Olen opiskelija. Kukaan ei ikinä opettanut minulle säästämistä, luonut säästötiliä tms. Tyhmänä aloitin säästämisen osakkeilla ja menetin rahaa. Nyt ei ole sitten kuukausittain yhtään ylimääräistä, jota laittaa säästöön, ja säästötili on lähes tyhjänä (olisiko siellä 15 euroa). Opiskelusta ei tullut mitään rahatilanteen vuoksi. Sain työpaikan ja nyt on opiskelut välivuodella, yritän tänä vuonna säästää, jotta tilanne olisi ensi vuonna parempi. Palkkani on kuitenkin pieni, laskujen ja verojen käteen jää n. 80 euroa ruokaan kuukausittain.
Sain tässä lähipäivinä kutsun tuttavapariskunnan häihin. Häihin tulee n. 15 perhettä/yksittäistä henkilöä. Pari on tehnyt lahjalistan, josta on sovittu, kuka ostaa minkäkin lahjan. Kaikki lahjat 100-300 euroa, joten en varmaan omaani pysty ostamaan. Lainaa en voi tässä kuussa enää ottaa. Nostan varmaan säästötililtä sen 15 euroa ja normitililtä 35 euroa, rahaa ruokaan jää vain alle sen 55 euroa sitten tässä kuussa (tällä hetkellä n. 16 euroa enää, koska tuosta on yli puolet käytetty jo ruokaan...) Laitan nyt varmaan vain siistiin kirjekuoreen viidenkympin setelin. Onhan se vähän noloa, kun en jotain Iittalan kahensadan lasivuokaa pysty tässä tilanteessa ostamaan. Mitä nuo hääparit oikein ajattelevat?! Tietävät hyvin, että esim. minäkin olen pienituloinen.
Haluaisin mennä häihin mutta pitääkö köyhyyden vuoksi jättää menemättä ja vähitellen eristäytyä muista sukulaisista.
Tuttavan häät tulossa ei varaa lahjaan
33
116
Vastaukset 33
- Anonyymi00001
Pakkoko sinne mennä? Häät on turhia. Kuitenkin ne eroaa .....
- Anonyymi00002
Hae toimeentulotukea Kelasta, jos rahaa jää pakollisten menojen jälkeen ruokaan noin vähän.
- Anonyymi00008
Opiskelijan pitää hakea opintolainaa ei toimeentulotukea myönnetä opiskelijoille
- Anonyymi00003
50eur on ihan hyvä lahja hääparille yksittäiseltä henkilöltä.
- Anonyymi00006
Mutta jos ei ole sitäkään, voi tehdä lahjan itse, jos on kätevä ja näppärä käsistään. Tai antaa aivan toisenlaisen lahjan. Voi auttaa jossain asiassa; siivoamisessa, lasten hoidossa, muutossa, tms. mihin ihmiset saattavat apua tarvita. Toimintalahja.
- Anonyymi00004
Ei tarvitse hankkia pukua, kenkiä eikä lahjaa kun jättää menemättä
jonkin sopivan esteen takia. Voi sitten huokaista helpotuksesta ja lähettää
vaikka ilahduttavan kortin hääparille. Senkin voi hyvin tulkita muistamiseksi.- Anonyymi00005
Hän ilmoittaa haluavansa mennä. Luki-luki(ko?).
- Anonyymi00013
Anonyymi00005 kirjoitti:
Hän ilmoittaa haluavansa mennä. Luki-luki(ko?).
Pukukaan ei ole ongelma, sillä hyviä pukuja löytyy kirpputoreilta muutamalla eurolla, että on vara valita. Ja lahjana vaikka lakanasetti kauniisti paketoituna toimii hyvin, eikä ole kallis, mutta käyttökelpoinen ja näyttävä lahja!
