Häirintään liittyy häpeää, sanoo seksuaaliterapeutti
Miestä ei välttämättä uskota, jos hän on seksuaalisen häirinnän uhri, kertoo seksuaaliterapeutti Joonas Pesonen.
Tämä liittyy siihen, että tilastollisesti miehet ovat naisia useammin seksuaalisen häirinnän tekijöitä.
Seksuaalisesta häirinnästä on ylipäätään vaikeaa puhua, ja häirintään liittyy häpeää sukupuoleen katsomatta. Miesten kokema häpeä voi liittyä odotuksiin miehisyydestä.
– Esimerkiksi ajatus siitä, että mies pystyy puolustamaan itseään. Tai ettei miehiä voi häiritä seksuaalisesti, koska he ovat jatkuvasti haluavia tai valmiita seksiin, Joonas Pesonen summaa.
Hänen mukaansa ongelmana on myös se, etteivät kaikki tunnista, mikä on miehiin kohdistuvaa seksuaalista häirintää. Häirintään voidaan myös havahtua paljon tapahtuneen jälkeen.
Häirintää kokeneiden pitäisikin päästä keskustelemaan kokemuksistaan matalalla kynnyksellä esimerkiksi terveydenhuollon ammattilaisten kanssa.
Pesonen kannustaa miehiä puhumaan kokemuksistaan keskenään. Hän toivoo, etteivät miehet vähättelisi toistensa kokemuksia tai suhtautuisi niihin pilkallisesti.
Mulle saa tehdä mitä vaan'' kuka lausuin tämän lauseen?
Anonyymi-ap
0
<50
Luetuimmat keskustelut
- 831049
- 73882
Jasmin Vähäkangas paljastelee
Eilinen päivä on heillä kulunut biitsillä niin silloin tuo äiti ihminen on intoutunut paljastelemaan kunnolla. Laittanut109637- 43585
- 47582
- 30552
Kangaskylän alkoholi-hurjastelijat
Oppi olkoon että autollessa etanoli kuuluu pääasiassa 95 E10 polttoaineseen, siihenkin vain enimmillään 10% vahvuisena t4536Miehet lähtevät itse pois deittailumarkkinoilta
Ovat saaneet tarpeekseen naisista. Tyypillisin poistuja on: Koulutettu, työssäkäyvä, etsii pitkäaikaista parisuhdetta.164533Olen pahoillani mies ihan kaikesta
Et sinä ole edes tehnyt mitään väärää. Eihän kenestäkään ole pakko tykätä. Pyydän anteeksi kaikkea häiriköintiä, joka on61525Oikea nainen
On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t136518