Ette voi enää tyyliin 40v sanoa "mua" "sua" sut, mut, mun, sun
Käyttäkää kirjakieltä!
Alkakaa aikuiset ihmiset opetellasuomen kieltä!
87
229
Vastaukset 87
- Anonyymi00001
Näh, enpä taida.
- Anonyymi00002
No mä alanopetella, jos on pakko. T. Mä
- Anonyymi00003
miks vtush
- Anonyymi00004
Te ETTE VOI KÄYTÄÄ MÄ MUN SÄ muotoja tuossa, iässä?!
- Anonyymi00027
Jaa miksi ei?!
- Anonyymi00050
Kyl mää vaa voin.
- Anonyymi00005
Ei vitus
- Anonyymi00006
Syö perc
- Anonyymi00007
Usein lauluissa käytetään sulavia ilmauksia, jotka sointuvat muiden sanojen kanssa hyvin. Suomen kieli on niin karahtava kieli, joten on ihan järkevää käyttää niitä sulavimpia sanoja.
- Anonyymi00009
Miten karahtava?
- Anonyymi00012
Anonyymi00009 kirjoitti:
Miten karahtava?
Siis jos joku ulkomaalainen kuuntelee Suomen kieltä, kyllähän se kuullostaa varmaan aikamoiselta töksäyttämiseltä. Ihan kuin jääpuikko puhuisi harvakseltaan, kylmissään.
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Siis jos joku ulkomaalainen kuuntelee Suomen kieltä, kyllähän se kuullostaa varmaan aikamoiselta töksäyttämiseltä. Ihan kuin jääpuikko puhuisi harvakseltaan, kylmissään.
Höpö höpö suomi on kaunis kielu verragtunaturkkiin, ranskaan tmsrumaan sössötykseen
- Anonyymi00018
Anonyymi00013 kirjoitti:
Höpö höpö suomi on kaunis kielu verragtunaturkkiin, ranskaan tmsrumaan sössötykseen
Sanotaanko, rakkauslaulu Suomeksi: ”Tule sieltä pakkasesta sisään, panen sinut lämpimäksi!”. Kun Suomalainen puhuu ulkomailla, ei häntä ainakaan kielen perusteella mielletä romanttiseksi rakastajaksi.
- Anonyymi00023
Anonyymi00018 kirjoitti:
Sanotaanko, rakkauslaulu Suomeksi: ”Tule sieltä pakkasesta sisään, panen sinut lämpimäksi!”. Kun Suomalainen puhuu ulkomailla, ei häntä ainakaan kielen perusteella mielletä romanttiseksi rakastajaksi.
Niin? Suomi on kaunista toisin kun turkki tsi ranska sökötyksineen
- Anonyymi00032
Anonyymi00023 kirjoitti:
Niin? Suomi on kaunista toisin kun turkki tsi ranska sökötyksineen
Kyllä jos muu maailma olisi samaa mieltä. Realismia yleensä; sekä suomalainen ja hänen kielensä kotikieltään puhuessaan, tuskin kellekään tulee mieleen tästä kokonaisuudesta kauneus, varsinkin miesten kohdalla.
- Anonyymi00010
Voivoivoi kun on pikkuisella ongelma!
- Anonyymi00024
Opettele suonea!
- Anonyymi00046
Anonyymi00024 kirjoitti:
Opettele suonea!
Samat sanat!
- Anonyymi00011
Ei taida olla kovin helppo projekti ..
Etelän vetelää puhuu puoli miljoonaa ihmistä
Toi on Uudenmaan murretta halusit tai et- Anonyymi00014
Ai onko uusimaa osa suomea??
- Anonyymi00016
Anonyymi00014 kirjoitti:
Sehän kuuluu Norjalle muistaakseni. Sivun sivusta
- Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Sehän kuuluu Norjalle muistaakseni. Sivun sivusta
Eikä ollutkaan kuin Ruotsille. T. Siiri
- Anonyymi00047
Anonyymi00014 kirjoitti:
Suomi ja Uusimaa kitjoitetaan isolla alkukirjaimella.