- Anonyymi00007
No häät on vielä halvat, sitten jos olet niin onnekas että polttareihin kutsuttu, niin saa tosissaan varautua rahanmenoon. Nykyajan mukaan polttareita vietetään viikonloppu, laskuvarjohyppyjä kalliita ravintoloita, ehkä risteily tai hotelleja. Helposti 500€ nykyään polttareihin menee, mutta tärkeintähän on se hauskanpito ystävien kanssa ja kerrenhan sitä vaan (...toivottavasti) naimisiin mennään:)
- Anonyymi00009
Häät on nykyään vielä todella kalliita 50-100€ /per henkilö menee vaatimattomienkin häiden kuluihin, eli vaikka 50henkilön pienet häät maksavat helposti sen 3-5000€
Pienikin lahjoitus häämatkakassaan on kyllä usein toivotumpaa kuin iänikuiset kipot ja kakkulapiot mitä noissa lahjalistoissa on...50 eurolla hääpari saa maksettua vaikka taksin lentokentälle, jos asuvat lähellä, tai vaikka lasit shampanjaa jossain paremmassa ravintolassa. Eli hyvin tulee käyttöä pienemmillekkin lahjoituksille - Anonyymi00010
Häihin ei ole pakko mennä ja lahjalistankin voi ohittaa. Tuo 50€ on ihan hyvä summa hääparille kortin kera, jos päätät mennä häihin.
Minun mielestä on hääparilta järjettömyyttä alkaa laatimaan jotain lahjalistoja tai muuten pitämään jotain "kerjuuhäitä", osoittaa vain moukkamaisuutta tälläinen.
Me pidettiin vaimoni kanssa häät ja toiveemme oli häävieraille, että ei mitään lahjoja, toivoimme vain kutsumamme vieraat häihimme pitämään hauskaa. Eikä ne häät tulleet edes mahdottomia maksamaan ja vähällä rahalla saa paljon aikaan, sekä laatua.
Olemme kumpikin seurakunnan jäseniä, joten kirkko vihkimiseen järjestyi ilmaiseksi seurakunnan puolesta ja hyödynsimme kirkkomme hyvät urut, joten tarjosimme kirkossa jo häävieraille urkukonsertin, toki muistimme kanttoria sitten ohjelman soittamisesta, mutta hän oli vähään tyytyväinen, saihan hän seurakunnalta palkan työstään.
Juhlapaikan suhteen olimme varsin kekseliäitä ja se soveltui hyvin meidän tarpeisiin ja oli suorastaan ainutlaatuinen, eikä kuulemasti muita häitä ole siellä järjestetty. Häävieraamme olivat suorastaan haltioissaan tästä paikasta, että osa häävieraistamme on varannut tuota paikkaa omiin perhejuhliinsa.
Hääjuhlan musiikkiin panostimme erityisesti, kaikki musiikki soitettiin aidoilta savikiekoilta ja valitsimme huolella soitettavat kappaleet, häävalssimme oli ainutlaatuinen harvinaisuus vuosikymmenien takaa.
Saimme toki häälahjoja kaikesta huolimatta ja arvostimme niitä suuresti, emmekä loukkaantuneet siitä, vaikka toivettamme ei oltu noudatettu. Ja nyt tulee vinkki ap:lle, me saimme häälahjaksi muutamat lakanat ja muutamat pyyheliinat. Ne eivät olleet edes kovin arvokkaita rahallisesti, mutta kyllä me niitä arvostettiin vaimoni kanssa suuresti, sillä ne ovat olleet hyvin käyttökelpoisia tässä yhteisen elämän aikana. Ja lahjan antajat ovat osanneet ajatella käytännöllisyyttä.
Eli minun mielestäni sen 50€ sijaan voit ihan hyvin hankkia vaikka lakanat tai pyyheliinat häälahjaksi ja paketoida ne kauniisti asiallisen kortin kera. Lahjahevosen suuhun ei katsota!- Anonyymi00018
50€ vastaa noin 25% koko kuukauden käyttövaroista. Tuhlaisitko itse kuukauden käyttövaroistasi 25% jonkun lahjaan?
- Anonyymi00029UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
50€ vastaa noin 25% koko kuukauden käyttövaroista. Tuhlaisitko itse kuukauden käyttövaroistasi 25% jonkun lahjaan?
Minä en välttämättä käyttäisi itse sellaista summaa, mutta viestiketjun aloittaja kertoo laittavansa kirjekuoreen siistin viidenkympin setelin. Ja tein oman ehdotukseni asian suhteen, että ostaisin lakana tai pyyhepakkauksen.
Ja mikä pakko on ostaa kallista uunivuokaa, kun ihan kelvollinen lasivuoka kannella maksaa alle 10€. Aikoinaan opiskelijana olin monen kaverin häissä ja joka kerta minulla oli häälahjaksi pieni kattila. Se kattila oli sopiva opiskelijan rahavaroille ja oli nuorella parille tarpeellinen.
https://www.tokmanni.fi/uunivuoka-kotikulta-1-75-l-24-7-kannella-lasia-6438565505915?srsltid=AfmBOorN-B7KE5R3FdQmTbm9JwfslhF-2viiU89EM4QQMYs6zBg_jy3N
Ja me on itsekin annettu häälahjaksi pussilakanasetit, tarjouksesta ostettuna kahdelle setti maksaa n. 20€, ihan toimiva häälahja!
https://www.tokmanni.fi/pussilakanasetti-150-x-210-cm-kukka-6438565545003
Ja edelleenkään lahjahevosen suuhun ei katsota!
