Uskovaiset väittävät, että Jumalan olemassaolosta on hyvin paljon todisteita. Miksi he eivät kuitenkaan koskaan suostu kertomaan yhtään. Pelkäävätkö he, että todisteet paljastuvat valheiksi ja perusteettomiksi?
Uskovaisista taitaa todellisuudessa vain tuntua siltä, että Jumala olisi olemassa. Eikä todisteita oikeasti ole.
Onko Jumala olemassa?
32
83
Vastaukset 32
- Anonyymi00001UUSI
Kyllä kaikki on kerrottu. Monissa pyhissä teksteissä. Osittain väännetty jopa rautalangasta. Jos ihminen ei ole vastaanottavainen, niin ei ole. Sitten on ihan sama mitä sanoo, hän käyttää aikansa etsimään näkökulman että olisi itse oikeassa jos vaan tahtoo ettei jumalaa ole. Fiksut löytää nokkelia juttuja mitä toinen osapuoli ei ole ajatellut. Ja voi sanoa että "Ahaa, minä olin oikeassa, jumalaa ei ole".
Sen takia pyhät tekstit ovat kirjoitettu vertauskuvilla aika pitkälti. Ne on kirjoitettu niin, että niistä ei voi etsiä asiavirheitä kuin piru raamattua lukiessaan. Asiat voi tulkita monella tavalla, kukin valitsee omansa. Niistä voi löytää vastauksen jos haluaa. Tai keskittyä etsimään epäkohtia jos haluaa muuttaa faktat mieleisekseen.
Sanotaan sinun tapauksessa vaikka näin. Jos joku sanoo että hänelllä on jumalan olemassaolosta hyvin paljon todisteita. Niin kuka sinä olet vaatimaan siitä todisteita? Ei hän sinulle yritä mitään todistella. Sanoo avaan että itse on saanut tarvittavat todisteet. Kuka sinä olet vaatimaan mitään todisteita. Jos asia kiinnostaa, niin ala tutkimaan asiaa, sen sijaan että vaadit että joku tuo sinulle asiat hopeavadilla. Kuka luulet olevasi että sinullle pitäisi todistella yhtään mitään. Oma elämäsi. Jos et halua uskoa, niin elä niin. Kato miten menee.- Anonyymi00003UUSI
"Kyllä kaikki on kerrottu. Monissa pyhissä teksteissä."
Ne tekstit ovat läjä yliluonnollisia väitteitä, joita ei voi mitenkään varmentaa oikeasti tapahtuneen.
"Sitten on ihan sama mitä sanoo, hän käyttää aikansa etsimään näkökulman että olisi itse oikeassa jos vaan tahtoo ettei jumalaa ole."
Se toimii myös toiseen suuntaan.
"Sen takia pyhät tekstit ovat kirjoitettu vertauskuvilla aika pitkälti."
Todella huono valinta, koska vertauskuvien ymmärtäminen vaatii usein aikakautensa kontekstia niiden oikeaan ymmärtämiseen.
"Ne on kirjoitettu niin, että niistä ei voi etsiä asiavirheitä kuin piru raamattua lukiessaan."
Eli kirjoitettu tahalteen siten että ne voi tulkita väärin. Se on yksi valehtelun muodoista.
"Asiat voi tulkita monella tavalla, kukin valitsee omansa. Niistä voi löytää vastauksen jos haluaa."
Ja tämä tekee niistä teksteistä täysin arvottomia totuuden etsinnässä.
"Tai keskittyä etsimään epäkohtia jos haluaa muuttaa faktat mieleisekseen."
Faktat ovat riippumattomia maailmankatsomuksesta, ne ovat kaikille samoja. Et voi puhua faktoista ja eri tulkinnoista samaan aikaan, ne ovat toistensa poissulkeavia.
"Niin kuka sinä olet vaatimaan siitä todisteita?" "Kuka luulet olevasi että sinullle pitäisi todistella yhtään mitään."
Kristittyjä ja monia muitakin uskontoja velvoittaa lähetyskäsky ja aktiivinen käännyttäminen, joten ne todisteet on myös annettava. Raamatussakin kristittyjä kehotetaan aina antamaan todisteet uskolleen, jos joku niitä kysyy.
"Jos asia kiinnostaa, niin ala tutkimaan asiaa, sen sijaan että vaadit että joku tuo sinulle asiat hopeavadilla."
Tutkittu on ja ihmistekoiseksi ja vääräksi todettu.
"Kuka luulet olevasi että sinullle pitäisi todistella yhtään mitään. Oma elämäsi. Jos et halua uskoa, niin elä niin. Kato miten menee."
