Finnveran puheenjohtaja Vapaavuori vaihtoon ?

Anonyymi-ap

"Emeritusprofessori: Garden Helsinki -kohu vähentää Vapaavuoren uskottavuutta Finnverass.
Harry Harkimo (Liike nyt) haluaa vaihtaa Finveran puheenjohtajan, Antti Kaikkonen (kesk.) toivoo Vapaavuoren itse arvioivan jatkomahdollisuutensa.

Garden Helsinki -areenahankkeen lobbaus heikentää kokoomustaustaisen Jan Vapaavuoren uskottavuutta Finnveran hallituksen puheenjohtajana, näkee oikeustieteen emeritusprofessori Pekka Viljanen. Valtion omistama Finnvera tukee yrityksiä esimerkiksi takauksella tai lainalla.

– Jos itse hankkii omalle hankkeelleen valtion tukea tuollaisella menettelyllä kuin on tullut ilmi, herää kysymys, onko hän vastaavasti valmis Finnveran puheenjohtajana myöntämään tuen, jos joku toinen menettelee vastaavalla tavalla, Viljanen puntaroi.

Hän ei kuitenkaan ota kantaa siihen, pitäisikö Vapaavuoren erota tehtävästä.

Ministeriöiden ja valtioneuvoston kanslian julkaisemat sähköpostit osoittavat, että Vapaavuori lobbasi väsymättä valtiontukea Garden Helsinki -jättiareenalle. Pääministeri Petteri Orpolle (kok.) ja tämän esikunnalle lähettämissään sähköposteissa Vapaavuori mun muassa kertoo luottavansa, että he "runttaavat" tuen läpi hallituksessa ja puoliväliriihen jälkeen kiittää Orpon erityisavustajia tuen "junailusta".

Osa poliitikoista näkee, että Garden Helsinki -hanke on vienyt Vapaavuoren uskottavuuden Finnveran johtajana.

– Finnveran täytyy edustaa hyvää hallintoa ja tasapuolisuutta. Tämä Garden Helsinki -veivaus ei edusta oikein kumpaakaan. Vaikka asiat eivät liity suoraan toisiinsa, paikallaan varmaan olisi, että Vapaavuori itse arvioisi mahdollisuuksiaan jatkaa tehtävässä. Mikään runttaaminen tai junailu ei Finnveraan sovi, kommentoi keskustan puheenjohtaja Antti Kaikkonen.

On selvä, että valtion rahoitusyhtiön johdon on oltava riippumaton ja nautittava korkeaa luottamusta.

Johanna Ojala-Niemelä (sd.)
Liike Nytin puheenjohtaja Harry "Hjallis" Harkimo on samoilla linjoilla.

– Finnveran hallituksen puheenjohtajan pitäisi olla yritysmaailmasta eikä mikään palkintovirka poliitikolle. Monet syyt vaikuttavat nyt siihen että poliitikon uskottavuus tähän on mennyt, ja mielestäni puheenjohtaja pitäisi vaihtaa.

SDP:n kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä näkee, että Vapaavuoren erolle olisi painavat perusteet, jos ilmenisi, että tämä on käyttänyt asemaansa Finnverassa Garden Helsinki -hankkeen hyväksi.

Entinen perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja toteaa, että Garden Helsinki -hankkeesta käyty keskustelu on herättänyt epäilyjä päätöksenteon avoimuudesta ja sidonnaisuuksista.

– Vapaavuori on heikentänyt luottamusta toimintaansa, koska ei toiminut yhteisesti sovittujen pelisääntöjen mukaan ja ilmoittanut lobbaustapaamisistaan hankkeen puuhamiehenä avoimuusrekisteriin. On myös selvä, että valtion rahoitusyhtiön johdon on oltava riippumaton ja nautittava korkeaa luottamusta.

Kansanedustaja Johannes Koskinen (sd.) puolestaan ei pidä Garden-sotkua perusteena Vapaavuoren erolle. Entinen perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja kuitenkin näkee, että seuraavassa Finnveran yhtiökokouksessa pitäisi tehdä kokonaisarviointi siitä, kuka yhtiön hallitusta voi johtaa.

– Hiukan oudoksutti, kun nimitys tehtiin. Siellä on perinteisesti ollut finanssimaailman tai yrityspuolelta arvostettuja tai kokeneita henkilöitä, nyt tuli ainakin pitkään aikaan ensimmäisen kerran poliitikkotaustainen.

Koskisen mielestä Finnveran hallituksen seuraavan puheenjohtajan olisi hyvä olla rahoitukseen perehtynyt henkilö yritysmaailmasta.

