Selittäkäähän tämä ilmiö, hyvät herrat. Olen pitkän ja vaiherikkaan elämäni varrella monesti, oi niin monesti, törmännyt yhteen tiettyyn ihmistyyppiin. Nämä ihmiset alkavat spontaanisti vailla estoja puhua minulle, tuntemattomalle. Esim. kaupan ovella tai puiston penkillä he aloittavat keskustelun.
He aloittavat jostain täysin triviaalista asiasta kuten säästä tai ostostensa hinnasta ja sitten heti laventavat aihepiiriä. Tällainen henkilö on yleensä n. 30-40-vuotias mies, joka on nuoruudessaan ollut huumeiden käyttäjä tai kovan luokan alkoholisti, usein myös vankilassa istunut. Pääsääntöisesti hän on työtön tai hänellä on mielisairausdiagnoosin vuoksi eläke.
Hän on tutustunut helluntailaisiin, tullut uskoon, alkanut käydä seurakunnassa ja päässyt joksikin ajaksi irti pahoista tavoistaan. Sitten hän on kuitenkin langennut vanhoihin synteihinsä, mutta lievemmällä tavalla. Hän ei enää juo päivittäin vaan satunnaisesti ja vähän, ja on vaihtanut kovempien huumeiden käytön harvoin tapahtuvaan pilven polttoon. Rikollisuuden osalta hän tyytyy enää vain myymälävarkauksiin.
Uskolla on siis ollut pahoja tapoja harventava ja lieventävä muttei poistava vaikutus. Vaikka hän aluksi kävi ahkerasti helluntaiseurakunnassa, nyt hän käy vain harvoin, ja mieluiten hän kiertää eri seurakunnissa, vapaissa suunnissa ja luterilaisissa herätysliikkeissä. Hän kertoo sitoutumisen vaikeudesta ja halusta kokea vaihtelua.
Hän on kuitenkin selkeästi uskossa. Hän on oivaltanut kristinuskon perusasiat ja uskoo ne, ja saattaapa jopa tuntea tarkemminkin teologiaa. Silti hän elää levotonta elämää. Hänellä on myös suuri tarve tulla kuunnelluksi ja hyväksytyksi. Hän kertoo vaistoavansa, kuka on uskossa ja kenen kanssa kannattaa alkaa puhua uskon asioista.
Hyvin omaperäinen ihmistyyppi. Miksiköhän tällaisia on paljon, ja miksi heillä on juuri helluntailainen tausta? Eivätkö helluntailaiset huolehdi vasta uskoon tulleen jatkohoidosta ja syvemmästä opastuksesta? Ei tällaisia hauraita yksilöitä saisi päästää ajelehtimaan.
Helluntailaisuuden liepeillä pyörivät tyypit
43
177
Vastaukset 43
- Anonyymi00001
Ehkä Jumala johdattaa heitä juttelemaan sinun kanssasi, jotta saisit tilaisuuden auttaa heitä kasvamaan uskovina.
Mitä sinä haluaisit sanoa heille, jos rohkenisit?- Anonyymi00002
Että menee oikeisiin töihin ihmisiä häiritsemästä!
- Anonyymi00003
Olen rohkennut sanoa paljonkin, mutten ala tässä sitä ruotimaan. Ap.
- Anonyymi00004
Minulla on samanlaiset kokemukset. itse en varasta kaupoista mutta ostan varastettuja elintarvikkeita enkä pidä sitä minään syntinä. Samoin on alkoholin ja huumeiden kanssa join mietoja alkoholijuomia ja poltin myös pilveä sitä ennen käytin amfetamiinia vuosikausia tosin lopetin sen käytön kertarysäyksellä jo ennen uskoon tuloa.
Nykyisin en käytä alkoholia lainkaan ja pilven polttokin on loppunut. Alkoholin osalta syy on terveydellinen ei usko.
Usko tuli helluntaiseurakunnan avulla mutta aloin kyseenalaistamaan heidän opetusta tutustuttuani itse lukemalla Raamatun teksteihin. Syy seurakuntayhteyden vaihtamiseen oli selkeä eli mielestäni he opettivat Raamattua väärin ja toiminta oli hyvin lakihenkistä. Rakkauden evankeliumi jää vähemmälle huomiolle ja sehän on kuitenkin kaiken perusta. Tupakan polttokin oli heidän mukaan syntiä josta tuli päästä eroon. Uskossa olen silti vahvasti ja olen löytänyt uuden seurakuntayhteyden joten osaltani kaikki on hyvin.
Olen laittanut merkille, että narkomaanien ja alkoholistien joukossa on yllättävän paljon ihmisiä jotka uskovat Jumalan olemassaoloon vaikka heidän elämäntapansa ei kulje valtavirran odotusten mukaisesti. Kyseiset porukat ovat myös hyvä kalastelualue missä toimivat eri lahkot hyvin vaihtelevalla menestyksellä eikä heidän työtä ole syytä väheksyä vaikka opetukset eivät ole aina Raamatun mukaisia. Sitä kautta on moni löytänyt uskon vaikka ovat myöhemmin vaihtaneet seurakuntayhteyttä.
