Rapajuoppo Raimo raitistui

Anonyymi-ap

Otetaanpa tällainen tyypillinen tapaus. Raimo oli ennen rapajuoppo. Hän asui kaupungin asunnossa vuokraslummissa. Hän ei piitannut siisteydestä, vaan kulki saastaisissa, kuukausia pesemättä olleissa vaatteissa parta rehottaen. Hänen asuntonsa oli kuin kaatopaikka. Kaikki Kelan myöntämä irtoraha meni viinaan ja tupakkaan ja välillä hän varasteli esineitä ja myi eteenpäin.

Sitten hän kohtasi kadulla helluntailaisen evankelistan. Tämä sai Raimon vakuutettua siitä, että tämä tarvitsisi uudelleensyntymistä. Sen jälkeen kaikki asiat muuttuisivat parempaan suuntaan. No Raimopa otti siinä Jeesuksen vastaan ja alkoi käydä helluntaiseurakunnassa, vaan kuinkas sitten kävikään?

Hänen elämänsä muuttui, ja hän oppi, että nyt hänen tehtävänsä on lähteä kaduille levittämään ilosanomaa. Hän alkoi liikkua evankeliointitiimin mukana ja kertoi, kuinka Jeesus voi muuttaa ihmisen elämän. Olihan Jeesus tuonut hänenkin elämäänsä ryhtiä raitistamalla hänet.

Raimo piti myös tunteellisia todistuspuheenvuoroja kokouksissa kertoen, kuinka Jeesus saa aikaan muutoksen: alkoholi jää, tupakka jää, itsekuri johtaa siisteyteen. Hän ei kuitenkaan saanut ketään vakuutettua. Ihmisiä ei tullut uskoon, Jumala ei toiminut hänen kauttaan.

Häneltä puuttui puheestaan se kaikkein merkittävin asia: evankeliumi syntien anteeksiantamisesta. Hän ohitti koko Raamatun historian ja Jumalan pelastustyön pikaisella maininnalla. Hän ei kertonut syntiinlankeemuksesta, uhreista, synnistä, sovituksesta... Hänelle ne kaikki olivat vain esiaskeleita muuttuneeseen elämään, sivuseikkoja, välttämätön paha, jonka voi pikaisesti ohittaa.

Armo ei ollut hänelle asia, josta eletään päivittäin. Jeesus oli vain parantaja, ei niinkään pelastaja, ja usko oli ihmiskeskeistä: minä minä minä. Minulle tapahtui, minä muutuin. Kun uskon keskiössä on maallinen elämä, jää taivaallinen puuttumaan. Kun liikutaan pinnallisissa asioissa, syvemmät unohtuvat.

14

53

Vastaukset 14

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Ei tarvita uskoa että on raitis. Jo V. V. sanoi vain ryhtiä siihen tarvitaan. Sen kyllä kansa tietää. Usko on sitten toinen asia.

• Anonyymi00002

Ja jos raitistuu uskon kautta, niin ei pidä alkaa julistaa ihmiskeskeisesti omaa muutostaan vaan Kristuksen elämää, kuolemaa ja ylösnousemusta.

• Anonyymi00003

Mitä julistamista raitistumiseesa on?

Entiset juopot ovat yleensä tunneköyhiä epämiellyttäviä ihmisiä, joita tuntuu risovan joku koko ajan. Eivät hehku Jumalan iloa siitä mitä Herra tehnyt ja vapauttanut Hengen elämään maallisen jupinan tilalle.

• Anonyymi00004

Tässä nyt unohtui sellainen asia, ihmisen tullessa uskoon se on ihmisen sisällä tapahutva muutos siihen, että Jeesuksen ristillä tapahtunut kuolema oli sovitustyö minkä perusteella ihminen saa syntinsä anteeksi. Se, että ihminen uskoo siihen muuttaa ihmisen ajattelutapaa, mutta se on ihmisen mielessä tapahtunut muutos joka ei vielä pelasta ihmistä. Se on teko Jumalaa kohtaan, mutta armo on Jumalan suunnalta tullut tapahtuma joka toteutuu Pyhän Hengen kautta ja siinä vaiheessa Jumala ilmoittaa ihmiselle tahtonsa. Silloin ihminen muuttuu mikäli ihminen ottaa Jumalan armon vastaan. Se on niin selkeä tapahtuma ettei ihminen voi olla huomaamatta sitä ja se ei toteudu toisen ihmisen kautta vaan se tulee suoraan Jumalalta. Uskovia on paljon mutta mitenkä moni heistä on saanut kokea Jumalan armon. Veikkaukseni on, että niitä on vain murto-osa uskovista. Kaikki on kutsuttu mutta harva on valittu. Tuskin osasin selittää tätä ymmärrettävästi mutta se ei todellakaan ole sitä, että käydään upotuskasteella ja aletaan puhumaan kielillä kyseisen kasteen jälkeen tai ennen sitä. Tämähän oli vaatimus ainakin ennen helluntaiseurakunnissa. Tosin helluntalaisten opetus raamatusta on muutenkin sellaista, että on mahdotonta sanoa mistä se on lähtöisin.

