Suomalaisista 38 prosentilla ei ole säästöjä

Anonyymi-ap

Euroopan maissa asuvilla ihmisillä on yleensä säästöjä mutta Suomessa köyhyys on hyvin yleistä. Esimerkiksi muissa Pohjoismaissa ilman taloudellista puskuria elävien määrä on 18-22 prosenttia. Suomessa 38 prosenttia on vastaavassa tilanteessa.
Suomi vaikuttaa olevan euroopan köyhä maa.

96

441

Vastaukset 96

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Tuo on hyvä jot lapsella ei voi olla säästöjä jos vanhempi on toimeentulotuella . Kyllä tekee lapsille hyvää lähteä opiskelemaan pennittömänä .

• Anonyymi00046

Ei kannata jäädä elämään toimeentulolla, vaan pyrkiå parempaan, joka antaa vapautta ja vaihtoehtoja elämässä.

• Anonyymi00095

Emme sponssanneet kahden lapsemme yliopistovuosia mitenkenkään juuri tuosta syystä. Yliopisto-opintojen ohessa kelpasi hoivakodin työ. Siivous, varastotyöt, vartiointiliikkeen hommat ja satamajätkän askareet.
        Tyttö tyytyi noihin kahteen ensin mainittuun.
        Valmistumisten jälkeen oli tilanne toinen.
        Tyttäremme oli ottanut opintolainaa yhtenä talvena. Ollessaan virassa maksoimme tuon lainan ja siirsimme pojallemme vastaavan summan rahaa.
        Poikamme rahoitti teknisen fysiikan DI-opintona itse sivutöillään. Tosin valmistuminen vei 6 vuotta. Kokemustausta ei ole pahiitteeksi.

• Anonyymi00002

Ei kaikilla vaan ole mahdollisuutta ainakaan säännölliseen säästämiseen, mikä näkyy sitten tuossa juurikin, että säästöjä joko ei ole lainkaan, tai ne ovat todella vähäiset.
      Ja osalla tuo johtuu kyllä ihan siitä, että ollaan matalapalkka-alalla töissä, mistä tienaa just ja just sen verran, että sillä saa makseltua arjen menot justiinsa. Osa näistä tarvitsee kyllä siihenkin erinäisiä tukia lisäksi.

• Anonyymi00047

Jos tupakoit, lopeta tupakointi. Säästät sekä terveyteen että rahoja. Ruokamenoissa voi säästää, kun miettii mitä ostaa. Tarjouksia kannattaa hyödyntää. Hyvää ruokaa saa halvemmallakin ja siten säästää.

• Anonyymi00003

Tunne ihmisiä jotka ovat koko ikänsä tehneet töitä mutta säästöjä ei ole. Minulla on noin 20000 euroa säästössä vaikka olen ollut pitkään työtön.

• Anonyymi00038

Et syö, et maksa asumisesta, et tee mitään. No hyvin säästyy

• Anonyymi00048
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Et syö, et maksa asumisesta, et tee mitään. No hyvin säästyy

Kannattaisi tehdä jotakin hyödyllistä, jolla tienaa eikä olla tekemättä mitään.

• Anonyymi00004

Talousasioiden opetus kouluissa retuperällä. Sosiaalituille saisi olla edellytyksenä joku talouskurssi - paljon tärkeämpää kuin ehdotetut kielitaitovaatimukset.

• Anonyymi00039

Ei siinä paljoa talousasioiden opetus auta. Esim asumiskulut on kallistuneet vuodesta 2020 varmaan jo 50%, samoin ruoka, mutta tulot on pudonneet korotetun verotuksen takia. Onko matemaattinen taitosi noin heikoilla?

• Anonyymi00049

KIelitaito on tärkeä ulkomaalaisilla, on melkein pärjäämisen ehto Suomessa. Myös elämisen ja pärjäämisen taitoa pitäisi opettaa jo päiväkodissa. Minkä lapsena oppii, sen vanhempanakin osaa.

• Anonyymi00068
        Anonyymi00049 kirjoitti:

KIelitaito on tärkeä ulkomaalaisilla, on melkein pärjäämisen ehto Suomessa. Myös elämisen ja pärjäämisen taitoa pitäisi opettaa jo päiväkodissa. Minkä lapsena oppii, sen vanhempanakin osaa.

Elämisen opettaminen taitaa olla enemmän kodin tehtävä, ei päiväkodin, vaikka toki sielläkin tapahtuvaa.
        Kotoaan lapsi ensimmäiset käyttäytymisen ja elämisen sekä olemisen mallit oppii.

• Anonyymi00085
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Elämisen opettaminen taitaa olla enemmän kodin tehtävä, ei päiväkodin, vaikka toki sielläkin tapahtuvaa.
        Kotoaan lapsi ensimmäiset käyttäytymisen ja elämisen sekä olemisen mallit oppii.

Niin onkin, mutta jos vanhemmat eivät osaa elämässä pärjäämisen taitoja ja hyvän käytöksen sääntöjä , miten he osaavat niitä opettaa vaikka esimerkillään lapsilleen.

• Anonyymi00005

Danske Bankin ekonomisti Kaisa Kivipellon mukaan syynä ovat inflaatio, korkojen nousu ja työttömyys. Sosiaaliturvan leikkaukset ovat heikentäneet säästöjä.
      https://yle.fi/a/74-20241769

• Anonyymi00006

Miten noita talouden ahdinkoja voi sitten torjua ? Miksi säästöjä ei synny ?
        Jos tuhlataan joka kuukausi kaikki ansiot, niin säästöksi tulee surkeat 0 €.
        Tarvitaan sellainen käänteinen järjestelmä, missä ensiksi laitetaan rahaa
        säästöön ja sitten vaan pärjätään jollakin tavalla se kuukausi kohti tiliä.
        Tämä vaatii poikkeuksellista ryhdikkyyttä ja pitkää pinnaa ja sitä, että
        jokaista ostosta pitää harkita yhä tiukempaan sävyyn ja säästöön
        laitettuihin pennosiin ei vaan kosketa. Ne ovat vaan hätätilannetta varten!