- Anonyymi00011
Jos ovat vain tuttavia niin ei sinne häihin ole pakko mennä. Yleensä hääparit laatii lahjalistat sen takia ettei tulisi samoja lahjoja useampia ja välttyy myös siltä että ei tarvii itse lähtee etsimään kaupoista niitä mitä haluaisi ja näin ollen jopa säästää jos ei edes varaa,niihin kalliimpiin itsellä. Jos he myös tietävät että olet vähävarainen niin eivät myöskään voi vaatia sinulta kallista lahjaa. Jos loukkaantuvat siitä niin se kertoo sitten jo paljon heistä ja pitäisin jatkossakin vain tuttavana.
- Anonyymi00012
Me olimme vaimoni kanssa kaksissakin "kerjuuhäissä", toiset olivat vaimoni lähisukulaisen häät ja toiset olivat minun serkkuni häät. Molemmissa oli lahjalistat ja lahjatilit, joihin toivottiin rahaa häämatkaa varten.
Kummassakin tapauksessa oli jo vuosia yhdessä olleet pariskunnat ja heillä jo kouluikäiset lapset. Hieman tuli rahastuksen makua molemmista häistä. Toisissa häissä lahjalista oli sellainen, että sillä kerättiin yritystoimintaan tavaroita, ei yhteisen kodin perustamiseen. Lisäksi häämatkaa varten kerätty raha menikin "sulhasen" velkojen maksuun. Toki he sitten sen "häämatkan" tekivätkin, mutta se oli sellainen Turkin valtion sponsoroima ilmaismatka, joita oli tarjolla aikakausilehtien välissä, että he saivat otettua ne pakolliset lomakuvat sieltä Turkista "häämatkaltaan".
Toiset häät sitten... osa häävieraista oli jo niin valveutuneita, että ymmärsivät lahjatilille maksettujen rahojen menevän aivan muuhun, kuin siihen häämatkaan, niin muutamat häävieraat olivatkin ostaneet valmiiksi hääparille sen matkan kimpassa ja sitä ei voinut muuttaa rahaksi, vaan se oli todella käytettävä ja mikä parasta siihen oli sitten pakko käyttää niitä lahjatilille kertyneitä rahoja, koska kyseessä oli vain se matka, ei matkarahaa. Tämä lahjan luovutus oli vielä tehty niin oivallisesti piilo v*ttuiluna ohjelmanumerona, että osa häävieraista meni juhlatilan pihalle nauramaan, kun he eivät voineet pidätellä nauruaan. Ja mikä hauskinta, hääpari ei edes tajunnut koko juttua, oli se niin sofistikoitunutta v*ttuilua tälläistä kerjäämistä kohtaan häälahjoissa.
Me vietiin kumpiinkin häihin lahjoiksi arvostetut kukkamaljakot! - Anonyymi00015
Hän tahtoo mennä. Hän ilmoittaa niin aloitusessaan. Junalauta.
- Anonyymi00016
Anonyymi00012 kirjoitti:
Me olimme vaimoni kanssa kaksissakin "kerjuuhäissä", toiset olivat vaimoni lähisukulaisen häät ja toiset olivat minun serkkuni häät. Molemmissa oli lahjalistat ja lahjatilit, joihin toivottiin rahaa häämatkaa varten.
Kummassakin tapauksessa oli jo vuosia yhdessä olleet pariskunnat ja heillä jo kouluikäiset lapset. Hieman tuli rahastuksen makua molemmista häistä. Toisissa häissä lahjalista oli sellainen, että sillä kerättiin yritystoimintaan tavaroita, ei yhteisen kodin perustamiseen. Lisäksi häämatkaa varten kerätty raha menikin "sulhasen" velkojen maksuun. Toki he sitten sen "häämatkan" tekivätkin, mutta se oli sellainen Turkin valtion sponsoroima ilmaismatka, joita oli tarjolla aikakausilehtien välissä, että he saivat otettua ne pakolliset lomakuvat sieltä Turkista "häämatkaltaan".