Kumman agressiivinen olet, sohaisiko aloittaja arkaan kohtaan? Johtuuko kiukuttelusi siitä että tiedät syvällä sisimmässäsi ettei todisteita ole, vain uskoa? - Anonyymi00004UUSI
Ei niissä pyhissä teksteissä ole todistettu yhtään mitään. Asiat on todellakin kirjoitettu niin, että ne voi tulkita monella tavalla. Jos jokin tulkinta osoittautuu vääräksi, voidaan sitten vain sanoa, että olet ymmärtänyt väärin. Tämä on vanha konsti, kun yritetään selittää asioita, joille ei ole mitään todellista selitystä. (Eli kiemurtelua.)
"Kuka luulet olevasi että sinulle pitäisi todistella yhtään mitään."
Tämäkin on todella hyvä tekosyy olla antamatta todisteita, joita ei oikeasti ole olemassa. - Anonyymi00006UUSI
Anonyymi00004 kirjoitti:
Ei niissä pyhissä teksteissä ole todistettu yhtään mitään. Asiat on todellakin kirjoitettu niin, että ne voi tulkita monella tavalla. Jos jokin tulkinta osoittautuu vääräksi, voidaan sitten vain sanoa, että olet ymmärtänyt väärin. Tämä on vanha konsti, kun yritetään selittää asioita, joille ei ole mitään todellista selitystä. (Eli kiemurtelua.)
"Kuka luulet olevasi että sinulle pitäisi todistella yhtään mitään."
Tämäkin on todella hyvä tekosyy olla antamatta todisteita, joita ei oikeasti ole olemassa."Tämäkin on todella hyvä tekosyy olla antamatta todisteita, joita ei oikeasti ole olemassa."
Jep, se on samanlainen hätäselitys kuin "Et uskoisi kuitenkaan, vaikka antaisin todisteet." - Anonyymi00007UUSI
Anonyymi00003 kirjoitti:
"Kyllä kaikki on kerrottu. Monissa pyhissä teksteissä."
Ne tekstit ovat läjä yliluonnollisia väitteitä, joita ei voi mitenkään varmentaa oikeasti tapahtuneen.
"Sitten on ihan sama mitä sanoo, hän käyttää aikansa etsimään näkökulman että olisi itse oikeassa jos vaan tahtoo ettei jumalaa ole."
Se toimii myös toiseen suuntaan.
"Sen takia pyhät tekstit ovat kirjoitettu vertauskuvilla aika pitkälti."
Todella huono valinta, koska vertauskuvien ymmärtäminen vaatii usein aikakautensa kontekstia niiden oikeaan ymmärtämiseen.
"Ne on kirjoitettu niin, että niistä ei voi etsiä asiavirheitä kuin piru raamattua lukiessaan."
Eli kirjoitettu tahalteen siten että ne voi tulkita väärin. Se on yksi valehtelun muodoista.
"Asiat voi tulkita monella tavalla, kukin valitsee omansa. Niistä voi löytää vastauksen jos haluaa."
Ja tämä tekee niistä teksteistä täysin arvottomia totuuden etsinnässä.
"Tai keskittyä etsimään epäkohtia jos haluaa muuttaa faktat mieleisekseen."
Faktat ovat riippumattomia maailmankatsomuksesta, ne ovat kaikille samoja. Et voi puhua faktoista ja eri tulkinnoista samaan aikaan, ne ovat toistensa poissulkeavia.
"Niin kuka sinä olet vaatimaan siitä todisteita?" "Kuka luulet olevasi että sinullle pitäisi todistella yhtään mitään."
Kristittyjä ja monia muitakin uskontoja velvoittaa lähetyskäsky ja aktiivinen käännyttäminen, joten ne todisteet on myös annettava. Raamatussakin kristittyjä kehotetaan aina antamaan todisteet uskolleen, jos joku niitä kysyy.
"Jos asia kiinnostaa, niin ala tutkimaan asiaa, sen sijaan että vaadit että joku tuo sinulle asiat hopeavadilla."
Tutkittu on ja ihmistekoiseksi ja vääräksi todettu.
"Kuka luulet olevasi että sinullle pitäisi todistella yhtään mitään. Oma elämäsi. Jos et halua uskoa, niin elä niin. Kato miten menee."
Kumman agressiivinen olet, sohaisiko aloittaja arkaan kohtaan? Johtuuko kiukuttelusi siitä että tiedät syvällä sisimmässäsi ettei todisteita ole, vain uskoa?Koet aggressiiviseksi suoran puheen. Olet tottunut manipuloimaan ihmisten itsetuntoa kun olet umpikujassa. Miksi koet että olet jollain tavalla niin tärkeä että sinulle pitää todistella jotain? Sanoin jo että kaikki on ymmärrettävissä, jos ne haluaa ymmärtää. Sinunkaltaiset keskittyvät tivaamaan niiltä vastauksia, jotka tekevät itse työnsä. Oletko jotenkin erityistapaus vai, kun sinulle pitää muiden todistella jotain? Perehdy itse asiaan. Jos päädyt siihen että jumalaa ei ole, niin elä sen mukaan ja kanna vastuu siitä mitä elämäsi on. Ei sinun asiasi ole sanoa muille että jumalaa ei ole jos joku näkee asian toisin.
