Yksin asumisen ongelmia

Anonyymi-ap

Eilen illalla alkoi vasenta lonkkaani särkeä. Syytä en tiedä. Illalla sain unen, kun särkylääkkeen avulla pääsin hyvään asentoon.
Aamulla oli lonkkani niin kipeä etten päässyt sängystä ylös. Ovet olivat tietysti lukossa, särkylääke ja kännykkäkin kaukana. Mietin että nyt olisin lirissä, jos asuisin yksin.
Onneksi on vaimo, joka tunnin särkylääkkeen vaikutusta odotettuani auttoi minut jalkeille.

41

162

Vastaukset 41

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Jos minä asuisin yksin ja menisin lonkka kipeänä nukkumaan, varmistaisin että puhelin ja särkylääkkeet olisivat käden ulottuvilla

• Anonyymi00002

Kun asun yksin, päätän ihan itse, kuka saa tulla ovestani sisälle. Saan itse päättää mitä tänään syön. Saan päättää itse, mitä kuuntelen radiosta tai katson televisiosta tai netistä. Kukaan ei huomauttele ulkonäöstäni tai muista henkilökohtaisista asioistani. Minun ei tarvitse katsella aamiaispöydässä kenenkään murjottavaa naamaa. Minun ei tarvitse kuunnella v-----luja. Minun ei tarvitse olla seuraamassa urheilua, josta en ole kiinnostunut.

Löydän toosi paljon hyviä asioita siihen, että asun yksin.

• Anonyymi00006

Samoin täälläkin ja listaa voisi vielä jatkaakin , mutta olkoon nyt.............Ennen koronaa olin eräällä tuetulla lomalla jossa osallistujat lähes kaikki +60 ja siellä ohjaaja sanoi että puhelin pitää tän ikäisillä olla mukana vessassakin kun koskaan ei tiedä mitä sattuu.

• Anonyymi00007

Varmasti niitä positiivisia asioita, ihan niin kuin negatiivisiakin, löytyy sekä yksinasumisesta että parisuhteessa tai muutoin vain kaksinasumisesta

Itse kun olen ollut nuoresta iästäni asti puoisoni kanssa, olen hyvin kiitollinen siitä, että olen saanut jakaa elämäni ja monet kokemukset hänen kanssaan. Voin itse päättää minäkin kuka meidän ovesta astuu sisälle ja voin aivan hyvin päättää itse mitä tänään syön tai mitä katselen televisiosta. Ei parisuhde mikään vankila ole, ainakaan meidän parisuhteemme.

Äkkiseltään parhaan puolena parisuhteessa pidän yhteisiä aamupaloja eli kun molemmat ollaan eläkkeellä on kiva syödä pitkään aamupalaa ja lähteä sitten joko yhdessä lenkille tai sitten kumpikin omiin juttuihin. Illalla on kivaa mennä yhdessä sänkyyn vaikkapa pusuttelemaan tai vain juttelemaan

Telkkuja on kaksi, joten molemmat voimme katsoa sitä mitä milloinkin kiinnostaa. Urheilua katsomme yhdessä

• Anonyymi00013

Useimmiten koko elämä menee hyvin.
        Mutta huonoissa tapauksissa voit herätä vaivaistalon sängystä ja saat viettää siinä kenties 20 vuotta.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Mutta huonoissa tapauksissa voit herätä vaivaistalon sängystä ja saat viettää siinä kenties 20 vuotta.

Nykyisin "vaivaistaloihin " pääsee vasta nun elinaikaa on max viisi vuotta.
        Siili25

• Anonyymi00028
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Vaivaistalossa saat kuitenkin ruuan valmiina ja hygienian avustettuna, ellet itse pysty toimimaan. Siellä on turvallista hoitsujen valvovan silmän alla ja seuraakin löytyy, jos sitä tahtoo. Että sellainen huono tapaus, jos ymmärrys ei yllä.

