotaan suosituimpia akvaario kaloja.
        Siellä on neontetra ja tekstissä sanotaan että neotetroja pitäisi olla vähintään kuusi samassa akvaariossa. Ja sinä väität että viisitoista on vähimmäismäärä!
        Kumpaako uskoa? Eläinlehteä vai sinua? Varmasti eläinlehteä.
        Ja toisessa keskustelussa sanot että yhden henkilön pitäisi vain kaksitoista neontetraa akvaarioonsa ja väität hetken kuluttua että niitä pitää olla väh. 15!!!

        Parvikala on parvikala eikä parvikala ole parvikala jos parvikala on kuuden kalan parvessa. Parvikala on parvikala jos parvikalan parvi on väh. 12 yksilöä, mitä suurempi parvi sen turvallisemmaksi parvikala tuntee olonsa parvelle sopivan kokoisessa akvaariossa.

        Ihan vaan käytännön kokemusella ja aikojen tuomalla viisaudella sekä runsaalla "maalaisjärjen" käytöllä pärjää paljon paremmin kuin tuijottamalla mitä missään kalojen luonteista lukee mutta tänäpäivänä internet in siitä hyvä tiedonlähde että sitä voidaan päivittää jatkuvasti mikäli uutta tietoa saadaan.

        Tässä erittäin hyvä linkki kalojen lajikuvauksia ajatellen ja varmasti viimeisintä tietoa mitä akvaario kaloista on antaa ja siihen kun vielä laitetaan hieman järkeä mukaan niin saadaan lemmikeille oikean kokoiset parvet ja akvaariot vesiarvoineen ja ruokinta menetelmineen!

        http://www.kolumbus.fi/sarakontu/kalat/kalalinks.html



        HaloohaloO, täällä patu.


      • kaisu
        Nimetön kirjoitti:

        Ja sopii muistaa että ei aina kaikille kannata ilmoittaa litroissa vaan myös altaan mitoilla on väliä.

        Esim. Tiikerinuoliainen, yli 2 metriä pitkä allas.

        Haibarbi ja haimonni, niin villkaita ja isoja parvikaloja (vauhkoontuneitakin) jottei niitä edes pidä hankkia.

        Leväbarbi, vain yli kaksi metriseen.

        jne

        Kiertäkää kotinne kaikki seinät altailla ni ei oo kaloilla ahdasta mut teillä on.
        Suuhteellisuuden tajua!
        Ihminen (aikuinen tarvitsee kirjojen mukaan vain n.10m2 tilaa ni miten selläne 5cm tarttis 2m?
        No kaippa tuo jollekkin käy.
        Tääl taitaa kaikki olla jotain suuruuden hulluja???


      • kaisu kirjoitti:

        Kiertäkää kotinne kaikki seinät altailla ni ei oo kaloilla ahdasta mut teillä on.
        Suuhteellisuuden tajua!
        Ihminen (aikuinen tarvitsee kirjojen mukaan vain n.10m2 tilaa ni miten selläne 5cm tarttis 2m?
        No kaippa tuo jollekkin käy.
        Tääl taitaa kaikki olla jotain suuruuden hulluja???

        olen sinun kanssasi, kaisu!!!


      • tässä asiassa
        Akvaristi2 kirjoitti:

        Noihin lehtiin ja kirjoihin ei ole aina luottamista. Ne on usein vanhentuneita.

        Ja litramäärät ei todellakaan ole liioilteltuja.
        Sanopa minkä lajin kohdalla on liioittelua?

        Mutta akvaarioaloittelijana tulin lukemaan keskusteluja ja tähän on kyllä pakko vastata, jottei todellisuuden taju menisi kaikilta. ja sanon sen ihan capseilla. KAIKILLE KALOILLE PARHAAT OLOSUHTEET OVAT NIIDEN LUONNOLLISESSA YMPÄRISTÖSSÄ! Siellä ei seinät tule vastaan, joten tietysti kalat viihtyvät paremmin isossa akvaariossa ihmisten ihmeteltävinä, mutta todellisuutta on se, että pienempiäkin altaita on ja niissäkin kalat voivat elää useita vuosia. Kiitokseni haluan kuitenkin kaikille antaa, jotka omat mielipiteensä kalojen tarvitsemien akvaarion kokojen suhteen tuo esille. Niitä vertailemalla saan vähitellen hyvän käsityksen siitä mitä omaan akvaariooni voin laittaa.