Uskoon voi tulla myös lahkoissa joten kyllä heilläkin on paikkansa kristillisessä yhteisössä. Suurin osa ihmisistä on kuitenkin aidossa uskossa ja siinä vaiheessa, kun he heräävät väärästä opetuksesta uskon kyseisien seurakuntien jäsenmäärien myös kasvavan.
Päihdekuntouksen osalta työ voi olla raskasta ja onnistumisprosentti on huono mutta aina riittää uusia tulijoita. Niin olen kuullut heidän omasta suusta sanovan. Joku tarttuu myös koukkuun ja jää kyseiseen yhteisöön ja seurakunta saa uusia jäseniä. Sitä kautta rahaa virtaa myös toiminnan vetäjien palkkoihin ja omahurskas toiminta jatkuu. Työ on hyvää mutta ei kestä lähempää tarkastelua.- Anonyymi00006
Se on väärä lähestymistapa, kun käyttäjiä kohdellaan syntisinä koska ihmisellä on kuitenkin vapaa tahto ja he eivät koe tekevänsä syntiä vaikka käyttävät päihteitä.
Päihteet ja niiden käyttö ei ole syntiä mutta niiden liiallinen käyttö voi johtaa tekoihin jotka täyttävät synnin määritelmän. Jokainen tietää kuitenkin sydämessä mikä on väärin ja mikä ei. Siinä vaiheessa ihminen astuu synnin tielle, kun hän kohtelee muita ihmisiä tavalla millaista kohtelua hän ei hyväksyisi itseään kohtaan. - Anonyymi00007
>>>>>Olen laittanut merkille, että narkomaanien ja alkoholistien joukossa on yllättävän paljon ihmisiä jotka uskovat Jumalan olemassaoloon vaikka heidän elämäntapansa ei kulje valtavirran odotusten mukaisesti<<<<<
----------------
”Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?”
Jaakobin kirje 2:19-20 FB38
----------------
”jonka kautta me olemme saaneet armon ja apostolinviran, että syntyisi uskon kuuliaisuus hänen nimeänsä kohtaan kaikissa pakanakansoissa,”
Roomalaiskirje 1:5 FB38
--------------
”mutta joka nyt on julkisaatettu ja profeetallisten kirjoitusten kautta iankaikkisen Jumalan käskystä tiettäväksi tehty kaikille kansoille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi,”
Roomalaiskirje 16:26 FB38
---------------
”Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä. Sillä sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta, vaan omaa vatsaansa, ja he pettävät suloisilla sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien sydämet.
Onhan teidän kuuliaisuutenne tullut kaikkien tietoon; sentähden minä iloitsen teistä, mutta minä tahtoisin teidän olevan viisaita hyvään, mutta taitamattomia pahaan.”
Roomalaiskirje 16:17-19 FB38
----------------
”Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.
Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."”
Matteus 7:24-27 FB38
--------------
”Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni.”
Psalmit 119:105 FB38
---------------
Jeesus Kristus lihassa ilmestynyt Jumalan Sana.
”Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: "Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus".”
Johannes 8:12 - Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
Se on väärä lähestymistapa, kun käyttäjiä kohdellaan syntisinä koska ihmisellä on kuitenkin vapaa tahto ja he eivät koe tekevänsä syntiä vaikka käyttävät päihteitä.
Päihteet ja niiden käyttö ei ole syntiä mutta niiden liiallinen käyttö voi johtaa tekoihin jotka täyttävät synnin määritelmän. Jokainen tietää kuitenkin sydämessä mikä on väärin ja mikä ei. Siinä vaiheessa ihminen astuu synnin tielle, kun hän kohtelee muita ihmisiä tavalla millaista kohtelua hän ei hyväksyisi itseään kohtaan.Enemmän kuin se, että joku uskossa juo kaljaa tai tupakoi, minua kiinnostaa se, miten on syntynyt tällainen hyvin paljon sisäisesti samankaltainen ihmisryhmä, joka liikkuu helluntaiseurakuntien ja miksei muidenkin liepeillä, muttei ole päässyt sisälle minnekään, vaan ajelehtii elämässään kuin ajopuu ja tulkitsee kristillistä elämäntapaa väljästi. Muistini mukaan tällaista ei ollut vielä 1900-luvulla. Ap.
- Anonyymi00011
Anonyymi00006 kirjoitti:
Päihteet ja niiden käyttö ei ole syntiä mutta niiden liiallinen käyttö voi johtaa tekoihin jotka täyttävät synnin määritelmän. Jokainen tietää kuitenkin sydämessä mikä on väärin ja mikä ei. Siinä vaiheessa ihminen astuu synnin tielle, kun hän kohtelee muita ihmisiä tavalla millaista kohtelua hän ei hyväksyisi itseään kohtaan.>>>>>Päihteet ja niiden käyttö ei ole syntiä mutta niiden liiallinen käyttö voi johtaa tekoihin jotka täyttävät synnin määritelmän.<<<<
----------
Mikäli uskovaksi itseään sanova on täynnä lihallisuutta ei Jumalan Henki ( Sana) saa sijaa hänen elämässä.
Mikäli uskovaksi itseään sanova antaa elämässään tilaa Jumalan sanan mukaan ojentautumiselle Henki saa sijaa hänen elämässään.