Toiset häät sitten... osa häävieraista oli jo niin valveutuneita, että ymmärsivät lahjatilille maksettujen rahojen menevän aivan muuhun, kuin siihen häämatkaan, niin muutamat häävieraat olivatkin ostaneet valmiiksi hääparille sen matkan kimpassa ja sitä ei voinut muuttaa rahaksi, vaan se oli todella käytettävä ja mikä parasta siihen oli sitten pakko käyttää niitä lahjatilille kertyneitä rahoja, koska kyseessä oli vain se matka, ei matkarahaa. Tämä lahjan luovutus oli vielä tehty niin oivallisesti piilo v*ttuiluna ohjelmanumerona, että osa häävieraista meni juhlatilan pihalle nauramaan, kun he eivät voineet pidätellä nauruaan. Ja mikä hauskinta, hääpari ei edes tajunnut koko juttua, oli se niin sofistikoitunutta v*ttuilua tälläistä kerjäämistä kohtaan häälahjoissa.
Me vietiin kumpiinkin häihin lahjoiksi arvostetut kukkamaljakot!Miten / millä lailla vieraat olivat mielestäsi parempia kuin haaparit? Ilmeisesti - toimista ja tavoista päätellen - eivät aikuisen ikäisiä ihmisiä.
- Anonyymi00031UUSI
Anonyymi00016 kirjoitti:
Miten / millä lailla vieraat olivat mielestäsi parempia kuin haaparit? Ilmeisesti - toimista ja tavoista päätellen - eivät aikuisen ikäisiä ihmisiä.
Miten niin parempia? Jos kerjääminen häiden varjolla menee mahdottomuuksiin, niin on se aika groteskia.
Kummassakin em. tapauksessa oli jo vuosia yhdessä asuneet pariskunnat, joilla olisi pitänyt olla talous kunnossa ja kaikki tarpeellinen kotiin jo hankittuna. Toki olisi ollut reilua tehdä se häämatka, eikä häämatkaa käyttää "keppihevosena" sulhasen velkojen maksulle. Vaimoni antoi vähistä rahoistaan siihen "häämatkan" kassaan 300€, tunsimme itsemme aikalailla petetyiksi, kun sitten ilmeni, että jo ennen häitä oli hankittu se ilmainen Turkin matka vain matkakuvia varten.
Muutenkin koko häät oli aika farssi, mukaan oli haastettu talkooväkeä sieltä ja täältä. Vaimoni teki vielä omilla kustannuksillaan sinne paljon koristeita ja sitten meille selvisi häiden jälkeen, että koko porukkaa pidettiin ihan pellenä, meidän rahoilla ja työpanoksella maksettiin velkoja ja hankittiin lahjalistalla mm. kylpytynnyri vuokraustoimintaan, kalliit astiat meni kaikki muuhun, kuin tuon pariskunnan käyttöön.
- Anonyymi00014
Vaikka kirpparilta kivan näköinen maljakko, jos et muuta keksi.
- Anonyymi00017
Voi ystävällisesti ilmoittaa olevansa estynyt tulemaan. Onnittelukortti on
siinä tapauksessa soveltuva kohtuullinen investointi.- Anonyymi00025UUSI
Joko taas! Hän ilmoittaa tahtovansa mennä juhliin. Mikä aloituksessa menee ohi?
- Anonyymi00028UUSI
Anonyymi00025 kirjoitti:
Joko taas! Hän ilmoittaa tahtovansa mennä juhliin. Mikä aloituksessa menee ohi?
Jos haluaa mennä häihin ja ostaa lahjan vähistä rahoistaan, niin se on sitten hänen valintansa, eikä se ole meidän ongelmamme.
Onko tässä jokin kohta vaikea ymmärtää?
- Anonyymi00019
"Pari on tehnyt lahjalistan, josta on sovittu, kuka ostaa minkäkin lahjan"
Miten joku voi määrätä että sun on ostettava tuo lahja? Hirveetä lahjaterroria.
Mä veisin vain itseni lahjaksi.- Anonyymi00032UUSI
Meitä ei enää vaimoni kanssa vedätetä lahjalistoilla, yhdet kusetukset riitti lahjalistalla, jossa lahjalistalla ja "häämatkatilillä" kerättiin vaan rahaa velkojen maksuun ja tavaroita liiketoimintaan.
Me on tämän jälkeen viety itsemme lisäksi lakanasetti tai maljakko häälahjaksi!
