Risti vai paalu?

Anonyymi-ap

Asiasta on keskusteltu ennenkin tällä palstalla. Mutta kumpi on totuus, millaisella puulla Jeesuksen teloitus tapahtui ?

10

<50

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Mä otan molemmat...

• Anonyymi00002
      UUSI

Jos oletetaan Jeesuksen historiallisuus ja teloitetuksi tuleminen roomalaisten toimesta, puu lienee ollut ristin tai T:n muotoinen, ei ainakaan pystysuora paalu. Teloitustavasta säilyneet tiedot viittaavat tällaiseen. Kuolemaa pyrittiin pitkittämään ja se olisi tullut liian nopeasti pystysuorassa paalussa kädet ylhäällä riippuen.

Vartiotornin paalu-käsityksen taustalla on halu erottautua valtavirran kristillisyydestä ja boikotoida ristiä kristinuskon symbolina, eivät historialliset perusteet.

• Anonyymi00003
      UUSI

Ei niin väliä kunhan sai asiaankuuluvan rangaistuksensa.

• Anonyymi00004
      UUSI

Kuka nyt olisi viitsinyt asiakseen ristiä värkätä muutaman huru-ukon vuoksi.

• Anonyymi00005
      UUSI

Vartiotorni on perustellut paalua kirjalla, joka itse asiassa ilmoittaa Jeesuksen naulitun ristille.
      Tästä on Turusen kirjassa lähdetiedot, sitaatit. Turusen kirja on kirjastoissa.

• Anonyymi00006
      UUSI
    • UUSI

Ei satuolentoa ole tietenkään millään teloitettu. Toisaalta Kärsämäeltä löytyneestä alkualkualkualkualkualkualkualkualkualkualkualkuraamatun ohella on löytynyt Veijo-neidin abokryyvikirja, ja siinä maininta, että teloitus olisi tehty työntämällä jessulin pää takapuoleen hartioita myöten.

• Anonyymi00007
      UUSI

Jos evankeliumin kertomus siitä, että Jeesus pakotettiin kantamaan ristiään, on tosipohjainen, niin kyseessä lienee ollut poikkipuu. Pystypuuta tuskin olisi yksi ihminen voinut kantaa edes jonkin matkaa.

• Anonyymi00008
      UUSI

Voi olla, että molempia tapoja käytettiin. Jos uhri olisi naulattu ristille roikkumaan keskeltä kämmentä, hänen painonsa olisi tutkimusten mukaan repinyt kämmenet rikki ja hän olisi pudonnut ristiltä.

Sen sijaan jos naulat lyötiin kämmenen tyven luiden läpi läheltä rannetta, tätä ongelmaa ei ollut.

Kämmenen tyvessä on kahdeksan vahvojen nivelsiteiden tiukasti yhteen sitomaa luuta.

Roomalaiset saattoivat hyvinkin tietää, että tämän kohdan vahingoittaminen aiheutti hirvittävää kipua, koska siinä kulkee muun muassa kyynärhermo. Kämmenen tyveen lyöty naula osui hermoon aina uhrin liikahtaessa ja aiheutti suurta tuskaa.

Samoin kävi silloin, jos naula iskettiin ranteeseen, koska siinä taas kulkee muun muassa keskihermo.

Kun uhrin kädet oli naulattu patibulumiin, se ja uhri kohotettiin ilmaan niin, että poikkipuu saatiin kiinnitettyä korkealle paaluun. Sitten siirryttiin tuomitun jalkoihin.

Tutkijoiden mukaan tuomitun jalat naulattiin paalun kahden puolen iskemällä rautanaula jalkaterän takaosan ja suuren kantaluun läpi. Joskus taas molemmat jalat naulattiin paalun etupuolelle iskemällä naula kummankin jalkaterän keskelle jalkapöydän luiden välistä.

Myös jalkapöydässä kulkee hermoja, jotka pahensivat tuomitun kipuja.

• Anonyymi00009
        UUSI

Käsien kai piti joka tapauksessa olla sivulla. Jos uhri olisi roikkunut kädet ylhäällä, hän olisi kuollut liian pian oman painonsa vetäessä alas, näin olen ymmärtänyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tumma ja tulinen

Ja vielä suora - en ollut sinua varten. n to m
      Ikävä
      179
      1339
    2. Tunnustuksia

Haluatko tunnustaa jotain, mitä on sydämelläsi?
      Ikävä
      85
      1236
    3. Mitä kysyisit

Mihin haluaisit vastauksen häneltä eli mitä kysyisit?
      Ikävä
      96
      977
    4. Sä et vaan töllö tajua että rakastuin

Mikä stana siinä on niin vaikea ymmärtää?! Täh
      Ikävä
      48
      833
    5. Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa

ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su
      Ikävä
      40
      723
    6. Haluatko, että kierrän sinut kauempaa

Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.
      Ikävä
      83
      609
    7. Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni

mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä
      Ikävä
      30
      538
    8. Mikä on vahvuutesi palstalla?

Oletko kuullut asian joltain toiselta vai oletko itse sitä mieltä? Itse luen avarakatseisuuden omaksi vahvuudekseni. Yr
      Sinkut
      111
      520
    9. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
      Ikävä
      44
      498
    10. Tunnetta ja sinua on vaikea kuvailla

Paremmin se varmaan aukeaa muulla tavalla. Olen merellä, jossa kovin usein puhkeaa rajuilma ja huomaan taistelevani hu
      Ikävä
      33
      475
    Aihe