• Anonyymi00003

Kun vuosikymmenien aikainen kumppanini siirtyi ajasta ikuisuuteen pari kuukautta sitten niin en ole vielä löytänyt tästä yksin asumisesta yhtä ainoaa myönteistä puolta.
      Kielteisenä puolena on ilmennyt jokailtainen viehättyminen seurusteluun alkoholin kanssa.

• Anonyymi00004

Elämä on välillä jännittävää, minkäs teet.

• Anonyymi00005

Yksiasumisen ongelmaa voi lievittää mm. digi-valvonnalla, ettei löydetä vasta kuukausien kuluttua kotiinsa kuollut yksinasuva.

• Anonyymi00008

tämä koskee miehiä
        naisilla on yleensä verkostoja

vanhoilla miehillä ei ole yhtään tuttua
        meillä oli vanha proffa Tapiolassa joka istu kaksi kuukatta
        keittiöpöydän ääressä onneksi ikkunat oli kiinni ettei pulut syöneet

muistakaa sulkea ikkunat jos on huono olo

kuka tunnettu radioääni -mies palkittu

kuoli keskellä Stadia Katajanokalla
        tammikuussa talkkari löysi kesäkuussa

• Anonyymi00009

Kaikilla ei ole varaa digivalvontaan.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00008 kirjoitti:

tämä koskee miehiä
        naisilla on yleensä verkostoja

vanhoilla miehillä ei ole yhtään tuttua
        meillä oli vanha proffa Tapiolassa joka istu kaksi kuukatta
        keittiöpöydän ääressä onneksi ikkunat oli kiinni ettei pulut syöneet

muistakaa sulkea ikkunat jos on huono olo

kuka tunnettu radioääni -mies palkittu

kuoli keskellä Stadia Katajanokalla
        tammikuussa talkkari löysi kesäkuussa

Ei voi yleistää. Ei ole sen kummemmin naisilla verkostoja.
        Ihan yksinäisiä vanhuksia on Suomessa ainakin 300000.
        Mahdollisesti enemmän. Täsmälukua on vaikea tietää.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Kaikilla ei ole varaa digivalvontaan.

Kunta voi sen järjestää, ei maksa mitään.

• Anonyymi00012

Yksin asuessa kannattaa laittaa vanhoihin puhelimiin prepaid kortti ja niitä sänkyyn, wc ja johonkin lattialle.

Tiedän useita tapauksia kun kaatuu tms eikä pääse puhelimeen.

Mun äitikin kaatui. Huomasi sitten että pudottaa lankapuhelimen jatkojohdosta puhelimen lattialle ja vetää viereensä. Kaikki hyvin.

Työkaveri oikein reipas ja urheilullinen n. 30v., saattoi vaimon ja lapset ulko-ovelle. Laittoi oven kiinni ja sai jonkun aivoinfarktin. Oli kotona yksin, oli ryöminyt 5 metriä ja siihen väsyi. Vaimo tuli iltapäivällä. Mies tajuton. Elpyi, mutta jäi neliraaja halvaantuneeksi ja nosteltaviksi laitteilla. Eli yli 70v. täysin hoidettavana.

Täysin terve naapuri 55v. sai kohtauksen, kaikki velttona,. Huusi miehelleen tule nostamaan. Vähän kuntoutui, mutta edelleen sänkypotilas jotain 65v.

Elämä on arvaamaton.

Kun alkoi,
      Tiedän myö kun on autolla ajanut pimeässä, eikä ole löytänyt puhelinta ,
      eikä saamut ovia auki , ja kukaan ei enää nähnyt 100 m päässä olevaa autoa iltahämärässä.
      loppu on surullinen.

Mutta pitäkäää puhelin jossain varmasa paikass ajosta löytää ympäriajon jälkeenkin.

Elämä on arvaamatonta.
      .

• Anonyymi00016

Huomattavasti helpompi tapa on pitää puhelinta ns. puhelinpussissa kaulalla/olalla. Aina, kun on muualla kuin nukkumassa.

• Anonyymi00014

Yksin on turvatonta.