• Anonyymi00040
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Miten noita talouden ahdinkoja voi sitten torjua ? Miksi säästöjä ei synny ?
        Jos tuhlataan joka kuukausi kaikki ansiot, niin säästöksi tulee surkeat 0 €.
        Tarvitaan sellainen käänteinen järjestelmä, missä ensiksi laitetaan rahaa
        säästöön ja sitten vaan pärjätään jollakin tavalla se kuukausi kohti tiliä.
        Tämä vaatii poikkeuksellista ryhdikkyyttä ja pitkää pinnaa ja sitä, että
        jokaista ostosta pitää harkita yhä tiukempaan sävyyn ja säästöön
        laitettuihin pennosiin ei vaan kosketa. Ne ovat vaan hätätilannetta varten!

Joo, mäkin tuhlaan kaiken. Menee sähköön, siirtomaksuihin, ruokaan, muihin maksuihin. Semmosta se leveä elämä kaikkine tuhlauksineen on.

• Anonyymi00059

Korkojen nousun ei pitäisi olla kummonenkaan ongelma. Eihän ole kuin 4% huitteissa asuntolainoissa eli ihan tavanomaista pitkän aikavälin tasoa. Nollakorot sai harmillisen lainabuumin valtioo myöten. Se on oma kysymyksensä, onko korko turhan korkea muutoin ja ehkä on mutta Suomen suurimmat ongelmat on muita. Lainathan stressitestataan 6% tasolla, joten ei korot pitäisi olla ongelma. Mutta kun mikään ei sinänsä velvoita elämään niin kuten maksukykyselvitykseen ilmoittanut, vaan liian monella raha ns. polttaa ja pakko pistää kulutukseen kaikki siinä hetkessä ylimääräinen. Ihan kaikilla näillä ei sentään voi olla adhd:ta tai muuta impulsiivisuutta aiheuttavaa tai liikaa herkkyytä mainonnalle.

Ruoka on noussu osin aika paljon, mutta tässä vaikuttaa omat valinnat, ja paljon aiempaa enemmän ostetaan eineksiä (näkee kaupan tarjonnasta hyvin) sekä syödään ulkona tai woltataa. Sähkö ja polttoaineet on noussu enemmän ja vähemmän alueesta ja autosta riippuen

lajijasuris

• Anonyymi00069
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Joo, mäkin tuhlaan kaiken. Menee sähköön, siirtomaksuihin, ruokaan, muihin maksuihin. Semmosta se leveä elämä kaikkine tuhlauksineen on.

Eikä tuhlaamiseksi sanota sitä, mihin ihminen halutessaan rahansa laittaa ? Se, että joutuu maksamaan, ei ole omaehtoista tuhlaamista.

• Anonyymi00007

Kun elää ns. kädestä suuhun, niin ei siinä rahoja säästöön pysty laittamaan.
      Yksi kirjoittaa, että täytyy harkita mitä ostaa, mutta kun ei ole varaa edes ostaa mitään ylimääräistä, niin ei tarvitse harkita.
      Joskus joutuu jopa valitsemaan kahdesta pakollisesta, kumman ostaa, kumman jättää ostamatta.
      Osa ihmisistä on oikeasti tosi köyhiä, vaikka tietääkseni ei kukaan vielä suoranaisesti nälkään ole Suomessa kuollut.

• Anonyymi00016

Kaikki kuukaudet eivät kuitenkaan ole samanlaisia, etenkään kulujen puolesta.
        Kyllä pitää joinakin kuukausina jäädä jotakin jäljelle, minkä voi sitten säilöä.
        Ei ne säästöt tarvitse olla jättisummia vaan voi aloittaa ihan parista kympistä.
        Itsekin rakennan jonkin tasoista kriisiajan jemmarahaa, mistä kuitenkin joutuu
        välillä lohkaisemaan jonkun potin yllätysmenojen vuoksi.
        Mutta sitä vartenhan tuo jemmaraja tai pikku säästö on rakennettu.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Kaikki kuukaudet eivät kuitenkaan ole samanlaisia, etenkään kulujen puolesta.
        Kyllä pitää joinakin kuukausina jäädä jotakin jäljelle, minkä voi sitten säilöä.
        Ei ne säästöt tarvitse olla jättisummia vaan voi aloittaa ihan parista kympistä.
        Itsekin rakennan jonkin tasoista kriisiajan jemmarahaa, mistä kuitenkin joutuu
        välillä lohkaisemaan jonkun potin yllätysmenojen vuoksi.
        Mutta sitä vartenhan tuo jemmaraja tai pikku säästö on rakennettu.

Tämä juuri, pistän joka kuu pienen summan rahastoon ja säästötilille. Voin kyllä myöntää, että on niistä napsittu eli ei ole sitä summaa mitä pitäisi, mutta tää ei varsinainen tarkoitus olekaan, vaan lähinnä isompaa hankitaa kuten pyykkikonetta varten. Pienituloinen olen ja terveysongelmia paljon, eikä ole mitään ns. pankkia eli rahoittajaa jolta pummia elikkä jos meinaa pärjätä pitää säästää, halusi tai ei. Toimeentulotukea saava saa suunnilleen saman rahan tai oikeastaan enemmän, kun mä vähennän terveysmenot. Näin katsoin kerran laskurilla. Hekin voi säästää, mutta ei tilille.

Kyselyllä kai kartoittettiin rahoitusvaroja ja muuta varallisuutta kyllä ihmisillä on (mulla ei mitään paitsi käyttötavarat!). Tavallaan liikaa sidottua varallisuutta mutta enemmän ongelma on rahankäytössä. Suuret ikäluokatkin saaneet elää lähes ikuista nousukautta vailla työttömyyttä ja toisaalta mediaaniansiokin lähes 4 t€ niin kyllä on surkeat ja riittämättömät rahavarat suurimmalla osalla. Paljonkohan ns. avustavat jälkipolvia perustellusta syystä tai muuten tai toisaalta luovuttavat omaisuutta verotehokkaasti esim. ostamalla jotain. Tavallisia elämisen menoja voi maksaa käytännössä rajattomasti. Eiköhän työttömissäkin ole merkittävä määrä perinnön turvin eläjiä ja sitten toisaalta avustetaan naisten saalistajia sun muita.

lajijasuris

• Anonyymi00051

Eikö ruokajakelusta saa ilmaista ruokaa? Niitä kannattaa hyödyntää.

