Kaikki Kirkonmenoihin!

Anonyymi-ap

Muistakaahan pyhittää lepopäivänne ja menkää Kirkonmenoihin!

18

131

Vastaukset 18

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00002

En päässy sänkystä ylähä kuin vasta klo 12, ja oli rabula ja kova jano. Tais olla kirkonmenot jo ohi siinä vaihees. Nyt jo jeleppaa, kun napsaasin lasillisen jallua kiduksihin.

• Anonyymi00003

Radiosta / netistä voi kuunnella hyvää hengellistä ohjelmaa esim. Radio Patmos 24h/vrk.

• Anonyymi00004

"Muista Sabbatin päivää, ettäs sen pyhittäisit. "

Näin kuuluu kolmas käsky vuoden 1776 raamatunkäännöksessä. Nykyään sanotaan kolmas käsky lyhyemmin: Muista pyhittää lepopäivä. Koulussa pitää osata kymmenen käskyä ulkoa.

• Anonyymi00007

Jaa, ensimmäinen suomen kielellä painettu koko Raamattu vuodelta 1642 on Toisen Mooseksenkirjan 20.luvun käskyjen osalta erilainen, laajempi.

1642 Biblia, Se on: Coco Pyhä Ramattu Suomexi

Toinen Mosexen Kirja XX. Lucu.
        HERra puhu kymmenen käskyä Sinain wuorelda

2 Moos 20:1 JA Jumala puhui caicki nämät sanat/ sanoden:
        2 Moos 20:2 Minä olen HERra sinun Jumalas/ joca sinun Egyptin maalda orjuden huonesta ulos wienyt on.
        2 Moos 20:3 Ei sinun pidä muita Jumalita pitämän minun edesäni.
        2 Moos 20:4 Ei sinun pidä yhtäkän cuwa/ eikä jongun muoto sinulles tekemän/ taica nijden muotoista cuin ylhällä taiwas owat/ eli nijden muotoista jotca alhalla owat maan päällä/ eikä nijden muotoista jotca wesis maan alla owat.
        2 Moos 20:5 Ei sinun pidä cumartaman nijtä/ eikä myös palweleman heitä: Sillä minä HERRA sinun Jumalas/ olen kijwas Jumala/ joca edziskelen Isäin pahat tegot lasten päälle/ colmandeen ja neljändeen polween/ jotca minua wihawat.
        2 Moos 20:6 Ja teen laupiuden monelle tuhannelle/ jotca minua racastawat/ ja pitäwät minun käskyni.
        2 Moos 20:7 Ei sinun pidä turhan lausuman sinun HERras Jumalas nime: sillä ei HERra pidä sitä rangaisemata/ joca hänen nimens turhan lausu.
        2 Moos 20:8 Muista Sabbathin päiwä/ pyhittä.
        2 Moos 20:9 Cuusi päiwä pitä sinun työtä tekemän/ ja caicki asias ajaman.
        2 Moos 20:10 Mutta seidzemendenä päiwänä on HERran sinun Jumalas/ Sabbathi: Silloin ei sinun pidä työtä tekemän/ eikä sinun poicas/ eikä sinun tyttäres/ eikä sinun palwelias/ eikä sinun pijcas/ eikä sinun juhtas/ eikä sinun muucalaises/ joca sinun portisas on.
        2 Moos 20:11 Sillä cuutena päiwänä on HERra taiwan/ maan ja meren tehnyt/ ja caicki mitä nijsä owat/ ja lewäis seidzemendenä päiwänä. Sentähden siunais HERra Sabbathin päiwän ja pyhitti sen.
        2 Moos 20:12 SInun pitä cunnioittaman Isäs ja äitiäs: ettäs cauwan eläisit maan päällä/ jonga HERra sinun Jumalas anda sinulle.
        2 Moos 20:13 Ei sinun pidä tappaman.
        2 Moos 20:14 Ei sinun pidä huorin tekemän.
        2 Moos 20:15 Ei sinun pidä warastaman.
        2 Moos 20:16 Ei sinun pidä wäärä todistust sanoman sinun lähimmäistäs wastan.
        2 Moos 20:17 Ei sinun pidä pyytämän sinun lähimmäises huonetta. Ei sinun pidä himoidzeman sinun lähimmäises emändätä/ eikä hänen palweliatans/ eikä pijcans/ eikä hänen härkäns/ eikä hänen Asians/ eikä mitän cuin sinun lähimmäises on.
        2 Moos 20:18 JA caicki Canssa näit pitkäisen jylinän/ ja tulen leimauxet/ ja Basunan helinän/ ja wuoren suidzewan: ja pelkäisit ja pakenit astuden taamma.
        2 Moos 20:19 Ja sanoit Mosexelle: puhu sinä meidän cansam/ me cuulemme/ ja älkän Jumala meidän cansam puhuco/ etten me cuolis.
        2 Moos 20:20 Moses puhui Canssalle: älkät peljätkö/ sillä Jumala on tullut teitä coetteleman/ ja että hänen pelcons olis teidän edesän/ ettet te paha tekis.
        2 Moos 20:21 Ja Canssa astui taamma: mutta Moses meni sen pimeyden tygö/ josa Jumala oli.
        2 Moos 20:22 Ja HERra sanoi Mosexelle: nijn sinun pitä Israelin lapsille sanoman: te oletta nähnet/ että minä olen taiwasta teidän cansan puhunut.
        2 Moos 20:23 Sentähden ei teidän pidä yhtän cappaletta minun wertanani pitämän. Hopiaisia ja cullaisia jumalita ei teidän pidä teillen tekemän.
        2 Moos 20:24 Tee Altari maasta minulle/ jonga päällä sinun poltouhris ja kijtosuhris/ sinun lambas ja carjas uhrat: sillä mihingä paickaan minä säädän minun nimeni muiston/ sinne minä tulen sinun tygös ja siunan sinua.
        2 Moos 20:25 Ja jos sinä teet minulle kiwisen Altarin/ nijn älä tee sitä wuolduista kiwistä: sillä jos sinä rupet sijhen weidzelläs/ nijn sinä sen turmelet.
        2 Moos 20:26 Ei myös sinun pidä astuimilla minun Altarilleni astuman/ ettei sinun häpiäs siellä paljastettais.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Jaa, ensimmäinen suomen kielellä painettu koko Raamattu vuodelta 1642 on Toisen Mooseksenkirjan 20.luvun käskyjen osalta erilainen, laajempi.