Mikä on motiivisi saada ihminen luopumaan uskostaan, joka on saanut siitä itselleen elämänlangan? Se motiivi ei kestä päivänvaloa. - Anonyymi00008UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
"Tämäkin on todella hyvä tekosyy olla antamatta todisteita, joita ei oikeasti ole olemassa."
Jep, se on samanlainen hätäselitys kuin "Et uskoisi kuitenkaan, vaikka antaisin todisteet."Ketä te oikein luulette olevanne kun vaaditte täällä ihmisiä todistamaan uskonsa? Ihan oikeesti. Minä tiedän kyllä kenen leivissä olette. Ja annoin hänelle vapaat kädet teroittaa vähän missä mennään. Odotan innolla tyyliä, hän on niin luova.
- Anonyymi00010UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
Ketä te oikein luulette olevanne kun vaaditte täällä ihmisiä todistamaan uskonsa? Ihan oikeesti. Minä tiedän kyllä kenen leivissä olette. Ja annoin hänelle vapaat kädet teroittaa vähän missä mennään. Odotan innolla tyyliä, hän on niin luova.
Ei kukaan vaadi ketään todistamaan uskoaan. Kyllä jokainen tietää ja ymmärtää, että uskovaiset uskovat. Mutta sen lisäksi uskovaiset väittävät, että tämä heidän uskonsa kohde on myös olemassa ja heillä on siitä todisteet. Mutta eivät kuitenkaan todellisuudessa pysty esittämään yhtään niistä todisteista.
Kenen leivissä? Et kai vaan ala vielä höpistä jostakin Saatanasta? Ainoastaan uskovaiset uskovat johonkin Saatanaan. - Anonyymi00011UUSI
Anonyymi00010 kirjoitti:
Ei kukaan vaadi ketään todistamaan uskoaan. Kyllä jokainen tietää ja ymmärtää, että uskovaiset uskovat. Mutta sen lisäksi uskovaiset väittävät, että tämä heidän uskonsa kohde on myös olemassa ja heillä on siitä todisteet. Mutta eivät kuitenkaan todellisuudessa pysty esittämään yhtään niistä todisteista.
Kenen leivissä? Et kai vaan ala vielä höpistä jostakin Saatanasta? Ainoastaan uskovaiset uskovat johonkin Saatanaan."Mutta sen lisäksi uskovaiset väittävät, että tämä heidän uskonsa kohde on myös olemassa ja heillä on siitä todisteet. Mutta eivät kuitenkaan todellisuudessa pysty esittämään yhtään niistä todisteista."
Analogia: "Jotku ihmiset väittää että ne ihmiset eivät ole siellä tv:n sisällä, vaikka näen kyllä selvästi että ovat. Eivätkä kerro faktoja miten muka voin nähdä ne ja eivät ole siellä."
Ihmiset jotka vaatii todisteita eivät näe kuin sen mitä heille on moderni yhteiskunta opettanut. Joitain asioita ei voi selittää jos ei harrasta itsetutkiskelua vähän syvemmin. Kukaan ei ojenna tässä asiassa vastauksia. Tässä asiassa ne pitää kaivaa itse sisältään. Ulospäin huutelijoille ei voi selittää asioita mitkä eivät ole ihmisen kommunikaatiokeinoilla selitettävissä. - Anonyymi00012UUSI
Anonyymi00007 kirjoitti:
Koet aggressiiviseksi suoran puheen. Olet tottunut manipuloimaan ihmisten itsetuntoa kun olet umpikujassa. Miksi koet että olet jollain tavalla niin tärkeä että sinulle pitää todistella jotain? Sanoin jo että kaikki on ymmärrettävissä, jos ne haluaa ymmärtää. Sinunkaltaiset keskittyvät tivaamaan niiltä vastauksia, jotka tekevät itse työnsä. Oletko jotenkin erityistapaus vai, kun sinulle pitää muiden todistella jotain? Perehdy itse asiaan. Jos päädyt siihen että jumalaa ei ole, niin elä sen mukaan ja kanna vastuu siitä mitä elämäsi on. Ei sinun asiasi ole sanoa muille että jumalaa ei ole jos joku näkee asian toisin.
Mikä on motiivisi saada ihminen luopumaan uskostaan, joka on saanut siitä itselleen elämänlangan? Se motiivi ei kestä päivänvaloa.En ole kyseinen henkilö, mutta...
"... kaikki on ymmärrettävissä, jos ne haluaa ymmärtää."
Eli, jos jo valmiiksi uskoo (haluaa ymmärtää tai on ymmärtävinään), todisteita on ja ne tuntuvat päteviltä. Mutta entäs jos ei jo valmiiksi usko? Silloin nämä niin sanotut todisteet tuntuvat tyhjältä puheelta.