• Anonyymi00008

Mehän ollaan valtion omaisuutta, joten valtio omistaan huolehtikoon. Ei koirakaan saa mennä Venäjän puolelle ilman, että omistajaa jollain viisin rangaistaan. Ei haukkuva koira pure, ellei kyseessä ole turun murre.
      Kansalaisten hyvinvointi on päättäjien taskussa, se miten hyvin tai huonosti voidaan, tehdään päätöksillä jotka tätä maata johtaa. ei ole vaikeeta. Kaikki muu on täytepuhetta tyhjästä. Minä istun tyhjän päällä ja pidän tuulesta kaksinkäsin kiinni, sillä köyhälle tuuli käy lounaasta, kiitos ja anteeksi.

• Anonyymi00009

Jokaisen hyvinvointi on ensijaisesti ihan omalla vastuulla.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Kusipää Kokoomus vauhdissa.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Eli et pysty huolehtimaan itsestäsi?

• Anonyymi00017
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Mutta riittääkö niitä vastuun kantajia kun osa porukasta ei osaa muuta
        kun vinkua niitä Kela-almuja.

• Anonyymi00052
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Jokainen omaa elämäänsä luo sellaiseksi kuin voi, osaa, haluaa. Ei kai muita voi luomastaan syyttää.

• Anonyymi00086

En tykkää ajatuksesta olla jotakin valtion omaisuutta. Pidän ajatuksesta olla vapaa, mutta vastuullinen ja tykätä omasta kotimaasta. Ja kansalaisen tehtävä on itse hoitaa omat asiansa, eivät ne kuulu yhteiskunnalle. Eri asia yhteiset maan asiat ne kuuluu yhteiskunnalle ja mielestäni oma piha on ensin siivottava ennenkuin mennään toisten pihoja siivoamaan.

• Anonyymi00010

38 % riittää perjantaipullooni.

• Anonyymi00013

Aika monella toimeentulotukea saavilla on kyllä säästöjä, mutta ne rahat ovat kotona käteisenä. Onhan tälläkin palstalla joskus joku kirjoittanut, että hänellä on jopa kymmeniä tuhansia euroja kotona. Sehän on hyvä jos pystyy säästämään vararahaston, vaikka kotiin käteisvaraksi. Jos rahat olisivat tilillä, ei saisi rahaa Kelasta ennen kuin ne olisi kulutettu.

• Anonyymi00014

Säännöt ovat nämä, eli kotivara on jokaisen oikeus. Kuitenkin nämä säästösummat on niin pieniä, eli nämä suotakoon. Auttaa talouden hallintaa ja tämä on kaikkien etu, jopa sen sosiaalipalvelun.

Itsellä on säästöjen rajat 15 000€, joka jo aiheuttaa toimenpiteitä. 13 000€ on optimmaalinen tavoite mitä tilillä pitää olla. Eli noin 2000€ voi kuluttaa tämän vuoden puolella.

Minulla menee tosian eläkkestä 325€ säästöön, josta nostan kolmessa erässä 500€, eli 1500€/vuosi. Tästä kertyy 125€/kk säästöjen syömiset. Eli varsinainen säästösumma on 200€. Tyytyväinen olen tähän malliin.

Mb_76

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Säännöt ovat nämä, eli kotivara on jokaisen oikeus. Kuitenkin nämä säästösummat on niin pieniä, eli nämä suotakoon. Auttaa talouden hallintaa ja tämä on kaikkien etu, jopa sen sosiaalipalvelun.

Itsellä on säästöjen rajat 15 000€, joka jo aiheuttaa toimenpiteitä. 13 000€ on optimmaalinen tavoite mitä tilillä pitää olla. Eli noin 2000€ voi kuluttaa tämän vuoden puolella.

Minulla menee tosian eläkkestä 325€ säästöön, josta nostan kolmessa erässä 500€, eli 1500€/vuosi. Tästä kertyy 125€/kk säästöjen syömiset. Eli varsinainen säästösumma on 200€. Tyytyväinen olen tähän malliin.

Mb_76

Tuo on hyvä oivallus, että säästöjä voi myös syödä. Eli osan säästöistä, kannattaa nostaa kulutukseen. Näin elämä on mielekkäämpää, eikä pakkopullaa.

• Anonyymi00019

Minä sain harkinnanvaraista toimeentuloa piirongin ostoon, jonka laatikoihin olen kätkenyt sittemmin rahani.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Minä sain harkinnanvaraista toimeentuloa piirongin ostoon, jonka laatikoihin olen kätkenyt sittemmin rahani.

Minä taas olen hajauttanut rahani siten että on jemmaraha, säästö/käyttötili
        sekä talletustili. Näiden välillä on hyvä tehdä siirtoja kun tarve iskee.
        Periaatteessa kuukausittain vaan säästetään, mutta välillä pitää helpottaa
        oloa lohkaisemalla säästöistä pikku potti esim jouluna tai kesälomalla.
        Kun lohkaisee tuloista sen 5% tai 10% niin saa muutamassa vuodessa
        kerättyä sellaisen puskurin, mikä kestää isonkin satunnaisen menon
        ilman että se normaali kuukausibudjetti alkaa rakoilla pahasti.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Minä taas olen hajauttanut rahani siten että on jemmaraha, säästö/käyttötili
        sekä talletustili. Näiden välillä on hyvä tehdä siirtoja kun tarve iskee.
        Periaatteessa kuukausittain vaan säästetään, mutta välillä pitää helpottaa
        oloa lohkaisemalla säästöistä pikku potti esim jouluna tai kesälomalla.
        Kun lohkaisee tuloista sen 5% tai 10% niin saa muutamassa vuodessa
        kerättyä sellaisen puskurin, mikä kestää isonkin satunnaisen menon
        ilman että se normaali kuukausibudjetti alkaa rakoilla pahasti.