-----------
Uskovassa oleva vanha luonto ei tahdo alistua Jumalan sanan neuvoon, mutta sitä on pidettävä kurissa uuden ihmisen ojentautumisella Jumalan sanan neuvoon.( Room. 8:12-16.) kääntymällä pois synnistä anteeksi antamukseen ja sisäisen uuden ihmisen vahvistumiseen (Ef.3:14-19.)
------------
Uskoon tullut ON JO kastettu Pyhässä Hengessä. Jumala on kastanut hänet hänen uskoontulonsa siis uudestisyntymisen hetkellä Hengessä Kristuksen ruumiiseen so. universaalin Kristuksen srk:n ( ruumiin) jäseneksi.
Ei ole kestäviä perusteita Raamatussa sille että " Henkikaste" sen tavoittelu antaisi jonkun uudistuksen jo kristityn elämään.
------------
Ei sitä tee myöskään joku hetkellinen kätten päälle panon kautta tapahtuva Hengen voimavaikutus jota jotkut sanovat Hengelllä täyttymiseksi.
Miksi juuri " Hengellä" täyttynyt on heti " maanantaina" yhäti itsekäs, ylpeä..? Eikö Jumalan Hengen vaikutus ole nöyryys , lähimmmäisen rakkaus( agape) ...?
Paavali kirjoittaa "antakaa Hengen täyttää itsenne"( asiayhteys koko Ef.5. luku ) siis jatkuvasti eikä joku " sunnuntain" kätten päällepanossa tapahtuva hetkellinen Jumalan voima vaikutus.
Mitä Paavali em.Ef.5 tarkoittaa? Hän varoittaa heitä elämästä lihallisesti lihan mukaan ja sen tuomien lieve ilmiöiden mukaan vaan ojentautumalla elämään Jumalan sanan neuvon mukaan , Hengen mukaaan että Jumalan Henki saa sijaa kristityn elämässä vaikuttaen " Hengen hedelmää ( Gal.5:22.) siis Hengessä elämisen seurauksena ilmeneviä asioita. Hedelmä on seuraus jostakin. Synnin hedelmä on kuolema.
-----------
”Sillä kun olitte synnin palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta. Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema.”
Roomalaiskirje 6:20-21 FB38
---------
Jumalan Hengen vaikutus " hedelmä" on pyhitys , sen mukainen elämä. (Gal.5:22.) Kristuksen elämän esiintulo kristityn arki elämässä.
”Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.”
Roomalaiskirje 6:22 FB38
"Pyhitys" on erottamista jostakin johonkin. Synnin palveluksesta , vanhurskauden palvelukseen. - Anonyymi00013
Anonyymi00008 kirjoitti:
Enemmän kuin se, että joku uskossa juo kaljaa tai tupakoi, minua kiinnostaa se, miten on syntynyt tällainen hyvin paljon sisäisesti samankaltainen ihmisryhmä, joka liikkuu helluntaiseurakuntien ja miksei muidenkin liepeillä, muttei ole päässyt sisälle minnekään, vaan ajelehtii elämässään kuin ajopuu ja tulkitsee kristillistä elämäntapaa väljästi. Muistini mukaan tällaista ei ollut vielä 1900-luvulla. Ap.
>>>ajelehtii elämässään kuin ajopuu ja tulkitsee kristillistä elämäntapaa väljästi<<<
Moni tulkitsee seurakuntia ja niiden oppeja sekä uskovia omasta näkökulmasta, ei Raamatun ilmoituksesta käsin. Näitä "Olensemiekiraamattualukenu" tyyppejä on pilvin pimein kaikkialla, missä on uskovia. Nämä ovat ogelma uskovien yhteydessä koska he kritiikillään aiheuttavat eripuraisuutta ja jopa hajottavat uskovien yhteyttä.
Jumala kuitenkin tahtoo ja kysyy sinulta ja minulta enemmän laupeutta kuin uhria. - Anonyymi00022
Anonyymi00008 kirjoitti:
Enemmän kuin se, että joku uskossa juo kaljaa tai tupakoi, minua kiinnostaa se, miten on syntynyt tällainen hyvin paljon sisäisesti samankaltainen ihmisryhmä, joka liikkuu helluntaiseurakuntien ja miksei muidenkin liepeillä, muttei ole päässyt sisälle minnekään, vaan ajelehtii elämässään kuin ajopuu ja tulkitsee kristillistä elämäntapaa väljästi. Muistini mukaan tällaista ei ollut vielä 1900-luvulla. Ap.
Se johtuu nimenomaan osaltaan siitä, että hyvin monissa seurakunnissa kyseistä elämäntapaa pidetään syntisenä. Kakkosluokkaa. Minulla on tuttuja jotka ovat tulleet uskoon perjantai kristukselle tapahtumien syntyvaiheen aikoina kyseisen järjestön kautta ja sama usko heillä on yhä edelleen mutta integroituminen täysin yhteiskuntaan takaisin kadulta ei ole täysin onnistunut ja seurakuntayhteys on kadonnut mutta usko on säilynyt. Syy siihen on jäänyt avoimeksi mutta minä voin tietysti yrittää tavoittaa kyseisiä henkilöitä ja kysyä heiltä itseltään kyseisestä asiasta. Palataan asiaan myöhemmin voin kysellä heiltä itseltään miksi näin on käynyt, minulla on hyvä tuttavapiiri alakulttuurissa.
