Oliko Sana Joh.1.1 alussa:
Jeesus/Kristus jo silloin?
Vai tuliko Jeesus/Kristus/Poika olemaan olemassa Sanan kautta jotenkin?
Miten?
Vai syntyikö Jeesus vasta Marian kohdusta, jos niin kuka oli Poika/Sana?
Alussa oli Sana-Jeesus?
24
69
Vastaukset 24
- Anonyymi00001
Sana sanaa vastaan loko kehitelmä.
- Anonyymi00002
Eipä yllätä ettei kukaan osaa vastata. Ja kohta yksi trolli iskee 5 kommaa.
Jeesus on ollut ijankaikkisuudessa, ihmiseksi synty marjan kautta tähän maailmaa, eli kuten yksi meistä, ilman syntiä.
Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Joh 1.1.
Hänellä oli pukunaan vereen kastettu viitta, ja hänen nimensä on Jumalan Sana. Ilm.19:13.
Viitta koska kuoli ristin kuoleman ihmisen synnin vuoksi.- Anonyymi00014UUSI
John 1:1 (KJB)
In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God.
Kolmiyhteinen Jumala on Isä, Jeesus ja Pyhä henki. Jumala on aina ollut. Jeesusta tarkoitettaessa 'Sana' kirjoitetaan isolla. Pienellä Jumalan sana tarkoittaa Raamattua.
Ihmiseksi syntyi marjan kohdussa, oli kuin yksi meistä.
Jeesus on ollut jo ikusuudesta saakka, hän kauttaan on kaikki luotu mikä luotu on vallat ja herruudet.
- Anonyymi00003
Mutta syntyi ihmiseksi Mariasta, joten mikä oli Sanan nimi ennen ihmisnimi Jeesusta?
Anonyymi00003 kirjoitti:
Mutta syntyi ihmiseksi Mariasta, joten mikä oli Sanan nimi ennen ihmisnimi Jeesusta?
Jeesus oli sana sana oli jumalan, joka tuli maailmaan, että pelastuisi ihminen ikuiselta kuolemalta, ottaisi vastaa elämä jeesus on elämä.
- Anonyymi00004
Kreikaksi:
Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ λόγος, καὶ ὁ λόγος ἦν πρὸς τὸν θεόν, καὶ θεὸς ἦν ὁ λόγος.
Translitteroituna:
En archē ēn ho logos, kai ho logos ēn pros ton theon, kai theos ēn ho logos.
Suomeksi:
Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.
Kreikan viimeinen osa on sanajärjestykseltään kirjaimellisesti “ja Jumala oli Sana” (kai theos ēn ho logos), mutta suomeksi luonteva käännös on “ja Sana oli Jumala.”
Kaikkein varhaisimmin kreikan sana logos tarkoitti yksinkertaisesti "sanaa", "puhetta" tai "sanottua".
Se tulee verbistä legein, jonka alkuperäinen merkitys oli jotakuinkin "koota", "kerätä", "luetella". Siitä kehittyi merkitys "kertoa", "sanoa" ja edelleen "esittää ajatus puheena".
Siis hyvin karkeasti:
legein = sanoa, kertoa
logos = se, mikä on sanottu
Hyvä lähtökohta omaan pohtimiseen.- Anonyymi00006
Jos luet luomiskertomusta, niin siellä Jumala sanoi ja jotakin tapahtui. Sanasta ei suoraan sanota että se olisi mikään persoona. Sana tuli lihaksi, taas voi tarkoittaa sitä, että Jeesus oli Sanan tuoja maailmaan, ei se Sana itse. Jeesushan oli messias, Jumalan taivaasta lähettämä. Mistä on tullut oppi, että Jeesus itse olisi tuo Logos, ei ainakaan Raamatusta?
- Anonyymi00015UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
Jos luet luomiskertomusta, niin siellä Jumala sanoi ja jotakin tapahtui. Sanasta ei suoraan sanota että se olisi mikään persoona. Sana tuli lihaksi, taas voi tarkoittaa sitä, että Jeesus oli Sanan tuoja maailmaan, ei se Sana itse. Jeesushan oli messias, Jumalan taivaasta lähettämä. Mistä on tullut oppi, että Jeesus itse olisi tuo Logos, ei ainakaan Raamatusta?
