Nyt on rahat loppu tarttisin apua. Tuossa minun lähellänikin olisi ruokajakelu, mutta se toimii niin, että kassista pitää maksaa kaksi euroa. En tiedä mitä ruokakassin sisältää. Enkä tiedä, saako kassin sisällön tarkistaa ennen ostamista? Kauemmaksi en oikein jaksa kävellä, eikä ole rahaa mennä julkisilla.
Vastaukset 29
- Anonyymi00001
Miten niin pitää maksaa, kun seurakunnan diakonilta saat nykyisen EU:n ruoka-avun ohjelman mukaisen maksukortin, jolla ei voi ostaa alkoholia, tupakkaa ja pelata rahapelejä.
"Vähävaraisille tarkoitettu EU-ruoka-apu on muuttunut ruokakasseista maksukorteiksi, joita jaetaan erilaisten hankkeiden, seurakuntien ja järjestöjen kautta. Kortin arvo on 40 euroa ja sillä voi ostaa ruokaa sekä muita välttämättömiä perushyödykkeitä, kuten vaippoja ja pesuaineita (ei kuitenkaan alkoholia, tupakkaa tai veikkaustuotteita)"
"EU-ruoka-apua jaettiin Suomessa ruokakasseina vuoteen 2021 asti. EU-ruoka-apua toteutetaan jatkossa aineellisen avun hankkeina, joissa yhdistyvät kohtaava työ ja maksukortti. Aineellinen apu on osa EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmaa ”Uudistuva ja Osaava Suomi 2021-2027”. Aineellinen apu rahoitetaan Euroopan sosiaalirahasto plussasta (ESR+).
Aineellinen apu toteutetaan hankkeina, joissa kohtaavan työn ohella tarjotaan maksukortti elintarvikkeiden ja perushyödykkeiden hankintaan. Yksi maksukortti on 40 euron arvoinen. Maksukorteilla ei voi ostaa alkoholi-, tupakka- ja veikkaustuotteita. Aineellisen avun ohella tarjotaan samanaikaisesti myös ohjausta ja neuvontaa sekä muuta hanketoteuttajan suunnittelemaa toimintaa. Ensisijaisena kohderyhmänä ovat vähävaraiset työttömät ja työelämän ulkopuolella olevat.
Tietoa käynnissä olevista aineellisen avun hankkeista löydät hanketoteuttajien omilta sivuilta.
Maksukortteja jakavat toimijat (lista päivitetty 22.5.2026):"
https://www.ruokavirasto.fi/tuet/elintarvikkeet/aineellinen-apu-esr/- Anonyymi00004
Ruoka-apua jaetaan monella paikkakunnalla muutakin kuin tuota EU-kassien aikaaista. Minunkin asuinpaikkakunnalla on kaksikin tahoa jotka jakaa määrättyinä päivinä kauppojen lahjoittamaa ylijäämää, mutta siihen tarvitsee sossun päätöksen toimeentulotuesta tai diakonilta lapun että sen kassin voi hakea sieltä jakelusta. Kassit on yleensä ollut valmiiksi pakattuja vapaaehtoisvoimin, eikä niistä saa valita mitä ottaa. Leipää saa ilman lappuja. Itse sain aikoinaan työttömänä ollessa puoleksi vuodeksi lapun jolla sain hakea kassin, mutta haut lopetin jo melko pian kun oli sellaisia tuotteita mitä en mausteallergisena ja laktoosi-intolerantikkona voinut käyttää. Joka kerran oli kassissa tavallisia jugurtteja, rahkaa yms ja marinoituja lihoja joita en voi syödä, joten katsoin paremmaksi jättää hakematta.
- Anonyymi00011
Tuo kortin saa vain isommissa kaupungeissa.Itse sitä olen kysynyt ja noin minulle vastattiin ja asun itse pienessä kaupungissa
- Anonyymi00018
Anonyymi00011 kirjoitti:
Tuo kortin saa vain isommissa kaupungeissa.Itse sitä olen kysynyt ja noin minulle vastattiin ja asun itse pienessä kaupungissa
Meidän muuttotappiokunnassa niitä maksukortteja jaetaan, ei ne ole vain kaupunkien juttu!
On meillä täällä muitakin toimijoita, jotka sitten jakaa ilmaista ruokaa, se on kauppojen päiväysruokaa, joka on hävikistä. Työttömien yhdistys sitä jakaa ja seurakunnallakin on oma jakelu vielä lisäksi.
