Mitä juot tänään?

Anonyymi-ap

Itse olen kesälomalla, joten perjantai-illalla ei ole mitään erityistä merkitystä alkoholin käytön suhteen. Olen käyttänyt joka päivä runsaasti alkoholia, mutta pitänyt kuitenkin huolen siitä, ettei mene deliriumin puolelle. Toki nukkumista pitää auttaa unilääkkeillä kun on selvin päin.

Olin tänään koko päivän ankarasti poimimassa mustikoita. Hikoilin ainakin 10 litraa, joten kroppa vaatii palautusjuomaa illalla. Olen nykyään innostunut cocktaileista ja drinkeistä enkä juo alkoholeja lainkaan sellaisenaan. Olen aikanaan höyrähtänyt viskeihin, oluisiin ja viineihin, mutta sellaisenaan ne ovat pahoja. Vasta cocktaileiksi ja drinkeiksi sekoitettuna maut ovat tasapainossa. Esimerkiksi viini on ihan kauheaa sellaisenaan. Jeesusta kiusattiin ristillä juottamalla hänelle hapanviiniä kepin nokkaan työnnetystä sienestä. Hapanviinihän oli normaalia viiniä, jota ei ollut mitenkään maustettu juotavaan kuntoon. Ennen viinitkin maustettiin, jotta niitä pystyi juomaan. Siitä on peräisin cocktailit ja drinkit.

Mitä drinkkejä juon siis tänään? Olen nyt innostunut rommipohjaisista tiki cocktaileista. Nyt on pari Mai tai'ta jo nautittuna ja voin todeta, että pohjaviinalla on valtavan iso merkitys. Ensimmäiseen Mai taihin käytin halpaa bulkkirommia ja maku oli raaka. Nyt tein toisen, jossa korvasin halvan rommin jamaikalaisella ja cocktail muuttui aivan erilaiseksi eli hyvin tasapainoiseksi ja juotavaksi niin, ettei mikään maku dominoinut.

Tänä iltana teen myös pari kolme Margaritaa eli pohjaviinana on Tequila, jota pidetään raakana ja arvottomana kännijuomana, mutta silläkin on aivan valtava merkitys Margaritassa kun Tequilan laatu on kunnossa. Cocktaileihin ja drinkkeihin ei pidä käyttää halpoja alkoholeja eikä pointtina ole peittää pohjaviinan makua vaan antaa sen loistaa tasapainoisesti. Itse käytän esimerkiksi konjakkia vaativiin cocktaileihin aina XO konjakkia, ettei pohjaviina ainakaan pilaa juomaa.

Miten muilla? Viinalaagereita ja Leijonaviinaa? Jeesuksen verta ja lattialla sätkimistä?

15

<50

Vastaukset 15

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

join tänään varmasti 1,5l kahvia 🤣 vesilantraus limpparia on jääkaapissa ei muuta

• Anonyymi00002
      UUSI

join synttärillä keväällä äijän vanhan votkapullon olisiko ollut yli puolilitraa votkaa saatto olla 7. 5 desiä ja sanoinkin seuraavan kerran taas joskus 15v kuluttua 🤣

• Anonyymi00003
      UUSI

jos ei alkoholista ole hyötyä niin sitä on turha juoda !!!

• Anonyymi00004
        UUSI

Minä olen pesunkestävä hard atheist. Minulle alkoholi antaa samanlaisen dopamiinimyrskyn kuin mielikuvitusjumala uskovaiselle. Minulle alkoholista on siis selvää hyötyä kun se lisää hyvinvointiani.

” Alcohol, religious devotion, and the concept of God all interact deeply through human neurobiology, specifically via the brain's dopamine reward pathways. Both chemical substances and spiritual practices can stimulate these same reward centers, leading to feelings of euphoria, community, and comfort.”

• Anonyymi00005
      UUSI

Kristityn verta.

• Anonyymi00006
      UUSI

” Olen nyt innostunut rommipohjaisista tiki cocktaileista.”