Laita muutaman kysymyksen lista vastaukseksi niin minä esitän kysymykset eteenpäin. - Anonyymi00037
Anonyymi00011 kirjoitti:
>>>>>Päihteet ja niiden käyttö ei ole syntiä mutta niiden liiallinen käyttö voi johtaa tekoihin jotka täyttävät synnin määritelmän.<<<<
----------
Mikäli uskovaksi itseään sanova on täynnä lihallisuutta ei Jumalan Henki ( Sana) saa sijaa hänen elämässä.
Mikäli uskovaksi itseään sanova antaa elämässään tilaa Jumalan sanan mukaan ojentautumiselle Henki saa sijaa hänen elämässään.
-----------
Uskovassa oleva vanha luonto ei tahdo alistua Jumalan sanan neuvoon, mutta sitä on pidettävä kurissa uuden ihmisen ojentautumisella Jumalan sanan neuvoon.( Room. 8:12-16.) kääntymällä pois synnistä anteeksi antamukseen ja sisäisen uuden ihmisen vahvistumiseen (Ef.3:14-19.)
------------
Uskoon tullut ON JO kastettu Pyhässä Hengessä. Jumala on kastanut hänet hänen uskoontulonsa siis uudestisyntymisen hetkellä Hengessä Kristuksen ruumiiseen so. universaalin Kristuksen srk:n ( ruumiin) jäseneksi.
Ei ole kestäviä perusteita Raamatussa sille että " Henkikaste" sen tavoittelu antaisi jonkun uudistuksen jo kristityn elämään.
------------
Ei sitä tee myöskään joku hetkellinen kätten päälle panon kautta tapahtuva Hengen voimavaikutus jota jotkut sanovat Hengelllä täyttymiseksi.
Miksi juuri " Hengellä" täyttynyt on heti " maanantaina" yhäti itsekäs, ylpeä..? Eikö Jumalan Hengen vaikutus ole nöyryys , lähimmmäisen rakkaus( agape) ...?
Paavali kirjoittaa "antakaa Hengen täyttää itsenne"( asiayhteys koko Ef.5. luku ) siis jatkuvasti eikä joku " sunnuntain" kätten päällepanossa tapahtuva hetkellinen Jumalan voima vaikutus.
Mitä Paavali em.Ef.5 tarkoittaa? Hän varoittaa heitä elämästä lihallisesti lihan mukaan ja sen tuomien lieve ilmiöiden mukaan vaan ojentautumalla elämään Jumalan sanan neuvon mukaan , Hengen mukaaan että Jumalan Henki saa sijaa kristityn elämässä vaikuttaen " Hengen hedelmää ( Gal.5:22.) siis Hengessä elämisen seurauksena ilmeneviä asioita. Hedelmä on seuraus jostakin. Synnin hedelmä on kuolema.
-----------
”Sillä kun olitte synnin palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta. Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema.”
Roomalaiskirje 6:20-21 FB38
---------
Jumalan Hengen vaikutus " hedelmä" on pyhitys , sen mukainen elämä. (Gal.5:22.) Kristuksen elämän esiintulo kristityn arki elämässä.
”Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.”
Roomalaiskirje 6:22 FB38
"Pyhitys" on erottamista jostakin johonkin. Synnin palveluksesta , vanhurskauden palvelukseen.Henkilökohtaisella tasolla ihminen voi pyhittää itsensä Jumalan tahdon toteuttamiseen siten, että on päättänyt vakaasti toimia tahdon mukaan.
Se on Jumalan ja ihmisen välinen asia ja sitä ei tarvitse tuoda julki.
Tilan pyhittäminen esimerkiksi jumalanpalvelusta varten on taas kirkon suorittama teko. Eli synnin palveluksesta vanhurskauden palveluun kuullostaa omavanhurskaalta toiminnalta. Vanhurskaat teot ovat Jeesuksen tekoja ihmisessä Jumalalta saadun armon jälkeen.
- Anonyymi00005
Siellä missä menestysteologiset yms voimat velloo, on engelmia ja saisraita ja heikkoja uskovaisia. Tässä ruoditaan näitä ilmiööitä.https://kristitynfoorumi.org/videot.html
- Anonyymi00009
Yhteydenpito ja kontaktit helluntailaisiin vie ihmisen helposti sidottavaksi henkivaltoihin.
toinen helluntai - toinen henki - toinen kaste - toinen herra - Anonyymi00010
Helluntailaisuudesta irtaantumaan onnistunut mies on perustanut Uskontojen Uhrien auttavan palvelun.
- Anonyymi00014
Pitikö kovastikin tapella jotta pääsi irti?
- Anonyymi00012
Asussa kadulla oli vielä tosi Helluntailaisuutta, miten lienee nykyisin ??
- Anonyymi00019
Azusinkatu oli paikallinen punaisten lyhtyjen katu, missä ei ollut yhtään oikeata kristittyä, jolta olisivat voineet kysyä neuvoa.
- Anonyymi00015
Kyllähän se aiheuttaa kokiassa ihmetystä ja hämmennystä kun tuollainen pitkän päihde elämän ja jopa vankilan käynyt "pelastunut" lähestyy julkisessa tilassa ihan tavallista kadunihmistä kuka on elänyt elämänsä ilman näitä pelastukseen johtavia vaiheita.
Kertoen etukenossa miten sitä elämää eletään ihmisiksi, nuhteessa ja ilman syntiä.
