Tiesitkö, että jos tarvitset yleislääkärin palvelua voit saada sen kahdeksalla eurolla, jonka Kela korvaa. Voisiko yksityinen chat-lääkärin palvelu vähentää julkisen terveydenhuollon jonoja?
https://yle.fi/a/74-20137069
Kun Orpon hallitus on järjestänyt yksityislääkärin palveluja yli 65-vuotiaille terveyskeskuskäynnin hinnalla, siihen hintaan ei sisälly mitään lääkärin toimenpiteitä, joten halvemmaksi tulee chat-lääkärin kanssa käyty puhelinkeskustelu ja chat-lääkärin kirjoittama mahdollinen lääkeresepti.
Chat-lääkärille pääsee ilmaiseksi
18
51
Vastaukset 18
- Anonyymi00001
Chat lääkäri on hyvä asia ja se pystyy säästämään rahaa ja vaivaa kaikilta.
Näkisin sen suurimmat mahdollisuudet asioissa, joissa ihminen empii, pitäisikö lähteä lääkäriin nopeasti vai voiko odottaa arkea vai tarvitseeko lähteä lainkaan.
Samalla, kun lääkäri arvioi tarpeen mennä vastaanotolle, se voi varata suoraan ajan oikealle asiantuntijalle eikä tarvitse mennä yleislääkärin kautta tai käydä terveyskeskuksen kautta.
Reseptien uusimisessa chat on myös ihan toimiva.
Minä olen käyttänyt verkkolääkäriä juuri reseptien uusimiseen koska sen voi tehdä keittiön pöydän ääressä viidessä minuutissa eikä tarvitse matkustaa 100 kilometriä turhaan. Säästyy lääkäriltäkin aika muille, mutta minua kannustaa oman hyöty enemmän. - Anonyymi00002
Lääkärille tai terveyskeskukseen meno verenpaineen mittaamista varten on hyödytöntä koska sen saa paljon tarkemmin tehtyä rauhassa kotona. Kenelläkään ei tule oikeaa tulosta vastaanoton tuolilla istuessa.
Chatin kanssa voi sitten jutella asiasta, jos sellaiset ohjeet on annettu.- Anonyymi00011
Ei ole edes terveyskeskuksia missä mitattaisiin verenpaine. Kaikkiin on laitettu laudat laseihin kun hyvinvointialueet tulivat.
- Anonyymi00003
Osa ihmisistä haluaa käydä lääkärissä sosiaalisista syistä, toiset taas haluavat korostaa itselleen tai muille omaa asemaansa eivätkä sen takia huoli muuta kuin lääkärin ja mieluiten hyvin kokeneen, vaikke olisi edes tarvetta.
Sitten on niitä, jotka eivät osaa käyttää mitään teknistä apuvälinettä.
Toisaalta on myös niitä, joiden pitäisi mennä lääkäriin, mutta eivät saa aikaiseksi. Chat lääkäri toimii pienellä vaivalla ja matalalla kynnyksellä. Se voi heidän kohdallaan jopa pelastaa hengen - Anonyymi00004
Parhaiten chattibotti toiminee työssä käyvien saikuttajien kohdalla. On helpompi valehdella sairastuneensa, kun ei tarvitse tehdä sitä kasvokkain. Ja näin saadaan nuo paskiaiset pois tuhlaamasta lääkäriaikoja oikeasti sairailta.
Ja jos on oikeasti vaikka saanut flunssan, ja lääkäri on kymmenien kilometrien päässä, on hölmöä lähteä köryyttelemään lääkäriin sen sijaan, että naputtelee lyhyen chatin ja palaa lepäämään.
Julkisella puolella pitäisi olla tällainen palvelu. Yksityisille lääkäriasemille sinun sairaustietosi ovat kauppatavaraa.- Anonyymi00009
Kerro, oi suuri tietäjä ja kaikkein viisain olento, miten terveystiedot ovat kauppatavaraa
- Anonyymi00005
Ongelmana chat-lääkärin palvelussa on se, jos potilas tarvitsee jonkun toimenpiteen.
Usein ikäihmiset tarvitsevat lääkärin/erikoislääkärin toimenpiteitä hakeutuessaan lääkäriin.
Orpon hallitus teki päätöksen, että yli 65-vuotiaat pääsevät terveyskeskusmaksulla yksityiselle yleislääkärille. Tähän yli 65-vuotiaan alennettuun käyntimaksuun ei kuulu mitään toimenpiteitä eikä erikoislääkäripalvelua.
Joten se yli 65-vuotiaiden alennettu lääkärikäynnin hinta yksityisellä tulee (matkoineen) kalliimmaksi kuin chat-lääkärin, joka laskuttaa puhelusta 8 euroa, ja perii sen Kela-korvauksena potilaan puolesta.- Anonyymi00007
Silloin voi mennä vastaanotolle.
Chatlääkäri poistaa ruuhkat ja ajan saa helposti.
Höpsö - Anonyymi00015
Anonyymi00007 kirjoitti:
Silloin voi mennä vastaanotolle.
Chatlääkäri poistaa ruuhkat ja ajan saa helposti.