- Anonyymi00019
No mites mie ja sie?
- Anonyymi00021
Ne on jees, niillä ei yritetä esittää nuorrmpaa kuin ollaan
Pointti on se että 40-50v ihmiset jos puhuu lun 20v se on noloa - Anonyymi00022
Esim 50v puhuu "mä haluun kax tuuttii jädee" on ison iso myötäpeä
- Anonyymi00039
Ja usein täällä näkee kirjoitetun hää.
- Anonyymi00062
Anonyymi00021 kirjoitti:
Pointti on se että 40-50v ihmiset jos puhuu lun 20v se on noloaEn mä yritä esittää nuorempaa kuin olen.
Se on mun puhekieltä mitä mä käytän koko ajan.
Jatkossakin kirjoitan just niinkuin tykkään.
Äidinkielen opettajako olet kun noin vaivaa sua miten muut kirjoittaa? - Anonyymi00071
Anonyymi00021 kirjoitti:
Pointti on se että 40-50v ihmiset jos puhuu lun 20v se on noloaNo mut on muutenkin luokiteltu jo white trashiksi, niin samaan syssyyn voin hyvillä mielin kirjoittaa niin kuin puhun.
Kun olen jo vanha yli 50 vuotias nainen, niin ei enää kinostele että mitä mieltä must ollaan.
Olen mitä olen ja jatkossakin tulen olemaan. - Anonyymi00086
Anonyymi00021 kirjoitti:
Pointti on se että 40-50v ihmiset jos puhuu lun 20v se on noloaNolous on tunne ja tunteesta on sen kokija itse aina vastuussa.
- Anonyymi00025
Olen 63v mies ja käytän edelleen sun, sut, mun, mut, sä ja mä. Sen minkä nuorena oppinut niin vanhana taitaa.
- Anonyymi00029
Olet nolo
- Anonyymi00044
Anonyymi00029 kirjoitti:
Olet nolo
Ei minua haittaa vaikka olen nolo, olen monessa muussakin asiassa nolo. Toivottavasti pääset yli tuosta asiasta että olen nolo.
- Anonyymi00026
Siis oikeesti: miksi?
Tämähän on keskustelupalsta, missä keskustellaan ja jos muutenkin omaan tavalliseen sanojen käyttämiseen kuuluu nuo sanat noin, miksei ne voi yhtä hyvin olla kirjoitettuna myös noin.
Ei tää kuitenkaan mikään kirjakerho ole tai vastaava.- Anonyymi00030
Onpahan ja kielitaso on tippunut
- Anonyymi00031
Mene kouluun!!
- Anonyymi00033
Anonyymi00030 kirjoitti:
Onpahan ja kielitaso on tippunut
Se siitä mihinkään tipu. Höpöhöpö.
- Anonyymi00035
Anonyymi00031 kirjoitti:
Mene kouluun!!
Mulla on lähes kaikissa koulutuksiin liittyvissä ollut se kymppi, käytän siltikin tällä tavalla kuten käytän puhuessani. Joskus tännekin pelkästään kirjakieltä, sekin aiheesta riippuen.
- Anonyymi00028
Nosta rahat tilillesi vain neljäkymmentäviisi sekunnissa.
Korostuksen kera. - Anonyymi00034
joku niin jouluvalo-juttu kun amerikkalaIsten autoromuttamoilla, jouluvalo juttu jos jos joku iso sellainen itse rakentaa jooluvalo-jutun
- Anonyymi00037
Kylllll
- Anonyymi00038
Kannattaa pysyä kirjakerhossa ja pysyä pois täältä.
- Anonyymi00040
Juu mä olet samaa mieltä! Kielioppipoliisit pois täältä.
- Anonyymi00058
Kannattaa pysyä sinun retardi kerhossa
- Anonyymi00041
Itse vaadit kirjakieltä käytettäväksi ja kuitenkin teit otsikossa virheen,
"opetellasuomen" katsoppa tarkkaan nuo pitäisi kirjoittaa erikseen.
Mitäs jos vaan jokainen kirjoittaa miten kirjoittaa.
