Meitä kristittyjäkin on moneksi: Miten ihminen pelastuu?

Anonyymi-ap

Kun Jumala kutsuu ihmistä pelastukseen, voiko ihminen vastata kyllä tai ei? Ja mistä hänen vastauksensa syntyy?

Tarkemmin kysymys on siitä, synnyttääkö Jumalan armo myös ihmisen myöntävän vastauksen vai mahdollistaako se ihmisen oman suostumuksen.

Tässä vertailussa vastaukset voidaan karkeasti jakaa kolmeen päälinjaan.

Luterilainen vastaus:
Ihminen voi vastustaa Jumalan kutsua, mutta ei omin voimin synnyttää itsessään uskoa. Jos hän kääntyy Jumalan puoleen ja uskoo, tämäkin on Jumalan vaikutusta.
Ihminen voi siis sanoa Jumalalle ei, vaikka hänen kyllä-vastauksensa ei luterilaisen opin mukaan synny hänestä itsestään.

Vanhoillislestadiolainen opetus sijoittuu tässä lähelle luterilaista näkemystä: usko on kokonaan Jumalan työtä. Siinä korostuu kuitenkin erityisesti parannus ja uskovaisen julistaman synninpäästön vastaanottaminen.

Toinen vastauslinja:
Jumala tekee aloitteen ja hänen armonsa tekee ihmisen vastauksen mahdolliseksi, mutta ihmisen oma vastaus on todellinen.

Tähän suuntaan vastaavat tässä rajatussa kysymyksessä helluntailainen, katolinen ja ortodoksinen kristillisyys. Vapaakirkollisessa opetuksessa korostuvat samoin henkilökohtainen usko ja pelastuksen vastaanottaminen, mutta viralliset lähteet jättävät tahdon osuuden tässä hieman avoimemmaksi.

Näiden suuntausten välillä on suuria eroja siinä, miten pelastus ymmärretään, mutta juuri ihmisen vastauksen kohdalla ne ovat lähempänä toisiaan kuin luterilaista näkemystä.

Reformoitu vastaus:
Ihminen voi kuulla Jumalan kutsun ja torjua sen. Reformoidun opin mukaan Jumala voi kuitenkin kutsua ihmisen myös tavalla, joka varmasti johtaa uskoon: hän uudistaa ihmisen tahdon niin, että tämä tulee Kristuksen luo vapaaehtoisesti.

Yhteistä kaikille näille näkemyksille on, että pelastus alkaa Jumalasta eikä ihminen ansaitse sitä itse.

Suuri ero on siinä, mistä ihmisen myöntävä vastaus syntyy:
Saako Jumala aikaan myös ihmisen kyllä-vastauksen, vai antaako hänen armonsa ihmiselle mahdollisuuden itse suostua tai kieltäytyä?

Meitä on niin moneksi.

Lisää aiheesta:

Luterilaiset tunnustuskirjat – Vapaa tahto eli ihmisen kyvyt
https://tunnustuskirjat.fi/yo/2.html

SRK – Näin me uskomme
https://www.srk.fi/fi/nain-me-uskomme/nain-me-uskomme/

Suomen Helluntaikirkko – Pyhä Henki
https://helluntaikirkko.fi/uskon_paakohdat/5-pyha-henki/

Suomen Vapaakirkko – Tunnustus
https://www.svk.fi/tunnustus/

Katolisen kirkon katekismus – Grace and Justification
https://www.vatican.va/content/catechism/en/part_three/section_one/chapter_three/article_2/grace_and_justification.html
Suomen ortodoksinen kirkko – Pelastus ei ole palkinto kilvoituksestamme
https://ort.fi/news/pelastus-ei-ole-palkinto-kilvoituksestamme-arkkipiispa-leon-opetuspuhe-turussa-27-10/

Westminster Confession of Faith
https://www.opc.org/wcf.html

17

71

Vastaukset 17

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin te uskotte...

Näin uskonharhanne kupla puhkeaa: kutsun kaikki uskonharhaiset ensi talvena osallistumaan ekumeeniseen pelastusjuhlaani jossa uskonharhainen loikkaa tai autetaan avantoon odottamaan pelastusta epäjumalaltaan.