Raamatussa (KJB) Jeesus = Sana. Raamattu = sana (pienellä). God on kolmyhteinen Jumala. Isä Jumala on GOD.
- Anonyymi00016UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
Johanneksen evankeliumin alusta. Se on evankeliumin kirjoittajan tulkinta, että Jeesus oli sana.
"Ja Sana tuli lihaksi ja asui keskuudessamme."
Epäilyksesi on tosin perusteltu.
Raamatullinen tausta menee aina luomiskertomukseen. Jumala loi maailman puhumalla kuten tulkoon valkeus, asettukoon taivaankansi jne. Tämä oli juutalaisuuden käsitys Sanasta. Se oli Jumalan teko, konkreettinen asia. Jumalan puhe (hepr. amar) tuottaa aina sanan/asian (davar), joka toteutuu välittömästi.
Alussa oli sana, joka oli jumalan tykönä, mutta kun Jumala puhui niin sanasta tuli lihaa. Loogisesti: Sanasta tulee liha eli sanasta tulee todellisuutta.
Varhaiset kristityt, kuten Johanneksen evankeliumissa, ottivat käyttöön kreikkalaisen filosofian käsitteen kaikkia kansoja puhuttelevasta "kosmisesta järjestyksestä" (logos) ja väittivät sen tulleen konkreettisesti lihaksi ja ihmiseksi historiallisen Jeesus Nasaretilaisen hahmossa. Tämä ei ole kaukaa haettu rinnastus, mutta kyseessä on kristinuskon uudelleentulkinta juutalaisuudesta muokattuna kreikkalaisella termillä. Anonyymi00006 kirjoitti:
Jeesus oli aikoinaan tuleva messias, joka syntyi maailmaan, pelastamaan jota häneen uskovat, on myös nimellä Jumalan karista on viimeisellä tuomiolla sinettien avaamisessa, sen mukaa tapahtuu aisioita maanpäällä.
- Anonyymi00005
Jumala on - tai ainakin pitäisi olla - kristitylle suhteellisen elävä jumala.
Jos tuo kysymäsi asia sinua aidosti kiinnostaa, niin kokeile kysyä sitä kaikessa rauhassa Häneltä ääneen.
Jeesuksen nimen liittämisestä kysymykseen on tuskin haittaa.- Anonyymi00007
Eikö Poika syntynyt Isästä, eikä Sanasta?
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Eikö Poika syntynyt Isästä, eikä Sanasta?
Tarkista tuo Johanneksen evankeliumin alusta.
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Tarkista tuo Johanneksen evankeliumin alusta.
Ei siellä puhuta Sana-Jeesuksen syntymästä?
- Anonyymi00010
Hienoja kysymyksiä. Kyllä Raamatun mukaan Jeesus oli jo ennen maailman luomistakin Isän vierellä. Hän tuli sovittamaan ihmisten synnit ja tarjoamaan ihmisille pelastusta, kun syntyu Betlehemissä Marialle ja tämän puolisolle Josefille.
Jeesus oli synnitön, joten Hän oli saanut alkunsa ihmisenä Pyhän Hengen kautta täysin, ei siis normaaliin tapaan. Vain Marian puolelta Hän oli täysi ihminen, mutta Pyhän Hengen kautta täysi Jumala.
Hienosti toit Johanneksen Evankeliumin alun esille. Todellakin siinä sanotaan suoraan asia. Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan luona.
Kaikkea hyvää!- Anonyymi00011
En ymmärrä, kun kolminaisuusopin mukaan Poika syntyi Isästä ennen aikojen alkua. Ja Poika on siis tämä Sana? Joten miksi Sana ei syntynyt vaan olikin alussa jo olemassa,jos ne kerran ovat sama asia??
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
En ymmärrä, kun kolminaisuusopin mukaan Poika syntyi Isästä ennen aikojen alkua. Ja Poika on siis tämä Sana? Joten miksi Sana ei syntynyt vaan olikin alussa jo olemassa,jos ne kerran ovat sama asia??
