Helluntailaisuuden liepeillä pyörivät tyypit

Anonyymi-ap

Selittäkäähän tämä ilmiö, hyvät herrat. Olen pitkän ja vaiherikkaan elämäni varrella monesti, oi niin monesti, törmännyt yhteen tiettyyn ihmistyyppiin. Nämä ihmiset alkavat spontaanisti vailla estoja puhua minulle, tuntemattomalle. Esim. kaupan ovella tai puiston penkillä he aloittavat keskustelun.

He aloittavat jostain täysin triviaalista asiasta kuten säästä tai ostostensa hinnasta ja sitten heti laventavat aihepiiriä. Tällainen henkilö on yleensä n. 30-40-vuotias mies, joka on nuoruudessaan ollut huumeiden käyttäjä tai kovan luokan alkoholisti, usein myös vankilassa istunut. Pääsääntöisesti hän on työtön tai hänellä on mielisairausdiagnoosin vuoksi eläke.

Hän on tutustunut helluntailaisiin, tullut uskoon, alkanut käydä seurakunnassa ja päässyt joksikin ajaksi irti pahoista tavoistaan. Sitten hän on kuitenkin langennut vanhoihin synteihinsä, mutta lievemmällä tavalla. Hän ei enää juo päivittäin vaan satunnaisesti ja vähän, ja on vaihtanut kovempien huumeiden käytön harvoin tapahtuvaan pilven polttoon. Rikollisuuden osalta hän tyytyy enää vain myymälävarkauksiin.

Uskolla on siis ollut pahoja tapoja harventava ja lieventävä muttei poistava vaikutus. Vaikka hän aluksi kävi ahkerasti helluntaiseurakunnassa, nyt hän käy vain harvoin, ja mieluiten hän kiertää eri seurakunnissa, vapaissa suunnissa ja luterilaisissa herätysliikkeissä. Hän kertoo sitoutumisen vaikeudesta ja halusta kokea vaihtelua.

Hän on kuitenkin selkeästi uskossa. Hän on oivaltanut kristinuskon perusasiat ja uskoo ne, ja saattaapa jopa tuntea tarkemminkin teologiaa. Silti hän elää levotonta elämää. Hänellä on myös suuri tarve tulla kuunnelluksi ja hyväksytyksi. Hän kertoo vaistoavansa, kuka on uskossa ja kenen kanssa kannattaa alkaa puhua uskon asioista.

Hyvin omaperäinen ihmistyyppi. Miksiköhän tällaisia on paljon, ja miksi heillä on juuri helluntailainen tausta? Eivätkö helluntailaiset huolehdi vasta uskoon tulleen jatkohoidosta ja syvemmästä opastuksesta? Ei tällaisia hauraita yksilöitä saisi päästää ajelehtimaan.

14

<50

Vastaukset 14

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Ehkä Jumala johdattaa heitä juttelemaan sinun kanssasi, jotta saisit tilaisuuden auttaa heitä kasvamaan uskovina.

Mitä sinä haluaisit sanoa heille, jos rohkenisit?

• Anonyymi00002
        UUSI

Että menee oikeisiin töihin ihmisiä häiritsemästä!

• Anonyymi00003
        UUSI

Olen rohkennut sanoa paljonkin, mutten ala tässä sitä ruotimaan. Ap.

• Anonyymi00004
      UUSI

Minulla on samanlaiset kokemukset. itse en varasta kaupoista mutta ostan varastettuja elintarvikkeita enkä pidä sitä minään syntinä. Samoin on alkoholin ja huumeiden kanssa join mietoja alkoholijuomia ja poltin myös pilveä sitä ennen käytin amfetamiinia vuosikausia tosin lopetin sen käytön kertarysäyksellä jo ennen uskoon tuloa.

Nykyisin en käytä alkoholia lainkaan ja pilven polttokin on loppunut. Alkoholin osalta syy on terveydellinen ei usko.