"Mikä on motiivisi saada ihminen luopumaan uskostaan,...?"
Ei ole motiivia saada luopumaan uskostaan, vaan halu saada tietää, mitkä ovat ne todisteet, joiden muka väitetään todistavan Jumalan olemassaolon. Uskovaiset syyttävät ateisteja siitä, että ateistit eivät vain halua uskoa Jumalaan, vaikka Jumalan olemassaolosta on todisteetkin. Ateistin mielestä nämä todisteet eivät kuitenkaan ole mitenkään päteviä. Mitä uskovaiset luulevat olevansa, kun vaativat ateisteja uskomaan todisteisiin, jotka eivät näytä ollenkaan päteviltä? Pitäisikö vain langeta itsepetokseen? - Anonyymi00013UUSI
Anonyymi00007 kirjoitti:
Koet aggressiiviseksi suoran puheen. Olet tottunut manipuloimaan ihmisten itsetuntoa kun olet umpikujassa. Miksi koet että olet jollain tavalla niin tärkeä että sinulle pitää todistella jotain? Sanoin jo että kaikki on ymmärrettävissä, jos ne haluaa ymmärtää. Sinunkaltaiset keskittyvät tivaamaan niiltä vastauksia, jotka tekevät itse työnsä. Oletko jotenkin erityistapaus vai, kun sinulle pitää muiden todistella jotain? Perehdy itse asiaan. Jos päädyt siihen että jumalaa ei ole, niin elä sen mukaan ja kanna vastuu siitä mitä elämäsi on. Ei sinun asiasi ole sanoa muille että jumalaa ei ole jos joku näkee asian toisin.
Mikä on motiivisi saada ihminen luopumaan uskostaan, joka on saanut siitä itselleen elämänlangan? Se motiivi ei kestä päivänvaloa."Koet aggressiiviseksi suoran puheen"
Aloittaja ihmetteli mikseivät uskovaiset anna niitä todisteita, joita väittävät olevan paljon ja sinä vastauksessasi useaan kertaan valitat ettei uskovainen ole velvollinen antamaan todisteita ja väännät aloittajan pyynnön vaatimukseksi. Tekstisi kielimuoto oli kiihtyneen/agressiivisen oloista, koska toistit samaa asiaa eri sanakääntein.
"Olet tottunut manipuloimaan ihmisten itsetuntoa kun olet umpikujassa."
Minäkö olen umpikujassa, koska uskovainen on haluton tai kykenemätön antamaan todisteita, vaikka yrittää saada minut vakuuttuneeksi että todisteita on? Asia on päinvastoin.
"Miksi koet että olet jollain tavalla niin tärkeä että sinulle pitää todistella jotain?"
Vastasin tähän jo aiemmassa vastauksessa.
"Sanoin jo että kaikki on ymmärrettävissä, jos ne haluaa ymmärtää."
Jep, koska tekstit ovat niin monitulkintaisia, niin ne voi ymmärtää miten haluaa. Kuten sanoin, tämä tekee niistä arvottomia totuuden etsinnässä.
"Sinunkaltaiset keskittyvät tivaamaan niiltä vastauksia, jotka tekevät itse työnsä."
Turhaan sitten teette näitä "Jumala on olemassa" yms. vastaavia ketjuja, jos ei kiinnosta todistella mitään. Saanen huomauttaa että ateistit eivät ole esim. Helsingin rautatieasemalla kailottamassa viikottain että Jumalaa ei ole olemassa, uskovaisia siellä on riesaksi asti julistamassa uskoaan kovaan ääneen viikottain.
"Oletko jotenkin erityistapaus vai, kun sinulle pitää muiden todistella jotain?"
Nyt alat taas toistelemaan samaa, tämä kertoo agressiivisuudesta ja kiihtyneisyydestä.
"Perehdy itse asiaan. Jos päädyt siihen että jumalaa ei ole, niin elä sen mukaan ja kanna vastuu siitä mitä elämäsi on."
Tähänkin vastasin jo aiemmassa, alat taas toistelemaan.
"Ei sinun asiasi ole sanoa muille että jumalaa ei ole jos joku näkee asian toisin."
Suomessa on sananvapaus ja minä voin todellakin kertoa näkemykseni, jos toinenkin saa sen kertoa. Väitteesi typeryys korostuu, kun käännän sen toistepäin; "Ei ole muiden asia sanoa minulle että jumala on, jos näen asian toisin."
"Mikä on motiivisi saada ihminen luopumaan uskostaan, joka on saanut siitä itselleen elämänlangan?"
Koska minua kiinnostaa onko jokin asia totta vai ei. Lisäksi vihaan valheita ja valehtelijoita ja uskonnot ovat niitä täynnä. Uskovaiset usein myös oikeuttavat muita vahingoittavan/haittaavan käytöksen uskontoonsa vedoten.