En ole opetellut kirjoittamista missään ja mulle on aivan sama jos ja kun niitä kirjoitusvirheitä tuppaa tulemaan vaikka kuinka lukisin kirjoitukseni läpi.
Kuule what ever ja silleen.- Anonyymi00057
Minuuhan nä säännöt ei koske
- Anonyymi00042
Minä sitäpaitsi tällei vanhana naisena käytän just sellasta kieltä kuin tykkään.
Tämä on palsta, sinulla ei ole mitään määräysvaltaa miten täällä kirjoitetaan.
Mene haukkaamaan happea välillä ulos ehkä pääkoppasi tuulettuisi vähän pölyisistä aatteistasi.- Anonyymi00056
Et käytä. Sen nolompaa mitä vanhempi
- Anonyymi00063
Anonyymi00056 kirjoitti:
Et käytä. Sen nolompaa mitä vanhempi
Käytän, tässähän mä koko ajan kirjoitan puhelimellani. Jatkossakin naputtelen kirjaimet just niinku ite haluun kunhan en loukkaavia kirjoituksia suolla.
Tästä en enäään väännä. Lukko ja avain järveen plumpsis.
- Anonyymi00043
Tämän ikäisenä kun ei kuule jaksa enää miellyttää muita. Se on sun ongelma jos häiritsee.
- Anonyymi00045
Ei kirjakieltä käytetä palstalla! Joku tolkku sen pedanttisuuden suhteen. 🤓
- Anonyymi00055
Kyllä käytetään
- Anonyymi00048
Mää puhun kuule just niinku haluua
- Anonyymi00054
Et puhu
- Anonyymi00064
Anonyymi00054 kirjoitti:
Et puhu
Kyllä puhun. Mitäpäs sää sille teet?
- Anonyymi00049
Minulla oli peruskoulussa äidinkielen numerot aina hyvät, en käynyt lukiota. En osaa kaikkia yhdyssanoja enkä viitsi opetella, lauseet ym on varmaan päin peetä mutta olen elämässäni pärjännyt niin ettei ole tarvinnut olla työttömänä.
Matematiikassa koulussa putosin kuin eno veneestä, tämä tapahtui 7 luokalla, luokan oppilaat suurin osa oli häiriköitä. ...mutta eipä haittaa. 😘
Mä käytän just niitä sanoja mitä haluunkin.
Siitäkin huolimatta että älypuhelin haluu muutella ja korjailla niitä sanoja.
(ne muutan usein takas mitä se korjailee)
Kirjakieltä mä ite käytän todella harvoin.
En mä silti vaadi niitä jotka käyttää kirjakieltä, käyttämään murteita taikka puhekieltä.
(paitsi jonkun tietyn kyllä olen pyytänyt ja puoli vaatinut kirjoittaa mulle muutoin ku kirjakieltä)
🙃
Enkä välitä myöskään "kirjotusvihreistä"
tai siitä mihin himputtiin kuuluu pilkut taikka muutkaan merkit.
en siitäkään mikäli ne kaikki pilkut pisteet taikka isot kirjaimet puuttuisi kokonaan jonkun kirjoituksista tai jos, niitä, pn täysin väärissä paikoissa ja miten milloinkin onkaan mikäkin sana lause virke essee romaaaani tai jotain
Tärkeintä on se mitä sanotaan tai kirjoitetaan 🥰
Kenenkään ei tarvii väkisin kestää tai lukea
mun kirjoituksia irl.
Jos ei kelpaa ni sit ei kelpaa.
Jos jollakulla on valittamista siitä miten kirjoitan tai haluuu ett kirjootan muulla tavoin nii senkin tulee pakottaa tai opettaa. 🤫
Ps jos oot ite joku nuori tyyppi,
niin sellainen pikku vinkki sulle että.....
OPETTELE KUNNIOITTAMAAN VANHEMPIA (ja muitakin) ihmisiä.
Joku sullekin on opettanut kuinka syödään, puhutaan ja jopa sen ettet pissi housuihis yms.