• Anonyymi00030

Vielä en ole turvattomuutta tuntenut, mutta kai sekin aika vielä koittaa.

• Anonyymi00015

Jos on yksin puhekyvyn menettäneenä, ei auta vaikka olisi 10 puhelinta.

• Anonyymi00017

Puhelimessa on hätänappula, sinne voi laittaa myös tekstarin. Kannattaa harjoitella ja tutustua puhelimen tähän puoleen.

• Anonyymi00018

Tuossa tilanteessa minä laittaisin turvarannekkeen.
        Siili25

• Anonyymi00020
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Tuossa tilanteessa minä laittaisin turvarannekkeen.
        Siili25

Kallista.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Kallista.

Turvallisuus maksaa.
        Siili25

• Anonyymi00023
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Kallista.

Parikymppiä kuukaudessa.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Parikymppiä kuukaudessa.

Missä? 70 keskimäärin.

• Anonyymi00022

57 vuotisen avioliiton jälkeen menetyneen vaimoni aiheuttaman yksinäisyyden ja murehtimisen seurauksena olen ryhtynyt alkoilemaan iltaisin.
      Toukokuun lopun jälkeen alkaneet pari, kolme viikkokertaa on nyt jokailtaista.
      On vielä kohtuullista ottaen huomioon seuraavan aamupäivän mutta määrällisesti ylittää rutkasti +80v ikäisten ukkojen suositellut maksimit.
      Haittaa kuitenkin aamupäiväistä kuntoilua.

• Anonyymi00025

Tiedostat riskin mutta jatkat silti? Pitäisikö hankkia muu harrastus tilalle?
        Siili25

• Anonyymi00026

Kun yksin ryyppää, on aina arvoisessaan seurassa.
        Eikä tule suurempia riitoja.

• Anonyymi00032
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Tiedostat riskin mutta jatkat silti? Pitäisikö hankkia muu harrastus tilalle?
        Siili25

Kuntosali kuudesti viikossa riittää toistaiseksi.
        Tuttu ympäristö. Tutut kaverit. Kahviossa keskustelupiiri.

Eturauhasen ja toisen nivusen silpomisen johdosta on kuntoiluni yksipuolistunut.
        Mitään ei enää voi tehdä maksimitasoon. Ei mitään mikä vaatisia lantion loppuun vedon.Mitään ei räjähtävällä teholla.
        Vatsatreenit ovat täysin estyneet.
        Maastaveto on mennyt pienellä painolla pitkien sarjojen kanssa lutkutteluksi.
        Aikaisennat kulmariipunna leuavedot ovat muuttuneet tavanomaisiksi "kynttilävedoiksi" ilman sätkimistä.

Tuohon iltatissutteluuni moni tuntuu suhtautuvan perisuomaisen ryyppäämisen tavoin.

Ehdin olemaan halvaantuneen ja puhekyvyttömän vaimoni asuinkaverina vuoden verran. Minua vaivaa ajatus mitä olisin vielä voinut tehdä enemmän hänen olonsa eteen.
        Meillä oli alusta alkaen yhtäläiset mielenkiinnon kohteet, asenteet kaikkiin arkisiin asioihin. Kaikissa asioissa molemminpolinen, ehdoton luottamus. Vaimolleni oli tärkeä minun hyvinvointini.

Toinen lapsemme perheineen on noin 300km:n päässä ja toinen noin 250km etäisyydellä. Nyt 4kk:n reisulla Espanjassa.

Nyt jätin väkevät kaappiin ja rajasin juopotteluni yhteen tölkkiin asiantuntijoiden olutta.
        Huomenna ojentelu päivä.