HöpsöAnonyymi 00007
"Silloin voi mennä vastaanotolle".
Ei vastaanotolle niin vain mennä. Julkisen puolen sairaaloita on suljettu ja päivystyksiä vähennetty, myös hoitohenkilöstöä on vähennetty. Kun julkisellä puolella ei ole erikoislääkäreitä, on hakeuduttava yksityisen puolen korvalääkärille, silmälääkärille, gynekologille, ortopedille jne. taudista riippuen.
Erikoislääkärissä käynti maksaa monelle pienituloiselle liian paljon, ellei ole saanut julkiselta puolelta lähetettä erikoislääkärille, tällöin on ensin jonotettava terveyskeskuslääkärille ja seuraavaksi vielä erikoislääkärille. Sairaus pahenee pitkittyessään.
Terveyskeskuslääkärille ei niin vain pääse.
Ensin on soitettava HVA:n sairaahoitajalle, joka tenttaa puhelimensa sairauden syyt, oireet, ja mitä lääkkeitä on käytetty. Koska julkisella on kova rahapula ja vähän lääkäreitä, jonotus lääkärille kestää kauan ja sairaus pahenee.
Jokaisella pitäisi olla omalääkäri terveyskeskuksessa, joka tietää ja tuntee potilaan ja myös potilaansa mahdolliset geneettiset sairaudet jos sama lääkäri on ollut jo potilaan vanhempien omalääkäri, kuten tulisi olla. Ehkäpä omalääkärijärjestelmä toimii jo yksityisessä terveysbisneksessä?
- Anonyymi00006
No mites jos siihe ei kuulu mitään sihe yli 65 vuotiaitte käyntii yksityisellä ,ni mitäs varte sinne sit menee.Onks se joku moro lääkäri käynti jos käydää sanomas terve?
- Anonyymi00008
Ollaanpa sitä kateellisia 😁
Silloin tehdään kuten ennenkin. Jonot lyhenevät, kun asian saa hoidettua chatissä. - Anonyymi00012
Anonyymi00008 kirjoitti:
Ollaanpa sitä kateellisia 😁
Silloin tehdään kuten ennenkin. Jonot lyhenevät, kun asian saa hoidettua chatissä.Miten tämä chattilääkäri kuuntelee esim. Keuhkot tai tai tunnustelee umpilisäkkeen vai tekeekö asiakas sen itse?
- Anonyymi00014
Anonyymi00012 kirjoitti:
Miten tämä chattilääkäri kuuntelee esim. Keuhkot tai tai tunnustelee umpilisäkkeen vai tekeekö asiakas sen itse?
Kaikki ei tarvitse kopelointia tunteakseen itsensä tärkeäksi.
Kaikilla ei ole myöskään halua käyttää koko päivää reseptin uusimiseen.
- Anonyymi00010
Se Chat-lääkärin vastaanotto on sama kuin luet itse Terveyskirjastosta mikä on vaivan nimi ja kuinka sitä hoidetaan!
- Anonyymi00016
Se on sitä toisille ja toisille se ei ole.
Minä kysyn mielummin chatiltä, onko vaiva sellainen, että pitää näyttää lääkärille vai ei ja jos pitää näyttää, niin kuinka nopeasti.
Sinä toki saat tehdä sen ihan itse googlaamalla ja kirjoittaa itse itsellesi reseptin. - Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Se on sitä toisille ja toisille se ei ole.
Minä kysyn mielummin chatiltä, onko vaiva sellainen, että pitää näyttää lääkärille vai ei ja jos pitää näyttää, niin kuinka nopeasti.
Sinä toki saat tehdä sen ihan itse googlaamalla ja kirjoittaa itse itsellesi reseptin.Ainakaan chatti ei ole keneltäkään pois.
Siitä valittaminen on kuin ravintolassa katselisi toisten annoksia ja huutelisi, etten söisi tuota enkä tuota.
- Anonyymi00018
Tietääkö aloittaja onko seillä chatissa oikea lääkäri vai terveyskirjastoa lukeva hoitaja tms.?!
- Anonyymi00019
Tietääkö oikeasti vai uskooko tietävänsä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1061261
Salaisuudet paljastuu
Viimeiset hetket meneillään ottaa yhteyttä. Kertoa totuus ja selvittää asioita. Viimeiset hetket meneillään jos joku94878Poliisi pamputti Variskankaalla
Mistä lie alkanut ja miksi poliisit kutsuttu, mutta mielestäni hyvin toimittu. Jos haluaa rähistä eikä rauhoitu puheella31784- 66693
Karita Tykkä mennyt kihloihin.
Onnittelu kuuluu hänelle ja tulevalle aviopuolisolleen.93626- 32625
S-ryhmän ihmisoikeuslinja ei kestä omaa hankintaketjuaan
S-ryhmän Israel-boikotin suurin uskottavuusongelma löytyy yllättävän läheltä, SOK:n omien tuotemerkkien hankintaketjuist16574- 18558
Haavoittuvuutesi on aseista riisuvaa
Harmi, etten voi osoittaa sinulle tunteita. Hyvää yötä miehelle. Naiselta43523- 10466