1642 Biblia, Se on: Coco Pyhä Ramattu Suomexi

Toinen Mosexen Kirja XX. Lucu.
        HERra puhu kymmenen käskyä Sinain wuorelda

2 Moos 20:1 JA Jumala puhui caicki nämät sanat/ sanoden:
        2 Moos 20:2 Minä olen HERra sinun Jumalas/ joca sinun Egyptin maalda orjuden huonesta ulos wienyt on.
        2 Moos 20:3 Ei sinun pidä muita Jumalita pitämän minun edesäni.
        2 Moos 20:4 Ei sinun pidä yhtäkän cuwa/ eikä jongun muoto sinulles tekemän/ taica nijden muotoista cuin ylhällä taiwas owat/ eli nijden muotoista jotca alhalla owat maan päällä/ eikä nijden muotoista jotca wesis maan alla owat.
        2 Moos 20:5 Ei sinun pidä cumartaman nijtä/ eikä myös palweleman heitä: Sillä minä HERRA sinun Jumalas/ olen kijwas Jumala/ joca edziskelen Isäin pahat tegot lasten päälle/ colmandeen ja neljändeen polween/ jotca minua wihawat.
        2 Moos 20:6 Ja teen laupiuden monelle tuhannelle/ jotca minua racastawat/ ja pitäwät minun käskyni.
        2 Moos 20:7 Ei sinun pidä turhan lausuman sinun HERras Jumalas nime: sillä ei HERra pidä sitä rangaisemata/ joca hänen nimens turhan lausu.
        2 Moos 20:8 Muista Sabbathin päiwä/ pyhittä.
        2 Moos 20:9 Cuusi päiwä pitä sinun työtä tekemän/ ja caicki asias ajaman.
        2 Moos 20:10 Mutta seidzemendenä päiwänä on HERran sinun Jumalas/ Sabbathi: Silloin ei sinun pidä työtä tekemän/ eikä sinun poicas/ eikä sinun tyttäres/ eikä sinun palwelias/ eikä sinun pijcas/ eikä sinun juhtas/ eikä sinun muucalaises/ joca sinun portisas on.
        2 Moos 20:11 Sillä cuutena päiwänä on HERra taiwan/ maan ja meren tehnyt/ ja caicki mitä nijsä owat/ ja lewäis seidzemendenä päiwänä. Sentähden siunais HERra Sabbathin päiwän ja pyhitti sen.
        2 Moos 20:12 SInun pitä cunnioittaman Isäs ja äitiäs: ettäs cauwan eläisit maan päällä/ jonga HERra sinun Jumalas anda sinulle.
        2 Moos 20:13 Ei sinun pidä tappaman.
        2 Moos 20:14 Ei sinun pidä huorin tekemän.
        2 Moos 20:15 Ei sinun pidä warastaman.
        2 Moos 20:16 Ei sinun pidä wäärä todistust sanoman sinun lähimmäistäs wastan.
        2 Moos 20:17 Ei sinun pidä pyytämän sinun lähimmäises huonetta. Ei sinun pidä himoidzeman sinun lähimmäises emändätä/ eikä hänen palweliatans/ eikä pijcans/ eikä hänen härkäns/ eikä hänen Asians/ eikä mitän cuin sinun lähimmäises on.
        2 Moos 20:18 JA caicki Canssa näit pitkäisen jylinän/ ja tulen leimauxet/ ja Basunan helinän/ ja wuoren suidzewan: ja pelkäisit ja pakenit astuden taamma.
        2 Moos 20:19 Ja sanoit Mosexelle: puhu sinä meidän cansam/ me cuulemme/ ja älkän Jumala meidän cansam puhuco/ etten me cuolis.
        2 Moos 20:20 Moses puhui Canssalle: älkät peljätkö/ sillä Jumala on tullut teitä coetteleman/ ja että hänen pelcons olis teidän edesän/ ettet te paha tekis.
        2 Moos 20:21 Ja Canssa astui taamma: mutta Moses meni sen pimeyden tygö/ josa Jumala oli.
        2 Moos 20:22 Ja HERra sanoi Mosexelle: nijn sinun pitä Israelin lapsille sanoman: te oletta nähnet/ että minä olen taiwasta teidän cansan puhunut.
        2 Moos 20:23 Sentähden ei teidän pidä yhtän cappaletta minun wertanani pitämän. Hopiaisia ja cullaisia jumalita ei teidän pidä teillen tekemän.
        2 Moos 20:24 Tee Altari maasta minulle/ jonga päällä sinun poltouhris ja kijtosuhris/ sinun lambas ja carjas uhrat: sillä mihingä paickaan minä säädän minun nimeni muiston/ sinne minä tulen sinun tygös ja siunan sinua.
        2 Moos 20:25 Ja jos sinä teet minulle kiwisen Altarin/ nijn älä tee sitä wuolduista kiwistä: sillä jos sinä rupet sijhen weidzelläs/ nijn sinä sen turmelet.
        2 Moos 20:26 Ei myös sinun pidä astuimilla minun Altarilleni astuman/ ettei sinun häpiäs siellä paljastettais.