    • kokenut

      Hei !
      Eikä kaloille ole kuitenkin kaikkein tärkeintä, hyvä ja oikea hoito kuin älyttömän suuret altaat. Meillä ei ole ikinä mitattu esim. vesiarvoja ja vedet vaihdetaan säännöllisen epäsäännöllisesti, tarkkailen kyllä kaloja ja syökö ne yms. Sitten vielä pelottavan hauska juttu, 80- luvulta, meillä eli pusukala 63 litrasessa 9-vuotiaaksi ja kuoli koska äiti pesi kivet kloriitilla, kuulin myös erään perheen noin 200 litrasen kultakaloista, jotka söi nakkeja. Että olen edelleen sitä mieltä, että järkeä pitäisi jokaisen litraintoilijan käyttää, koska ihmisetkin asuu melko pienissä kopperoissa.

      • patu

        Mietis ny viä kerran!


      • lola

        olen samaa mielta kuin nimim kokenut. meillä elelee lehtikalat ja leväbarbit 150 litraisessa ja niissä ei oo ollu vielä ikinä mitään sairauksii ja ovat kohta melkein kymmenvuotiaita!!!!!


      • lola kirjoitti:

        olen samaa mielta kuin nimim kokenut. meillä elelee lehtikalat ja leväbarbit 150 litraisessa ja niissä ei oo ollu vielä ikinä mitään sairauksii ja ovat kohta melkein kymmenvuotiaita!!!!!

        Minä olen samaa mieltä kun te jotka eivät vaadi todella isoja akvaarioita.

        Monet ihmiset pitävät nenontetroja 60 litarisessa purkissa.

        Ja patu väittää 100 litraista akvaariota.

        Tunnen hyvin monia jotka pitävät leväbarbeja 150 litarisessa akvassa.

        Minä olen vieläkin sitä mieltä että listani on oikea. Aijon seisoa sanojeni takana.

        Ja vaikka mitä väittäisit, Patu tai Akvaristi2 niin en usko teitä.

        Ja patu, kun olet aina netissä ja vastaat heti ihmisten kysymyksiin, olen huomannut sen että olet aika rippuvainen netistä. Mikset sitten istu koskaan oman akvaariosi edessä, nautit luomastasi akvaariosta, vaan SINÄ taas et istu akvaarion edessä, sillä sinä istut INTERNETIN edessä etkä missään muualla!

        Kyllä kalat pärjäävät mainiosti sanomassani litramäärissä joten älä väitä aina vastaan.
        Perusta oma keskustelu missä korjailet muiden tekstiä ja väität vastaan ym. ym. ym.

        Väitän vieläkin olevan oikeassa listani suhteen , enkä muuta mieltäni!!!


      • heljä
        sasesi kirjoitti:

        Minä olen samaa mieltä kun te jotka eivät vaadi todella isoja akvaarioita.

        Monet ihmiset pitävät nenontetroja 60 litarisessa purkissa.

        Ja patu väittää 100 litraista akvaariota.

        Tunnen hyvin monia jotka pitävät leväbarbeja 150 litarisessa akvassa.

        Minä olen vieläkin sitä mieltä että listani on oikea. Aijon seisoa sanojeni takana.

        Ja vaikka mitä väittäisit, Patu tai Akvaristi2 niin en usko teitä.

        Ja patu, kun olet aina netissä ja vastaat heti ihmisten kysymyksiin, olen huomannut sen että olet aika rippuvainen netistä. Mikset sitten istu koskaan oman akvaariosi edessä, nautit luomastasi akvaariosta, vaan SINÄ taas et istu akvaarion edessä, sillä sinä istut INTERNETIN edessä etkä missään muualla!

        Kyllä kalat pärjäävät mainiosti sanomassani litramäärissä joten älä väitä aina vastaan.
        Perusta oma keskustelu missä korjailet muiden tekstiä ja väität vastaan ym. ym. ym.

