Luotin siihen, että sivistynyt ihmiskunta kykenee ratkaisemaan kaksi ihmiskunnan koko olemassaolon kannalta suurinta uhkaa: ilmastonmuutoksen ja luontotuhon.
Nyt olen pessimisti. Ilmastonmuutoksesta ja luontotuhosta on tehty yksi kulttuurisodan keskeisimmistä elementeistä.
Kuten päivittäin näemme, kulttuurisodan seurauksena yksilöiden hätäiset tunnereaktiot voittavat analyyttisen ajattelun.
Tänä päivänä ihmiskunnan suurin ongelma ei ole ilmastonmuutos eikä luontotuho.
Ihmiskunnan suurin ongelma on ajattelun ja sivistyksen kuihtuminen.
Kun ihminen koteloituu ja kadottaa keskittymiskykynsä, ajattelu hiipuu. Ja kun ajattelu hiipuu, heikkenee oppimiskyky. Ja kun oppimiskyky heikkenee, alkaa sivistyksen alamäki.
Meidän on hyvä ymmärtää, että sivistynyt keskustelu saattaa johtaa lausahdukseen: "Hävisin väittelyn. Kiitos sinulle, opin jälleen jotain uutta."
Vielä kymmenen vuotta sitten olin optimisti
Anonyymi-ap
1
<50
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ihminen on ansainnut sellaisen kohtalon kuin on toimillaan aiheuttanutkin. Ei kannata kenenkään huolestua kohtalostaan, vaan ottaa sen mitä tulee. Ei ihminen voi vaikuttaa tekemisiinsä, koska jokainen on oma yksilönsä, ja ajattelee asioita eritavoin. Naapurisi käyttää täysin toisin kuin sinä itse, eikä sille kukaan mahda mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1831279
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138893- 84824
- 51748
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?49690Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t248594Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä311580Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55579- 52552
Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,7550