Ajattelin, että täällä olisi käyttöä hyville säästövinkeille, muutkin saavat kirjoittaa hyviä vinkkejä.
vinkki numero1 Jokkepapan perinteinen kilju, hyvää ja nousee päähän kuin raketti!
normaali:
Kiljusankko , yleensä alle 30 litraa
n. 25 litraa vettä
kuutisen kiloa sokeria
pussillinen pikahiivaa
pari kolme litraa tiivistemehua. Ananas-greippi on parasta
pieni pullollinen sitruuna tiivistettä
puolikas:
-12,5L vettä
-3kg sokuuria
-½pus. pikahiivaa
-1,5L xxxxxMehuu.
-½pul. sitruunamehuu
Pienempi:
-6,25L vettä
-1,5kg sokuuria
-1/4pus. pikahiivaa
-0,75L xxxxxMehuu.
-1/4pul. sitruunamehuu.
2x pienempi:
-3,125L vettä
-1,5kg sokuuria
-1/8pus. pikahiivaa
-0,375L mehuu
-1/8pul. sitruunamehuu.
3x pienempi (Mahtuu 1,5L cokis-pulloon!!!)
-8dl vettä
-4dl sokuuria
-1/16pus. pikahiivaa
-2dl mehuu
-1/16pul. sitruunamehuu.
Valmistus:
1.Okei, ensiksi tarkista että tynnyrisi on suht puhdas.
2.Kaada kaikki sokerit tynnyrin pohjalle.
3.Lisää kuumaa vettä noin kymmenen litraa, ja hämmennä kunnes sokerit ovat liuenneet.
4.Lisää mehu- ja sitruunatiivisteet.
5.Sitten kaada loput vedet. Huolehdi että vesi on loppujen lopuksi alle 30-asteista.
6.Kaada pikahiivapussien sisältö sankkoon.
7.Laita kansi sankon päälle ja ravista.
Keitos rupeaa rupluttamaan parin tunnin sisällä melko voimakkaasti.
Ei tarvitse peljätä. Aarre on valmista viiden päivän kuluttua,
tosin kolmen päivän kuluttua kilju on jo noin kymmenen prosenttista
päätyen noin kuuteentoista viidentenä päivänä. Ei se ehkä mitään kaunista
tässä vaiheessa ole, joten herkuttelijoiden kannattaa ehkä kirkastaa koko satsi.
Tähän menee muutamia tuskallisen pitkiä päiviä,
jolloin kilju lapotaan sankosta toiseen pari kertaa.
Ei sitten muuta kuin nauttimaan, ja muistakaa: EI SE MIESTÄ PAHENNA.
Ja vielä kun siivilöit etanoli päihteen kirkkaaksi ja teet uuden pullon kiljua ja änkäset tämän 1,5L vedentilalle niin alkaa seos olemaan aika stydiikamaa.:) ja eikun kännätään!!!!!:):):):):):):):):
Köyhän säästövinkkejä osa 1
31
216
Vastaukset 31
- Anonyymi00001
Hyi helvetti. Kaikkein epätoivoisimmat köyhät tekee kiljua koska rahat loppu eikä saa kaljaa. Osaan sen verran hyvin hoitaa raha asiat että saan kaljaa ostettua jos haluan
- Anonyymi00010
Hyvi tehty kilju voittaa nuo markettikaljat mennen tullen. Tyhmät ei kunnon kilua pysty tekemään.
- Anonyymi00002
Apina
- Anonyymi00005
Kuten kaikki mahdolliset Kokoomusta kannattavat
- Anonyymi00003
Vahvuusi ei tavoita 10%:a! Hiivan sieto tulee vastaan eikä tuo sokerimäärä riitä kuin parhaimmilaan 6%:iin mikä sekin olisi jo hyvä.
Tuolla prosessilla ja aikataulula valmistettuna saa taattua suolentoimintalääkettä.
Kuohukäynnin jälkeen oma kaljani on muhinut vesilukon alla saaden kirkastua kaikessa Krauhassa. kirkastuneen aineen lapolla pullotusvaiheessa olen lisännyt pullojen pohjille hieman jälkikäyntisokeria.
On mukavempi juoda kirkasta kuohuvaa ja minun tuotantoni maksimivahvuista noin 8:n tilavuus %:n olutta.
Olen käyttänyt oman "panimoni" tuotteet työpaikani kemian labiratorion analyysissä.
Kaljassa riitti yksi kerta mutta pontikkani 0,5 litran näytteitä he olisivat olleet valmiita analysoiman useamminkin.
Ominaispainomittari olisi kätevä jokamiehen laite mutta varsinkin kaljan osalla tulos olisi, enemmän tai vähemmän, alakantissaan. - Anonyymi00004
Helvettiä mitään kiljuja tee mutta jos itse haluaa valmistaa niin olutta tai viiniä.Sen verran kylläkin rahoja on että kaupasta pystyy olutta ostaan.
- Anonyymi00006
puhelimista luopuminen, kokonaan luopuminen langattomasta informaationsiirrosta säästää paljon.
- Anonyymi00007
Meinaat, että langallinen tekniikka on halvempaa?
- Anonyymi00015
Minulla on prepaid kortti yhdessä puhelimessa, ei paljoa maksa vuodessa ja on tavoitettavissa. Yhdessä puhelimessa ei ole lainkaan sim-korttia, sillä voin soittaa hätäkeskukseen akuutissa hädässä.
Nettiliittymä on mokkulalla halvin mahdollinen ja tähän voi liittää 14 laitetta WiFi-yhteydellä, toimii tabletit ja telkkari sillä.
Ei mene rahaa paljoa vuodessa näihin. Kiljua en kyllä ala tekemään!