Poks, usko loppui kun kupla puhkesi, paukahdus kuului tänne asti.

• Anonyymi00001

Sinulla taitaa olla oma kutsusi vielä saamatta?

Ei se mitään. Ehkä kutsusi vielä joskus tulee.

Tämä tietysti riippuu vähän siitä, mitä ajattelee sellaisesta käsitteestä kuin ennaltamäärääminen...

Sitäkin voit siellä avantosi reunalla pohtia.

• Anonyymi00001 kirjoitti:

Sinulla taitaa olla oma kutsusi vielä saamatta?

Ei se mitään. Ehkä kutsusi vielä joskus tulee.

Tämä tietysti riippuu vähän siitä, mitä ajattelee sellaisesta käsitteestä kuin ennaltamäärääminen...

Sitäkin voit siellä avantosi reunalla pohtia.

Minä tiedän kuinka siinä käy, mutta hämmästelen kuinka nopeasti uskonharha katoaa!

Vettä on alla ainakin 10 metriä, joten sitä riittää sadoille uskonharhaisille.

• Anonyymi00002
        he-ma kirjoitti:

Minä tiedän kuinka siinä käy, mutta hämmästelen kuinka nopeasti uskonharha katoaa!

Vettä on alla ainakin 10 metriä, joten sitä riittää sadoille uskonharhaisille.

Tästä paljastuksestasi jäin lähinnä miettimään, kumpi meistä on se uskonharhainen.

Vai olemmeko ehkä molemmat.

Rukoilin juuri viisautta molemmille.

Talviammekin varten.

• Anonyymi00002 kirjoitti:

Tästä paljastuksestasi jäin lähinnä miettimään, kumpi meistä on se uskonharhainen.

Vai olemmeko ehkä molemmat.

Rukoilin juuri viisautta molemmille.

Talviammekin varten.

Uskosi ei riitä osallistumaan? Ei mikään yllätys...

• Anonyymi00003

KR 1933/-38
        Ap.t. 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."

• Anonyymi00004
        he-ma kirjoitti:

Uskosi ei riitä osallistumaan? Ei mikään yllätys...

Minua ei saa molskahtamaan lähellä olevan uimahallin 8-asteiseen altaaseenkaan.

En siis aio esittää sankaria kehumalla avantouintihalujani kun niitä ei ole.

Tilattu viisaus ei ehkä vielä tullut perille?

Tykkäisitkö tällaisesta pienestä kaskusta:

Lauantai-illan lyhyt herätyskokous:

– Tervetuloa kokoukseen, te kaikki Jumalan rakastamat ihmiset.
        – Tai no, mistäpä minä tiedän, rakastaako Jumala teitä kaikkia.
        – Siis kyllähän Jumalan täytyy ainakin joitakin teistä rakastaa.
        – Ainakin Jumala rakastaa minua!
        – Hetkinen...mistä minä oikeastaan tiedän, rakastaako Jumala minuakaan?
        – Voi herttinen. Eiköhän me lopetella tämä kokous nyt sitten tähän. Minäpä lähden kotia lämmittämään saunaa.

Saanpahan siellä vähän totutella siihen, mikä voipi olla edessä.

• Anonyymi00005

Matteus: 4:8 >
        Silloin perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta', ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi'."
        Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi'."

• Anonyymi00003 kirjoitti:

KR 1933/-38
        Ap.t. 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."

Pelastusjuhlassani uskonharhaiset saavat samalla myös kasteen. Kätevää, sehän varmistaa pelastuksen jos palvottu jumala on olemassa. Silti ilmoittautuneita oikeauskoisia on toistaiseksi tasan nolla kappaletta.

• Anonyymi00006

Ihminen pelastuu ainoaan elämäänsä kun haistattaa huilun kaikille uskontosaduille.

• Anonyymi00007

Luterilaiset ja lestat pelastuu kasteen armon kautta.

Tai jos eivät pelastu, niin sitten valehtelevat siitä synnit poistavasta ja Pyhän Hengen antamasta kasteesta ja eivät pelastu kun kuitenkin jotain jää hampaankoloon ja täytyy yrittää jotain pyristellä mutta melko vajavaisesti.

