Tästä uudessa alkoholilaissa on kyse

Keskustalaiset ei ole niin alkoolinperään, enemmän työn perään. KESKUSTA MAINITTU !
Alkoholia voi tilata kotiin Alkosta sekä muun muassa vähittäismyyntiluvallisista kaupoista, kioskeista, huoltoasemilta ja ravintoloista. 

Vähittäismyyntiluvallisista liikkeistä kotiin voi tilata enintään 8-prosenttisia käymisteitse valmistettuja ja enintään 5,5-prosenttisia muulla tavoin valmistettuja alkoholijuomia. Vahvempia juomia voi tilata kotiin Alkosta. 

Alkon myymälät voivat jatkossa olla auki myös sunnuntaisin ja pyhäpäivisin.

Alkoholin etämyyntimenettelyyn tehtyjen muutosten myötä kuluttajat voivat esimerkiksi osta alkoholia toisissa EU-maissa toimivilta yrityksiltä.

Alkoholijuomien markkinointia vapautettiin laissa ja nyt kotimaiset alkoholivalmistajat voivat markkinoida myös väkeviä tuotteita esimerkiksi verkkosivuillaan tai sosiaalisen median tileillään lain määräämien rajoitusten puitteissa.

Väkeviä ei kuitenkaan jatkossakaan saa markkinoida esimerkiksi televisiossa, radiossa, elokuvateattereissa tai painetuissa sanoma- ja aikakauslehdissä.  

Alkoholilain muutokset astuivat voimaan 3.7.2026.

Lähde: Valtioneuvosto, Sosiaali- ja terveysministeriö, Uudistettu alkoholilaki mahdollistaa alkoholijuomien toimitukset asiakkaille ja sallii väkevien verkkomainonnan

9

56

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Tämä alkoholilaki on yksi niistä Orpon hallituksen ylilyönneistä. Voi verrata kokoomuksen Bernerin taksiuudistukseen, joka tuhosi koko hienon ja toimivan taksiammatin. Sitäkin ajettiin kuin käärmettä pyssyyn väkisin ja pieleenhän se laki meni totaalisesti. Näin tulee käymään alkoholin myyntiuudistuksenkin kanssa,

• Väitteesi ei pidä paikkaansa. Alkoholia on myyty ja käytetty suhteessa väkilukuun eniten Kepun suurilla kannatusalueilla Itä- ja Pohjois-Suomessa. Alkholisairaudet ja alkoliliitännäinen väkivalta ovat olleet niin ikään yleisistä suhteessa väestömääriin näillä samoilla alueilla.

On kuitenkin väärin väittää, että kepulaisuus aiheuttaisi juoppoutta enemmän kuin muut poliittiset suuntaukset. Enemmän siihen vaikuttaa kulttuuriperinne, eristäytyneisyys ja heikot taloudelliset menestymismahdollisuudet. Samanlaisia ilmiöitä voidaan nähdä myös muualla maailmassa kuten USAn intiaanien keskuudessa ja Venäjän vähemmistökansojen piirissä. Suuri alkoholinkäyttö liittyy yleisemmin jonkinlaiseen epätoivoon ja ahdistukseen kuin menestyneisyyteen. Ylipäätäänhän pihteillä lääkitään erityyppistä henkistä pahoinvointia. Kepulaiset voivat tietysti toiveissaan olla näillä alueilla työnperään, mutta kun sitä työtä ei vaan tunnu mistään löytyvän, haetaan lohtua mm. pullon sisällöstä.

• Anonyymi00005

Erityisesti Lappi on vahvaa turistialuetta, mikä nostaa siellä alkoholin myyntilukuja yli paikallisen väestömäärän. Samoin käy yksittäisissä kunnissa esimerkiksi erilaisten festivaalien aikaan. Tästä muistutetaan usein virallisten mittausten yhteydessä.

• Anonyymi00006

MPP taas vääässä, luulee turisti juopottelua kepun tekemäksi. Sanna ressukkakin ryyppää liikaa.

• Anonyymi00007

Hesassa ryypätään eniten, ja enin elää yhteiskunnsn varoila, puolet elää tuilla. Kallein maan kolkka.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Hesassa ryypätään eniten, ja enin elää yhteiskunnsn varoila, puolet elää tuilla. Kallein maan kolkka.

Helsinginkin luvuista osattava eritellä turistien kulutus, joka merkittävä.

• Anonyymi00012

Etelän turistit juopottelee lapissa MPP ei tiedä siellä keskittymiä, liekkö koskaan käynyt.

• Anonyymi00015

Oik.jne, miksi vaihdat nikki

• Anonyymi00016

Suomen laki on erikoinen, että kaupassa ei myydä alkoholia klo 21 jälkeen.
      Ei se lisää alkoholin kulutusta, vaikka alkoholia myytäisiin 24/7 ja alkoholi olisi paljon halvempaa.
      Japanissa maksaa sama lonkero vajaan euron, mikä suomessa maksaa 4€
      Luulisi, että Japanissa kaikki olisiivat kännissä, kun alkoholi on 4 kertaa halvempaa ja sitä saa 24/7, mutta eipä niin ole, Japanissa on vähemmän alkoholi ongelmaisia, kuin suomessa.
      Ei se lisää alkoholi ongelmaisten määrää vaikka alkoholia saisi 24/7 ja alkoholi olisi paljon halvempaa.
      Ne jotka eivät alkoholia käytä tai käyttävät sitä vähän, suurin osa ei muuta alkoholin käyttöä siitä mitä sitä käyttävät tai eivät käytä.

En ole absolutisti ja joskus voin juoda lonkeron tai oluen.
      En edes juo 1-2 enempää. Tänä vuonna en ole juonut ainuttakaan lonkeroa tai olutta, kun yleensä kesähelteellä olen olutta tölkin juonut.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      177
      1600
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      105
      807
    3. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      735
    4. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      203
      608
    5. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      128
      561
    6. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      48
      546
    7. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      50
      528
    8. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      37
      526
    9. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      15
      510
    10. toivottavasti kohta jo kohdataan

😍😍😍😍😍 sinua olen odottanut varmasti koko elämäni
      Ikävä
      25
      493
    Aihe