Itsellä sama juttu, eli jouluna ja juhannuksena nostan varoja. Minulla lisänä myös syysrahat. Nyt kyllä ylärajat paukkuu säästöissä, joten joutuu ahkerammin kuluttamaan liikoja pois.

Mb_76

• Anonyymi00024
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Itsellä sama juttu, eli jouluna ja juhannuksena nostan varoja. Minulla lisänä myös syysrahat. Nyt kyllä ylärajat paukkuu säästöissä, joten joutuu ahkerammin kuluttamaan liikoja pois.

Mb_76

Kello ostoksille jos varoja on?

• Anonyymi00025
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Mb_76

Ja sinäkö muka köyhä? Keskituloisen höpinöiltä nuo kuullostaa. Köyhän identiteettiä käytät, vaikka oikeasti olet hyvin toimeentuleva vanhus.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Ja sinäkö muka köyhä? Keskituloisen höpinöiltä nuo kuullostaa. Köyhän identiteettiä käytät, vaikka oikeasti olet hyvin toimeentuleva vanhus.

Monella kovapalkkaisella ei jää säästölaariin mitään. Mitä olen raharemontti ohjelmaa katsonut.

Toisilla jotka on laatinut pudjegtin, rahoja riittää toimeentulotuesta tai eläkkeestä. Eli elinkustannukset pitää hioa minimiin, niin säästöjä alkaa kertyä.

Mb_76

• Anonyymi00030
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Kello ostoksille jos varoja on?

Mitäpä köyhä kellolla jos köyhällä ei ole edes työtäkään.

• Anonyymi00053
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Mb_76

Kyllähän itseään pitää joskus palkita, kun vain palkitseminen on hallinnassa.

• Anonyymi00055
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Sivusta. Kai se vähävaraisuus mitataan käytettävien rahojen mukaan, mitä kuukaudessa saa. Toinen osaa vain rahansa käyttää järkevämmin kuin toinen.

• Anonyymi00022

Kun ei matkusta eikä omista kiinteistöjä niin hyvin jää rahaa säästöön. Ainakaan eläkkeelle ei kannata jäädä ilman säästöjä.

• Anonyymi00033

Kaksi lastamme olivat ala-asteikäisiä kun ryhdyimme varautumaan hieman alle 4-kymppisinä.
        Olimme 5-kympin pinnassa kun katsoimme tilanteen kypsäksi luovuttaa työpaikkamme nuoremmille.
        Vaimoni menehtyi 78 vuotisena. Oma eturauhaseni leikattiin ollessani 82v. Leikkauksen jälkimainingit haittaavat kuntoiluani.

• Anonyymi00023

Ilmeisesti suomalaiset uskovat, että sosiaalietuudet ovat Suomessa muita pohjoismaita parempia. Siihenhän se suomalaisten onnellisuus perustuu, sen lisäksi ettei tarvitse lähteä aamulla töihin.

• Anonyymi00027

Nyt ne poisti hampaat kerralla. Pentikäisen mukaan yrittäjien uskoa tulevaisuuteen ovat syöneet Ukrainan sota, Yhdysvaltojen viimeaikainen tullipolitiikka sekä Hormuzinsalmin kiristynyt tilanne.

• Anonyymi00028

Ainakin Visa tulokset ovat huipussaan.

• Anonyymi00031

Mutta luottoa vielä on,niin raha-kuin koulumaailmaankin.

• Anonyymi00029

Miksi säästää kun yhteiskunta kuitenkin elättää?
      Säästäminen on sanktioitu!

• Anonyymi00032

Niin.Kyllä inflaatio ennen pitkään syö,niin säästöt kuin käyttörahatkin.

• Anonyymi00035

Mikä yhteiskunta? Valtio ottaa velkaa vuosittain 12-13 miljardia jotta se pystyy maksamaan esimerkiksi erilaisia tukia. Työssäkäyvät nuoret joutuvat elättämään itseään sekä niitä eläkkeellä olevia jotka eivät itse ole ansainneet eläkettään. Lisäksi nuorilla on taakkana valtava valtion velka joka kasvaa käsittämättömällä vauhdilla.

• Anonyymi00087

Kyllä oma tupa, säästöt antaa vapautta ja vaihtoehtoja, jonkinlaista turvallisuutta ja riippumattomuuden tunnetta.

• Anonyymi00034

Jos helkkaristi ihmisiä toimeentulotuella ja ruokajakeluiden jonot pidentyy ni kenellä helkkari säästöjä on.Jos on köyhä ni niitä rahoja ei ole.

• Anonyymi00036

Itsellä tuli päivitetty tieto, että 13 500€ on nostojen jäljiltä s-tilillä. Sen vakion 500€ nostin syysrahoja. 15 000€ on säästöjen yläraja, että saa täydet etuudet. Eli tarkkana saa olla että nämä rajat ei ylity. Eli ahkerammin voi nostaa näitä varoja.

Mb_76

• Anonyymi00041

Niin oletko mukamas Kelan päivärahoilla ja saat toimeentulotukea täh.Onko sinulla ihan oikeesti ymmärtämisessä jotain häikkiä ja tuon takia eläkkeellä ja holhouksessa.

• Anonyymi00042

Pieniä nuo sinun säästösummat on. Mutta minkäs teet, jos yhteiskunta on määrännyt säästöjen ylärajat. Tämä on kyllä ihan hyväkin tieto, että ei tule kilpavarustelu tilannetta.

• Anonyymi00043
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Niin oletko mukamas Kelan päivärahoilla ja saat toimeentulotukea täh.Onko sinulla ihan oikeesti ymmärtämisessä jotain häikkiä ja tuon takia eläkkeellä ja holhouksessa.

Kelan toimeentulotukiasiaksas olen ollut parisen vuotta ja silloinkin tein sen 9€/päivä hommia. Nyt en ole kyseisen puulaakin jäsen. Pitkä työhistoria takana teollisuuden parissa.