Jeesuskin kuulemma niin kovin rakastaa tätä kuulijaa ja haluaa tämän pelastaa, helluntaiseurakuntaan ?
Ja ihan pokkana vielä- Anonyymi00016
Rakas ystävä.. Miksi laitat sanan pelastunut lainausmerkkeihin? Ja miksi mielestäsi rankan elämän läpikäyminen on tie pelastukseen? Eikö yhteiskunnallisesti nuhteetonkin ihminen voi pelastua, vaikka kotonaan olohuoneen sohvalla lukiessaan hengellistä, evankelioivaa kirjaa?
- Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Rakas ystävä.. Miksi laitat sanan pelastunut lainausmerkkeihin? Ja miksi mielestäsi rankan elämän läpikäyminen on tie pelastukseen? Eikö yhteiskunnallisesti nuhteetonkin ihminen voi pelastua, vaikka kotonaan olohuoneen sohvalla lukiessaan hengellistä, evankelioivaa kirjaa?
Lainausmerkeissä koska ei ole olemassa mitään pelastusta.
Edes kotisohvalla pelastuskirjaa lukemalla.
Ei evankelioitunakaan kadulla tyrkytettynä. - Anonyymi00021
Anonyymi00016 kirjoitti:
Mutta mitä mieltä olet siitä kun elämänsä täysin sössinyt menee kylillä pokaileen ja häiriköimään tavallista kansalaista Jeesuksen "pelastuksella".
- Anonyymi00024
Anonyymi00021 kirjoitti:
Mutta mitä mieltä olet siitä kun elämänsä täysin sössinyt menee kylillä pokaileen ja häiriköimään tavallista kansalaista Jeesuksen "pelastuksella".
Sanoma itsessään ei muutu siitä, että sen julistaja joka siihen uskoo on hulttio. Hänen elämäntapansahan ei vaikuta siihen, onko Jeesus kuollut ihmisten syntien sovittajana. Siksipä evankelioinnin ytimenä ei pidäkään olla se, miten Jeesus on muuttanut juuri puhujan oman elämän. Puheen pitää keskittyä siihen, mitä Jumala on tehnyt syntien anteeksiantamiseksi - ei siihen, miten jonkun yksittäisen ihmisen elämäntapa on muuttunut uskoon tulon jälkeen. Ei pidä julistaa ihmiskeskeisesti, koska se voi tuottaa pettymyksen. Jos luvataan elämän täydellistä mullistumista parempaan suuntaan ja sitten ei sitä tapahdukaan, ei ole julistettu iankaikkista evankeliumia vaan annettu turhia lupauksia ajallisesta elämästä. Ap.
- Anonyymi00036
Anonyymi00024 kirjoitti:
Sanoma itsessään ei muutu siitä, että sen julistaja joka siihen uskoo on hulttio. Hänen elämäntapansahan ei vaikuta siihen, onko Jeesus kuollut ihmisten syntien sovittajana. Siksipä evankelioinnin ytimenä ei pidäkään olla se, miten Jeesus on muuttanut juuri puhujan oman elämän. Puheen pitää keskittyä siihen, mitä Jumala on tehnyt syntien anteeksiantamiseksi - ei siihen, miten jonkun yksittäisen ihmisen elämäntapa on muuttunut uskoon tulon jälkeen. Ei pidä julistaa ihmiskeskeisesti, koska se voi tuottaa pettymyksen. Jos luvataan elämän täydellistä mullistumista parempaan suuntaan ja sitten ei sitä tapahdukaan, ei ole julistettu iankaikkista evankeliumia vaan annettu turhia lupauksia ajallisesta elämästä. Ap.
No just mutta mitä mieltä olet tuosta dilemmasta ?
- Anonyymi00018
Lähes kaikilla kansanedustajilla ja korkeimmilla valtion kuntien ja kaupunkien viranomaisilla on ekumeeninen ja/tai evlut taustaa. Siltikin maan tila on pahasti rappiolla, korruptoitunut ja valtionvelka on hirvittävä useiden sukupolvien ajan. Itsenäisyys mennyt, nato miehitysjoukot maassmme, vaihtoväkeä, vaihtoväki saa enemmän Kela rahaa kuin kantasuomalaiset köyhällistö kristityt, vaihtoväen jengirikollisuutta, vaihtoväki menee ohi asuntojonoissa, jne...
Onkos tuo sitten ihme että jotkut hellarien kanssa tekemisissä olleet on ekyneitä lampaita eikä löydä tai saa apua (Hes.34). - Anonyymi00020
Parhami ja Olseni on parhaat esikuvat helluntailaisuudesta.
- Anonyymi00023
Yksi syy on se, että usko on henkilökohtainen suhde Jumalaan ja siihen ei tarvita seurakunnan pastoria kertomaan mikä on syntiä ja mikä ei. Oma tahto ja perusajatuksena kohtele muita, kun haluaisit itseäsi kohdeltavan riittää ja sillä pääsee pitkälle. Sellaiset seurakunnat ovat vähissä jotka ajattelevat kyseisellä tavalla vaan pitää työskennellä siten, että seurakunta voi hyvin ja lihoo. Pitää kalastella uusia jäseniä ja siten tehdä omavanhurskaita tekoja mitkä ei ole Jumalasta. Täytyy siis palvella seurakunnan ylimpien tahdon mukaisesti. Eräs tuttava sanoi, että muutama kuukausi helluntaiseurakunnan katkolla vei häneltä uskon Jumalaan pois, toiminta oli sen mukaista. Siellä yritettiin murtaa ihmisen oma tahto talon johtajan toimesta ja muokata ihmistä haluttuun suuntaan. Ei ole Jumala mukana sellaisessa toiminnassa.