"Se motiivi ei kestä päivänvaloa."
Jos kerta tiedät motiivini paremmin kuin minä itse, niin annahan tulla. Älä vihjaile. - Anonyymi00016UUSI
Anonyymi00012 kirjoitti:
En ole kyseinen henkilö, mutta...
"... kaikki on ymmärrettävissä, jos ne haluaa ymmärtää."
Eli, jos jo valmiiksi uskoo (haluaa ymmärtää tai on ymmärtävinään), todisteita on ja ne tuntuvat päteviltä. Mutta entäs jos ei jo valmiiksi usko? Silloin nämä niin sanotut todisteet tuntuvat tyhjältä puheelta.
"Mikä on motiivisi saada ihminen luopumaan uskostaan,...?"
Ei ole motiivia saada luopumaan uskostaan, vaan halu saada tietää, mitkä ovat ne todisteet, joiden muka väitetään todistavan Jumalan olemassaolon. Uskovaiset syyttävät ateisteja siitä, että ateistit eivät vain halua uskoa Jumalaan, vaikka Jumalan olemassaolosta on todisteetkin. Ateistin mielestä nämä todisteet eivät kuitenkaan ole mitenkään päteviä. Mitä uskovaiset luulevat olevansa, kun vaativat ateisteja uskomaan todisteisiin, jotka eivät näytä ollenkaan päteviltä? Pitäisikö vain langeta itsepetokseen?Kirjoitin pitkän tekstin. Poistin sen, koska tajusin että et ole kuuntelevaa tyyppiä. Joten sinun pitää opetella se taito niin, ettei kukaan sano sinulle paljoa. Sillloin oppii kuuntelemaan, eikä kilpailemaan.
- Anonyymi00017UUSI
Anonyymi00011 kirjoitti:
"Mutta sen lisäksi uskovaiset väittävät, että tämä heidän uskonsa kohde on myös olemassa ja heillä on siitä todisteet. Mutta eivät kuitenkaan todellisuudessa pysty esittämään yhtään niistä todisteista."
Analogia: "Jotku ihmiset väittää että ne ihmiset eivät ole siellä tv:n sisällä, vaikka näen kyllä selvästi että ovat. Eivätkä kerro faktoja miten muka voin nähdä ne ja eivät ole siellä."
Ihmiset jotka vaatii todisteita eivät näe kuin sen mitä heille on moderni yhteiskunta opettanut. Joitain asioita ei voi selittää jos ei harrasta itsetutkiskelua vähän syvemmin. Kukaan ei ojenna tässä asiassa vastauksia. Tässä asiassa ne pitää kaivaa itse sisältään. Ulospäin huutelijoille ei voi selittää asioita mitkä eivät ole ihmisen kommunikaatiokeinoilla selitettävissä.Analogiasi ontuu, tv on nähtävissä ja sen toimintaperiaate on ainakin suomalaisille tuttu. Oikeampi analogia on, että uskovainen väittää näkymättömän ja aineettoman lohikäärmeen asustavan kerrostalon katolla, eivätkä kerro miten tämän lohikäärmeen voi havaita, vaikka sitä ei näy.
"Ihmiset jotka vaatii todisteita eivät näe kuin sen mitä heille on moderni yhteiskunta opettanut."
Tai modernin yhteiskunnan ihmiset eivät ole niin helposti huijattavissa kuin antiikin ajan ihmiset, koska ovat vähemmän taikauskoisia...
"Tässä asiassa ne pitää kaivaa itse sisältään"
Niin eli pitää siis uskoa uskoon, ennen kuin voi tulla uskoon. Sitä sanotaan itsesuggestioksi tai itsensä psyykkaamiseksi. Tuossa selityksessä on vielä se ongelma, että kristittyjä nimenomaan velvoittaa lähetyskäsky ja Raamattukin on olemassa, eli se tulee ulkoapäin se usko. Siksi esim. viidakon alkuasukas ei voi tulla kristityksi, jos ei ole koskaan kuullut kristinuskosta, vaikka kuinka kaivelisi sisältä.
"Ulospäin huutelijoille ei voi selittää asioita mitkä eivät ole ihmisen kommunikaatiokeinoilla selitettävissä."
Eli uskovaisilla on jotakin salattua tietoa, joita ulkopuoliset eivät tiedä. Tuo on yksi tunnetuista kulttien käyttämistä taktiikoista. - Anonyymi00018UUSI
Anonyymi00016 kirjoitti:
Kirjoitin pitkän tekstin. Poistin sen, koska tajusin että et ole kuuntelevaa tyyppiä. Joten sinun pitää opetella se taito niin, ettei kukaan sano sinulle paljoa. Sillloin oppii kuuntelemaan, eikä kilpailemaan.
Ai minä en ole kuuntelevaa tyyppiä? Mikä sinä olet neuvomaan minulle, mitä minun pitää opetella tekemään? Pitäisikö vielä opetella uskomaan sokeasti? Ja mistä ihmeen kilpailusta puhut?