        Väitän vieläkin olevan oikeassa listani suhteen , enkä muuta mieltäni!!!

        pidä pääsi,siinä sentään on järkeä.
        Mietis ku patul on n.4kpl akvaarioita jos oikein oon pysyny laskuis ja kaikki on jotai 300-800l ni kuinka samperin suuri kämppä sil on? Hervoton halli pelkille altaille ja toinen netille.
        Meil on 400 ja 200l akvat ja suunnittelen hankkiutuvani eroon toisesta kun ei oo tilaa.keksis vaan mihin noi kalaset annan,koko nurkka naapuriin?


      • niegara
        sasesi kirjoitti:

        Minä olen samaa mieltä kun te jotka eivät vaadi todella isoja akvaarioita.

        Monet ihmiset pitävät nenontetroja 60 litarisessa purkissa.

        Ja patu väittää 100 litraista akvaariota.

        Tunnen hyvin monia jotka pitävät leväbarbeja 150 litarisessa akvassa.

        Minä olen vieläkin sitä mieltä että listani on oikea. Aijon seisoa sanojeni takana.

        Ja vaikka mitä väittäisit, Patu tai Akvaristi2 niin en usko teitä.

        Ja patu, kun olet aina netissä ja vastaat heti ihmisten kysymyksiin, olen huomannut sen että olet aika rippuvainen netistä. Mikset sitten istu koskaan oman akvaariosi edessä, nautit luomastasi akvaariosta, vaan SINÄ taas et istu akvaarion edessä, sillä sinä istut INTERNETIN edessä etkä missään muualla!

        Kyllä kalat pärjäävät mainiosti sanomassani litramäärissä joten älä väitä aina vastaan.
        Perusta oma keskustelu missä korjailet muiden tekstiä ja väität vastaan ym. ym. ym.

        Väitän vieläkin olevan oikeassa listani suhteen , enkä muuta mieltäni!!!

        Kyllä ISO on hyvä mut kyllä sitä pienelläkin pärjää kun ei muuta saa...kai noi patu ja akvaristi2 ovat saaneet omakohtaisia kokemuksia yhdessä kun noin SUURUUDENHULLUJA ovat...


      • Vaari-o
        niegara kirjoitti:

        Kyllä ISO on hyvä mut kyllä sitä pienelläkin pärjää kun ei muuta saa...kai noi patu ja akvaristi2 ovat saaneet omakohtaisia kokemuksia yhdessä kun noin SUURUUDENHULLUJA ovat...

        Sillälailla!


      • Vaari-o
        sasesi kirjoitti:

        Minä olen samaa mieltä kun te jotka eivät vaadi todella isoja akvaarioita.

        Monet ihmiset pitävät nenontetroja 60 litarisessa purkissa.

        Ja patu väittää 100 litraista akvaariota.

        Tunnen hyvin monia jotka pitävät leväbarbeja 150 litarisessa akvassa.

        Minä olen vieläkin sitä mieltä että listani on oikea. Aijon seisoa sanojeni takana.

        Ja vaikka mitä väittäisit, Patu tai Akvaristi2 niin en usko teitä.

        Ja patu, kun olet aina netissä ja vastaat heti ihmisten kysymyksiin, olen huomannut sen että olet aika rippuvainen netistä. Mikset sitten istu koskaan oman akvaariosi edessä, nautit luomastasi akvaariosta, vaan SINÄ taas et istu akvaarion edessä, sillä sinä istut INTERNETIN edessä etkä missään muualla!

        Kyllä kalat pärjäävät mainiosti sanomassani litramäärissä joten älä väitä aina vastaan.
        Perusta oma keskustelu missä korjailet muiden tekstiä ja väität vastaan ym. ym. ym.

        Väitän vieläkin olevan oikeassa listani suhteen , enkä muuta mieltäni!!!

        Eipä näihin teijän juttujen lukemisiin mee kuin pari kolme tuntia päivässä.

        Kalojen parasta mä aattelen enkä välitä paskan vertaa jos ette osaa niitä hoitaa oikein, ei oikein valtuudet riitä.

        Yritän antaa ohjeita parhaani mukaan, jos ei kiinnosta, ei vi mitään.

        Toki kaikilla on oikeus omiin mielipiteisiin mutta täytyisi myös ottaa huomioon mikä on lemmikin parasta, eikä varmasti se kuinka pienessä akvassa ne viihtyy vaan mikä on niille oikea elin olo jonka me harrastajat voimme niille antaa.

        http://www.kolumbus.fi/sarakontu/kalat/kalalinks.html

        Jos ei kukaan enää kuuntele on ihan turha antaa ohjeitakaan..... soommoro! sasesi doremi


      • Sanonpa vaan
        lola kirjoitti:

        olen samaa mielta kuin nimim kokenut. meillä elelee lehtikalat ja leväbarbit 150 litraisessa ja niissä ei oo ollu vielä ikinä mitään sairauksii ja ovat kohta melkein kymmenvuotiaita!!!!!