Tosiaan olen nyt työkyvyttömyys eläkkeellä, 10v etuajassa, ennen kuin alkaa varsinainen vanhuuseläke.

Olen tykännyt olla eläkkeellä, kun on aikaa itselle ja talouskin hallinnassa.

Mb_76

• Anonyymi00044
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Kelan toimeentulotukiasiaksas olen ollut parisen vuotta ja silloinkin tein sen 9€/päivä hommia. Nyt en ole kyseisen puulaakin jäsen. Pitkä työhistoria takana teollisuuden parissa.

Tosiaan olen nyt työkyvyttömyys eläkkeellä, 10v etuajassa, ennen kuin alkaa varsinainen vanhuuseläke.

Olen tykännyt olla eläkkeellä, kun on aikaa itselle ja talouskin hallinnassa.

Mb_76

Nupista luultavasti eläkkeellä.

• Anonyymi00056
        Anonyymi00044 kirjoitti:

Nupista luultavasti eläkkeellä.

Niinkai, varsinaisesti ja isosti toimintarajoittesena ei tuskin tykkäisi olla, ja tällön kyse on usein muistakin elämän ongelmista. Mutta noita tuntuu olevan paljon, että työ sairastuttaa pollan, mutta muuten ollaan käytännössä terveitä.

Sitten muuten on se kummallisuus tai oikeastaan paha epäsuhta elikkä julkisella puolella saat eläkkeen jos et pysty nykyistä tekeen mutta muiden kohdalla, jopa käytännössä työkyvyttömien, käydään ns kissojen ja koirien kanssa kaikki vaihtorhdot läpi mitä suinkin.

lajijasuris

• Anonyymi00037

Kyllä ne säästöt hupeni jo Marinin hallituksen aikana ja Orpo vei loput. Se siitä.
      T. Kelan uusi asiakas

• Anonyymi00045

Asiat ei ole noin huonosti kuin kuvailet, toki joillakin on hyvinkin niukkaa. Mutta kokonaisuus on toisenlainen. Suuret ikäluokat ovat ehtineet säästää ja nuo säästöt periytyvät nuoremmille sukupolville. Nuoret ovat löytäneet sijoittamisen ja moni sijoittaa ja säästää tulevaisuutta varten. Monilla on työpaikka ja palkkakin kohtuullinen, säästöjä jää tulevaisuutta varten.

Ei pidä heittää kirvestä kauvoon ja vain voivotelle. Mahdollisuuksia on kun vain käyttää niitä. Kielteisyydellä ja valittamisella ei saa muuta aikaan kuin katkeran mielen.

• Anonyymi00070

Eipä tuotakaan voi yleistää. Ei jokaisella suureen ikäluokkaan luettavalla ihmisellä ole säästöjä.
        Sitä on vaikeaa ymmärtää, miksi vanhat ihmiset säästäisivät/säästävät rahojaan jälkipolvilleen. Uudet sukupolvet rakentavat oman elämänsä, oman taloutensa, ei kai se ole vanhempien tehtävä säästää rahojaan jälkipolven tuhlattavaksi.
        Tuhlaisivat ja käyttäisivät omat ansaitut rahansa omiin tarpeisiin, omaan hyvinvointiin, sellaiseen mihin haluavat.

• Anonyymi00088
        Anonyymi00070 kirjoitti:

Eipä tuotakaan voi yleistää. Ei jokaisella suureen ikäluokkaan luettavalla ihmisellä ole säästöjä.
        Sitä on vaikeaa ymmärtää, miksi vanhat ihmiset säästäisivät/säästävät rahojaan jälkipolvilleen. Uudet sukupolvet rakentavat oman elämänsä, oman taloutensa, ei kai se ole vanhempien tehtävä säästää rahojaan jälkipolven tuhlattavaksi.
        Tuhlaisivat ja käyttäisivät omat ansaitut rahansa omiin tarpeisiin, omaan hyvinvointiin, sellaiseen mihin haluavat.

Suurilla ikäluokilla on ollut suotuisammat olot ja säästöjä on tullut, monet elävät ihan hyvin ja siitä huolimatta heillä jää rahaa säästöön ja mielellään myös jättävät perintöä lapsilleen. Perinnönjaot voivat aiheuttaa suvun kesken pahoja riitojakin, kyllä ihmisille raha kelpaa ja sen vuoksi ovat myös valmiita riitelemään.

• Anonyymi00054

Ei paljon säästöön jää, kun ensin käy kouluja yli 30-vuotiaaksi, senjälkeen työpaikanhakukursseja muutama vuosi, jonka jälkeen insinööri pääsee korkeintaan Lidl:in kassalle tai hyllyttämään. Sitten 50-vuotiaana hommasta ulos liian vanhana ja loppuaika ollaankin sitten työttömänä, kunnan ja valtion armopalojen varassa. Kysyn vaan, jotta missä välissä hankit mitään omaisuutta, perheestä puhumattakaan? Näitä ihmisiä on satoja vuosittain ja takuulla jokaisen lähipiirissäkin.

• Anonyymi00057

Säästöjä? Missä muodossa? Tilirahana, raelisointikelpoisissa arvoesineissä tai -metalleissa? Kiinteässä omaisuudessa? Pörssissä? Jossakin muussa muodossa?

Palatessamme Euroopan autolomaltamme Euroopasta 70-luvulla, käväisimme kyläilemässä äitini nuorimman sisaruksensa, veljensä luona. Heppu oli muuttanut varsin nuorena mutta avioitunena Ruotsiin ja ajautunut Tukholmaan bussikuskiksi.
      Perheen kaksi vanhinta lasta oli pienellä ikäerolla veljekset. He olivat käsittääkseni meidän lukiota vastaavassa vaiheessa opinnoissaan.
      Minua hämmästytti se, että koulussa oli selvitetty pörssitoiminnan periaatteita ja mahdollisuuksia sekä uhkia.
      Molempien poikien kruunusaldo tileiltä meni kuukausittain pieni vakiosumma joihinkin osakesidonnisten rahastojen osuuksien ostamiseen.
      Minulle jäi sellainen kutina, etteivät vanhemmat täysin ymmärtäneet mistä on kyse. Koko touhua pitivät myönteisenä.