Nyt tein ensimmäistä kertaa kunnolla Piña Colada eli tasapainoisuus on täydellinen. Onhan se ihan loistava turisticocktail, runsas ananasmehu ja kookossiirappi peittää vaikka kuinka pahan rommin maun, mutta ei se kovin moniulotteinen ole. Kuitenkin paras niistä, mitä olen itse aiemmin tehnyt tai baareissa maistanut.

Seuraavaksi pitää tehdä Hurricane ja jos sitten siirtyisi Dry Martinin ja parin Margaritan kautta viskicocktaileihin. Itsellä kaikista cocktaileista ykkösenä on Sazerac.

• Anonyymi00007
        UUSI

Tykkäätkö rommicolasta? Captain Morgan rommia ja coca colaa sekaisin. En muista oikeaa suhdetta nyt.

• Anonyymi00009
        UUSI
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Tykkäätkö rommicolasta? Captain Morgan rommia ja coca colaa sekaisin. En muista oikeaa suhdetta nyt.

"Captain Morgan rommia ja coca colaa sekaisin. En muista oikeaa suhdetta nyt."

En oikein lämpene näille halvoille rommeille. Tilasin eräästä viinakaupasta kolmen litran packin rommia hintaan 30,90€, mutta se on aika hirveää kun vertasin kahta drinkkiä rinnakkain, joista toisessa sitä oli ja toisessa ei ollut. Huomattavasti paremmalta maistuvassa oli vähän laadukkaampia rommeja. En usko, että mikään rommin ja colan suhde peittää huonon rommin makua. En usko myöskään, että cola ja rommi pelkästään saa aikaan hyvän juoman. Se on enemmänkin long drink kuin varsinainen cocktail. Tässä on ihan toimiva resepti, jos haluaa tehdä maistuvan rommipohjaisen cocktailin.

https://www.liquor.com/recipes/traditional-mai-tai/

• Anonyymi00010
        UUSI
        Anonyymi00007 kirjoitti:

"Captain Morgan rommia..."

Alkossa voi olla todella hyviä löytöjä ja itselle tämä on todella positiivinen yllätys. Siinä on sekoitus Gyuanan, Jamaikan ja Barbadoksen rommeja hintaan noin 50€/0,7 litran pullo. Vaikuttaa kalliilta, mutta kun katsot alkoholiprosenttia eli 69% niin hinta on samaa luokkaa kuin Captain Morganissa ja tämä sekoitus on paljon parempaa. Itsellä se toimii cocktaileissa. En nykyään juo noin voimakkaita alkoholeja sellaisenaan koska kurkkusyövän ja ruokatorven syövän riski, mutta moni arvostelija pitää sitä hyvänä rommina sellaisenaan juotunakin.

https://www.alko.fi/fi/tuotteet/163677/planteray-oftd

• Anonyymi00008
      UUSI

Hard 4.7% olutta. Värjäsin tukan
      vaikka olen jo 67- vuotias. Jospa
      uusi väri tuo myös groki seuraa.
      Vaimo on niin pahalla tuulella..
      Ettei omaksu. Onneksi eri asunto.
      Eli perus oluet ja sauna. Baari on
      200 metriä. Kuitenkin teen töitä.

• Anonyymi00011
      UUSI

Nyt tein Hurricanen tällä reseptillä:

https://www.liquor.com/recipes/hurricane/

Rommeina:

Planteray O.F.T.D 30 ml
      Planteray Xaymaca Special Dry 30 ml
      No.1 Premium Rum 30 ml

Linkit rommeihin samassa järjestyksessä:

https://www.alko.fi/fi/tuotteet/163677/planteray-oftd
      https://www.alko.fi/fi/tuotteet/920136/planteray-xaymaca-special-dry
      https://www.1001spirits.com/product/5015/no1-premium-rum--375--3-l-bib

On hyvä, mutta robusti cocktail. Tämä keksittiin New Orleansissa 1940 -luvulla kun II MS aikaan viskien saatavuus oli huonompi, mutta Karibian saaret ja niiden rommi lähellä.

