Kuiva punaviini

Hellsinki

Millä sanoilla kuvaillaan "kuivaa" punaviineissä.
Mistä siis tunnistaa kuivan punaviinin alkon hyllyllä?

Tanniini?
Täyteläinen?
Nahkanen?

5

8189

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuivelo

Punaviinit ovat lähtökohtaisesti kuivia. Alkon painetussa hinnastossa on jäännössokerin määrästä kertova merkintä niiden punaviinien kohdalla, joissa tuota makeutta on 4 grammaa litrassa tai enemmän. Nettisivuilta löytyvistä tuote-esittelyistä tuo merkintä valitettavasti puuttuu.

IMHO: makea tai jo makeahkokin punaviini (noin 10 g/l) on kauhistus. Hannibal (55 g/l) on täysin juomakelvotonta törkyä.

• tintti

Valkoviinejä kuvaillaan sanoilla kuiva, puolikuiva ja makea.

Punaviinejä kuvaillaan sanoilla kevyt, keskitäyteläinen ja täyteläinen. Otit minkä tahansa, niin ei ole makea.

Tanniininen tarkoittaa, että on paljon hapokkuutta.

Olet selvästi aloittelija, joten ota ekana viini, joka on pehmeä (pehmeät tanniinit), notkea, mehumainen. Paitsi jos erityisesti tykkäät hapokkuudesta.

• sipeliini

tintti, Alkossa on tuo luokittelu jonka selitit, mutta kyllä punaviineistäkin puhuttaessa voidaan käyttää sanaa kuiva, vaikka sitä ei niissä Alkon lapuissa luekaan.

• Punkkero

Kun puhutaan punaviineissä kuivuudesta,usein se merkitsee sitä.että viinistä on hedelmällisyys kadonnut.

•  Kuivelo

Minä en puhu punaviinien yhteydessä kuivuudesta lainkaan. Minulle punaviinit ovat lähtökohtaisesti kuivia ja ne makeat poikkeukset on tarkoitettu muiden kuin minun suuhun.

Hedelmällisyyttä en sekoittaisi hedelmäisyyteen ja hedelmäisyyttä en sekoittaisi mihinkään makeusasteikkoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      160
      3489
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      61
      2735
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      33
      2120
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      130
      1687
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      80
      1583
    6. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      83
      1544
    7. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      368
      1472
    8. Kerro mulle mitä pitäs tehdä

Sun mielestä? Anna neuvo?
      Ikävä
      97
      1215
    9. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1125
    10. On tullut aika lukita kaupunginjohtajan ovi, ja hlö pihalle

Ei kahta eikä yhtäkään selitystä, ylimielisyys on kääntyi varomattomuudeksi, ja kaupungin jo ennestään kuihtuva talou
      Pyhäjärvi
      195
      1106
    Aihe