Kellarikerroksen hämärässä, puusepänverstaan maalaamattoman pöydän äärellä, pölyhiukkaset leijuivat hitaasti iltapäivän ainoassa valonsäteessä. Höylänpurun tuoksu oli vahva, mutta sen alla leijui jotain raskaampaa: kolme vuotta kestänyt hiljaisuus.
Matti ja hänen veljensä Jussi eivät olleet puhuneet toisilleen sen illan jälkeen, jolloin sanat olivat lentäneet kuin terävät tikut puolin ja toisin. Kyse oli jostakin mitättömästä – perinnönjaon sivujuonteesta tai ehkä vain kahden itsepäisen miehen yhteentörmäyksestä – mutta siitä oli kasvanut muuri, joka peitti alleen kaiken sen, mitä heillä oli kerran ollut.
Nyt Jussi seisoi verstaalla. Hän oli tullut hakemaan vanhaa höyläpenkkiään, jonka Matti oli luvannut antaa pois tai pitää, sillä sillä ei ollut enää väliä. Jussi oli harmaantunut, ja hänen hartiassaan oli uusi kumara, jota ei ennen ollut.
Matti kääntyi sorvin takaa, kädet valkoisessa puupölyssä. Hän oli harjoitellut tätä hetkeä mielessään satoja kertoja. Hänellä oli valmiina selitykset, puolustukset ja ne kohdat, joissa Jussi oli ollut väärässä. Mutta kun Jussi nosti katseensa ja katsoi suoraan silmiin – ei vihaisesti, vaan väsyneesti, niin kuin ihminen, joka on kantanut liian raskasta reppua liian pitkään – kaikki ne valmiit lauseet sulivat pois.
– Matti, Jussi sanoi hiljaa, eikä hänen äänessään soinut enää se vanha terä. – Mä en jaksa enää kantaa tätä.
Matti nielaisi. Kurkkuun sattui. Hän ei ottanut askelta eteenpäin, vaan tarttui tiukasti kiinni työpöydän reunasta, ikään kuin peläten putoavansa.
– Anteeksi, Matti sai sanotuksi. Ääni kuulosti vieraalta, karkealta ja repaleiseltä, mutta se oli ensimmäinen kerta kolmeen vuoteen, kun se ei yrittänyt todistaa mitään. – Olin väärässä. Olin ylpeä, enkä halunnut myöntää sitä.
Jussi ei sanonut mitään pitkään aikaan. Hän katsoi lattiaan, johon pöly oli laskeutunut, ja sitten veljeensä. Hänen kasvoilleen ei noussut voittoisaa ilmettä, ei hymyä, ainoastaan sellainen syvä huokaus, joka vapauttaa keuhkoista kaiken sen ilman, joka oli ollut vangittuna liian kauan.
Jussi otti kaksi askelta, ojensi kätensä ja laski sen Mattia olkapäälle. Kosketus oli painava ja lämmin.
– Annettu anteeksi, veli. Mennäänkö kahville?
Ulkona verstaan ikkunan takana alkoi hienoinen syyssade, mutta sisällä huoneessa ilma ei enää painanut rintaa. Se oli keveämpää kuin pitkään, pitkään aikaan.
Korkean pölyn jälkeen
Anonyymi-ap
0
<50
Luetuimmat keskustelut
- 521030
Haluatko mies mennä naimisiin melko pian, ku ollaan kohdattu?
Mä haluaisin mennä mahdollisimman nopeesti....💍113984Martina Aitolehti veti kohtalokkaat hääkännit - Alttarilla ikävä temppu Esko Eerikäiselle
Ex-pariskunta Aitolehti ja Eerikäinen pitävät yhdessä Martina & Esko podcastia. He ovat kertoneet kansalle mm. hääaamust27920Vappu Pimiä lataa suorat sanat TTK-lähdöstään - Yksi asia elämässä muuttui pysyvästi
Vappu Pimiä astui pois Tanssii Tähtien Kanssa -juontajan pallilta viime syksynä. Pimiällä oli pitkät perinteet TTK:ssa,7824- 83739
Vain elämää: Silmiinpistävä muutos heti ekassa jaksossa - Onko tämä hulppeampi kuin entinen?
Vain elämää on totuttu näkemään Hirvensalmella sijaitseva Satulinna. Uudella kaudella kuvauspaikka muuttuu Calliolaksi.3654Onko naisten "ahdisteluhysterian" kulttuuria kritisoivat miehet itse ahdistelijoita?
Tällaisen kuvan saa, kun tästä aiheesta tekee aloituksia: aina luullaan, että "ahdisteluhysteriaa" kritisoiva mies on it187610Sinulle jota kaipaan!
Tunnen sinua kohtaan jotain, mitä en enää osaa selittää pelkällä ihastumisella. Se on kiintymystä, kaipuuta, romanttista25597- 57593
- 73587