Usko tuli helluntaiseurakunnan avulla mutta aloin kyseenalaistamaan heidän opetusta tutustuttuani itse lukemalla Raamatun teksteihin. Syy seurakuntayhteyden vaihtamiseen oli selkeä eli mielestäni he opettivat Raamattua väärin ja toiminta oli hyvin lakihenkistä. Rakkauden evankeliumi jää vähemmälle huomiolle ja sehän on kuitenkin kaiken perusta. Tupakan polttokin oli heidän mukaan syntiä josta tuli päästä eroon. Uskossa olen silti vahvasti ja olen löytänyt uuden seurakuntayhteyden joten osaltani kaikki on hyvin.

Olen laittanut merkille, että narkomaanien ja alkoholistien joukossa on yllättävän paljon ihmisiä jotka uskovat Jumalan olemassaoloon vaikka heidän elämäntapansa ei kulje valtavirran odotusten mukaisesti. Kyseiset porukat ovat myös hyvä kalastelualue missä toimivat eri lahkot hyvin vaihtelevalla menestyksellä eikä heidän työtä ole syytä väheksyä vaikka opetukset eivät ole aina Raamatun mukaisia. Sitä kautta on moni löytänyt uskon vaikka ovat myöhemmin vaihtaneet seurakuntayhteyttä.

Uskoon voi tulla myös lahkoissa joten kyllä heilläkin on paikkansa kristillisessä yhteisössä. Suurin osa ihmisistä on kuitenkin aidossa uskossa ja siinä vaiheessa, kun he heräävät väärästä opetuksesta uskon kyseisien seurakuntien jäsenmäärien myös kasvavan.

Päihdekuntouksen osalta työ voi olla raskasta ja onnistumisprosentti on huono mutta aina riittää uusia tulijoita. Niin olen kuullut heidän omasta suusta sanovan. Joku tarttuu myös koukkuun ja jää kyseiseen yhteisöön ja seurakunta saa uusia jäseniä. Sitä kautta rahaa virtaa myös toiminnan vetäjien palkkoihin ja omahurskas toiminta jatkuu. Työ on hyvää mutta ei kestä lähempää tarkastelua.

• Anonyymi00006
        UUSI

Se on väärä lähestymistapa, kun käyttäjiä kohdellaan syntisinä koska ihmisellä on kuitenkin vapaa tahto ja he eivät koe tekevänsä syntiä vaikka käyttävät päihteitä.
        Päihteet ja niiden käyttö ei ole syntiä mutta niiden liiallinen käyttö voi johtaa tekoihin jotka täyttävät synnin määritelmän. Jokainen tietää kuitenkin sydämessä mikä on väärin ja mikä ei. Siinä vaiheessa ihminen astuu synnin tielle, kun hän kohtelee muita ihmisiä tavalla millaista kohtelua hän ei hyväksyisi itseään kohtaan.

• Anonyymi00007
        UUSI

>>>>>Olen laittanut merkille, että narkomaanien ja alkoholistien joukossa on yllättävän paljon ihmisiä jotka uskovat Jumalan olemassaoloon vaikka heidän elämäntapansa ei kulje valtavirran odotusten mukaisesti<<<<<
        ----------------
        ”Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?”
        ‭‭Jaakobin kirje‬ ‭2‬:‭19‬-‭20‬ ‭FB38‬‬
        ----------------
        ”jonka kautta me olemme saaneet armon ja apostolinviran, että syntyisi uskon kuuliaisuus hänen nimeänsä kohtaan kaikissa pakanakansoissa,”
        ‭‭Roomalaiskirje‬ ‭1‬:‭5‬ ‭FB38‬‬
        --------------
        ”mutta joka nyt on julkisaatettu ja profeetallisten kirjoitusten kautta iankaikkisen Jumalan käskystä tiettäväksi tehty kaikille kansoille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi,”
        ‭‭Roomalaiskirje‬ ‭16‬:‭26‬ ‭FB38‬‬
        ---------------
        ”Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä. Sillä sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta, vaan omaa vatsaansa, ja he pettävät suloisilla sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien sydämet.