Hienosti vastasitkin jo itse esittämääsi kysymykseen. Kyllä syntyminen tarkoittaa ihan oikeasti syntymistä. Ei Raamatussa muuten sitä sanaa käytettäisi. Ja kyllä Jeesus ihan oikeasti kutsui Jahvea Isäksi. Silläkin on täysi merkitys. Ei Jeesus kutusunut Jahvea hallitsijakumppaniksi, eikä itsensä toisinnoksi tms. vaan nimen omaan Isäksi. Jos Jeesus kutsui Jahvea Isäksi, Hän todella tarkoitti sitä, mitä sanoi.
Ei varmaan ihan tarkkaan tiedä kukaan ihminen täällä maan päällä, miten ja missä vaiheessa Jeesusu syntyi Jumalan Pojaksi taivaaseen. Se perustuu todella syvästi Jahven ja Pyhän Hengen tiiviiseen yhteyteen. Pyhä Henki itseasiassa synnytti Jeesuksen Jumalan Pojaksi. Ei luonut vaan todella Jeesus syntyi.
Jeesuksen jumaluus on logiikallakin ymmärrettävissä. Kun Jumala teki liiton ihmisen kanssa, Hän vannoi vain oman nimensä kautta, koska mitään suurempaa ei voi olla, minkä kautta Hän voisi vannoa. Jos Hän vannoisi jonkin alemman kautta, lupaus ei olisi pätevä.
Sama myös Uuden liiton kanssa on asian laita. Kun hän sovitti ihmisen synnit, Hänen oli sovitettava se vain itsensä kautta, muuten sovitus ei olisi voinut olla pätevä. Minkään alemman kautta Hän ei olisi voinut sovittaa ja näin solmia pitävä liiton ihmisten ja itsensä välillä.
Siksi Jumalan ainoa Poika astui kuvioihin Jeesuksessa ja näin Jumala Isä omassa Pojassaan tuli sovittamaan ihmisten synnit ja pelastamaan katuvat kuoleman ja pahuuden vallasta.
Eikö olekin loppujenlopuksi hyvin yksinkertaista?
Kaikkea hyvää! Anonyymi00011 kirjoitti:
Raamatussa mainitaan tosi jumala toisjumalasta syntynyt ei luoto kaikki ovat yhtä olemusta isän kanssa. Tämä näkyvä maailma on luotu näkymättömästä maailmasta kuten Raamattusen ilmaiseen.
Ihmiseksi sytyi Marjan katta, tähän maaimaan ,pelastamaan ihmisen kuoleman vallasta koska on syntinne.
- Anonyymi00013
Hienosti kiteytit asian. Kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas uusi PS:n rasismiKOHU!
Nyt Mauri Peltokangas on taas huuliaan lepattanut. Suomen rasistisin puolue - PS! https://www.iltalehti.fi/politiikka/a457932- 57598
Onnittelut taktiikan vaihdoksesta mies!
Esität nykyisin varattua, ettei naiset jää roikkumaan , mutta sinä saat haluamasi. Oletpa sinä hieno mies. 👏🏻 Osasin o160583- 51555
Olen henkisesti väsynyt. Takki tyhjä.
Olen joutunut elämään yksin liian kauan. Työttömänä ja somepaskaa. Työpaikoilla joudun kiusatuksi. En enää tiedä, mitä166548Jarruton, viritetty ja kilvetön mopo
Ajo-oikeudeton ja uppiniskainen kuski. Tuloksena vääntynyt aita, rusinaksi muuttunut mopo ja pari pipiä.232524Katotaan miten jaksat tätä
Olen valmis pelaamaan tätä seuraavat 10v. Voit kysyä tutuilta miten olen erittäin kärsivällinen.72477Tiedätkö mitä mies
Sinulla ei ole kaikki kunnossa päänupissa! Älä pilaa sitä, mitä sinulla on oikeassa elämässä. Tämä ei ole mitään rakkaut20456Naisten liian suuret vaatimukset?
Palstalla näkee usein vlituksia siitä, että naisilla on miehille liian suuria vaatimuksia. Haluankin nyt mielenkiinnosta93451Peräti 12 000 ihmisen toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin!
Peräti 12 000 ihmisen (useimmat nuoria miehiä) toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin! ht187430