Ja kenelle nytkin luulet vastaavasi? Kai tiedät, että tässä ketjussa on useampia ihmisiä. - Anonyymi00019UUSI
Anonyymi00016 kirjoitti:
Kirjoitin pitkän tekstin. Poistin sen, koska tajusin että et ole kuuntelevaa tyyppiä. Joten sinun pitää opetella se taito niin, ettei kukaan sano sinulle paljoa. Sillloin oppii kuuntelemaan, eikä kilpailemaan.
Sinä vaikutat taas tyypiltä, joka ei ole tottunut vastaväitteisiin ja argumentteihin. Haluat niin että sinä puhut ja muut kuuntelevat, koska näin voit kontrolloida keskustelua.
- Anonyymi00020UUSI
Anonyymi00017 kirjoitti:
Analogiasi ontuu, tv on nähtävissä ja sen toimintaperiaate on ainakin suomalaisille tuttu. Oikeampi analogia on, että uskovainen väittää näkymättömän ja aineettoman lohikäärmeen asustavan kerrostalon katolla, eivätkä kerro miten tämän lohikäärmeen voi havaita, vaikka sitä ei näy.
"Ihmiset jotka vaatii todisteita eivät näe kuin sen mitä heille on moderni yhteiskunta opettanut."
Tai modernin yhteiskunnan ihmiset eivät ole niin helposti huijattavissa kuin antiikin ajan ihmiset, koska ovat vähemmän taikauskoisia...
"Tässä asiassa ne pitää kaivaa itse sisältään"
Niin eli pitää siis uskoa uskoon, ennen kuin voi tulla uskoon. Sitä sanotaan itsesuggestioksi tai itsensä psyykkaamiseksi. Tuossa selityksessä on vielä se ongelma, että kristittyjä nimenomaan velvoittaa lähetyskäsky ja Raamattukin on olemassa, eli se tulee ulkoapäin se usko. Siksi esim. viidakon alkuasukas ei voi tulla kristityksi, jos ei ole koskaan kuullut kristinuskosta, vaikka kuinka kaivelisi sisältä.
"Ulospäin huutelijoille ei voi selittää asioita mitkä eivät ole ihmisen kommunikaatiokeinoilla selitettävissä."
Eli uskovaisilla on jotakin salattua tietoa, joita ulkopuoliset eivät tiedä. Tuo on yksi tunnetuista kulttien käyttämistä taktiikoista.Ongelma sinulla on että et näe kuin pinnallisen maailman. Se on tässä pinnallisessa ajassa juuri se ongelma. Jos joku sanoo sinulle näkevänsä näkymättömän ja aineettoman lohikäärmeen asustavan kerrostalon katolla, niin sinä oikeasti tuijotat sinne kerrostalon katolle ja yrität nähdä jonkun fyysisen lohikäärmeen. Ja kun et näe, ja turhaudut ja syyttelet että toiset ovat harhaisia. Sen sijaan että olisit yrittänyt kuunnella mitä toinen yrittää sanoa.
- Anonyymi00021UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
Ai minä en ole kuuntelevaa tyyppiä? Mikä sinä olet neuvomaan minulle, mitä minun pitää opetella tekemään? Pitäisikö vielä opetella uskomaan sokeasti? Ja mistä ihmeen kilpailusta puhut?
Ja kenelle nytkin luulet vastaavasi? Kai tiedät, että tässä ketjussa on useampia ihmisiä.Reaktiivinen :)
- Anonyymi00024UUSI
Anonyymi00020 kirjoitti:
Ongelma sinulla on että et näe kuin pinnallisen maailman. Se on tässä pinnallisessa ajassa juuri se ongelma. Jos joku sanoo sinulle näkevänsä näkymättömän ja aineettoman lohikäärmeen asustavan kerrostalon katolla, niin sinä oikeasti tuijotat sinne kerrostalon katolle ja yrität nähdä jonkun fyysisen lohikäärmeen. Ja kun et näe, ja turhaudut ja syyttelet että toiset ovat harhaisia. Sen sijaan että olisit yrittänyt kuunnella mitä toinen yrittää sanoa.
"Ongelma sinulla on että et näe kuin pinnallisen maailman."
Ei ole mitään todisteita, että on olemassa yliluonnollinen maailma. Pelkkiä ristiriitaisia väitteitä siitä. Pelkkiä ihmisen sanoja.
"Ja kun et näe, ja turhaudut ja syyttelet että toiset ovat harhaisia."
En yritä nähdä sitä koska se on näkymätön, pyydän lohikäärmeeseen uskovalta todisteita, koska ilman todisteita se on pelkkä väite.
"Sen sijaan että olisit yrittänyt kuunnella mitä toinen yrittää sanoa."