- Anonyymi00025
Et ole kristitty, vaan yleisuskonnollinen!
- Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Se on nimenomaan näin.
- Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
Se on nimenomaan näin.
Etkä siis ole pelastuva, vaan turhanpäiväinen.
- Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Älä minua syyttele, en minä ole se postaaja jota tarkoitat. Vai menenkö nyt hurskaana uudestisyntyneenä uskovaisena helvettiin, kun olet minut sinne tuominnut? Olenko minä nyt turhanpäiväinen? Voi voi, sinä tuomitsit ihan väärän ihmisen, ja millä mitalla sinä mittaat, sillä sinulle mitataan. Tarinan opetus: älkää olko kovin kärkkäitä heittämään helvettiin ihmisiä, joista ette mitään tiedä.
- Anonyymi00029
Anonyymi00027 kirjoitti:
Matteus 5:22.
"...joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion..." - Anonyymi00032
"Pitää kalastella uusia jäseniä ja siten tehdä omavanhurskaita tekoja mitkä ei ole Jumalasta. Täytyy siis palvella seurakunnan ylimpien tahdon mukaisesti."
Ongelma on se, että Katolisen ÄITI-Kirkon tapettua "ainoan oikeaoppisen" Kirkon ja Jumalan nimissä alkukristityt eli Hengestä syntyneet Jeesuksen seuraajat, kirkko rakensi Hengestä syntyneen seurakunnan tilalle oman maallisen Kirkko-organisaationsa, jonka "ulkopuolella ei ole pelastusta".
Sen jälkeen kaikki "uskonpuhdistaja" TYTÄR-seurakunnat ovat olleet "ainoita oikeaoppisia" organisaatioita eli todellisuudessa "porttomorsiamia", jotka ovat liittoutuneet maallisen vallan kanssa saadakseen taloudellisia etuja. Ja saadakseen mahdollisimman paljon taloudellisia etuja, joilla pyörittävät omaa Eriseuraansa niiden on hankittava mahdollisimman paljon jäseniä, jotka he kastavat OMIIN NIMIINSÄ ylläpitämään tätä "myllynkivi"-organisaatiotaan.
Jeesus sanoi opetuslapsilleen " Menkää siis ja tehkää kaikki kansat MINUN OPETUSLAPSIKSENI" Matt.28:19, mutta käytännössä tämä on muuttunut Kirkon toimesta "menkää ja tehkää kaikki kansat kirkon/seurakunnan/lahkon opetuslapsiksi", ikään kuin seurakunta olisi se, joka pelastaa.
Katolinen kirkko kertookin suoraan Katekismuksessaan olevansa "pelastuksen ja lunastuksen sekä Jumala-yhteyden ja koko ihmiskunnan ykseyden MERKKI ja VÄLIKAPPALE". Muut kirkot ja lahkot eivät sitä näin suoraan ilmaise, mutta KÄYTÄNNÖSSÄ nekin toimivat Katolisen äitikirkon tavoin uskotellen, että jäsenenä heidän "oikeaoppisissa joukoissaan" sinä pelastut. Muut ovat harhaoppisia eksyttäjiä.
https://usercontent.one/wp/katolinen.fi/wp-content/uploads/2024/08/KKK-1.OSA-2.JAKSO-3.L-683-1065.pdf?media=1741678714
1. osa
KIRKKO JUMALAN SUUNNITELMASSA
KIRKON SYMBOLIT
755. ”Kirkko on viljelysmaa, Jumalan pelto.137 Tässä pellossa kasvaa ikivanha öljypuu, jonka pyhänä juurena olivat patriarkat ja jossa juutalaisten ja pakanoiden sovitus tapahtuu ja kerran tulee tapahtumaan.138 Taivaallinen tarhuri on istuttanut kirkon ikään kuin valitun viinitarhan.139 Tosi viinipuu on Kristus, joka antaa oksille elämän ja hedelmällisyyden, nimittäin meille, jotka kirkon kautta pysymme hänessä, sillä ilman häntä emme voi tehdä mitään”140.141 795
KIRKKOA ON KUVATTU JO MAAILMAN ALUSTA ASTI
760. ”Maailma luotiin kirkkoa silmällä pitäen”, sanoivat alkuaikojen kristityt.153 Jumala on luonut maailman osallistumaan hänen jumalalliseen elämäänsä. Osallisuus syntyy siten, että ihmiset kootaan Kristukseen, ja tämä
”kokoaminen” on kirkko. Kirkko on kaiken olemassa olevan päämäärä.154 Jumala salli tuskallisetkin tapahtumat, kuten enkelien lankeamisen ja ihmisen
synnin ainoastaan tilaisuutena ja välineenä, joilla hän osoitti käsivartensa
koko voiman ja lahjoitti maailmalle rakkautensa täysimääräisenä: 294, 309
KIRKON PERUSTAJA ON JEESUS KRISTUS
763. Pojan tehtävä ja hänen lähettämisensä peruste on se, että hän toteuttaa
aikojen täyttyessä Isänsä pelastussuunnitelman.163 ”Sillä Herra Jeesus pani
alulle kirkkonsa julistamalla hyvää sanomaa, nimittäin Jumalan valtakunnan
saapumista, joka kirjoituksissa oli luvattu jo vuosisatoja sitten.”164 Täyttääkseen Isän tahdon Kristus perusti maan päälle taivasten valtakunnan. Kirkko
on ”mysteerinä jo läsnäoleva Kristuksen valtakunta”.165 541
KIRKKO ON UNIVERSAALINEN PELASTUKSEN SAKRAMENTTI
775. ”Kirkko on Kristuksessa ikään kuin sakramentti, eli mitä läheisimmän
Jumala-yhteyden ja koko ihmiskunnan ykseyden merkki ja välikappale.”201
Kirkon ensimmäinen päämäärä on olla ihmisten mitä läheisimmän Jumalayhteyden ”sakramentti”. Koska ihmisten keskinäinen yhteys perustuu yhteyteen Jumalan kanssa, kirkko on myös ihmiskunnan ykseyden sakramentti.