Olen soveltanut kuukausittain samaa periaatetta lastenlapsiini alkaen heidän ollessaan reilusti alle murrosikäisiä. Verotuksen puitteissa tietenkin.
      Ei kerta rusaus vaan hiljainen hivutus.

• Anonyymi00063

Jahas ja nykypäivänä sinulla ei ole mitään omaisuutta elikä elämässä sinulla jäänyt luu käteen.

• Anonyymi00058

Jokaisella kuitenkin pitäisi olla säästöjä ainakin noin 1-3 vuokran verran. Oli millä tahansa Kelan etuudella tai palkkatöissä. Sellainen "suoja-osa" olisi Eduskunnan syytä hyväksyä. Summa euroina on noin 2000 euroa.

• Anonyymi00060

Taloyhtiön katsotaan olevan terveellä pohjalla kun on tilillä 3-4 kk:n menoja
        vastaava rahasumma. Silloin on helppo toimia.
        Sama se on yksityisessä taloudessa.
        Sen verran pitää olla jemmarahaa että tllätysmenot ei kaada taloutta.

• Anonyymi00061

Joskus on sanottu, että vähintään yhden kuukausipalkan verran pitää olla säästössä. Se on minimi. Parin tai kolmen kuukausipalkan verran pitäisi olla, että on varmuutta. Monellako on 4-5 tonnia säästöjä?

• Anonyymi00062

Eiköhän useimmilla töissä käyvillä ole.

• Anonyymi00064
        Anonyymi00062 kirjoitti:

Eiköhän useimmilla töissä käyvillä ole.

Silloin ei ole köyhä.

• Anonyymi00065

Äiti kävi kotona siivomassa jäljet ja ei ollut tyytyväinen minun siivoukseen. Marmatti ihan tosiaan. Ehdotti siivousapua että saa asunnon tiptop kuntoon. Minulle kyllä kelpaa siivooja ja varojakin on tämän jutun toteuttamiseen. Tosi pahalla päällä oli siivouksen tasosta ja kaikki pitää olla armeijaa siistimpää.

Mb_76

• Anonyymi00066

Monethan ei anna äidin käydä siivomassa. Jos varoja riittää, niin siivouspalvelu on hyvä vaihtoehto. Näin saa sen sotilaallisen kurin asuntoon.

• Anonyymi00067
        Anonyymi00066 kirjoitti:

Monethan ei anna äidin käydä siivomassa. Jos varoja riittää, niin siivouspalvelu on hyvä vaihtoehto. Näin saa sen sotilaallisen kurin asuntoon.

Sisustukset on onneksi jo valmiita, joten nyt pitää keskittyä siivoukseen. Tämä siivous-apu on seuraava rasti, jota kohti kuljen.

Mb_76

• Anonyymi00071
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Sisustukset on onneksi jo valmiita, joten nyt pitää keskittyä siivoukseen. Tämä siivous-apu on seuraava rasti, jota kohti kuljen.

Mb_76

Miksi et siivoa itse ?

• Anonyymi00072
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Mb_76

Sinulla on äitinä kersantti Karoliina. Siinä ei voi muuta kuin nyökytellä rivisotilaana.

Hyvä idea on tuo siivousapu, että paikat pysyy siistinä. Sinullahan on asunto muuten ihan hyvä, mutta siisteys on heikko lenkki. Siksi on järkevää pyytää siivous apua. Näin pysyy tilat tip top ja ameijallinen kuri on ilmesisesti sinullekin tärkeä, tai unelma?

• Anonyymi00073
        Anonyymi00072 kirjoitti:

Sinulla on äitinä kersantti Karoliina. Siinä ei voi muuta kuin nyökytellä rivisotilaana.

Hyvä idea on tuo siivousapu, että paikat pysyy siistinä. Sinullahan on asunto muuten ihan hyvä, mutta siisteys on heikko lenkki. Siksi on järkevää pyytää siivous apua. Näin pysyy tilat tip top ja ameijallinen kuri on ilmesisesti sinullekin tärkeä, tai unelma?

Kannattaa tosiaan hydyntää näitä palveluja ja itse pidän hyvänä ideana ulkoistaa siivoukset ammattilaiselle. Näin asunto pysyy sotillaalisessa kurissa. Talous tosiaan mahdollistaa tämän siivousavun.

• Anonyymi00074
        Anonyymi00073 kirjoitti:

Kannattaa tosiaan hydyntää näitä palveluja ja itse pidän hyvänä ideana ulkoistaa siivoukset ammattilaiselle. Näin asunto pysyy sotillaalisessa kurissa. Talous tosiaan mahdollistaa tämän siivousavun.

Tuo on kyllä arjen luksusta, että joku käy siivoamassa minun asuntoa. Samalla saa jutteluseuraa. Talouskaan ei niijaa likaa.

Mb_76

• Anonyymi00075
        Anonyymi00074 kirjoitti:

Tuo on kyllä arjen luksusta, että joku käy siivoamassa minun asuntoa. Samalla saa jutteluseuraa. Talouskaan ei niijaa likaa.

Mb_76

Tuo on ihan järki kauppa eli siivous maksaa kotisiivous 48,50/h (alv 0% 38,65€) Pohjututksella saa siivouksen ajaksi sen parituntia. Sinulla ilmesesti asuntona yksiö, joten ei kustanna liikaa. Tässäkin rajat että mitä olet valmis maksamaan siivouksesta. Näyttää siltä, että 200€ Menee kuukaudessa siivousapuun. Voitko pienentää näitä siivous avun käyntikertoja 2 Per/kk? Tämä kustantaa sen 100€/kk joka järkevä summa.