• Anonyymi00008

Minun osalta se meni näin.

ensin minun elämässä alkoi tapahtua pieniä ihmeitä mille ei löytynyt muuta selitystä kuin sattuma. Esimerkiksi, kun ystäväni halusi jälkiruuaksi jotakin makeaa niin reilun puolen tunnin päästä soi ovikello niin ja käymään tuli kaveri joka toi kasan suklaata.

Muutaman päivän päästä sanoin kaverilleni, että olisipa mukava maistaa tuota kalaa jota kasvatetaan tuossa joen toisella puolella olevassqa kalakasvatomassa niin seuraavana päivänä kaupungilla tuli kulman takaa kaveri joka kysyi, että hei jätkät maistuuko teille Saimaan lohi ja hän antoi meille mukaan muutaman lohifilepaketin.

eräänä yönä olimme matkalla asunnolle eikä meillä ollut rahaa ja kaverini ei ollut kävelykykyinen. Sanoin , että tarvitsisimme autokyydin ja noin vartin päästä kohdallemme pysähtyi auto jonka kuljettaja sanoi, että hei jätkät antakaa minulle yksi tupakkaa, niin hän vie meidät minne haluamme. Annoin hänelle viimeisen tupakkamme ja matka jatkui.

Tuollaisia juttuja jatkui enkä oikein ymmärtänyt mitä tässä oikein tapahtuu ajattelin vain, että onpa outo kaupunki tämä Varkaus.

Noin puoli vuotta sen jälkeen eräänä aamuna toisella paikkakunnalla ollessani eräänä aamuna ääni sisälläni sanoi minulle tahtonsa ja seuraavassa lauseessa se sanoi mitä siitä seuraa ja lopuksi tuli näky Jumalasta.

Se oli siinä vaikka vielä siinä vaiheessa mietiskelin sitä mikä tuo nyt oikein oli ja olin toki vieläkin epäileväinen siitä mistä tuo Juttu nyt oikein tuli ja mietin eri vaihtoehtoja yrittääkö minua joku kusettaa hyvin tehdyn äänentoiston ym. avulla. sitä vaan vieläkin mietti mikä se oli vaikka mutta usko Jumalan olemassaoloon kasvoi huomattavasti.

Olin pitkin kesää nähnyt myös epämääräisiä näkyjä joiden alkuperää en ymmärtänyt toki ihmettelin mistä nuo oikein tulevat mutta en pohtinut asiaa enemmän. En kuitenkaan juopotellut paljon, mutta tulihan sitä olutta päivittäin jokunen tölkki juotua. Aamuyön puolella katselin hereillä epäselviä videoita silmät kiinni mutta hereillä ja ihmettelin vain miten outo juttu mutta eipähän tarvinnut telkkaria tuijotella.

Tuo näky Jumalasta oli niin selkeä, että aloin uskomaan Jumalan olemassaoloon ja muutama päivä myöhemmin sain samalla uuden näyn, ensimmäisen mikä oli täysin väreissä. Kyseessä oli eurooppalainen linna mikä oli okran keltainen väriltään. Puiden oksat oli vihreinä ja lehdet heiluivat. Ajattelin, että tulen varmaan joskus vielä näkemään kyseisen linnan ja samana päivänä jatkaessani kirjan kuka Luther oli kirjan sivulla 143 tai 144 oli kuva kyseisestä linnasta mustavalkovalokuvana.

Sen jälkeen aloin saamaan näkyjä mistä osa oli mustavalkoisia ja osa kokonaan väreissä. Lisäksi olen saanut unen kautta saatua opetusta ja välillä ääni sisälläni puhuu minulle. Lisäksi on tämä kielillä puhuminen mitä tapahtuu äänettä melkein koko ajan ja se koostuu vain jostakin katkelmista ja en oikein ymmärrä mistä se johtuu mutta en pysty sitä lopettamaankaan.

Se on vain äänetöntä puhetta ja olen tullut siihen tulokseen, että sillä pidetään linjaa auki ja vastaanotto tietää paremmin miten minun puhe erotetaan muista. Tätä mysteeriä enkä noita muitakaan pohdi sen enempää eikähän nekin joskus selviä.