🤗🙃🙏🏻
Peeäs2
ILY
JOLLEKULLE 🤟🏻
❤🧡💚💙💕💛💜❤
❤💛💗💖🧡🤎❤
❤💝🤍💚💛❤
💝💛💗💛💖
❣❣❣- Anonyymi00053
Nolo aettä joku vanhus rittää esittää nuorta
Anonyymi00053 kirjoitti:
Nolo aettä joku vanhus rittää esittää nuorta
Kuka tässä nyt sun mielestäsi esittää,
mitä ja miten?
Sori etten nyt ihan tajunnut mitä tarkoitit 🙂- Anonyymi00059
originalpieninainen kirjoitti:
Kuka tässä nyt sun mielestäsi esittää,
mitä ja miten?
Sori etten nyt ihan tajunnut mitä tarkoitit 🙂Sanoin että olet vanhus ja yrität matkia nuorisoa. Jokainen joka sanoo muasuasä mä, yrittäää sitä
Et ole sinäkään siis, ikääntyny arvos mukaisesti Anonyymi00059 kirjoitti:
Sanoin että olet vanhus ja yrität matkia nuorisoa. Jokainen joka sanoo muasuasä mä, yrittäää sitä
Et ole sinäkään siis, ikääntyny arvos mukaisestiEi, en yritä matkia yhtään ketään.
Mä olen ikääntynyt just kuten oonkin.
Eikä sen pitäisi häiritä sua mitenkään.
Jos sua jotenkin häiritsee mun kirjoitukset,
niin sulje netti äläkä lue mua.
Sillähän sä helpottat sun oloa ja mieltäs.
Vai mitä?
🙂- Anonyymi00065
Anonyymi00059 kirjoitti:
Sanoin että olet vanhus ja yrität matkia nuorisoa. Jokainen joka sanoo muasuasä mä, yrittäää sitä
Et ole sinäkään siis, ikääntyny arvos mukaisestiVoi *ittu, pitääkö muuttaa puhetapansa kun ikää tulee. Kuka tä hoopo on joka näin ajattelee.
Ukko64v. Anonyymi00065 kirjoitti:
Voi *ittu, pitääkö muuttaa puhetapansa kun ikää tulee. Kuka tä hoopo on joka näin ajattelee.
Ukko64v.Ei tietoakaan kuka tuo on.
En ainakaan ite ala muuttelee mitään itsestäni muiden takia/käskystä.
Etenkään miten puhun tai kirjoitan 😊- Anonyymi00067
Anonyymi00065 kirjoitti:
Voi *ittu, pitääkö muuttaa puhetapansa kun ikää tulee. Kuka tä hoopo on joka näin ajattelee.
Ukko64v.Niin. Ihan vaan jonkun mieliksi. Ei.
- Anonyymi00072
Ei tietoakaan kuka tuo on.
En ainakaan ite ala muuttelee mitään itsestäni muiden takia/käskystä.
Etenkään miten puhun tai kirjoitan 😊Se on pakko
- Anonyymi00073
Anonyymi00065 kirjoitti:
Ukko64v.Noinko vanha kääpä olet
- Anonyymi00074
Ei, en yritä matkia yhtään ketään.
Mä olen ikääntynyt just kuten oonkin.
Eikä sen pitäisi häiritä sua mitenkään.
Jos sua jotenkin häiritsee mun kirjoitukset,
niin sulje netti äläkä lue mua.
Sillähän sä helpottat sun oloa ja mieltäs.
Vai mitä?
🙂Ootko vähä hei hei fiuh fiuh
- Anonyymi00051
Mähän kirjailen kun musta tuntuu
- Anonyymi00052
Alkakaa opisekella
- Anonyymi00060
jostain niin autoromuttamolta joku auto missä on iso takavalo sellaisesta rakentaa jouluvalojutun.
- Anonyymi00061
Tilanteen mukaan.
- Anonyymi00066
Olen syntynyt stadissa ja puhun vapaa-ajalla kuten haluan. Töissä puhun ja kirjoitan kirjakieltä.