        No sanonpa vaan että ei sillä ole yhteyttä sairauksiin nyt tällä kertaa. Vaan se että esim. leväbarbi on isokokoinen vilkas parvikala. Joten se on ihan perusteltavaa olla pitkä allas, niin ei tule heti lasit vastaan.

        Laita vaikka metrinen allas pystyyn niin että toinen lasi pääty on siinä metrin korkeudella ja mene vaikka sitten seisomaan sisään. Mahdutko?


      • Vaari-o kirjoitti:

        Eipä näihin teijän juttujen lukemisiin mee kuin pari kolme tuntia päivässä.

        Kalojen parasta mä aattelen enkä välitä paskan vertaa jos ette osaa niitä hoitaa oikein, ei oikein valtuudet riitä.

        Yritän antaa ohjeita parhaani mukaan, jos ei kiinnosta, ei vi mitään.

        Toki kaikilla on oikeus omiin mielipiteisiin mutta täytyisi myös ottaa huomioon mikä on lemmikin parasta, eikä varmasti se kuinka pienessä akvassa ne viihtyy vaan mikä on niille oikea elin olo jonka me harrastajat voimme niille antaa.

        http://www.kolumbus.fi/sarakontu/kalat/kalalinks.html

        Jos ei kukaan enää kuuntele on ihan turha antaa ohjeitakaan..... soommoro! sasesi doremi

        No anteeksi jos olin liian ilkeä sinulle patu tai vaari-o tai kuka sitten oletkaan.

        Se on todella hyvä asia että annat ihmisille neuvoja mutta olen itse vähän vihainen sinulle koska olen itsekin vastannut todella moniin kysymyksiin tai antanut ihmisille ehdoktuksia. (yleensä vain aina eri nimimerkillä). Mutta aina kun olen vastannut jollekin niin sinä patu väität vastaan ja se minua sitten ärsyttää koska tiedän mitä täällä kirjoitan.


      • kokenut
        Sanonpa vaan kirjoitti:

        No sanonpa vaan että ei sillä ole yhteyttä sairauksiin nyt tällä kertaa. Vaan se että esim. leväbarbi on isokokoinen vilkas parvikala. Joten se on ihan perusteltavaa olla pitkä allas, niin ei tule heti lasit vastaan.

        Laita vaikka metrinen allas pystyyn niin että toinen lasi pääty on siinä metrin korkeudella ja mene vaikka sitten seisomaan sisään. Mahdutko?

        Minä en ole kääpiö, joten tuskin mahdun metriseen tilaan seisomaan, mutta leväbarbi on noin 15 senttinen, eli mahtuu reilusti. Ja se vilkkaus kestää vuoden, jos sitäkään, eli kun se alkaa oleen ton 15 senttiä, niin tuskin kehtaa liikahella (muuten kuin syömään). Käykääpä katseleen niitä vilkkaita leväbarbeja tuolla Oulun Edenissä, siellä ne makoilee tupsulevien keskellä ja sitä on todella paljon (allas on kyllä iso). Että en ymmärrä vieläkään mihin se makoilija niitä metrejä tarttee.


      • Sanon vaan
        kokenut kirjoitti:

        Minä en ole kääpiö, joten tuskin mahdun metriseen tilaan seisomaan, mutta leväbarbi on noin 15 senttinen, eli mahtuu reilusti. Ja se vilkkaus kestää vuoden, jos sitäkään, eli kun se alkaa oleen ton 15 senttiä, niin tuskin kehtaa liikahella (muuten kuin syömään). Käykääpä katseleen niitä vilkkaita leväbarbeja tuolla Oulun Edenissä, siellä ne makoilee tupsulevien keskellä ja sitä on todella paljon (allas on kyllä iso). Että en ymmärrä vieläkään mihin se makoilija niitä metrejä tarttee.

        Eiköhän se johdu siitä että tilaa siis on liian vähän pituussuunnassa.
        Vai oletko päässyt vertaamaan eri altaissa olevia leväbarbeja?