- Anonyymi00008
Taskumatti kannattaa ottaa baariin, säästää helposti 50-100€ kun ei tarvitse ostaa kun pari olutta. Köyhälle iso säästö
- Anonyymi00009
Käyttää tuon ajan ja energian työssäkäyntiin.
Töiden jälkeen väsyttää ja voi käydä nukkumaan.
Ei ehdi ryypätä.
Raha säästyy ruokaan, asumiseen ja työmatkoihin.- Anonyymi00011
Tuo on kyllä hyvä vihje tai neuvo, mutta perustyöttämlle, joka ei töihin mene mistään hinnasta, (vihervasemmisto tai persu?) neuvost ei ole hyötyä!
- Anonyymi00012
Hauska aloitus 🤣🤣🤣🤣🤣mut en juo kiljua enkä mitään alkoholia.
- Anonyymi00013
Mukavasti säästää, kun jättää kaljat ja tupakat kauppaan.
- Anonyymi00017
Ja mikä estää itse kasvattamasta tupakkaa, jos kerta voi kiljuakin tehdä.
Tupakka on suhteellisen helppoa kasvattaa pienillä kustannuksilla.
Kiljua en ala tekemään, juomia voi ostaa verkkokaupasta. Jos ei ole mikään juoppo, niin voi ostaa kerralla ison erän verkkokaupasta halvalla kotiin kotivaraksi.
- Anonyymi00014
Siis mitä järkeä on kiljujen ja pontikoiden kanssa touhuta, kun hyvää ja laillista juotavaa voi ostaa todella edullisesti lavakaupalla verkkokaupasta vähällä vaivalla!!!!
Maksaahan nuo aineetkin kiljuun ja on siinä vaivaa, pönttöjä ja vaikka mitä, äly hoi!
Verkkokaupassa 3 litran 13% viinipöntsä maksaa alle 5€ ja oluet on 24 pack 5,7% samoissa hinnoissa. Ja jos vodkaa haluaa, niin 40% 0,5 litran pullo maksaa alle 6€, niin kannattaako alkaa suttaamaan kiljun kanssa!
Itse emme väkeviä käytä, olutta, siideriä ja viiniä tilaan verkkokaupasta ison lastin kerralla, se kestää meillä vaimon kanssa 1,5 vuotta, kun käytetään kohtuullisesti. Ei ole mikään suuri kustannus taloudessamme!- Anonyymi00016
No ei todellakaan kannata mitään kiljuja tehdä. Verkkokaupasta minäkin juomat.
- Anonyymi00018
Ruokajonosta saa sapuskaa, niin ei tarvitse kiljulla kituuttaa. Rahapäivänä voi vaikka oikeen ravintolaan mennä istumaan, niinkuin oikeat ihmisetkin.
- Anonyymi00019
Mulla on kauppa samassa talossa eli on liian lähellä.
Ostelen turhaakin jääkaappiin.
Kauppaan tulisi olla pidempi matka.
Netistä on liian helppoa sieltäkin tilailla tavara krääsää nurkkiin. - Anonyymi00020
Köyhä ei tarvitse säästövinkkejä. Köyhä tarvitsee ideoita miten tehdä rahaa.
- Anonyymi00022
Työ olisi ihan sopiva vihje.
- Anonyymi00021
Kiljulla ei elä pitää saada ruokaaa
- Anonyymi00023
Ruokaa saa ruokajonosta, sossulta saa myös ruokakortteja joilla ei voi ostaa alkoa tai tupakkia. Noilla saa ruo'at hoidettua, jää se vajaa 600€/kk humputteluun. =20€/d eli saa sillä noin 20 pirka olutta ei tarvitse edes kiljua tehdä että pysyy oluessa.
Hankalammaksi menee jos pitää vielä tupakka tuosta maksaa...Sitten voi olla parempi jo laittaa poika porisemaan. Tiukkaa on köyhänä elemä - Anonyymi00024
Porvareiden metsästäminen ravinnoksi ja marjoja jälkiruuaksi.
- Anonyymi00025
Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Ihmetyttää porukka mikä ostaa esim Sisuviinaa, lippuviinaa tai muita korvikkeita. Aitoa koskenkorvaa, se on köyhäin juomaa. Halvempaan ei ole varaa!
- Anonyymi00030
Litran pullo kossua maksaa 17,90€, mutta litran Primakov Imperial Vodka maksaa vain 9,95€, joten kyllä köyhän kannattaa ostaa tuota halvempaa! No, litran Leijona viina maksaa 13,90€, jos kotimaista välttämättä...
- Anonyymi00026
Huomenna saan veronpalautusta 155,42€.
Hyviä, ja ennen kaikkea hyvän hyötysuhteen juomasijoitusvihjeitä?- Anonyymi00027
Coop lager on tällä palstalla kovassa huudossa. Hyvästä en tiedä, mutta halpaa on
- Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Coop lager on tällä palstalla kovassa huudossa. Hyvästä en tiedä, mutta halpaa on
Tuttu tuote! Olisiko joku paremman hyötysuhteen kohde kun kerralla tulee ylimääräistä rahaa?
- Anonyymi00031
Anonyymi00027 kirjoitti:
Lapin Kulta Premium 5.2% maksaa 24 pack 11,90€...
- Anonyymi00029
Eikö viikinkisiman tekeminen olisi helpompaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos SDP ei voita reilusti, persut kumoavat demokratian Suomesta
Näin tekisi ainakin Rydman seuratessaan idolinsa Trumpin mallia https://www.is.fi/politiikka/art-2000012187244.html6171633Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän44877Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl487753Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll14743- 45662
- 41614
Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin30566- 32533
Olet ihana
Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩❤️👩❤️😼😘37510Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE161498