Riskit? Pihlajalinnan 21.07. tekemien laboratoriokokeiden tulosten perusteella ei ole mitään riskejä. Oma juttunsa on se, että miksi minä ähkisin väkisin epämiellyttävissä kuvioissa?
        Tärkein osa elämääni on poistunut enkä pidä itseäni kuolemattomana.
        Pyrin pitämään itseni kunnossa pystyäkseni nauttimaan mm. valikoitujen juomien maistelusta.
        Kun vaimoni eräs uhkaava terveydellinen riski ilmeni 57v / 52v vaiheessa niin mahdollisen leskeytymiseni jälkimainingeista hän arveli, että joko ryyppään tai treenaan itseni hengiltä nopeasti. Yritän yhdistää nämä asiat koska elämäni tuntuu nyt täysin tarkoituksettomalta.
        Keskustellessani erään kirurgin kanssa nivustyräni aiheuttamien inhottavien seurausten kohentamisesta leikkauksella niin analyysin tuloksena oli, että operaation jälkimainingit olisivat niin pitkät ja, ikäni huomioiden epämiellyttävät, että panostamme loppuvuosien elämän laatuun nykyisissä puitteissa.

Tämä pitkä kilkutteluni on merkki elinkumppani puutteesta.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Eturauhasen ja toisen nivusen silpomisen johdosta on kuntoiluni yksipuolistunut.
        Mitään ei enää voi tehdä maksimitasoon. Ei mitään mikä vaatisia lantion loppuun vedon.Mitään ei räjähtävällä teholla.
        Aikaisennat kulmariipunna leuavedot ovat muuttuneet tavanomaisiksi "kynttilävedoiksi" ilman sätkimistä.

Tuohon iltatissutteluuni moni tuntuu suhtautuvan perisuomaisen ryyppäämisen tavoin.

Ehdin olemaan halvaantuneen ja puhekyvyttömän vaimoni asuinkaverina vuoden verran. Minua vaivaa ajatus mitä olisin vielä voinut tehdä enemmän hänen olonsa eteen.
        Meillä oli alusta alkaen yhtäläiset mielenkiinnon kohteet, asenteet kaikkiin arkisiin asioihin. Kaikissa asioissa molemminpolinen, ehdoton luottamus. Vaimolleni oli tärkeä minun hyvinvointini.

Toinen lapsemme perheineen on noin 300km:n päässä ja toinen noin 250km etäisyydellä. Nyt 4kk:n reisulla Espanjassa.

Nyt jätin väkevät kaappiin ja rajasin juopotteluni yhteen tölkkiin asiantuntijoiden olutta.
        Huomenna ojentelu päivä.

Riskit? Pihlajalinnan 21.07. tekemien laboratoriokokeiden tulosten perusteella ei ole mitään riskejä. Oma juttunsa on se, että miksi minä ähkisin väkisin epämiellyttävissä kuvioissa?
        Pyrin pitämään itseni kunnossa pystyäkseni nauttimaan mm. valikoitujen juomien maistelusta.
        Kun vaimoni eräs uhkaava terveydellinen riski ilmeni 57v / 52v vaiheessa niin mahdollisen leskeytymiseni jälkimainingeista hän arveli, että joko ryyppään tai treenaan itseni hengiltä nopeasti. Yritän yhdistää nämä asiat koska elämäni tuntuu nyt täysin tarkoituksettomalta.
        Keskustellessani erään kirurgin kanssa nivustyräni aiheuttamien inhottavien seurausten kohentamisesta leikkauksella niin analyysin tuloksena oli, että operaation jälkimainingit olisivat niin pitkät ja, ikäni huomioiden epämiellyttävät, että panostamme loppuvuosien elämän laatuun nykyisissä puitteissa.

Juopottelun haltuunotolle👍.
        Siili25

• Anonyymi00036
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Huomenna ojentelu päivä.

Ehkä sinun ei kannata vaivata itseäsi ajatusella enemmän tekemisestä. Olit hänen kanssaan, seuranaan, lähellä, et lähtenyt etkä jättänyt. Se riittää ja riitti hänelle varmasti. Kiitä itseäsi.

