Emeritusprofessori: Garden Helsinki -kohu vähentää Vapaavuoren uskottavuutta Finnverassa
Harry Harkimo (Liike nyt) haluaa vaihtaa Finveran puheenjohtajan, Antti Kaikkonen (kesk.) toivoo Vapaavuoren itse arvioivan jatkomahdollisuutensa.
Garden Helsinki -areenahankkeen lobbaus heikentää kokoomustaustaisen Jan Vapaavuoren uskottavuutta Finnveran hallituksen puheenjohtajana, näkee oikeustieteen emeritusprofessori Pekka Viljanen. Valtion omistama Finnvera tukee yrityksiä esimerkiksi takauksella tai lainalla.
– Jos itse hankkii omalle hankkeelleen valtion tukea tuollaisella menettelyllä kuin on tullut ilmi, herää kysymys, onko hän vastaavasti valmis Finnveran puheenjohtajana myöntämään tuen, jos joku toinen menettelee vastaavalla tavalla, Viljanen puntaroi.
Hän ei kuitenkaan ota kantaa siihen, pitäisikö Vapaavuoren erota tehtävästä.
Ministeriöiden ja valtioneuvoston kanslian julkaisemat sähköpostit osoittavat, että Vapaavuori lobbasi väsymättä valtiontukea Garden Helsinki -jättiareenalle. Pääministeri Petteri Orpolle (kok.) ja tämän esikunnalle lähettämissään sähköposteissa Vapaavuori mun muassa kertoo luottavansa, että he "runttaavat" tuen läpi hallituksessa ja puoliväliriihen jälkeen kiittää Orpon erityisavustajia tuen "junailusta".
Osa poliitikoista näkee, että Garden Helsinki -hanke on vienyt Vapaavuoren uskottavuuden Finnveran johtajana.
– Finnveran täytyy edustaa hyvää hallintoa ja tasapuolisuutta. Tämä Garden Helsinki -veivaus ei edusta oikein kumpaakaan. Vaikka asiat eivät liity suoraan toisiinsa, paikallaan varmaan olisi, että Vapaavuori itse arvioisi mahdollisuuksiaan jatkaa tehtävässä. Mikään runttaaminen tai junailu ei Finnveraan sovi, kommentoi keskustan puheenjohtaja Antti Kaikkonen.
On selvä, että valtion rahoitusyhtiön johdon on oltava riippumaton ja nautittava korkeaa luottamusta.
Johanna Ojala-Niemelä (sd.)
Liike Nytin puheenjohtaja Harry "Hjallis" Harkimo on samoilla linjoilla.
– Finnveran hallituksen puheenjohtajan pitäisi olla yritysmaailmasta eikä mikään palkintovirka poliitikolle. Monet syyt vaikuttavat nyt siihen että poliitikon uskottavuus tähän on mennyt, ja mielestäni puheenjohtaja pitäisi vaihtaa.
SDP:n kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä näkee, että Vapaavuoren erolle olisi painavat perusteet, jos ilmenisi, että tämä on käyttänyt asemaansa Finnverassa Garden Helsinki -hankkeen hyväksi.
Entinen perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja toteaa, että Garden Helsinki -hankkeesta käyty keskustelu on herättänyt epäilyjä päätöksenteon avoimuudesta ja sidonnaisuuksista.
– Vapaavuori on heikentänyt luottamusta toimintaansa, koska ei toiminut yhteisesti sovittujen pelisääntöjen mukaan ja ilmoittanut lobbaustapaamisistaan hankkeen puuhamiehenä avoimuusrekisteriin. On myös selvä, että valtion rahoitusyhtiön johdon on oltava riippumaton ja nautittava korkeaa luottamusta.
Kansanedustaja Johannes Koskinen (sd.) puolestaan ei pidä Garden-sotkua perusteena Vapaavuoren erolle. Entinen perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja kuitenkin näkee, että seuraavassa Finnveran yhtiökokouksessa pitäisi tehdä kokonaisarviointi siitä, kuka yhtiön hallitusta voi johtaa.
– Hiukan oudoksutti, kun nimitys tehtiin. Siellä on perinteisesti ollut finanssimaailman tai yrityspuolelta arvostettuja tai kokeneita henkilöitä, nyt tuli ainakin pitkään aikaan ensimmäisen kerran poliitikkotaustainen.
Koskisen mielestä Finnveran hallituksen seuraavan puheenjohtajan olisi hyvä olla rahoitukseen perehtynyt henkilö yritysmaailmasta.
Olipa ratkaisu Vapaavuoren tehtävistä mikä tahansa, se ei vapauta Petteri Orpon (kok.) hallitusta vastuusta Garden Helsinki -sotkusta, Antti Kaikkonen toteaa.
– Sehän tästä Garden Helsingin hähmäisestä prosessista ja 35 miljoonan euron avustuspäätöksestä vastuussa on.
– Näyttää vain siltä, että hallituksesta kukaan ei vastuuta suostu ottamaan. Väistely sen kun jatkuu ja siellä kai hartaasti toivotaan, että asia unohtuu kesähelteisiin.
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/9607864
Finnveran puheenjohtaja Vapaavuori vaihtoon ?
Anonyymi-ap
3
<50
Vastaukset 3
- Anonyymi00001
Jäppiset sotkeutuvat omiin valheisiinsa ja kokoomus unohti taas ne
"seurannaisvaikutukset"..... - Anonyymi00002
Joo ovat nyt mokanneet. Orpo ja vapaavuori.
- Anonyymi00003
Toivottavasti Friiperikin saa "rangaistuksen".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741670- 231172
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134906Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192609On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 49561
- 71547
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32518- 55507
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 34424
- 33423
- 40417
- 16409
- 82398