      • patu
        sasesi kirjoitti:

        No anteeksi jos olin liian ilkeä sinulle patu tai vaari-o tai kuka sitten oletkaan.

        Se on todella hyvä asia että annat ihmisille neuvoja mutta olen itse vähän vihainen sinulle koska olen itsekin vastannut todella moniin kysymyksiin tai antanut ihmisille ehdoktuksia. (yleensä vain aina eri nimimerkillä). Mutta aina kun olen vastannut jollekin niin sinä patu väität vastaan ja se minua sitten ärsyttää koska tiedän mitä täällä kirjoitan.

        En mäkään kaikkia tiedä ja kun huomaan erehtyneeni etsin faktaa kunnes löydän sen ja korjaan asiat joissa olen ollut väärässä.

        Vastaan vain annettuihin kysymyksiin ja on tosi vaikea päätellä kenen kanssa puhuu jos tyypeillä vaihtuu joka kerta nimimerkki. Mutta tuskin olen poikennut antamistani hoito-ohjeista koskaan vaan pyrin antamaan kaikille samaa tietoa jota itselläni on tarjota.

        Ite joudun esiintymään eri nimim. koska työnantajani vahtii välillä netinkäyttöä ja oon jäänyt siitä jo kerran kiinnikin, nyt tais käydä käry taas, mut eisemitn! ;P

        Vastaan väittäminen ja asian korjaus oikeaksi on kaksi eri seikkaa jotka sunkin pitäis myöntää ja ottaa opiksi kukaan ei oo täysin oikeassa koskaan ja sen myöntäminen vasta rohkee veto onkin!

        Ja tämä kalasto tilantarve keskustelu; On hyvä että keräät tietoa tälle palstalle, sillä tosiharvoin ihmiset lukee sitä mitä on eilen kirjoitettu, ne keskittyy ainoastaan omaan huoleensa ja tuo sen eetteriin kun varmasti saisivat nopeamman vastauksen lukemalla näitä juttuja vaikka vaan etusivujen aiheet lävitse.
        Lisäksi, en yhtään liioittele kalojen parvitarpeista enkä akvaarioieden koosta eri lajeille ja parville.
        Ihmisten pitäis ymmärtää miten kalat liikkuu luonnossa jaa niiden tosiasioiden perusteella koittaa perustaa oma akvaario kotiinsa.

        Neontetratkin liikkuu luonnossa satojen kalojen parvessa oikeasti mutta se fakta milloin kala tuntee olonsa uhatuksi on juuri liian pieni porukka ympärillä. Niimpä VÄHINTÄÄN kymmenen kalan parvi sopivan kokoisessa akvaariossa takaa sen että kala elää ressitöntä elämää sen ajan kun se harrastajan käsissä joutuu mitä ihmeelisimpiin "seikkailuihin" enkä tarkoita huvässä mielessä. Kalasoppia tehdään mitä erikoisimmista lajisekoituksista, niinkuin esimerkiksi kultakala / molli soppa... jnejnejne. esimerkkejä riittää tuhansia ja taas tuhansia.

        Kumpa harrastajat edes tajuaisivat 100% mitkä kalalajit sopivat toistensa kanssa yhteen ja minkälaisiin vesiolosuhteisiin ko. lajit kuuluvat niin tämäkin palsta olisi paljon parempi paikka antaa kommentteja.

        OOKS samaa MIELTÄ ?

        En mäkään, vaikka pyrinkin kaikille tarvitseville, oman resurssini mukaan, antamaan ohjeita kuinka akvaariokaloja tulisi hoitaa oikein, niin en kerkiä vastaamaan välittömästi. Sillä joskus jollakin voi oikeasti olla kiire saada apua.

        Ja vielä kun on periaatteessa pyrittävä neuvomaan mahd. rautalankamaisesti niin se jo tuottaa vaikeuksia että kaikki varmasti ymmärtää. esim. akvaarion kypsytys.

        Eiköhän tää saa taas riittää tältä kertaa?