Se tässä juuri onkin se ongelma, se lohikäärme on vain toisen sanojen varassa. Pelkkiä sanoja. Voin kuunnella toista vaikka koko päivän, kun hän inttää että lohikäärme on olemassa, mutta päivän lopuksi hän ei ole antanut muuta kuin sanoja. - Anonyymi00026UUSI
Anonyymi00013 kirjoitti:
"Koet aggressiiviseksi suoran puheen"
Aloittaja ihmetteli mikseivät uskovaiset anna niitä todisteita, joita väittävät olevan paljon ja sinä vastauksessasi useaan kertaan valitat ettei uskovainen ole velvollinen antamaan todisteita ja väännät aloittajan pyynnön vaatimukseksi. Tekstisi kielimuoto oli kiihtyneen/agressiivisen oloista, koska toistit samaa asiaa eri sanakääntein.
"Olet tottunut manipuloimaan ihmisten itsetuntoa kun olet umpikujassa."
Minäkö olen umpikujassa, koska uskovainen on haluton tai kykenemätön antamaan todisteita, vaikka yrittää saada minut vakuuttuneeksi että todisteita on? Asia on päinvastoin.
"Miksi koet että olet jollain tavalla niin tärkeä että sinulle pitää todistella jotain?"
Vastasin tähän jo aiemmassa vastauksessa.
"Sanoin jo että kaikki on ymmärrettävissä, jos ne haluaa ymmärtää."
Jep, koska tekstit ovat niin monitulkintaisia, niin ne voi ymmärtää miten haluaa. Kuten sanoin, tämä tekee niistä arvottomia totuuden etsinnässä.
"Sinunkaltaiset keskittyvät tivaamaan niiltä vastauksia, jotka tekevät itse työnsä."
Turhaan sitten teette näitä "Jumala on olemassa" yms. vastaavia ketjuja, jos ei kiinnosta todistella mitään. Saanen huomauttaa että ateistit eivät ole esim. Helsingin rautatieasemalla kailottamassa viikottain että Jumalaa ei ole olemassa, uskovaisia siellä on riesaksi asti julistamassa uskoaan kovaan ääneen viikottain.
"Oletko jotenkin erityistapaus vai, kun sinulle pitää muiden todistella jotain?"
Nyt alat taas toistelemaan samaa, tämä kertoo agressiivisuudesta ja kiihtyneisyydestä.
"Perehdy itse asiaan. Jos päädyt siihen että jumalaa ei ole, niin elä sen mukaan ja kanna vastuu siitä mitä elämäsi on."
Tähänkin vastasin jo aiemmassa, alat taas toistelemaan.
"Ei sinun asiasi ole sanoa muille että jumalaa ei ole jos joku näkee asian toisin."
Suomessa on sananvapaus ja minä voin todellakin kertoa näkemykseni, jos toinenkin saa sen kertoa. Väitteesi typeryys korostuu, kun käännän sen toistepäin; "Ei ole muiden asia sanoa minulle että jumala on, jos näen asian toisin."
"Mikä on motiivisi saada ihminen luopumaan uskostaan, joka on saanut siitä itselleen elämänlangan?"
Koska minua kiinnostaa onko jokin asia totta vai ei. Lisäksi vihaan valheita ja valehtelijoita ja uskonnot ovat niitä täynnä. Uskovaiset usein myös oikeuttavat muita vahingoittavan/haittaavan käytöksen uskontoonsa vedoten.
"Se motiivi ei kestä päivänvaloa."
Jos kerta tiedät motiivini paremmin kuin minä itse, niin annahan tulla. Älä vihjaile."Turhaan sitten teette näitä "Jumala on olemassa" yms. vastaavia ketjuja, jos ei kiinnosta todistella mitään."
Jos näkisin yksisarvisen tanssivan meren pinnalla, ja että kerto ihan pimeetä shittiä mitä haluan jakaa muillekin, juoksisin kyllä kertomaan siitä kaikille. Vastaus siihen että "todista että näit yksisarvisen, muuten en kuuntele mitään" on vähän outo lähestymistapa näissä keskusteluissa.
"Jos kerta tiedät motiivini paremmin kuin minä itse, niin annahan tulla. Älä vihjaile."
En käsittääkseni vihjaillut tuossa yhtään mitään? Haluat vaan "explain like i'm 5" tyyppisiä asioita. Niitä ei ole tarjota. - Anonyymi00027UUSI
Anonyymi00026 kirjoitti:
"Turhaan sitten teette näitä "Jumala on olemassa" yms. vastaavia ketjuja, jos ei kiinnosta todistella mitään."
Jos näkisin yksisarvisen tanssivan meren pinnalla, ja että kerto ihan pimeetä shittiä mitä haluan jakaa muillekin, juoksisin kyllä kertomaan siitä kaikille. Vastaus siihen että "todista että näit yksisarvisen, muuten en kuuntele mitään" on vähän outo lähestymistapa näissä keskusteluissa.
