Kun kaksi p-aukinaista ihmistä pani hynttyyt yhteen niin kummallakaan ei ollut käsitystä itsenäisen elämisen kustannuksista
Olimme molemmat töissä. Minä metallialalla ja vaimoni todella pienipalkkaisena puotipuksuna.
Asunto vuokrattu 1947 valmistuneen rintamamiestalon yläkerran parihuoneet. Keittiöön tuli vesi ja oli viemäri mutta vessa oli alakerrassa.
Ennen nettiaikaa laadin kaavion jossa paperille hahmottelin kuluryhmittän mieleen tulevat kohteet. Palastelin ne alaryhmiin ja ne, tarpeen vaatiessa , yksittäisiin kohteisiin.
Nämä pystyakselille ja päivittäiset merkinnät vaaka-akselille.
Täytimme tuota jokainen ilta muutaman kuukauden ajan ja saimme käsityksen kohteista joihin tulomme hupenivat.
Jo seurannan alkuvaiheissa tuli ajatuksia, ettö "oliko tuo nyt kuitenkaan sen arvoista"?
Seurasimme kuukausittaisia yhteenvetoja ja muutaman kuukauden jälkeen katsoimme ajan kypsäksi arvioimaan tottumuksiamme.
Menojen jakauma oli jo aikaisemmin osoittautunut hieman yllättäväksi. Yhtenä yksityiskohtana sosiaalisen seurustelumme kulujen suuri osuus ja kulutustapa.
Tarpeellisia materiaalihankintoja ei vielä ollut. Polkupyörän ja television hankinta käytettyinä tulivat vastaan polen vuoden jälkeen jolloin niihin oli jo rahaa.
Runsaan puolen vuoden jälkeen arvoimme päässeemme talouden hallinnassa riittävälle tasolle ja lopetimme seurannan.
Olimme oppineet riittävästi jonka seuraavat vuodet todistivat.
Omaksumamme asennemaailma säilyi automaattisesti.
Exelillähän tuo on
ollut lapsellisen helppoa jo pitkään.
Toisaalta tukiaisten saatavuus ei kannusta siihen mutta soveltuisi muunkin sortin tavoitteiden suunnittelun apuvälineeksi.
Olkoon tulotaso mikä tahansa!
Tietenkin turhaa toistoa mutta kulutuksen suunnittelu eri aikajänteillä tuloihin ja tavoitteisiin soveltuvaksi.
Niukkuuteen mukautuminen
Anonyymi-ap
4
72
Vastaukset 4
- Anonyymi00001
Mutta kun PTS ja LTS on korvien välissä niin homma sujuu ihan mallikkaasti.
- Anonyymi00002
Kyllä aikuisen ihmisen pitää katsoa eteenpäin muutaman vuoden päähän ja
päättää siitä mikä on hänen tavoitteensa silloin ja miten siihen pääsee.
Ei ihminen voi olla elämässään kuin joku onneton ajopuu. - Anonyymi00003
Kun ei maksa yhtään alkoholi eikä tupakkaveroa, niin säästää jo paljon.
Ruoka koostuu melko usein noista -30%-tuotteista ja taas säästää.
Kulut vaan kuriin niin alkaa elämä sujua ja jää jopa jemmarahaa. - Anonyymi00004
Onko palstalla temmeltävä apina jo oppinut säästämisen merkityksen ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3581124- 71758
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37696- 50602
- 41588
- 63533
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht321501Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19491- 75471
kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22459