Suomen hallintojärjestelmä, niin kuntatasolla kuin valtiontasollakin on niin umpeen hallinnoitu, että pientenkin asioiden eteenpäin meno vaatii vuosia (ja rekallisen kampaviinereitä)
Mihinkä tahansa asiaan täytyy saada jonkin täysin turhan instanssin lausunto, että se pääsisi seuraavalle portaalle ja jos ei pääse niin koko prosessi alkaa alusta.
Minä en ainakaan tiedä toista näin byrokraattista maata kuin Suomi. Espanja ja Italia tulee siinä kannoilla.
Suomi on byrokratian mallimaa
7
<50
Vastaukset 7
- Anonyymi00001
Italiassa rikollisuudesta on tullut niin kiinteä osa yhteiskuntaa, että tavalliset pulliaiset eivät edes näe sitä ongelmana vaan systeemiin kuuluvana.
- Anonyymi00002
Luin juuri tuosta Italian mafiasta kokonaisen kirjan verran ja reaktio oli järkytys. Se on tullut jäädäkseen. Sitä ei voi poistaa millään menetelmällä. Siitä ja sen poistosuunnitelmista ei voi puhua kenellekään. Silloin kuolee iso määrä ihmisiä, niitäkin jotka eivät ole mitenkään kytköksissä mihinkään mutta varmuuden vuoksi.
Italia on menetetty maa, niin paljon kuin sitä ihaillaankin. Se ei ole enää valtio vaan suuri rikollisjärjestö jonka palveluksessa ovat kaikki italialaiset, tahtoivat tai eivät.
- Anonyymi00003
Vapaavuoren hallipäätökseen saadaan rahat ja tontit nopeasti.
- Anonyymi00004
Suomessa on ymmärretty, että demokratia on byroktatian synonyymi.
- Anonyymi00005
Minun idolini, saksalainen sosiologi Max Weber määritteli 1900-luvun alussa byrokratian klassiset piirteet, joita ovat muun muassa:
Hierarkia: Organisaatiossa on selkeä käskyvalta ja valvontajärjestelmä.
Pätevyys ja asiantuntijuus: Viranhaltijat valitaan koulutuksen ja ansioiden perusteella.
Säännöt ja ohjeet: Toiminta perustuu tarkkoihin, kirjallisiin sääntöihin ja menettelytapoihin.
Dokumentointi: Kaikki päätökset ja toimet kirjataan ylös päätösten jäljitettävyyden takaamiseksi.
Byrokratia ehkäisee mielivaltaa ja korruptiota, takaa samanlaisen tuloksen samanlaisessa tapauksessa, on tasapuolinenm ehkäisee nepotismia, virat eivät periydy.
Onhan se oikeudenmukainen systeemi, Ok, joskus hidas ja monimutkainen.- Anonyymi00007
Tuo on kyllä aivan totta.
- Anonyymi00006
Jokainen toimisto ja virasto pitäisi velvoittaa karsimaan byrokratiaansa. Toimintojen päivittäminen yksinkertaisemmiksi ja järkiperäisimmiksi tulisi tehdä aika ajoin. Jos uusia kiemuroita rakennetaan vanhan päälle saadaan uusi entistä sotkuisempi himmeli jokaiseen asiaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 97680
- 39675
Sinä mies olisit
ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s32609Poliisin potkija
Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.16578Miksi jätit minut
Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?38547Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se
Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?63516- 34515
Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella
Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?49511- 63491
- 68489