Onhan teidän kuuliaisuutenne tullut kaikkien tietoon; sentähden minä iloitsen teistä, mutta minä tahtoisin teidän olevan viisaita hyvään, mutta taitamattomia pahaan.”
        ‭‭Roomalaiskirje‬ ‭16‬:‭17‬-‭19‬ ‭FB38‬‬
        ----------------
        ”Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.

Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."”
        ‭‭Matteus‬ ‭7‬:‭24‬-‭27‬ ‭FB38‬‬
        --------------
        ”Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni.”
        ‭‭Psalmit‬ ‭119‬:‭105‬ ‭FB38‬‬
        ---------------
        Jeesus Kristus lihassa ilmestynyt Jumalan Sana.

”Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: "Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus".”
        ‭‭Johannes‬ ‭8‬:‭12‬ ‭

• Anonyymi00008
        UUSI
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Se on väärä lähestymistapa, kun käyttäjiä kohdellaan syntisinä koska ihmisellä on kuitenkin vapaa tahto ja he eivät koe tekevänsä syntiä vaikka käyttävät päihteitä.
        Päihteet ja niiden käyttö ei ole syntiä mutta niiden liiallinen käyttö voi johtaa tekoihin jotka täyttävät synnin määritelmän. Jokainen tietää kuitenkin sydämessä mikä on väärin ja mikä ei. Siinä vaiheessa ihminen astuu synnin tielle, kun hän kohtelee muita ihmisiä tavalla millaista kohtelua hän ei hyväksyisi itseään kohtaan.

Enemmän kuin se, että joku uskossa juo kaljaa tai tupakoi, minua kiinnostaa se, miten on syntynyt tällainen hyvin paljon sisäisesti samankaltainen ihmisryhmä, joka liikkuu helluntaiseurakuntien ja miksei muidenkin liepeillä, muttei ole päässyt sisälle minnekään, vaan ajelehtii elämässään kuin ajopuu ja tulkitsee kristillistä elämäntapaa väljästi. Muistini mukaan tällaista ei ollut vielä 1900-luvulla. Ap.

• Anonyymi00011
        UUSI
        Anonyymi00006 kirjoitti:

>>>>>Päihteet ja niiden käyttö ei ole syntiä mutta niiden liiallinen käyttö voi johtaa tekoihin jotka täyttävät synnin määritelmän.<<<<
        ----------
        Mikäli uskovaksi itseään sanova on täynnä lihallisuutta ei Jumalan Henki ( Sana) saa sijaa hänen elämässä.

Mikäli uskovaksi itseään sanova antaa elämässään tilaa Jumalan sanan mukaan ojentautumiselle Henki saa sijaa hänen elämässään.
        -----------
        Uskovassa oleva vanha luonto ei tahdo alistua Jumalan sanan neuvoon, mutta sitä on pidettävä kurissa uuden ihmisen ojentautumisella Jumalan sanan neuvoon.( Room. 8:12-16.) kääntymällä pois synnistä anteeksi antamukseen ja sisäisen uuden ihmisen vahvistumiseen (Ef.3:14-19.)
        ------------
        Uskoon tullut ON JO kastettu Pyhässä Hengessä. Jumala on kastanut hänet hänen uskoontulonsa siis uudestisyntymisen hetkellä Hengessä Kristuksen ruumiiseen so. universaalin Kristuksen srk:n ( ruumiin) jäseneksi.
        Ei ole kestäviä perusteita Raamatussa sille että " Henkikaste" sen tavoittelu antaisi jonkun uudistuksen jo kristityn elämään.
        ------------
        Ei sitä tee myöskään joku hetkellinen kätten päälle panon kautta tapahtuva Hengen voimavaikutus jota jotkut sanovat Hengelllä täyttymiseksi.
        Miksi juuri " Hengellä" täyttynyt on heti " maanantaina" yhäti itsekäs, ylpeä..? Eikö Jumalan Hengen vaikutus ole nöyryys , lähimmmäisen rakkaus( agape) ...?