Nyt olen sellaisessa vaiheessa, että alan toteuttamaan jumalan tahtoa kokopäiväisesti joten perästä kuuluu jos on kuuluakseen. Kyllä se Jumala yhteyden ottaa jos hän armoa tarjoaa mutta se voi kestää aikansa ennen kuin se tapahtuu.

Olen lapsikastettu kirkosta eronnut ihminen ja nyt sitten katselen mihin seurakuntaan lopulta tulen asettumaan. Kyllä ihminen tarvitsee myös seurakuntayhteyden tavatakseen samanmielisiä uskovia ihmisiä ja se mahdollistaa Jumalan tahdon paremman toteuttamisen. Tosin ei sitä tahtoa arvaa kaikille kertoa koska sehän on osoitettu vain minulle. Täytyy olla tarkka kenelle sen kertoo, ettei eksy harhapoluille muiden johdattamana.

Tosin minä luotan tässäkin asiassa jumalaan, hän tuo ne ihmiset ympärilleni joiden kanssa tulen viemään Jumalan tahtoa eteenpäin.

Semmoinen tarina ja uskokoon kuka uskoo mutta minulla se meni noin. Tätä nyt ei varmaan tarvitse enempää toistaa vaan tässä oli se suun tunnustus tosin kirjallisessa muodossa. Tutuille teen sen suun tunnustuksen muodossa.

Syksyä odotellessa.

• Anonyymi00012

Sinun kannattaisi ehkä pyytää Jumalalta myös henkien erottamisen armolahjaa itsellesi käyttöön.

Se voi olla hyvinkin tarpeellinen jo nyt ja varsinkin tulevaisuudessa kun alat viemään Hänen tahtoaan eteenpäin.

Herra siunatkoon tiesi ja antakoon sinulle sen kulkemiseen viisautta ja voimaa.

• Anonyymi00009

Sori. Jatkoaikaa ei pelata.
      Tämä on tässä.

• Anonyymi00010

Yksinkertaisin tapa pelastua, on huutaa Jeesusta avukseen. Siihen sisältyy kaikki pelastuksen kriteerit. Myös yksinäisen väsyneen ihmisen raskas huokaus kammiostaan Jeesuksen puoleen, tuo pelastuksen. Monet tavat, eivät sulje toisiaan pois, jos Jeesuksen sovitustyön ydin sisältyy niihin. Pitkänlinjan kristityn kasvu, tuo myös tullessaan horjumattoman kokemusperäisen kristinuskon, joka sisältää Jeesuksen sovitusteon valtavuuden ymmärryksen. Sekä uuden liiton koko Raamatun sanomaa vahvistavan vaikutuksen. Herramme Kaikkivaltias Jeesus Kristus, on armollinen, eikä väheksy vajavaisintakaan reppanaa, joka arkana ja soperrellen kutsuu Häntä

• Anonyymi00011

Minä en ymmärrä mitä se huutaminen asiaan auttaa tuo nyt on täyttä soopaa. Minä näen asian siten, että kasteen yhteydessä Pyhä Henki laskeutuu ihmiseen tai se on ihmisessä jo syntymästä lähtien.

Jos Pyhä henki elää ihmisessä niin ei siinä huutoa tarvita vaan silloin mennään ajatuksen tasolla ja toiseksi ei siinä pappia väliin tarvita ja vielä vähemmän synninpäästöä ulkopuoliselta.

Ulkopuolisen henkilön tehtävä on opettaa miten tämä juttu toimii jotta ihmiset ymmärtäisivät sen ja kohtaisivat Jumalan vaan ei se onnistu koska syynä on pinttyneet tavat ja väärä opetus mihin heidät on opetettu.

• Anonyymi00013

Ja tätäkään aloitusta ei olisi tehty mikäli se Jeesukseksi mainittu olisi pitänyt 2000 vuotta sitten antamansa lupauksen pikaisesta paluustaan Maan päälle tuomitsemaan ihmiset.
      Ei ole miestä nähty tuomarin toimessaan.

Matteus 16:27-28

"27Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.
      28Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      106
      2195
    2. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      886
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      64
      801
    4. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      46
      790
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      21
      706
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      511
      698
    7. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      630
    8. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      64
      595
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      23
      570
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      57
      551
    Aihe