"Jos kerta tiedät motiivini paremmin kuin minä itse, niin annahan tulla. Älä vihjaile."
En käsittääkseni vihjaillut tuossa yhtään mitään? Haluat vaan "explain like i'm 5" tyyppisiä asioita. Niitä ei ole tarjota.Insinöörin mielenmaiseman omaaville on todella vaikea kuvata syvempiä asioita tai kokonaisuuksia. Niihin ei yksiulotteinen lähestymistapa vaan taivu.
- Anonyymi00028UUSI
Anonyymi00021 kirjoitti:
Reaktiivinen :)
Kai sitä reagoi, kun keskustelukumppani rupeaa raivopäisenä riehumaan...
Keskusteluissa uskovaiset joskus sanovat, että ateistit esittävät asiansa "suu vaahdossa" (=aggressiivisesti?), vaikka ateisti olisi kirjoittanut täysin selkeästi ja rauhallisesti. Uskovaisista eri mieltä oleminen tulkitaan usein omituisesti joksikin militanttiudeksi. - Anonyymi00029UUSI
Anonyymi00028 kirjoitti:
Kai sitä reagoi, kun keskustelukumppani rupeaa raivopäisenä riehumaan...
Keskusteluissa uskovaiset joskus sanovat, että ateistit esittävät asiansa "suu vaahdossa" (=aggressiivisesti?), vaikka ateisti olisi kirjoittanut täysin selkeästi ja rauhallisesti. Uskovaisista eri mieltä oleminen tulkitaan usein omituisesti joksikin militanttiudeksi.Tulkitset toista omien tunteidesi perusteella. "Raivopäisenä". Ei ole ollut edes hermostumista, ihan vaan suoraa tekstiä ilman tunteita. Pelkkää logiikkaa, ja ehkä vähän kylmän viileätä tekstiä. Ei minulla tämä aihe mene tunteisiin.
- Anonyymi00005UUSI
Käytännössä kaikki "todisteet" Jumalasta ovat vain filosofisia argumentteja. Tämä jo todistaa siitä, ettei varsinaisia todisteita ole ollenkaan.
- Anonyymi00009UUSI
Saat todisteet, sinä niitä pyysit.
- Anonyymi00014UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
Saat todisteet, sinä niitä pyysit.
Filosofiset argumentit eivät ole todisteita. Et voi todistaa jonkin olemassaoloa pelkillä argumenteilla.
- Anonyymi00022UUSI
Anonyymi00014 kirjoitti:
Filosofiset argumentit eivät ole todisteita. Et voi todistaa jonkin olemassaoloa pelkillä argumenteilla.
Nyt olet oikealla polulla.
- Anonyymi00015UUSI
Ghostinki on. Sillä on toisenlainen todistus ajan säästämisestä. https://www.hs.fi/suomi/art-2000012154681.html
Lisäksi paketti sisältää käyttöohjeen rahanahneudesta ghostaten. Ekonomistit vaikenee aiheesta täysin.- Anonyymi00023UUSI
Empaattiset haamut tekevät asiat hellästi, hitaasti ja vähitellen. Jotta jälki jää näkyviin, ettei ajan kuluessa ala epäilemään näkikö haamua ollenkaan.
- Anonyymi00030UUSI
Jos Jumala olisi, hän olisi.
- Anonyymi00031UUSI
Jumala on.
Nimittäin hemmetinmoista huijausta! - Anonyymi00032UUSI
Ateisti ei hahmota
Niitä todisteita joita
Uskova taas yrittää
koota, pää märkänä
Ateisti tulee valmiiseen
maailmaan ja alkaa etsiä
jotain skydaddyä . Mistä?
No vaikka sängyn alta.
Pyhän henki on pieru ja
Jeesus on joulupukki.
Tiivistys. Miten voi oppia.
Jotain lisää. - Anonyymi00033UUSI
Jättiläiskalmarista on todisteita, jumalasta ei.
Mutta sehän onkin vain psykologinen ilmiö.
Jos yhdellä ihmisellä on mielikuvitusystävä, sitä kutsutaan skitsifreniaksi. Jos monella on sama mielikuvitusystävä, sitä kutsutaan uskonnoksi. - Anonyymi00034UUSI
jumala on aku ankka , harmittaako ? uskovaisten ongelma on että he ovat tyhmiä
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791406
- 851283
- 1041028
- 48859
Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa
ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su40753Haluatko, että kierrän sinut kauempaa
Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.83626Leski ja Volvomies
Mitä se Volvomies kulkee sen nuoren lesken luona.. joko leski surunsa surrut ja uusi jo katottu..7596Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni
mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä30556Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!
En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su44532Mikä on vahvuutesi palstalla?
Oletko kuullut asian joltain toiselta vai oletko itse sitä mieltä? Itse luen avarakatseisuuden omaksi vahvuudekseni. Yr111520