Oliko Jeesus profeetta ?

Anonyymi-ap

Seitsemännen päivän adventismin perusta on Ellen G. White.

"Kenelläkään ei ole suurempaa vaikutusvaltaa seitsemännen päivän adventisteihin kuin Ellen G. Whitella. He opettavat hänen olleen Jumalan innoittama profeetta, jonka virka on verrattavissa Mooseksen, Johannes Kastajan, Jeremian ja Jeesuksen palvelutehtävään (katso Adventist Review, kesäkuu 4, 1992, kansi ja sivut 3, 9)."

2

<50

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Huijari ja paskanpuhujahan se oli joten kyllä täyttää profeetan tunnusmerkit.

• UUSI

Whiten profetian lahjalla palvelun näkyjen perusteella ei ole koskaan missään ajassa kirjoitettu ainuttakaan Adventtikirkon teologiaa. Adventtikirkon teologia perustuu kokonaan alusta alkaen Raamatun tutkimukseen. White ei ollut 1863 rekisteröidyn Adventtikirkon teologiaa kirjoittavan toimielimen jäsen. White oli Herralle pyhittynyt Herran palvelija omalla Hengen lahjallaan. Profetian lahja on Raamatullinen totuus Jumalan armolahjana; Kaikki profetian lahjan haltijat eivät ole Raamatussa nimeltä mainittuja profeettoja. Room. 12:6 ,1. Kor. 12:10, 1. Kor. 12:28–29, 1 Kor. 14:1, 3–5, Ef. 4:11–12, Ap.t. 2:17–18, Ilm. 19:10. White opetti Raamattua ja on tietenkin käsitellyt paljon Raamatun profeettojen kirjoituksia. Ellen Whitea ei pidetä Jeesuksen vertaisena, vaan hänen roolinsa nähdään profeetallisena lahjana, joka tukee ja antaa Hengen tietoa mutta ei korvaa vähääkään Raamattua eikä väitteessä mainittuja Raamatun henkilöitä. White korotti aina itsensä sijasta Jumalan Kristuksen ja Raamatun ehdotonta auktoriteettia. White antoi "lisävaloa" eli ymmärrystä Raamatun sanalla profeetallisten näkyjen kautta. Whiten profeetalliset näyt eivät ole ristiriidassa Raamatun kanssa.

Ellen Whitella oli ilmeisesti useita hengellisiä lahjoja mutta White itse tunnusti vain profetian lahjan.
      (1 Kor 14)
      White korotti Kristusta ja Whiten elämässä vallitsivat ehdottomat Raamatun periaatteet. Profetian lahjalla palvelevia naisia olivat mm. Mirjam; 2 Moos 15:20. Tuomari (kansanjohtaja) profeetta Debora; Tuom 4:4. Hulda; 2 Kun 22:14. Hanna; Luuk 2:36 ja Apt 21:9. Jokaista profetian lahjan palvelijaa ei ole Raamattuun kirjattu. White toimi profetian lahjalla oman aikansa seurakunnan hyväksi.
      Raamattu tuntee joitakin naisprofeettoja; Apt 21:9 lisäksi Tuom 4:4 Debora.
      Kaikki kirjoitukset arvostellaan; 1 Tess 5:19-23, 1 Joh 4:1 mukaan jokainen itse henkilökohtaisesti.
      "Raamatun ja Ellen Whiten kirjoitusten ilmoitus ja innoitus ovat laadultaan samankaltaisia. Tätä ei tule ymmärtää niin että Ellen Whiten kirjoitukset olisivat samanarvoisia kuin Raamatun kirjoitukset.
      Raamattu on se normi jolla kaikki opetukset ja kokemukset on koeteltava." Ellen White itse kirjoitti; “Pienempi valo, joka johtaa suurempaan valoon.” (Review and Herald, 1903)
      (Lähde: Seitsemännen päivän adventistien opilliset peruskäsitykset, kohta 17. Profetoimisen lahja)
      "Ellen G Whiten kirjoitukset eivät ole Raamatun korvike. Niitä ei voida asettaa samalle tasolle. Pyhä Raamattu on ainoa normi, jolla hänen kirjoituksensa ja kaikkien muidenkin kirjoitukset on aina arvosteltava. Profetoimisen lahja on yksi hengellisistä lahjoista. Niitä on arvosteltava Raamatulla eikä päinvastoin." (Tunnustuskirjana Pyhä Raamattu: s. 256) White oli uskossa Herralle pyhittynyt ja palveli seurakuntaa profetian lahjalla. Whiten profetianäkyjen perusteella ei ole koskaan kirkon teologiaa kirjoitettu. Kirkon teologia on alusta saakka kirjoitettu Raamatun tutkimuksen perusteella. Whiten rooli profetian lahjalla palvelussa on hengellinen ohjaus, ei opillinen perusta. White ei ole koskaan ollut kirkon teologiaa kirjoittavan toimielimen jäsen. Raamattu on ainoa uskon ja opin perusta. Raamattu on ainoa erehtymätön oikein ymmärrettynä. Jumala on itse ohjannut Raamatun syntyä ja Raamatun kirjojen kokoamista 2 Piet 1:21; "Yksikään profeetallinen sana ei ole tullut julki ihmisten tahdosta, vaan ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina sen minkä ovat Jumalalta saaneet."
      Ellen White itse kirjoitti omasta työstään; - Älkää lainatko minun sanojani ikinä ennen kuin osaatte totella Raamattua. Kun valitsette Raamatun ravinnoksenne, ruaksenne ja juomaksenne, kun annatte Raamatun periaatteiden muovata luonnettanne osaatte paremmin ottaa vastaan neuvoja Jumalalta. Minä ylistän ja korotan Jumalan sanaa. Älkää toistako minun sanojani että sanotte; "sisar White sanoi niin." Ottakaa selville mitä Herra Israelin Jumala sanoo ja tehkää sitten niin kuin Hän käskee." (Manuscript 43,1901, Selected message III, s.33) - Adventisteille itselleen Ellen White on ajatusinspiraatio ja pieni valo suhteessa Raamattuun. Adventisteille Raamattu on Jumalan sanan auktoriteetti ja sanainspiraatio. Yksin Raamattu, yksin Kristus, yksin usko -näin myös Whitelle itselleen ja kaikelle sille mitä White itse opetti. White ei perustanut uutta uskontoa vaan jatkoi siitä mihin apostolinen seurakunta oli jäänyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      73
      1207
    2. 71
      1142
    3. Mitä vuosimallia kaivattusi on?

🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      70
      963
    4. 95
      869
    5. Jasmin vauhdissa

Kyllä pitää Jassulla kiirettä, kun yhtenään menoa mun äidin, isäpuolen ja Markon kanssa Ossianin ollessa tietysti sulois
      Kotimaiset julkkisjuorut
      253
      774
    6. Kuinka hyvin te sopisitte

Toisillenne vai sopisivatko ollenkaan? Mitä eroja
      Ikävä
      49
      757
    7. Onko kaivattusi

seksuaalisesti vetovoimainen?
      Ikävä
      27
      695
    8. Miksi et halua kaivattusi

kanssa suhteeseen? Onko jokin syy vaikka rakastat häntä?
      Ikävä
      72
      659
    9. Vinkkiä miehelle

Huomenna olen kuudesta eteenpäin kotona, yksin… Pääsetkö/uskallatko tutustua?
      Ikävä
      54
      656
    10. Joko uskallat.

Huomenna nähdään.
      Ikävä
      40
      600
    Aihe