• Anonyymi00005

Ei se tosiaankaan ole lopulta mikään ihmeellinen teko jos ihminen raististuu. Ihmeellistä enemmänkin on se jos ihminen juo, jos tuhoaa elämänsä juomalla, tuhoaa kaiken sen hyvän mitä elämässä voi saavuttaa sillä että aivot sumentuu kemiallisesti eikä ihminen oikein hallitse mitä tekee ja sanoo. Se, että ihminen mieltyy siihen, on enemmän ihme kuin se, että ihminen ei halua niin toimia.

Mutta ei se ole ainut ihmellinen asia ihmisen elämässä mihin ihmisellä on outo vimma. Voi olla syömiseen, nettipelaamiseen, itsensä tyydyttämiseen, sekä moneen moneen asiaan, joka ei välttämättä edesauta ihmisen pärjäämistä elämässä eikä tuo siihen lopulta mitään onnea, vaan surkeutta.

Myös usko voi ajautua todella väärille raiteille, se on toden totta ja kyllä se pitää uskaltaa sanoa, että ei se usko aina kestä päivänvaloa eikä sitä että Jeesus katsoo ihmiseen. Kyllä ihmisellä voi olla sellaiset uskonnolliset vääristyneet ajatukset lähimmäisistä, apostoleista, sodista sekä kaikesta muusta että onkin syytä sanoa että nyt vähän virsu lipsuu, niin ei kyllä Jumalat ole jalassa eikä mielessä.

Mutta silti uskon päätehtävä ei ole etsiä asioita mitkä ovat pielessä, mitkä eivät ole hyvin, vaan etsiä itse Jumalan valtakunta, etsiä itse Jumalan Pyhän Hengen yhteys ja hengessä Jeesuksen seuraaminen eikä uskonnollisten kummajaisuuksien kautta.

• Anonyymi00006

Kysymys oli siitä, miten julistuksen painopiste siirtyy Jeesuksesta ihmiseen. Jos pitää 10 minuutin todistuspuheenvuoron, josta yksi minuutti on evankeliumin julistamista ja yhdeksän minuuttia oman muutoksen kuvaamista, silloin kuulijan huomio keskitetään maallisiin asioihin, jotka ovat pelastumisen seurausta, ei itse pelastukseen. Näin ihminen alkaa tavoitella hyötyjä ja etuja sen sijasta, että tavoittelisi niiden antajaa ja kiinnittäisi katseensa uskon alkajaan. Ap.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Kysymys oli siitä, miten julistuksen painopiste siirtyy Jeesuksesta ihmiseen. Jos pitää 10 minuutin todistuspuheenvuoron, josta yksi minuutti on evankeliumin julistamista ja yhdeksän minuuttia oman muutoksen kuvaamista, silloin kuulijan huomio keskitetään maallisiin asioihin, jotka ovat pelastumisen seurausta, ei itse pelastukseen. Näin ihminen alkaa tavoitella hyötyjä ja etuja sen sijasta, että tavoittelisi niiden antajaa ja kiinnittäisi katseensa uskon alkajaan. Ap.

Kuulijat eivät tule uskoon muuten kuin kuulemalla omakohtaisia kokemuksia uskoon tulosta ja elämän muutoksesta. Evankeliumi on ollut aina herätysseurakunnissa toisella sijalla. Se ei saa ihmistä uskomaan.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Kuulijat eivät tule uskoon muuten kuin kuulemalla omakohtaisia kokemuksia uskoon tulosta ja elämän muutoksesta. Evankeliumi on ollut aina herätysseurakunnissa toisella sijalla. Se ei saa ihmistä uskomaan.