• Anonyymi00037
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Ehkä sinun ei kannata vaivata itseäsi ajatusella enemmän tekemisestä. Olit hänen kanssaan, seuranaan, lähellä, et lähtenyt etkä jättänyt. Se riittää ja riitti hänelle varmasti. Kiitä itseäsi.

Suruni on itsekästä!
        Naukkailen hissukseen brandyä. Huomenna on viikon ainoa huilipäivä ruumiinkulttuurista.
        Kymmenien vuosien aikaisen tuttavaperheemme kohtalo oli kaltaisemme, jopa samalla viikolla. Sama krematorio. Sama kappeli. Sama muistolaattapaasi.
        Tyttäremme ehdotti josko menisin juttelemaan kaverin kanssa mutta pelkkä puheliyhteys täytti tarpeen ja osoitti rajoitteet.
        Olen 25 vuotta pitänyt tapanani toimittaa ko. hepulle jokainen joulu pullon laadukasta ( ei blended ) viskiä.
        Heppu on aikaisemmikin ehdottanut yhteistä maistelutilaisuutta mutta en pidä ajatusta tilanteeseen sopivana.

• Anonyymi00040
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Suruni on itsekästä!
        Naukkailen hissukseen brandyä. Huomenna on viikon ainoa huilipäivä ruumiinkulttuurista.
        Kymmenien vuosien aikaisen tuttavaperheemme kohtalo oli kaltaisemme, jopa samalla viikolla. Sama krematorio. Sama kappeli. Sama muistolaattapaasi.
        Tyttäremme ehdotti josko menisin juttelemaan kaverin kanssa mutta pelkkä puheliyhteys täytti tarpeen ja osoitti rajoitteet.
        Olen 25 vuotta pitänyt tapanani toimittaa ko. hepulle jokainen joulu pullon laadukasta ( ei blended ) viskiä.
        Heppu on aikaisemmikin ehdottanut yhteistä maistelutilaisuutta mutta en pidä ajatusta tilanteeseen sopivana.

Ole huoletta, kaikki surut ovat itsekkäitä. Ja kaikkien.

• Anonyymi00027

😂🍾🍷

• Anonyymi00029

Mitkä ovet teillä kotona lukitaan?

• Anonyymi00031

Ulko-ovi lukossa öisin.

• Anonyymi00034

Joskus tuntuu että oli helpompaa silloin kun ei ollut kuin lankapuhelimet.

• Anonyymi00035

Sammaa mieltä ehkä vielä nokialainen matopelillä ja tekstareilla.

• Anonyymi00038

Tuosta lonkkakivusta, joskus särkee lonkkaa enemmän joskus vähemmän. Sitten muistin sen piikkimaton mikä tuolla kaapin perällä ollut kauan käyttämättömänä.
      Olen taittanut sen sopivasti että pehva ja selkä koskee piikkeihin sohvatuolilla istuessani. Kummasti on auttanut lonkan särkyyn.

• Anonyymi00039

Kummallista. Miten se piikkimatto auttaa ja tekee tehtäväänsä, jos se on "kaapin perällä" ?

• Anonyymi00041

Onhan se vaikempaa usein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Pyhäjärvi syvällä kusessa

Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha
      Pyhäjärvi
      142
      1670
    2. Oivallus

Mitä olet oivaltanut viimeksi?
      Ikävä
      154
      1134
    3. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      349
      992
    4. Miten voi sinun

tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät
      Ikävä
      70
      980
    5. 69
      768
    6. PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE

...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.
      Pyhäjärvi
      56
      743
    7. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      69
      701
    8. Rakastan sinua mies

Siksi haluankin vain sinun kanssa sitä.
      Ikävä
      38
      654
    9. Ernest Lawson rehellisenä vaikeasta TTK-tilanteesta: "Vain harvan ja valitun henkilön tiedossa"

Tanssii Tähtien Kanssa tulee syksyn iloksi ja tiedossa on suosikkisarjan 19. kausi. Tulevalla kaudella nähdään iso uudi
      Tanssii tähtien kanssa
      8
      623
    10. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      33
      591
    Aihe