Nämä maksukorttien saajat tunnistaa kauppojen kassoilla, kun he maksavat sitten alkoholit ja savukkeet käteisellä, kun se kortti ei niissä pelitä.
- Anonyymi00005
Menee kauppaan ja ostaa mitä tarvitsee niin on paljon helpompaa.Käyttäkää järkeä mihinkä rahanne laitatte.
- Anonyymi00006
On vielä 9 päivää eläkkeen saamiseen, mutta onneksi on vielä se kesäkuun
tienesti lähes käyttämättä ja toukokuisestakin on osa jemmarahana.
Kun elää koko talven oikein säästeliäästi niin jää jotakin sinne jemmaan ja
sitä on sitten mukava käytellä kesällä reissuun tai muuten loman viettoon.- Anonyymi00008
Ei eläkelläisillä ole lomaa
- Anonyymi00014
Joo kyllä voi näköjään eläkkeitä leikata
- Anonyymi00016
Anonyymi00008 kirjoitti:
Ei eläkelläisillä ole lomaa
Mä vietänkin vaan niitä ylimääräisiksi jääneitä pekkasia.
- Anonyymi00017
Anonyymi00014 kirjoitti:
Joo kyllä voi näköjään eläkkeitä leikata
Mutta eivät uskalla kun äänestäjät kaikkoaa.
- Anonyymi00009
Jos ei pari euroa kassista ruokaa ei uskalla maksaa niin parempi vaan tavalliseen kauppaan marssia hakemaan ruokaa niin saa juri sitä mitä itse haluaa.
Vaikka täälläpäin on ilmaiset kassit ja ei saa itse valita ruokia niin ei koskaan ole ollut niin huonot kassit ettei ne parin euron arvoisia olisi olleet.- Anonyymi00028
Se kassi, maksaapa se pari euroa tai ei, kannattaa avata ennen paikalta poistumista, ja jättää jakelupaikkaan tuotteet, joita ei halua tai voi syödä. Jollekin toiselle ne voivat olla haluttua ruokaa. Ei ilmaistakaan ruokaa kannata jätteisiin heittää!
- Anonyymi00010
Täällä Lahdessa kans pitää maksaa ruoka-avusta. Mitä heittoa? Jos on rahaa 2euroa silloin voi ostaa vaikka voita ja perunoita kaupasta ja paistaa ne.
Akuutissa hädässä on ne jolla ei ole lanttiakaan jos ei satu esim. Löytämään tyhjiä tölkkejä että saisi vaaditun 2euroa kerättyä kokoon.- Anonyymi00013
2 eurolla saat voita ja perunoita??? Missä? Käyn heti ostamassa.Voipaketti maksaa jotain 4.50€ normaalisti
- Anonyymi00019
Anonyymi00013 kirjoitti:
2 eurolla saat voita ja perunoita??? Missä? Käyn heti ostamassa.Voipaketti maksaa jotain 4.50€ normaalisti
Joka kaupassa halvin margariinirasia jotain 0,40e eihän se voita ole mutta soveltuu paistamiseen.
- Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Joka kaupassa halvin margariinirasia jotain 0,40e eihän se voita ole mutta soveltuu paistamiseen.
Nuggetit ja kukkakaali ovat halpaa kesäsyötävää, suosittelen lämpimästi.
- Anonyymi00029
Anonyymi00019 kirjoitti:
Jatkojalostamattomana se jäteöljy olisi vielä halvempaa. Silti en sitä syö, vaikka olen köyhä.
- Anonyymi00031
Anonyymi00013 kirjoitti:
Kilo perunoita euron.K-menu 60 margariini 400 gr jotain 70 senttiä. Ei sillä voi paistaa, mutta keitettyjen perunoitten päälle kyllä sulaa.
- Anonyymi00021
Ruoka on muutenkin kaupassa niin edullista, että muutamalla eurolla saa paljon ruokaa. Kyykkykaurahiutaleet maksaa 0,37€/500g paketti, halvin margariinilevite 0,40€, makaronit 0,25€/400g pussi, tomaattimurska 0,32€/435g purkki, broilerin koipireidet iso 1,5kg rasia n. 2€. Kohta on syksy ja on taas kaalit ja juurekset tarjouksissa, viime syksynäkin keräkaali tarjouksessa pitkään 0,79€/kg, sai edulliset hapankaalit ja kaalilaatikot.