- Anonyymi00069
Voi kun hienoo👏👏👏
- Anonyymi00075
Anonyymi00069 kirjoitti:
Voi kun hienoo👏👏👏
Eikö olekin. Et kai mene savolaisellekaan sanomaan, että ei saa puhua savonmurretta🤡
- Anonyymi00076
Anonyymi00075 kirjoitti:
Eikö olekin. Et kai mene savolaisellekaan sanomaan, että ei saa puhua savonmurretta🤡
Mie ja sie murre ei tee ketään ns nuoreksi
Mä ja sä - tyyli teke. Sitä voi käyttää ehkä kolmeenkymppiin asti, ei enää sen jälkeen mikäli haluaa ikääntyä arvokkaasti - Anonyymi00081
Anonyymi00076 kirjoitti:
Mie ja sie murre ei tee ketään ns nuoreksi
Mä ja sä - tyyli teke. Sitä voi käyttää ehkä kolmeenkymppiin asti, ei enää sen jälkeen mikäli haluaa ikääntyä arvokkaastiMun mutsi on 80v ja on Hagiksesta kotoisin ja puhuu mä ja sä ym. ja yllätys, yllätys hän kirjoittaa erinomaista suomen kieltä, koska on aina lukenut paljon kirjoja.
- Anonyymi00068
Veikkaan, että kun nykyinen nuoriso saavuttaa aikuisuuden, ne ei paljookaan maindaa jäppäämisestäs, vaikka kuin rageet. Silloin sulla tulee meitä ikävä.😁
- Anonyymi00070
Mää sanon sulle Hais .... pas.....- Minä toivon murteiden esilletuloa tekstissä . Se luo inhimillisen kontaktin .
- Anonyymi00077
Kyllä mä voin.
- Anonyymi00078
Etkö osaa suomea
- Anonyymi00079
Minulle se on vain hyvä juttu. Oma kaivattu kirjoittaa kirjakieltä, joten tiedän heti ettei hänestä ole kyse, kun kirjoitetaan ei-kirjakieltä..
- Anonyymi00083
No voi että kun onkin hyvä ja hieno ihminen.
- Anonyymi00084
Anonyymi00083 kirjoitti:
No voi että kun onkin hyvä ja hieno ihminen.
Parempi kuin sinä, sillä hän ei arvostele ketään tuntematonta netissä🥳
- Anonyymi00080
Puhuuko joku, vielä sulle?
- Anonyymi00087
Laita ämpäri päähäsi ja häivy!
- Anonyymi00082
Kuules, mä kirjoitan ihan miten haluan eikö se kuulu sulle. Vituttaako?
- Anonyymi00088
Ton kielipoliisin kannattaa siirtyä jonnekin suomalaisen kirjallisuuden ja äidinkielenopettajien lukupiiriin, niin voit yrittää päteä siellä.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset ymmärtävät ettei talous lähde nousuun
Miten paljon järjellisempi olento nainen onkaan kuin tilastollisestikin paremmin tienaava mies. Kun kaikkialla puskuroid138897En jaksa
Enää pelleillä ja paljastan J naisen nimen. Se on Jonna ja hän ei koskaan, edes luultavasti ollut täällä. Silti piene44657Minkälainen nainen
Minkälainen kaipaamasi nainen on luonteeltaan? Kaikki hassun hauskat antava ja helppo on sallittuja, jos poikien on kovi21588Kissa eli kivuissa useita viikkoja
Ei vienyt lääkäriin vaikka kissa parka maukui ja moni seuraajakin (minäkin) näin että kissa on sairas.110573- 36542
Jos meillä olisi yhteinen koti
Niin haittaisiko sinua pitää se vähä tavaraisena? Ajattelin tänään että jos joskus asuttaisiin yhdessä ja haluaisit pal50535- 62530
Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta
Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et34488Martinan mauton tyyli
Voi hyvää päivää 🤣 nyt ollaan oltu Muhiksen kanssa Kultareservin avajaisissa suorat housut jalassa ja 500€ korsetti pää130486Arvaako kukaan?
"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni25462