Ykseys on jo alkanut kirkossa, sillä se kokoaa ihmisiä ”kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista ja kielistä” (Ilm. 7:9). Samalla kirkko on tämän
vielä täyttymättömän ykseyden täyden toteutumisen ”merkki ja väline”.360
776. Sakramenttina kirkko on Kristuksen työväline. Kirkko on Kristuksen
käsissä ”kaikkien ihmisten lunastuksen välikappale”,202 ”kaiken käsittävä pelastuksen sakramentti”,203 jonka välityksellä Kristus ”samalla kertaa ilmoittaa ja toteuttaa Jumalan ihmisiä kohtaan tunteman rakkauden”.204 Se on ”Jumalan ihmiskuntaa kohtaan tunteman rakkauden näkyvä projekti”.205 Tämä
rakkaus tahtoo, ”että koko ihmiskunta muodostaisi yhden ainoan Jumalan
kansan, että se kasvaisi yhdeksi Kristuksen ruumiiksi ja rakentuisi yhdeksi
Pyhän Hengen temppeliksi”.206 1088
780. Maailmassa kirkko on pelastuksen sakramentti, Jumalan ja ihmisten
välisen yhteyden merkki ja välikappale.
Raamattu ei opeta seurakunnalla olevan mitään tällaista virkaa tai osuutta "pelastuksen välikappaleena", vaan ihmisellä on suora yhteys taivaaseen Jeesuksen kautta.
Joh. 14:6
Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
1. Tim. 2:5
Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus, - Anonyymi00035
Henkilökohtainen rakkaussuhde murtomaahiihtoon.
Vaikka niin monet rakastuneet kiihkeästi niitä samoja latuja hiihtääkin. - Anonyymi00038
Anonyymi00025 kirjoitti:
Minä olen saanut kokea Jumalan armon siinä vaiheessa, kun ääni sisälläni ilmoitti minulle tahtonsa, mitä siitä seuraa ja lopuksi tuli näky Jumalasta. En nyt ala määrittelemään itseäni ainakaan yleisuskonnolliseksi, kun en tiedä mitä se tarkoittaa mutta en minä hullukaan ole vaikka olen yllä kuvatun tapahtuman läpi käynyt. Saanut kokea Jumalan armon, miksi niitä nyt kutsutaan uskovainen sopii kyllä mutta kuinka moni heistä on kokenut saman? Vähemmän tästä tulee meteliä pidettyä, kun leimaavat hulluksi. Parempi pitää suu kiinni tuttujen seurassa.
- Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
Minä olen saanut kokea Jumalan armon siinä vaiheessa, kun ääni sisälläni ilmoitti minulle tahtonsa, mitä siitä seuraa ja lopuksi tuli näky Jumalasta. En nyt ala määrittelemään itseäni ainakaan yleisuskonnolliseksi, kun en tiedä mitä se tarkoittaa mutta en minä hullukaan ole vaikka olen yllä kuvatun tapahtuman läpi käynyt. Saanut kokea Jumalan armon, miksi niitä nyt kutsutaan uskovainen sopii kyllä mutta kuinka moni heistä on kokenut saman? Vähemmän tästä tulee meteliä pidettyä, kun leimaavat hulluksi. Parempi pitää suu kiinni tuttujen seurassa.