- Anonyymi00020UUSI
No voi pyhä yksinkertaisuus sentään, eihän lahjan ole pakko olla rahaa! Voit vaikka jonkuun laulun luikauttaa tai tarjoutua siivoamaan juhlien jälkeen, siinä halpoja lahja ideoita!
- Anonyymi00030UUSI
Tuo on hyvä idea! Joku laulu tai kaunis runo hääparista jää varmaan paremmin mieleen kuin joku Iittalan vaasi. Siivouskin hyvä idea, jos ei siivoojia ole ostettu ulkopuolelta, niin hirveä vaiva siivuoksessa, siinä on oikeasti hyödyllinen lahja, parempi kuin joku mariskooli.
- Anonyymi00021UUSI
Olen jättänyt menemättä juhliin aina niin ei tarvii miettiä lahjoja.
- Anonyymi00022UUSI
Sillä tavalla eristäytyy vähitellen muista sukulaisista. Minä en mennyt papan hautajaisiin 20v sitten ei ole sen jälkeen tullut enää vierailukutsuja tulla käymään sukulaisten taholta.
- Anonyymi00024UUSI
Anonyymi00022 kirjoitti:
Sillä tavalla eristäytyy vähitellen muista sukulaisista. Minä en mennyt papan hautajaisiin 20v sitten ei ole sen jälkeen tullut enää vierailukutsuja tulla käymään sukulaisten taholta.
Mutta onneksi ystävät saa valita vaikkei sukulaisiaan voikaan.
- Anonyymi00023UUSI
Minulla on näinä päivinä tapana sanoa suoraan että olen köyhä eikä ole varaa milloin mihinkin. En tunne häpeää tai syyllisyyttä mutta muiden reaktiot usein aiheuttavat toki ärsytystä. Yleensä sanon vain että "En voi lähteä reissuun koska ei ole rahaa." Tai:" En voi osallistua juhliin koska ei ole varaa lahjaan". Ihmiset yllättävän usein ovat ymmärtäväisiä.
Se edellyttää uskallusta altistua nöyryytykselle mutta mitäpä siitä. Kun on ottanut rehellisyyden ja totuudellisuuden elämänsä johtoajatukseksi, ja kun tietää itse ettei ole köyhyyteen itse syyllinen, mitä siitä? Siinähän "elämässään onnistuneet" ihmettelevät sitten. Totuus on totuus ja sen kanssa on elettävä sekä itsen että muiden 🤷- Anonyymi00026UUSI
Minä ilmaisen saman asian "neutraalimmin". Sanon, että kulloinkin kyseessä oleva asia on minulle liian kallis. Siis, rahaa siihen saattaisi olla mutta mielestäni se ei ole valinnan arvoinen vaihtoehto.
On omituista,etteivät kanssaihmiseni ota tosissaan niukkuuteni asettamia rajoja vaihtoehtojen valinnassa!
Nälkä on opettanut.
Nuorena poikamiehenä, 4:n vuorokauden kraanavesikuurin jälkeen otin ensimmäisen tilini palkkaennakkoa.
Panin elämän risaiseksi. Söin työpaikan ruokalassa paistetut silakat pottumuusin kera.
Asunnolle mennessä ostin matkan varren kaupasta ranskanleivän ja rasian jääkaappimargarinia. Höysteeksi ketsuppipullon.
Poikamieskämpässä oli lavuaari vesihanoineen. Koko poikamiesasuntolan yhteiseen jääkaappiin olisi ollut turha viedä mitään!
- Anonyymi00027UUSI
On elettävä sitä myöten kuin on rahaa käytettävissä.
Tämän minä olen ainakin oppinut elämäni aikana. - Anonyymi00033UUSI
Tässäkin kuukauden ruokarahoiksi varattu vaan 80€, mutta silti ei voida tinkiä alkosta tai tupakista. Surulliseksi tulee aina näistä "ruokaan vaan 80e" ihmisistä joilla menee helposti 3-500€ päihteisiin ja tupakkiin.
Toimeentulotuen perusosa on ~600 euroa jolla katetaan ruoka, vaatteet ja huvitukset. Lääkkeet, vuokra ja muut pakolliset maksetaan tuon päälle. Eli 80€ ruokaan, niin siinä tupakki palaa kokoaajan ja kaljalaatikko ei kauaa vanhene. Surullista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 100812
Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.361750Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38576- 63548
- 30546
- 45533
- 66526
Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla
Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei48517Jos se onkin niin
Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se27512En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä
Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.24511