• Anonyymi00012
      UUSI

Heitän tähän vielä yhden kommentin cocktaileista. Ne paljastavat ihan eri tavalla perusviinan ominaisuudet. Nyt tänään kun sekoitin muutamaan rommicocktailiin jamaikalaista rommia niin huomasin ihan eri tavalla, että mitä se funk eli "homeisuus", "tunkkaisuus", "tallimaisuus" niissä on. Jamaikalainen rommi tai ei-jamaikalainen rommi teki cocktailista ihan eri makuisen. Sama pätee bourboniin ja jenkkien ruisviskeihin. Väheksyin niitä, kun hifistelin skottien single maltteja, mutta en oikeasti tunnistanut single malttien nyansseja sellaisenaan. Kun laitat bourbonin tai jenkkien ruisviskin cocktailiin niin siitähän tulee ihan loistava, esimerkiksi Sazerac, Old Fashioned tai Manhattan.

Rommeista tulee vielä mieleen yksi tarina 20 vuoden takaa. Tilasin eräästä Italialaisesta nettikaupasta muutamia viskejä, mutta siellä oli kaupan ihan helkkarin hyviä rommeja. No, oli ne silloinkin lähes 100€/pullo, mutta nyt kun niitä hintoja katsoo niin ne pyörii noin 2500-10 000.e/pullo kieppeillä...ja niitä on juotu useita. No, tämä kertoo vain sen, että viinoissa hype on todella kovaa kuten viineissäkin. Jos joku guru antaa arvostelussa yli 94/100 niin siitä tulee hypetetty ja täysin yliarvostettu juoma, jonka hinta satakertaistuu...ihan niin kuin Amsterdamin tulppaanisipulipörssissä 1600 -luvulla.

"The Dutch tulip bulb market crash, known as Tulip Mania, peaked in the winter of 1636–1637 and collapsed abruptly in February 1637. Prices for rare, virus-infected bulbs reached the cost of grand canal-side mansions in Amsterdam before buyers failed to show up at an auction in Haarlem, wiping out speculative futures contracts overnight."

• Anonyymi00013
        UUSI

• Anonyymi00014
      UUSI

Tein Margaritan kunnon Tequilasta, tuli ihan helkkarin hyvää. Unohdin tosin suolareunuksen, mutta se ei nyt kyllä yhtään nosta enempää tämän cocktailin makua. Jos käytätte Margaritan suolaa niin kannattaa käyttää koshersuolaa koska se on paljon kevyempää kuin suomalainen tiivis pöytäsuola.

https://www.liquor.com/recipes/margarita/

• Anonyymi00015
      UUSI

Nyt tein Margaritan tällä reseptillä tarkasti. Ennen minun Margaritat olivat löysän sokerisia ja tummia, jotka peittivät huonon Tequilan maun. Tämä oli käytännössä vaalean läpinäkyvä ja jos jokin sana pitäisi kuvata niin crisp, pirteän hapokas ja tasapainoinen.

https://www.liquor.com/recipes/margarita/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      68
      1076
    2. 64
      1052
    3. Mitä vuosimallia kaivattusi on?

🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      59
      834
    4. 93
      827
    5. Kuinka hyvin te sopisitte

Toisillenne vai sopisivatko ollenkaan? Mitä eroja
      Ikävä
      42
      678
    6. Jasmin vauhdissa

Kyllä pitää Jassulla kiirettä, kun yhtenään menoa mun äidin, isäpuolen ja Markon kanssa Ossianin ollessa tietysti sulois
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      669
    7. Vinkkiä miehelle

Huomenna olen kuudesta eteenpäin kotona, yksin… Pääsetkö/uskallatko tutustua?
      Ikävä
      50
      598
    8. Joko uskallat.

Huomenna nähdään.
      Ikävä
      40
      580
    9. Miksi et halua kaivattusi

kanssa suhteeseen? Onko jokin syy vaikka rakastat häntä?
      Ikävä
      66
      575
    10. Nainen joka haluaa miehen

Näyttää sen selvästi. Hommaa minihameet, pitkät hiukset, laihduttaa ja on iloinen sekä aktiivinen.
      Ikävä
      79
      563
    Aihe