Onhan minulla taustalla pitkäaikainen päihteiden käyttö ja vankilassakin olen ollut tosin viimeinen tuomio tuli suoritettua 2018 ja huumeetkin lopetin vajaa vuosi ennen uskoon tuloa joten ei minun elämässä tapahtunut mitään suurta ja mullistavaa, kun sain kokea Jumalan armon. Nyt olen alkanut pikkuhiljaa toteuttamaan kuulemaani tahtoa, kun olen alkanut ymmärtämään kuinka toimin. Tietysti olisi omalta kannaltani helpompaa jos olisin liittynyt johonkin lahkoon ja todistanut tapahtuneesta seurakunnan edessä ja muuta soopaa mutta en pitänyt sitä vaihtoehtona. Eräs mies johon tutustuin myöhemmin kertoi minulle olleensa ex criminals radiohjelmassa ja hän kertoi ohjelman pilanneen hänen elämän. Että ei niissä kaikissa esiintuloissa ole kaunis loppu. En kysynyt tarkemmin syitä mistä syystä näin tapahtui mutta jotakin vakavaa kuitenkin. En tiedä menikö usko samantien mutta niin kävi. Ei sitä tarvitse heti alkaa vouhkaamaan. kun jotain suurta tapahtuu elämässä. Että tämmöistä. Ollaan sitten vaikka yleisuskovainen.66,
- Anonyymi00040
Anonyymi00039 kirjoitti:
Onhan minulla taustalla pitkäaikainen päihteiden käyttö ja vankilassakin olen ollut tosin viimeinen tuomio tuli suoritettua 2018 ja huumeetkin lopetin vajaa vuosi ennen uskoon tuloa joten ei minun elämässä tapahtunut mitään suurta ja mullistavaa, kun sain kokea Jumalan armon. Nyt olen alkanut pikkuhiljaa toteuttamaan kuulemaani tahtoa, kun olen alkanut ymmärtämään kuinka toimin. Tietysti olisi omalta kannaltani helpompaa jos olisin liittynyt johonkin lahkoon ja todistanut tapahtuneesta seurakunnan edessä ja muuta soopaa mutta en pitänyt sitä vaihtoehtona. Eräs mies johon tutustuin myöhemmin kertoi minulle olleensa ex criminals radiohjelmassa ja hän kertoi ohjelman pilanneen hänen elämän. Että ei niissä kaikissa esiintuloissa ole kaunis loppu. En kysynyt tarkemmin syitä mistä syystä näin tapahtui mutta jotakin vakavaa kuitenkin. En tiedä menikö usko samantien mutta niin kävi. Ei sitä tarvitse heti alkaa vouhkaamaan. kun jotain suurta tapahtuu elämässä. Että tämmöistä. Ollaan sitten vaikka yleisuskovainen.66,
Katotaan sitten, että toteutuuko se Jumalan tahto, kun olen nyt päättänyt pyhittää loppuelämän sen toteuttamiseen. Ei tule paineita, kun en kerro mikä se on ja toisaalta mitä se muille kuuluu mitä minulle on minulle ilmoittanut tahtonaan.
- Anonyymi00030
Järjestelmä vastaa vääriin osoitteisiin. Kaikki menevät kadotukseen, joilla ei ole Jeesusta turvana.
- Anonyymi00031
Ei, vaan postaaja erehtyi henkilöstä ja meni tuomitsemaan väärän ihmisen helvettiin. Sinäkö se olit?
- Anonyymi00033
Todella uudestisyntynyt on muuttunut kokonaisuus ja on hyvin harvinaista että tällainen luopuu ja alkaa pyöriä missään nurkilla.
Nämä aloitustyypit ovat käännynnäisiä ja eri vaikutteista mukana roikkujia, mutta Hengen tuomaa elämää heillä ei ole.
Yleensäkin kolmannen polven helluntain ihmiset ovat näitä käännynnäisiä jotka sekoilee .missä milloinkin ja touhuaa niitä näitä.- Anonyymi00034
Olen entinen saarnaaja, nykyään ateisti. Raamattu sai minut luopumaan uskosta yhdessä uskovien kanssa.
- Anonyymi00041
Anonyymi00034 kirjoitti:
Olen entinen saarnaaja, nykyään ateisti. Raamattu sai minut luopumaan uskosta yhdessä uskovien kanssa.
Lähempi tarkastelu toisi varmasti lisää näkökulmia tapahtuneisiin
- Anonyymi00042
Nämä kolmannen polven helluntalaiset alkavat olla jossakin määrin jo sisäsiittoisia uskonsa puolesta ja jos puoliso otetaan siitä omasta seurakunnasta niin pikkuhiljaa se alkaa näkyä myös perimän puolella eikä ainoastaan hengessä.
- Anonyymi00043
Anonyymi00042 kirjoitti:
Nämä kolmannen polven helluntalaiset alkavat olla jossakin määrin jo sisäsiittoisia uskonsa puolesta ja jos puoliso otetaan siitä omasta seurakunnasta niin pikkuhiljaa se alkaa näkyä myös perimän puolella eikä ainoastaan hengessä.
Samahan se on kaikkien Baabelin erinimisten eriseurojen kohdalla.
Kaikki ne ovat sisäänpäin lämpiäviä ja sisäsiittoisia organisaatioita, sillä se on sisäänrakennettu ominaisuus eriseuroissa.
Siionisteissa tämä sisäsiittoisuus ja narsistinen kuvitelma itsestä koko maailman "herrakansana" on erityisen silmiinpistävä ja tuhoisa ominaisuus, sillä aina kun joku ihmisryhmä alkaa tekemään politiikkaa "Jumalan nimissä" sillä on tuhoisat seuraukset.
Nyt uhkana on koko ihmiskunnan tuho, koska kaksi ydinasevaltiota käy yhdessä "hengellistä sotaansa", joista toinen on vielä maailman suurin sotilasmahti ja kummankin johdossa on pelkkiä rikollisia sekopäitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3551075- 71738
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37686- 41578
- 48571
- 63533
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht320496- 75471
Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19461kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22459