Olipa ratkaisu Vapaavuoren tehtävistä mikä tahansa, se ei vapauta Petteri Orpon (kok.) hallitusta vastuusta Garden Helsinki -sotkusta, Antti Kaikkonen toteaa.

– Sehän tästä Garden Helsingin hähmäisestä prosessista ja 35 miljoonan euron avustuspäätöksestä vastuussa on.

– Näyttää vain siltä, että hallituksesta kukaan ei vastuuta suostu ottamaan. Väistely sen kun jatkuu ja siellä kai hartaasti toivotaan, että asia unohtuu kesähelteisiin."

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/9607864

15

63

Vastaukset 15

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Kokkareet on järjestäneet hyvin asiansa ensi kevään vaaleja varten :D

• Anonyymi00012

MITÄ USKOTTAVUUTTA?

• Anonyymi00014

TUKEA TULEE.

RAHAA TARVITAANKIN!

• Anonyymi00002

"Hallituksesta kukaan ei vastuuta suostu ottamaan. Väistely sen kun jatkuu ja siellä kai hartaasti toivotaan, että asia unohtuu kesähelteisiin."

• Anonyymi00003

Dunja:Yritin googlata Kaikkosen yhteydet järjestöihin ja laitoksiin. Tuloksetta.
      Kansanedustajat haluavat peitellä kytköksiään. Krista Kiurun pitäisi
      astua esiin ja puolustaa päätöksiään.

• Anonyymi00004

Finnverassa pitää suorittaa korruptiotutkimus! Kuinka paljon avustukset ovat lisääntyneet kokoomustaustaisille tahoille Vapaavuoren pestin aikana?

• Anonyymi00013

HEI, ARMAHTAKAA.

VAPAAVUORELTA MENI JO TYÖPAIKKA!

• Anonyymi00005

Vapaa taitaa olla ensimmäinen henkilö Suomessa, jolle aikaisemmat tuomiot ovat plussaa CV:ssä. Lopputulos on aina sama, kiinni jääminen nolosti ja loppuelämän väistely tuijottavilta katseilta sormilla osoittelusta.

• Anonyymi00006

Ikinä ei saa päästää Kokoomusta valtaan Suomessa!

• Anonyymi00007

Suojatyöllistettyä ei vaihdeta , ennen kuin uusi hillotolppa löytyy

• Anonyymi00009

Sitraan pääsee hyville liksoille aina eläkettä odottelemaan.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Sitraan pääsee hyville liksoille aina eläkettä odottelemaan.

Onko Sitra perustettu "maitolaituriksi" politiikasta pudonneita varten ?

• Anonyymi00011

Lukematta aloitusmonologia niin Suomessa ne johtaa, joilla on päätösvalta. Joukossa voi olla lahjattomia, saamattomia, oman edun tavoittelijoita, korruptuneita ja tietenkin osaajia.

Kun kyse on julkisesta rahasta, niin silloin sitä hakemuksien mukaisesti tavoitellaan omiin hankkeisiin ja niitä hankkeita lopataan niin tehokkaasti, kuin osataan ja mihin kyvyt riittävät.

Mikäli kyseessä on rikollinen toiminta, niin sitä varten Suomessa on syyttäjälaitos / syyttäjä järjestelmä.

Jokainen mielensä pahoittaja ja katkerasti väärinkäytöksistä huuteleva tekee sen oman ideologiansa, poliittisten tavoitteiden, agendansa ja etunsa takia.

• Anonyymi00015

Nimut hähmäisyys on erottamaton osa kokoomuslaisuutta?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      335
      1349
    2. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      77
      936
    3. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      61
      823
    4. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      68
      779
    5. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      120
      693
    6. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      44
      689
    7. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      38
      682
    8. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      49
      648
    9. mielikuva

Mitä luulet hänen ajattelevan sinusta?
      Ikävä
      50
      606
    10. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      95
      552
    11. 45
      547
    12. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      9
      526
    13. 32
      521
    14. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      48
      515
    15. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      25
      515
    16. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      32
      492
    17. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      84
      485
    18. Olisitko nainen ihan nolona

Jos et saisikaan sitä nousemaan...
      Sinkut
      79
      457
    19. Onko kahvila Retro samalla pub???

Netin mukaan anniskeluoikeudet. Käykö tuolla kaljoitteluporukkaa? Onko iltaviihdettä? Olen muuttamassa marraskuussa Kuhm
      Kuhmo
      8
      447
    20. Onko mulla vielä mahkuja saada sinut M nainen

Sano joku prosenttiluku?
      Ikävä
      44
      425
    Aihe