      • s.i.n.t.t.u
        Sanon vaan kirjoitti:

        Eiköhän se johdu siitä että tilaa siis on liian vähän pituussuunnassa.
        Vai oletko päässyt vertaamaan eri altaissa olevia leväbarbeja?

        näin kerran altaan joka oli ainaski kaks metriä pitkä ja siellä oli leväbarbeja ja ne oli sellasii hitaita mut syömään ne kyllä tuli... ja se omistaja kerto et ne laiskistuu vanhetessaan ja samaa väitti akvaarioliikkeen myyjä...


      • akvaharrastaja
        s.i.n.t.t.u kirjoitti:

        näin kerran altaan joka oli ainaski kaks metriä pitkä ja siellä oli leväbarbeja ja ne oli sellasii hitaita mut syömään ne kyllä tuli... ja se omistaja kerto et ne laiskistuu vanhetessaan ja samaa väitti akvaarioliikkeen myyjä...

        Leväbarbeilla olisi hyvä olla iso, tai oikeestaan juuri se pitkänmallinen allas parvi ympärillään. Se on faktaa että leväbarbit laiskistuu vanhetessaan, eivätkä syö levää enää niin paljoa kuin nuorempina, mutta se ei poista sitä 'liikunnan' tarvetta nuorempana, eikä myöskään vanhempana. Levis on aktiivinen kala ja tarvitsee sitä tilaa, kohtuuden rajoissa tietenkin.
        Kaikilla ei ole varaa/tilaa pistää isoa allasta pystyyn, mutta on niitä pienempiäkin levänsyöjiä olemassa pienempiin akvaariohin.
        Tottakai kala voi paremmin kun sillä on enemmän tilaa ympärillään (joitain poikkeuksia lukuunottamatta), samaa voisi ihmisistäkin sanoa.
        Leväbarbi tosiaan kasvaa 15cm pötkyläksi. Eihän ne tietenkään liiku, jossei ole sitä tilaa liikkua.
        Litramääriin ja altaiden pituuksiin ei kannata sokeana tuijottaa, ne ovat suuntaa antavia, ja sen maalaisjärjen käyttö on aina sallittua!
        Akvaarioliikkeiden myyjien sanoja, niin kuin myös kirjallisuuteen ja tietoon mitä netistä löytyy kannattaa aina suhtautua kriittisesti ja vertailla eri tietolähteitä.


      • pieneen akvaarioon
        akvaharrastaja kirjoitti:

        Leväbarbeilla olisi hyvä olla iso, tai oikeestaan juuri se pitkänmallinen allas parvi ympärillään. Se on faktaa että leväbarbit laiskistuu vanhetessaan, eivätkä syö levää enää niin paljoa kuin nuorempina, mutta se ei poista sitä 'liikunnan' tarvetta nuorempana, eikä myöskään vanhempana. Levis on aktiivinen kala ja tarvitsee sitä tilaa, kohtuuden rajoissa tietenkin.
        Kaikilla ei ole varaa/tilaa pistää isoa allasta pystyyn, mutta on niitä pienempiäkin levänsyöjiä olemassa pienempiin akvaariohin.
        Tottakai kala voi paremmin kun sillä on enemmän tilaa ympärillään (joitain poikkeuksia lukuunottamatta), samaa voisi ihmisistäkin sanoa.
        Leväbarbi tosiaan kasvaa 15cm pötkyläksi. Eihän ne tietenkään liiku, jossei ole sitä tilaa liikkua.
        Litramääriin ja altaiden pituuksiin ei kannata sokeana tuijottaa, ne ovat suuntaa antavia, ja sen maalaisjärjen käyttö on aina sallittua!
        Akvaarioliikkeiden myyjien sanoja, niin kuin myös kirjallisuuteen ja tietoon mitä netistä löytyy kannattaa aina suhtautua kriittisesti ja vertailla eri tietolähteitä.

        Voitko antaa muutaman esimerkin levän syöjistä pieneen akvaarioon?


    • ...

      Mitä on AbiinoMONNIT ja kupariMONNIT??? En oo ikinä kuullu...

    • s.i.n.t.t.u

      kalalistastasi puuttuu rihmakalat kokonaan...

    • juuri näin

      "Ihminen (aikuinen tarvitsee kirjojen mukaan vain n.10m2 tilaa ni miten selläne 5cm tarttis 2m?"

      Koittakaapa elää koko elämänne tossa 10m2, ni katotaan kellä pää kestää!! Ei helvetin helvetti!!