Paavali kirjoittaa "antakaa Hengen täyttää itsenne"( asiayhteys koko Ef.5. luku ) siis jatkuvasti eikä joku " sunnuntain" kätten päällepanossa tapahtuva hetkellinen Jumalan voima vaikutus.

Mitä Paavali em.Ef.5 tarkoittaa? Hän varoittaa heitä elämästä lihallisesti lihan mukaan ja sen tuomien lieve ilmiöiden mukaan vaan ojentautumalla elämään Jumalan sanan neuvon mukaan , Hengen mukaaan että Jumalan Henki saa sijaa kristityn elämässä vaikuttaen " Hengen hedelmää ( Gal.5:22.) siis Hengessä elämisen seurauksena ilmeneviä asioita. Hedelmä on seuraus jostakin. Synnin hedelmä on kuolema.
        -----------
        ”Sillä kun olitte synnin palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta. Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema.”
        ‭‭Roomalaiskirje‬ ‭6‬:‭20‬-‭21‬ ‭FB38‬‬
        ---------
        Jumalan Hengen vaikutus " hedelmä" on pyhitys , sen mukainen elämä. (Gal.5:22.) Kristuksen elämän esiintulo kristityn arki elämässä.

”Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.”
        ‭‭Roomalaiskirje‬ ‭6‬:‭22‬ ‭FB38‬‬

"Pyhitys" on erottamista jostakin johonkin. Synnin palveluksesta , vanhurskauden palvelukseen.

• Anonyymi00013
        UUSI
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Enemmän kuin se, että joku uskossa juo kaljaa tai tupakoi, minua kiinnostaa se, miten on syntynyt tällainen hyvin paljon sisäisesti samankaltainen ihmisryhmä, joka liikkuu helluntaiseurakuntien ja miksei muidenkin liepeillä, muttei ole päässyt sisälle minnekään, vaan ajelehtii elämässään kuin ajopuu ja tulkitsee kristillistä elämäntapaa väljästi. Muistini mukaan tällaista ei ollut vielä 1900-luvulla. Ap.

>>>ajelehtii elämässään kuin ajopuu ja tulkitsee kristillistä elämäntapaa väljästi<<<

Moni tulkitsee seurakuntia ja niiden oppeja sekä uskovia omasta näkökulmasta, ei Raamatun ilmoituksesta käsin. Näitä "Olensemiekiraamattualukenu" tyyppejä on pilvin pimein kaikkialla, missä on uskovia. Nämä ovat ogelma uskovien yhteydessä koska he kritiikillään aiheuttavat eripuraisuutta ja jopa hajottavat uskovien yhteyttä.

Jumala kuitenkin tahtoo ja kysyy sinulta ja minulta enemmän laupeutta kuin uhria.

• Anonyymi00005
      UUSI
    • Anonyymi00009
      UUSI

Yhteydenpito ja kontaktit helluntailaisiin vie ihmisen helposti sidottavaksi henkivaltoihin.

toinen helluntai - toinen henki - toinen kaste - toinen herra

• Anonyymi00010
      UUSI

Helluntailaisuudesta irtaantumaan onnistunut mies on perustanut Uskontojen Uhrien auttavan palvelun.

• Anonyymi00014
        UUSI

Pitikö kovastikin tapella jotta pääsi irti?

• Anonyymi00012
      UUSI

Asussa kadulla oli vielä tosi Helluntailaisuutta, miten lienee nykyisin ??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      179
      1702
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      109
      903
    3. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      745
    4. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      97
      666
    5. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      207
      644
    6. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      133
      618
    7. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      48
      566
    8. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      50
      548
    9. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      37
      546
    10. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      16
      522
    Aihe