Kirkkosalin hämärässä, missä lasimaalausten läpi siivilöitynyt ilta-aurinko piirsi lattialle rubiinin ja kullan sävyjä, kaksi ihmistä kulki hitaasti kohti alttaria. Vuosien tuulet olivat kuljettaneet heitä yhdessä, uurteet silmäkulmissa kertoivat eletystä elämästä, nauruista ja niistä hiljaisista hetkistä, jolloin käsi oli hakenut toista varmuudeksi myrskyssä.
He polvistuivat matalalle polvistumispenkille, vierekkäin, olkapää olkapäätä vasten. Koko maailma ja sen melu olivat vaienneet ulkopuolelle; oli vain tämä hetki, tämä hiljaisuus ja yhteinen hengitys.
Pappi astui esiin valkoisessa albaan, ja hänen käsissään kantama malja välähti kynttilän valossa. Kun hän ojensi leivän palasen ensin toiselle ja sitten toiselle, se ei ollut vain vanha riitti, vaan hiljainen lupaus, joka uusittiin ilman sanoja. Leivän murahtava, yksinkertainen maku muistutti arjen mullasta ja elämän peruskallioista.
Sitten tuli vuoro kohottaa malja. Pappi nosti esiin hopeisen pikarin, jonka reunoilta heijastui hento hehku. Viini oli tummaa, syvää ja aitoa, sekoittuneena puhtaaseen veteen – se kantoi mukanaan vuosituhanten perintöä ja maan runsautta. Kun mies joi maljasta ja ojensi sen puolisolleen, heidän katseensa kohtasivat.
Siinä katseessa ei ollut enää rooleja eikä suojamuureja. Viinin lämpö herätti jotakin vanhaa ja syvää, se poisti viimeisetkin arkipäivän epäluulot ja toi esiin sen kirkkaan totuuden, joka heitä kantoi: he olivat kulkeneet pitkän matkan yhdessä, ja jokainen haava, jokainen jaettu ilo oli tehnyt heistä yhden kokonaisuuden.
Kun he nousivat ja palasivat penkkiin, käsi kädessä, askel oli keveämpi. Ehtoollisen pyhä hiljaisuus ei ollut etäistä pelkoa, vaan syvää rauhaa. Ulkona ilta pimeni, mutta heidän välissään paloi valo, jota mikään maailman myrsky ei voinut sammuttaa.
Yhteinen malja ja hiljainen valo
1
<50
Vastaukset 1
- Anonyymi00001
Kävin kesällä muutaman kerran Tiekirkossa. Otin valokuvan alttarista ja lasimaalaus ikkunoiden läpi paistoi aurinko siten että penkkiin alttarin takana syntyi punainen väriläiskä. Se kutsui istujaa. Punainen on Pyhän Hengen väri. Jeesus lasimaalaukseen kuvattu oli myös iloinen vaikka ei puhunut mitään. Siitä tunsin hänet sillä Jeesus ei puhu minulle yhtäkään turhaa sanaa, vaan osoittaa kevyesti tunteita kuten iloa tai närkästystä. Niinkuin nytkin kävi.
Valo usein tekee rohkaisevia ja kannustavia merkkejä luontoon tai rakennuksiin. Joskus olen pyytänyt suurempia merkkejä, mutta kyllä pienet merkit ovat riittäviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää66799- 159790
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa22777Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.103760Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä27718Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93677Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒192650- 22592
- 61582
Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks35544VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa40539On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78480- 39465
- 57455
sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75447Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.9439Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25437- 70433
- 54418
- 40407