• Anonyymi00076
        Anonyymi00075 kirjoitti:

Tuo on ihan järki kauppa eli siivous maksaa kotisiivous 48,50/h (alv 0% 38,65€) Pohjututksella saa siivouksen ajaksi sen parituntia. Sinulla ilmesesti asuntona yksiö, joten ei kustanna liikaa. Tässäkin rajat että mitä olet valmis maksamaan siivouksesta. Näyttää siltä, että 200€ Menee kuukaudessa siivousapuun. Voitko pienentää näitä siivous avun käyntikertoja 2 Per/kk? Tämä kustantaa sen 100€/kk joka järkevä summa.

Miksi et siivoa asuntoasi ihan itse? Sinulla yksiö asuntona, joten tunnin siivouksella saat jo tuloksia. Eikö eläkelläisellä ole aikaa asunnon siivoamiseen? Satanen on yläraja, jota siivouksesta kannattaa maksaa. Eli 2 kertaa kuukaudessa. Tämä ei taloutta kaada.

• Anonyymi00077

Nupissa vikaa jos ei täysi ikäinen omaa asuntoa pysty siivoamaan,vanhukset eri juttu.

• Anonyymi00078

Minulla on Äiti yksi makutuomari ja kaiken pitää olla tiptop. Vieraita on käynnyt kylässä ja kehuneet asunnon viihtyisyyttä. Äidille ei kelpaa muuta kuin sotillaalinen kuri.

Voisi tosiaan hommata sen 100€/kk siivousavun. Silloin kaikki on tyytyväisiä.

Mb_76

• Anonyymi00080
        Anonyymi00078 kirjoitti:

Minulla on Äiti yksi makutuomari ja kaiken pitää olla tiptop. Vieraita on käynnyt kylässä ja kehuneet asunnon viihtyisyyttä. Äidille ei kelpaa muuta kuin sotillaalinen kuri.

Voisi tosiaan hommata sen 100€/kk siivousavun. Silloin kaikki on tyytyväisiä.

Mb_76

Yksiö on helppo pitää puhtaana. Puhdasta jälkeä syntyy, kun osan varoistasi käytät siivouspalveluihin. Monethan pitää asunot siistinä ihan itse. Mutta jos äitisi on sitä mieltä, että ulkopuolista apua tarvitaan, niin sitten vain kuluttamaan. Maksaja on Mb_76

• Anonyymi00081
        Anonyymi00080 kirjoitti:

Yksiö on helppo pitää puhtaana. Puhdasta jälkeä syntyy, kun osan varoistasi käytät siivouspalveluihin. Monethan pitää asunot siistinä ihan itse. Mutta jos äitisi on sitä mieltä, että ulkopuolista apua tarvitaan, niin sitten vain kuluttamaan. Maksaja on Mb_76

Sata euroa olen valmis maksamaan kodin siisteydestä. Eli kahden viikon välein tunnin keikat. Itse voi jo tehdä alustavaa työtä ja äiti on kyllä aika fanaattinen siivooja. Itse olen kohtuu tyytyväinen asunnon viihtyisyyteen mutta jotkut on toista mieltä. Siksi suostuin tähän Siivouspalvelun apuun. Tosiaan sata euroa kustantaa tämä kuukaudessa.

• Anonyymi00082
        Anonyymi00081 kirjoitti:

Sata euroa olen valmis maksamaan kodin siisteydestä. Eli kahden viikon välein tunnin keikat. Itse voi jo tehdä alustavaa työtä ja äiti on kyllä aika fanaattinen siivooja. Itse olen kohtuu tyytyväinen asunnon viihtyisyyteen mutta jotkut on toista mieltä. Siksi suostuin tähän Siivouspalvelun apuun. Tosiaan sata euroa kustantaa tämä kuukaudessa.

Paljon ei ole siivojille jynsättävää vaan asunto on perus-siisti. Kuitenkin äidille tulee hyvä mieli, kun hommaa sen ammattilaisen asunnon siisteyteen. Eli nämä toteutetaan.

Tämä mahdollistaa myös sen sotillaallisen kurin asunnon suhteen joka minulle tärkeä.

Mb_76

• Anonyymi00089
        Anonyymi00082 kirjoitti:

Paljon ei ole siivojille jynsättävää vaan asunto on perus-siisti. Kuitenkin äidille tulee hyvä mieli, kun hommaa sen ammattilaisen asunnon siisteyteen. Eli nämä toteutetaan.

Tämä mahdollistaa myös sen sotillaallisen kurin asunnon suhteen joka minulle tärkeä.

Mb_76

Et sinä mikään köyhä ole, jos siivoojakin käy kotona siivamassa. Muutenkin kerrot noista kello-ostoksista. Ei ole köyhien juttuja.

• Anonyymi00091
        Anonyymi00089 kirjoitti:

Et sinä mikään köyhä ole, jos siivoojakin käy kotona siivamassa. Muutenkin kerrot noista kello-ostoksista. Ei ole köyhien juttuja.

Voisi jo lopetella tälle palstalle kirjoittelun. Köyhyttä olen nähnyt taannoin. mutta nyt talostilanne on hyvä. Elämä heittelee positiiviseen suuntaan, eikä aina negatiiviseen.

Mb_76

• Anonyymi00079

Apina

• Anonyymi00083

Suomessa ei saa tilillä säästää. Kotona voi säästää käteistä. Minulla on noin 50000 euroa säästöjä. Säästöjä tarvii jos vaikka sota tulee. Pitäisi ainakin 5 vuoden ruokarahat olla säästössä.

• Anonyymi00084

Raha vai joku muu vaihdon väline?
        Kriisitilanteessa on turha luottaa rahan ostovoiman säilymiseen!

Törkeää uteliaisuuttani tiedustelen missä ja missä muodossa tuo 50000€ on?

• Anonyymi00090
        Anonyymi00084 kirjoitti:

Raha vai joku muu vaihdon väline?
        Kriisitilanteessa on turha luottaa rahan ostovoiman säilymiseen!

Törkeää uteliaisuuttani tiedustelen missä ja missä muodossa tuo 50000€ on?

Iso osa ihan sileinä seteleinä, mutta on minulla esimerkiksi sauna täynnä sokeria. 3000kg mahtui, ja kun en muutenkaan sauno niin hyväpaikka sokerille.