Muuan vanhin piti luennon evankeliumista. Hän ei puhunut juuri mitään Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Evankeliumia oli vain vähän mausteeksi. Puhe keskittyi ihmisen muutokseen.

• Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Muuan vanhin piti luennon evankeliumista. Hän ei puhunut juuri mitään Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Evankeliumia oli vain vähän mausteeksi. Puhe keskittyi ihmisen muutokseen.

Vinkkasin hänelle Apostolien teoissa olevaa julistusta. En tiedä ottiko ohjeesta vaarin.

Juutalaiset pitää saada vakuuttuneeksi siitä, että Jeesus on Kristus. Pakanoille julistetaan ylösnousemusta kuolleista.

• Anonyymi00013

Viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajan olen juonut välillä päivittäin muutaman viskin tai oluen ja en nyt kuitenkaan humalaan asti yksi jakso raittiina 7 kk sitten kuukauden viime kesänä ja nämä oli helppoja taukoja lopetin vain juomisen ja nyt sitten päätin laittaa korkin kiinni kokonaan. en silti kiellä sitä itseltäni kokonaan ehkä joskus oluen ruokajuomana mutta nyt en sitäkään Ei juomisen lopettaminen ole mikään ongelma ainakaan minulle. Kaverini taas kävi katkolla ja lääkkeiden avulla katkoajan selvinpäin ja siitä pari päivää eteenpäin, kun lääkitys vielä toimi ja seitsämäntenä päivän iltapäivällä oli kossu kourassa. Näin kaverini ensimmäisen ja todennäköisesti viimeisen kerran selvinpäin sen muutaman tunnin ajan.
        Kuolee viinaan jos ei lopeta ja tietää kyllä sen. Ei se kaikille helppoa ole. En tiedä sitten miten käy, pyysi minut kirkkoon mukaan huomiseksi. Kai minä sinne lähden jos on vielä aamulla menossa sinne.

• Anonyymi00010

Tietenkin pitää julistaa muutoksesta.

Että ennen olin täysi tahvo, join tai olin juomatta, mutta nyt niin täynnä Jumalan viisautta ettei kenenkään tarvitse tulla mitään neuvomaan, eikä arvostelemaan.

• Anonyymi00011

Pääkaupunkiseudulla Raimoja kyllä riittää. Täällä kehitysalueella niitä ei ole. Tekemällä tehty aloitus.

• Anonyymi00012

On niitä tyhmiä kehitysalueellakin.

Sellaisia tyhmiä, jotka pysyvät tyhminä, ei tapahdu Jumalan ihmettä.

• Anonyymi00014

Montako todistusta sitä on annettu että olin aikaisemmin tyhmä kuin vasemman jalan saapas, kirjoittelin samoja jankutuksia päivästä toiseen mutta nyt Jumala teki ihmeen ja saatan kertoa aivan oikeitakin asioita toisille ja jopa niin, että ne ovat varsin ymmärrettäviä.

Että sillei kiitettäisiin ja ylistettäisiin Herraa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tumma ja tulinen

Ja vielä suora - en ollut sinua varten. n to m
      Ikävä
      183
      1530
    2. Tunnustuksia

Haluatko tunnustaa jotain, mitä on sydämelläsi?
      Ikävä
      84
      1322
    3. Mitä kysyisit

Mihin haluaisit vastauksen häneltä eli mitä kysyisit?
      Ikävä
      104
      1058
    4. Sä et vaan töllö tajua että rakastuin

Mikä stana siinä on niin vaikea ymmärtää?! Täh
      Ikävä
      48
      879
    5. Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa

ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su
      Ikävä
      40
      773
    6. Leski ja Volvomies

Mitä se Volvomies kulkee sen nuoren lesken luona.. joko leski surunsa surrut ja uusi jo katottu..
      Kuhmo
      9
      731
    7. Haluatko, että kierrän sinut kauempaa

Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.
      Ikävä
      83
      646
    8. Joko seuraava hallitus uskaltaa puuttua 7,5 viikon vuosilomiin

Onhan se törkeää eriarvoisuutta ja verovarojen törkeää tuhlausta.
      Maailman menoa
      105
      617
    9. Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni

mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä
      Ikävä
      30
      601
    10. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
      Ikävä
      45
      567
    Aihe