Ensimmäisen maailmansodan (1914–1918) keskeisimpiin hallitsijoihin kuuluivat Britannian kuningas Yrjö V ja Saksan keisari Vilhelm II. Heidän lisäkseen sodan merkittävimpiin monarkkeihin lukeutui Venäjän tsaari Nikolai II. Nämä kolme hallitsijaa olivat keskenään serkuksia ja Ison-Britannian kuningatar Viktorian lapsenlapsia.Heidän edustamansa valtakunnat ja hallitsijasuvut ajautuivat maailmansodassa vastakkain:Yrjö V (Saksi-Coburg-Gotha, nykyinen Windsor-suku) johti ympärysvaltoihin kuulunutta Britanniaa.Vilhelm II (Hohenzollern-suku) johti keskusvaltojen johtomaata Saksaa.Nikolai II (Romanov-suku) johti ympärysvaltoihin kuulunutta Venäjää sodan alkuvaiheessa, kunnes hänen valtansa kaatui vuoden 1917 vallankumoukseen.Sodan seurauksena kaikkien kolmen maan valtiomuoto ja hallitsijasuvut kokivat suuria muutoksia. Esimerkiksi Saksan keisarikunta lakkautettiin ja keisari Vilhelm II pakotettiin luopumaan kruunusta.
Vastaukset 3
- Anonyymi00003
VENÄJÄN JUURET ON EUROOPASSA...
- Anonyymi00004
Kannattaa nyt pitää mielessä, että helluntailaisuus, tiettyine, omine "raamatunselityksineen" on USA:n luciferistien eli vapaamuurarien päälle sadan vuoden takainen, keinotekoinen luomus, hyökkäys kristinuskoa ja Raamattua vastaan.
- Anonyymi00005
Historia: Sotivat serkukset
ei katsottavissa olevia jaksoja
Ensimmäisen maailmansodan kynnyksellä Euroopan mahtavimpia valtioita hallitsi kolme serkusta: Venäjän tsaari Nikolai II, Saksan keisari Vilhelm II ja Englannin kuningas Yrjö V. Kuinka Nikolai, Vilhelm ja Yrjö reagoivat sodan syttymiseen vuonna 1914? Minkälaisiksi hallitsijaserkusten välit muodostuivat? Kaksiosaisen dokumentin ensimmäisessä osassa selvitetään eurooppalaisten kruunupäiden mutkikkaita valta- ja perhesuhteita. Sarjan toinen osa keskittyy ensimmäisen maailmansodan syttymiseen. Tuotanto: Blakeway Productions/BBC, Iso-Britannia, 2014.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos SDP ei voita reilusti, persut kumoavat demokratian Suomesta
Näin tekisi ainakin Rydman seuratessaan idolinsa Trumpin mallia https://www.is.fi/politiikka/art-2000012187244.html6161615Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän44867Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl485739Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll12721- 45662
- 41614
Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin30556- 32533
Olet ihana
Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩❤️👩❤️😼😘37510Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE160494