Älä tee itsellesi jumalankuvaa. Sitä käskyä pitää myös muistaa.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Älä tee itsellesi jumalankuvaa. Sitä käskyä pitää myös muistaa.

Patsaita ei varmaan siksi protestanttisissa kirkoissa juuri näy.

• Anonyymi00005

Oli kyllä aivan ihanat kirkonmenot!

• Anonyymi00006

Olet onnellinen.

• Anonyymi00009

Herra siunatkoon teitä!

• Anonyymi00011

Seurakunnan tilaisuudet ovat parasta.

• Anonyymi00012

Jos maksatte lupaan tulla, joku 1000 €/kerta olen mukana, vaikka en kuulu kirkkoon.

• Anonyymi00013

Sinulla asiat huonosti.

• Anonyymi00014

Laitoin kysymyksen Miksi. poisrettiin heti mitähän väärää tein

• Anonyymi00015

Höpön höpö. En mee, erosin kirkosta monta vuotta sitte.

• Anonyymi00016

Sinun pitäisi liittyä takaisin kirkkoon.

• Anonyymi00017

Kirkollisvero on kallis paukku, noin 1000 euroa vuodessa. Mitä sillä saa vastineeksi? Jos käyn 2 kertaa kirkossa per vuosi, niin yksi kirkkokäynti maksaa tälläin 500 euroa, ja kolehti päälle. No, enää en ole vuosiin maksanut sitä tuhatlappusta. Laskin että oon kirkollisveroa maksellut noin 17 000 euron edestä, elämäni aikana, eiköhän se ole jo ihan riittävästi meikäläisen osalta.

• Anonyymi00018

En kumartele hokkupokkus-jumaluuksia jotka ovat mielikuvituksen tuotetta.

• Anonyymi00019

Joka pyhä kirkos. Hyvä nurmoolaanen perinne.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      355
      1085
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      71
      738
    3. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      37
      686
    4. Ajatteletko usein vielä

Meitä?
      Ikävä
      49
      590
    5. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      41
      588
    6. Miksi meidän yhteys vain

Säilyy? Säilyy ja säilyy? Joku syyhän siihen on?:))
      Ikävä
      63
      533
    7. SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia

Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht
      Maailman menoa
      320
      496
    8. Kun tulet mun luo

Mies, niin tuotko suklaata tullessasi? ;)
      Ikävä
      75
      471
    9. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      19
      471
    10. kasariperjantai 2026

Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle
      Iisalmi
      22
      459
    Aihe