      • persreikä

        hitto juulia monniset tarvii aina 60-100 eikä yhtään isompi tietysti saa olla isompi
        levä barbi 300 litraa lehtikalaparis kunta 200 l ja siit ylös päin kelta barbi 200 l pienelle 5-10 kalalle seeprakalalla pitää olla 1 m uimatilaa miekkapyrstölle minimi on 120 l tiikeribarbi menee jo 150 l akvas 5-10 yksilöä musta tetralle riittä jo 60-10 allas.......


    • leväbarbi

      minulla on 5leväbarbia 120l akvaariossa, joten onko akvaario niille liian pieni? eläinkaupassa sanottiin että se on sopiva?!

    • fish KING

      Albinomonnit ovat monnisia, Corydoras aeneus ja kuparimonninen sen luonon väri muoto ;/

      Lehtikalan ehdoton minimi pariskunnalle on 300l ja akvaarion tulee olla väh 50cm korkea!!
      Ja ON TODELLAKIN VÄLIÄ pitääkö lehtikaloja parvena tai yksinään, ehdottomasti pariskuntana, nuoret kalat menevät ensimäisen elin vuotensa parvessa mutta kun pariskuntia alkaa kehkeytymään on ne erotettava suurempiin akvaaarioihin 8/

      Leväbarbeille taas akvaarion pituus on ehdoton vaatimus joka pitää olla ainakin 150cm pitkä, ne ovat nopeita parvikaloja, niille tilaa siis 8)

      Keltabarbille n. 100l, melko suureksi kasvava nopea uimari vaatii myös ekstra tilaa.

      Kultakala on parvikala joka vaatii ainakin kuusi lajikumppania toimiakseen lajille sopivalla tavalla parvessa, yhtä kultakalaa kohden on tarjottava akvaariossa n. 100-150l vettä joten minimi parvelle pitää akvaarion olla n. 700l

      Isopurjeplekoja ei kenenkään tulisi hankkia alle 1000l akvaarioon, nämä yli 40cm pitkiksi kasvavat plekot eivät ole pikku akvaarioiden kaloja lainkaan.

      Kongontetra, suuressa 10-20 kalan parvessa minimissään 300l akvaarioon!!!

      Haibarbit ovat yleisö akvaariokaloja, ainoastaan megaharrastajien akvaarioihin 2000l !!!

      Pusukala ei ole parikala vaan mielellään yksinään pidettävä ;(


      Myös mainittavia asioita olisivat olleet kalojen elinvaatimukset veden laadun kannalta, Markku Varjon Akvaariokalat kirja antaa tähän osviittaa ;)

      No, tuskin kukaan ihan tosissaan tätä ottikaan, toivottavasti 8)

      • kala fun

        kalojen tilan tarvuus mitataan sentti/litra ,jos osaan nyt selittää oikein. esimerkiksi jos on10 senttiä pitkä kala , se tarvii 10 litraa akvaariosta itselleen..:)


      • homelo
        kala fun kirjoitti:

        kalojen tilan tarvuus mitataan sentti/litra ,jos osaan nyt selittää oikein. esimerkiksi jos on10 senttiä pitkä kala , se tarvii 10 litraa akvaariosta itselleen..:)

        Kävin tänään Kuopion akvaarioliikkeessä katselemassa. Olisin halunnut petokotiloita 100l akvaan, mutta niitä ei ollut. Sitten myyjä väitti, että parvi tiikerinuoliaisia menee loistavasti 100l akvaarioon ja on niitä monesti myynytkin tuon kokoiseen. Platyista eivät osanneet erottaa sukupuolta. Todella asiantuntematonta porukkaa! En suosittele Kuopion akvaarioliikettä, joka on asemakadulla.


    • milu_icewinds

      Vääriä tietoja joillain iiiiiiiiihan vääriä.

    • Minä

      Kuulkaas nyt ihmiset, työskenetelen kalojen parissa eikä teidän huutamisessa ole mitään järkeä. Esimerkiksi parvikala. Käsitys on että vähintään kuusi, tottakai voi olla enemmän. Ja akvaarioiden koot, mitä isompi, senparempi mutta minimikoot on aina pakko määrittää ettei joku laita kalaa lasipurkkiin. Lapsellista touhua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14891
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3085
    3. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3079
    4. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3076
    5. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3075
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3074
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3074
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3064
    Aihe