Miksei ensimmäisenä vieraana kielenä opeteta ruotsia, saksaa, venäjää, espanjaa ja ranskaa ala-asteella?
Englantia oppii muutenkin tänä päivänä, ilman että sitä täytyisi opiskella vielä koulussa lisää.
Englannin oppii lähestulkoon jokainen itsekseen vaikkei sitä opetettaisi kouluissamme. Sekä siihen tuhlatut resurssit voisi kohdentaa ruotsiin ja saksaan esimerkiksi?
Miksei Suomessa ole oppivelvollisuus 18-vuotiaaksi asti. Joka olisi peruskoulu/lukio?
Lapset oppivat yleensä helpoiten vieraan kielen ala-asteella ja kehittyvässä iässä.
Monessako koulussa ensimmäinen vieraskieli on muu kuin englanti?
42
88
Vastaukset 42
- Anonyymi00001
Esimerkiksi ensimmäisenä vieraana kielenä voisi olla ala-asteella pakollinen englanti ja myös toinen pakollinen vieras kieli. Luontaisesti se olisi venäjä ja ruotsin kieli mitkä olisivat ne kielivaihtoehdot ala-asteikäisille.
- Anonyymi00002
Meille tarjottiin ala-asteella mahdollisuutta opiskella venäjää kolmannella luokalla. 2000-luvun alussa.
Harmittaa että en opiskellut sitä.
Englantia opiskelimme kolmannella luokalla ensimmäisenä vieraana kielenä. Jota me kaikki opiskelimme. Venäjän kielen olisi saanut vapaaehtoisena valita.
- Anonyymi00003
Oppivelvollisuus ilman sosiaalista mediaa, pääsyä kännyköihin koulutunneilla ja luokissa.
- Anonyymi00004
Ennen oli joku kansakoulu ja oppikoulu ja lukio? Sitten peruskoulu. Peruskoulu on ilmainen ja oliko se oppikoulu ja lukio sitten maksullinen joskus?
- Anonyymi00005
Ennen 1970-lukua ei ollut kaikkien suomalaisten yhteistä peruskoulua.
Vaan kansakoulu kaikille, jokin oppikoulu, lukio? En kunnolla muista ja tiedä. Historiasta.
- Anonyymi00006
Hyvin harvassa.
- Anonyymi00007
Hyvin harvassa on mitä? Mitkä? Mitä tarkoitat?
- Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Hyvin harvassa on mitä? Mitkä? Mitä tarkoitat?
Koulut jotka tarjoavat muuta kieltä kuin A1 -pakkoenglantia.
- Anonyymi00028
Anonyymi00009 kirjoitti:
Koulut jotka tarjoavat muuta kieltä kuin A1 -pakkoenglantia.
Viimeisten tietojen mukaan koulut ovat nykyisin maahanmuuttajien kakaroiden rähinöintipaikkoja, odottaako hallitus että tulee täysi rähinä päälle ? Joskus se tulee kuitenkin.
- Anonyymi00031
Anonyymi00028 kirjoitti:
Viimeisten tietojen mukaan koulut ovat nykyisin maahanmuuttajien kakaroiden rähinöintipaikkoja, odottaako hallitus että tulee täysi rähinä päälle ? Joskus se tulee kuitenkin.
Pakkoenglannin tekosia tuo rähinöinti. Liikaa jenkkiviihdettä ja väkivaltaisia videopelejä.
- Anonyymi00008
Monessako koulussa ensimäinen opetettava vieraskieli on joku muu kuin englanninkieli?
- Anonyymi00010
Hyvin harvassa. Vain muutamassa isoimmassa kaupungissa A1 -pakkoenglannille on aitoja, todellisia vaihtoehtoja.
Mutta niissäkin tulee usein vastaan A2 pakkoenglanti. - Anonyymi00013
Anonyymi00010 kirjoitti:
Hyvin harvassa. Vain muutamassa isoimmassa kaupungissa A1 -pakkoenglannille on aitoja, todellisia vaihtoehtoja.
Mutta niissäkin tulee usein vastaan A2 pakkoenglanti.Eikö olisi parempi että on A2 pakkoenglanti ja joku toinenkin kieli kehittyville aivoille?
- Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Eikö olisi parempi että on A2 pakkoenglanti ja joku toinenkin kieli kehittyville aivoille?
Ala-asteella kaksi pakollista kieltä opeteltavaksi.
Pidemmät koulupäivät ja enemmän opetusta.
Suomi jää jälkeen. - Anonyymi00015
Anonyymi00013 kirjoitti:
Eikö olisi parempi että on A2 pakkoenglanti ja joku toinenkin kieli kehittyville aivoille?
Onhan tuo toki tyhjää parempi mutta mukavampaa olisi, jos voisi jättää koko ikävän pakkoenglannin pois kieliopintoja haittaamasta.
- Anonyymi00016
Demokrates kirjoitti:
englanninkieli 😹👍
Taasen täysin turha kommentti.
- Anonyymi00021
Anonyymi00014 kirjoitti:
Ala-asteella kaksi pakollista kieltä opeteltavaksi.
Pidemmät koulupäivät ja enemmän opetusta.
Suomi jää jälkeen.Suomi jää jälkeen koska pakkoenglanti!
- Anonyymi00011
Pakkoruotsi rajoittaa ja yksipuolistaa taaskin.
- Anonyymi00012
Ei vaan pakkoenglanti.
vieraskieli 😹👍
- Anonyymi00017
Monessako peruskoulussa voi välttyä pakkoruotsin opiskelulta?
- Anonyymi00018
Aika monessa, siihen verrattuna kuinka monessa ei voi välttää pakkoenglannin opiskelua.
- Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Aika monessa, siihen verrattuna kuinka monessa ei voi välttää pakkoenglannin opiskelua.
Kerro nyt missä?
- Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Kerro nyt missä?
Kumpaa tarkoitat?
Jos kaipaat niitä kouluja, joissa ei voi välttää pakkoenglantia, katso lista koti/maakuntasi peruskouluista. - Anonyymi00022
Anonyymi00020 kirjoitti:
Kumpaa tarkoitat?
Jos kaipaat niitä kouluja, joissa ei voi välttää pakkoenglantia, katso lista koti/maakuntasi peruskouluista.Kuinka ei yllättänyt ymmärtämättömyytesi.
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Kuinka ei yllättänyt ymmärtämättömyytesi.
Et taaskaan ymmärtänyt.
- Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Et taaskaan ymmärtänyt.
Moi, Polly!
Missä peruskoulu(i)ssa voi välttyä pakkoruotsilta?? - Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
Moi, Polly!
Missä peruskoulu(i)ssa voi välttyä pakkoruotsilta??Terve papukaija-perskärpänen. Etkö osaa itse päätellä missä kouluissa ei ole "pakkoruotsia"?
Miksi olet tyhmä ja ilkeä? - Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Terve papukaija-perskärpänen. Etkö osaa itse päätellä missä kouluissa ei ole "pakkoruotsia"?
Miksi olet tyhmä ja ilkeä?Sinä opetat ilkeäksi, tyhmäksi et ole vielä onnistunut opettamaan.
Itse väitit, että sellaisia (pakkoruotsittomia toim. huom) kouluja on, joten varmaan kerrot tai sitten niitä ei ole ja jäit valeesta kiinni. - Anonyymi00027
Anonyymi00024 kirjoitti:
Moi, Polly!
Missä peruskoulu(i)ssa voi välttyä pakkoruotsilta??Papukaija-perskärpänen leikkasi-liimasi tänne taas "vaikean" kysymyksen voidakseen taas suoltaa vakiovaleitaaan vastaukseen, riippumatta mikä on vastaus.
Tekee siis itse sitä mistä muita syyttää. - Anonyymi00029
Anonyymi00027 kirjoitti:
Papukaija-perskärpänen leikkasi-liimasi tänne taas "vaikean" kysymyksen voidakseen taas suoltaa vakiovaleitaaan vastaukseen, riippumatta mikä on vastaus.
Tekee siis itse sitä mistä muita syyttää.Hirveä älämölö, kun ei osannut vastata helppoon kyssäriin.
- Anonyymi00030
Anonyymi00029 kirjoitti:
Hirveä älämölö, kun ei osannut vastata helppoon kyssäriin.
Surkeaa pakkoenglannittaja, surkeaa.
- Anonyymi00033
Anonyymi00026 kirjoitti:
Sinä opetat ilkeäksi, tyhmäksi et ole vielä onnistunut opettamaan.
Itse väitit, että sellaisia (pakkoruotsittomia toim. huom) kouluja on, joten varmaan kerrot tai sitten niitä ei ole ja jäit valeesta kiinni.Voisitko edes joskus myöntää että vika on itsessäsi eikä muissa?
- Anonyymi00034
Anonyymi00026 kirjoitti:
Sinä opetat ilkeäksi, tyhmäksi et ole vielä onnistunut opettamaan.
Itse väitit, että sellaisia (pakkoruotsittomia toim. huom) kouluja on, joten varmaan kerrot tai sitten niitä ei ole ja jäit valeesta kiinni.Surkeaa pakkoenglannittaja, surkeaa.
- Anonyymi00035
Anonyymi00034 kirjoitti:
Surkeaa pakkoenglannittaja, surkeaa.
Todella surkeaa, siis ei vieläkään vastausta. Ei sellaista koulua ole -vastaus olisi ollut kelvollinen, mutta kyvyt eivät riittäneet siihen.
- Anonyymi00036
Anonyymi00033 kirjoitti:
Voisitko edes joskus myöntää että vika on itsessäsi eikä muissa?
Voisin joskus myöntää virheeni, olen jopa tehnyt niin (siis virheen ja myöntämisen).
- Anonyymi00037
Anonyymi00036 kirjoitti:
Voisin joskus myöntää virheeni, olen jopa tehnyt niin (siis virheen ja myöntämisen).
Et siis pysty siihen.
- Anonyymi00038
Anonyymi00035 kirjoitti:
Todella surkeaa, siis ei vieläkään vastausta. Ei sellaista koulua ole -vastaus olisi ollut kelvollinen, mutta kyvyt eivät riittäneet siihen.
Vastaus on niin ilmiselvä että kyllä sinun se pitäisi tajuta. Tosin olet sekoittanut pääsi itse keksimilläsi käsitteillä, joten ehkäpä se estää sinua.
- Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
Vastaus on niin ilmiselvä että kyllä sinun se pitäisi tajuta. Tosin olet sekoittanut pääsi itse keksimilläsi käsitteillä, joten ehkäpä se estää sinua.
Taaskin siirrät oman töpeksimisesi muiden syyksi. Vaadit muita myöntämään virheensä, koska itse et tee niin.
- Anonyymi00040
Anonyymi00039 kirjoitti:
Taaskin siirrät oman töpeksimisesi muiden syyksi. Vaadit muita myöntämään virheensä, koska itse et tee niin.
Et siis tajua jujua?
Ja haukut siitä heti muita.
Olet pahasti ennakkoluulojesi ja väärinymärrystesi vanki.
- Anonyymi00032
Niinpä, miksi meillä on pakkoenglanti riedanamme.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741670- 231182
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134906Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192619On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 49561
- 71557
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32518- 55507
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 34424
- 33423
- 40417
- 16409
- 82398