Voihan sitä ruokajakelusta hakea sen maksukortin, niin ei tarvitse itse ruokia maksella. Sillä ruokajakelun 40€ maksukortilla pärjää tosi hyvin!- Anonyymi00022
Ostin 40e kortilla pizzaa sipsejä limukkaa ym herkkuja pari päivää oli kivaa kunnes taas jääkaappi oli tyhjä
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Ostin 40e kortilla pizzaa sipsejä limukkaa ym herkkuja pari päivää oli kivaa kunnes taas jääkaappi oli tyhjä
Niin, eihän 40€ ole mitään kun vähän herkkuja ostaa. Tosta parin päivän herkut esimerkiksi. Cokista ehkä jää kolmanneksi päiväksi mutta muuten herkuttelu on kallista.
Grandiosa pizza Big One Meat lovers - 7€
Ben&Jerry's jäätelö cookie dough - 6,85 €
Coca-Cola 0,33l 24-pack 15,99 €
Fazer Dumle mix pussi 200g - 3,99 €
Taffel Broadway sourcream & onion maustettu sipsi 2 kappaletta - 5€ - Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Niin, eihän 40€ ole mitään kun vähän herkkuja ostaa. Tosta parin päivän herkut esimerkiksi. Cokista ehkä jää kolmanneksi päiväksi mutta muuten herkuttelu on kallista.
Taffel Broadway sourcream & onion maustettu sipsi 2 kappaletta - 5€Apina
- Anonyymi00026
Anonyymi00023 kirjoitti:
Taffel Broadway sourcream & onion maustettu sipsi 2 kappaletta - 5€On aina oma valinta, mihin ne rahansa laittaa, vaikka sitä olisi vähänkin.
Ostaako herkkuja, vai jotain fiksumpaa. Onhan joskus hyvä herkutellakin, mutta rahahan sen ratkaisee, mihin pystyy. - Anonyymi00030
Anonyymi00022 kirjoitti:
Jos olisit satsannut sen kokonaan kaurahiutaleisiin, olisi ollut masu täynnä monta kuukautta.
- Anonyymi00025
Mutta kun Prismasta hakee näläntorjuntaan kassillisen niin sisältö on aina
mieleistä ja tarkkaan harkittua, sillä en harrasta heräteostoksia.
Viikonlopun herkuttelun seurauksena jääkaapissa onkin niin väljää, että
pitää pikimmiten rientää ostoksille eli ruokavarantoa täydentämään.- Anonyymi00027
Apina
- Anonyymi00032
Komppaan kommentoijaa joka ostaa edullisia perusraaka-aineita monipuolisesti ja sesongin mukaan ja hävikistä lihaa tai kanaa. Kala vähän arveluttaa, mutta olen ostanut jos teen samana päivänä ruuaksi.
Joskus tekee mieli herkkuja. Iltateen kanssa vaikka pikkuleipiä.
Helpot perunajauhokeksit
100 g margariinia
1 dl sokeria
2 dl perunajauhoja
1 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
Vaahdota pehmeä rasva ja sokeri keskenään.Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää ne.Pyörittele taikinasta pieniä palloja leivinpaperille. haarukalla.
Paista 175 asteessa noin 10–12 minuuttia, kunnes keksit ovat kauniin vaaleita mutta kypsiä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2052019
Ei enää ulkoteltta ruokaa.
Se oli sitten viimmeinen kerta kun tuonne teltalle menen.Laatu heikkenee joka vuosi ja annokset pienenee.Ei enää kiitos,481166Jos sussa toisessa on yhtään miestä
Ja kadut tekemisiäsi niin menet poliisin puheille, paljastat kaiken oman osuutesi ja kerrot mitä kaikkea se toinen on te1731065- 81966
En ole hetkeen sinulle kirjoittanut nainen
Vieläkin ajattelen sinua, jos voit uskoa. Tunteet minussa huutavat toivoa ja rakkautta, kun kylmä loogisuus taas pistää56861- 69772
- 99752
Mitä eroavaisuuksia sinulla on
kaivattusi kanssa? Esim. luonteessa. Haittaavatko erot vai ovatko vain rikkaus?77727Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.337667- 26651