Sodan tullessa kiju toimii valuuttana ja myös vararavintona. Kaikkeen on varauduttu. Minulla on myös paljonvanhoja akkuja ja generaattori, joten olen täysin omavarainen. Konjakkipulloja parikymmentä jos joutuu viranomaisia lahjomaan.

• Anonyymi00092
        Anonyymi00090 kirjoitti:

Iso osa ihan sileinä seteleinä, mutta on minulla esimerkiksi sauna täynnä sokeria. 3000kg mahtui, ja kun en muutenkaan sauno niin hyväpaikka sokerille.

Sodan tullessa kiju toimii valuuttana ja myös vararavintona. Kaikkeen on varauduttu. Minulla on myös paljonvanhoja akkuja ja generaattori, joten olen täysin omavarainen. Konjakkipulloja parikymmentä jos joutuu viranomaisia lahjomaan.

Setelit saa kriisitilanteessa unohtaa. Sokeri on hyvä mutta hankala, ja tasoltaan vaatimaton VAIHDON VÄLINEEKSI!
        Konjakki on hyvä mutta luonteeltaan kertakäyttöinen.

• Anonyymi00093
        Anonyymi00092 kirjoitti:

Setelit saa kriisitilanteessa unohtaa. Sokeri on hyvä mutta hankala, ja tasoltaan vaatimaton VAIHDON VÄLINEEKSI!
        Konjakki on hyvä mutta luonteeltaan kertakäyttöinen.

No pienessä kiljopöhnässä ei ainankaan harmita se sota niin paljon. Laskin että tuolla määrällä sokoria tekee melkeen 10 vuoden kiljut.

Ja ei se kultakaan kelpaa vaihdossa jos ruokaa ei ole. Jotain säilykkeitä ja kuivalihaa pitäisi olla. Tai alkoholia. Itsellä pari laatikollista säilykkeitäkin,ja toki se 3 tonnia sokeria:) Eivät myyten myyneet prismassa, mutta K-kauppias möi mukisematta. Kolme tuhannen kilon lastia ostin vuoden aikana.

• Anonyymi00094
        Anonyymi00093 kirjoitti:

No pienessä kiljopöhnässä ei ainankaan harmita se sota niin paljon. Laskin että tuolla määrällä sokoria tekee melkeen 10 vuoden kiljut.

Ja ei se kultakaan kelpaa vaihdossa jos ruokaa ei ole. Jotain säilykkeitä ja kuivalihaa pitäisi olla. Tai alkoholia. Itsellä pari laatikollista säilykkeitäkin,ja toki se 3 tonnia sokeria:) Eivät myyten myyneet prismassa, mutta K-kauppias möi mukisematta. Kolme tuhannen kilon lastia ostin vuoden aikana.

Minä ajattelin muutakin kuin omaa ravinnossa pysymistä,kuten sinäkin konjakilla. Mielessäni on tilanteita joissa on oltava käytettävissä todellisia lahjonnan välineitä.

Keitellessäni 18 vuoden ajan. Ennen kerrostaloon muuttamista, voin ostaa sokerit pikatukusta säkeittäin. Tukkuhinta ja laskun maksoin äitini pitämän kuppilan laskun ohessa.

Sahtia valmistin kerran ohjeiden mukaan. Kyllä se oli odotusten mukaista mutta suuritöistä. Valmistin uutteista olutta 20 litran erissä. Vaihtelevia makuja. Vahvuus maun mukaan.

Tsernobylin jälkeen varasin rinnetalon sisäkellarrii lapsiperheen tarpeisiin parin viikon säilyketarpeet ja vesikapasiteettia 200 litraa. Viemäri oli kahden oven takana.
        Maan pinnan alapolella olevassa sisävarastossa oli mm.kerroslaverit koko porukalle.

Keittelystäni. Yhden kerran, vesimittarin lukijan tullessa ja mennessämme alakertaan pannuhuoneen mittarille, tämä kelvoton puolituttuni lausahti rappuja alaspäin mennessä, että onpa raikkaat tuoksut! Mittari oli pannuhuoneessa pesuhuoneen takana ja pesuhuoneessa oli rankkini kiivaimmassa kuohukäyntivaiheessa.

• Anonyymi00098
        Anonyymi00090 kirjoitti:

Tein Inventaarion! Olikin vain 16 pulloa konua, eli 4pullolista jo kadonnut vaikka sota ei ole vielä edes syttynyt. Pitää hahkkia isommat varmuusvarastot jos kulutus näin kovaa.

• Anonyymi00096

Vain tonokit ovat ilman säästöjä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi ärsyttää

Juuri nyt, tällä hetkellä?
      Ikävä
      103
      1241
    2. Salaisuudet paljastuu

Viimeiset hetket meneillään ottaa yhteyttä. Kertoa totuus ja selvittää asioita. Viimeiset hetket meneillään jos joku
      Ikävä
      93
      862
    3. Poliisi pamputti Variskankaalla

Mistä lie alkanut ja miksi poliisit kutsuttu, mutta mielestäni hyvin toimittu. Jos haluaa rähistä eikä rauhoitu puheella
      Kajaani
      31
      784
    4. vapaa

sana :) 🚮
      Ikävä
      66
      693
    5. Karita Tykkä mennyt kihloihin.

Onnittelu kuuluu hänelle ja tulevalle aviopuolisolleen.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      616
    6. 32
      605
    7. S-ryhmän ihmisoikeuslinja ei kestä omaa hankintaketjuaan

S-ryhmän Israel-boikotin suurin uskottavuusongelma löytyy yllättävän läheltä, SOK:n omien tuotemerkkien hankintaketjuist
      Maailman menoa
      16
      574
    8. Nainen tosi ikävä sua

Näkispä edes ohimennen
      Ikävä
      18
      558
    9. Haavoittuvuutesi on aseista riisuvaa

Harmi, etten voi osoittaa sinulle tunteita. Hyvää yötä miehelle. Naiselta
      Ikävä
      43