Kynttilänvalo heijastui matalasta kattoparrusta ja piirsi pimeään huoneeseen pitkiä, väriseviä varjoja. Nurkassa vanha kaappi natisi hiljaa itsekseen, ikään kuin sekin olisi tiennyt, mitä seinien sisällä ja ihmisten mielissä kuiskittiin.
Hän istui tuolissa selkä suorana, musta takki tiukasti napitettuna kaulaan asti, vaikka sisällä oli tukahduttavan kuuma. Kädet lepäsivät polvilla, sormet kiertyneinä toisiinsa niin tiukasti, että rystyset olivat valkoiset. Sitä samaa puristusta hän oli vaatinut kaikilta muiltakin. Vuosikymmenet hän oli istunut tuoleilla, joista jaettiin elämää ja kuolemaa, puhtautta ja kadotusta. Hän oli ollut se, jonka sanalla taivas aukesi tai meni kiinni, se joka otti synnin kiinni ja piti sen tiukasti sidottuna ihmisen niskassa.
Mutta nyt huoneessa ei ollut ketään muuta. Ei laumaa, ei kuuntelijoita, ei todistajia. Vain kello, joka tikitti armottomasti eteenpäin, ja se hiljaisuus, joka repi rintaa sisältäpäin auki.
Hän sulki silmänsä, mutta pimeys ei tuonut lepoa. Siellä se kytevä, pakkomielteinen tuli taas poltti, se sama kuoleman tila, jota hän oli vuodet saarnannut pois muilta mutta jota hän ei itse pystynyt sammuttamaan. Kaikki ne puheet himoista, kaikesta saastasta ja maailman turhuudesta olivat olleet vain paksuja peitteitä, joilla hän yritti tukahduttaa sen saman kuuman, repivän heikkouden, joka nyt repi hänen omaa sieluaan kappaleiksi. Mitä korkeammat aidat hän oli rakentanut muiden ympärille, sitä pimeämmäksi ja ahtaammaksi oli käynyt hänen oma häkkinsä.
Hän katsoi käsiään. Ne olivat samat kädet, jotka olivat siunanneet ja tuominneet, mutta nyt ne tuntuivat vierailta, tyhjiltä. Koko se valtava koneisto, jota hän oli ollut mukana pyörittämässä, oli pelkkää hiekalle rakennettua teatteria. Kulissit olivat sortuneet, ja alta paljastui vain pelkistetty, hauras ihminen, joka oli pelännyt kuollakseen omaa varjoaan.
Ulkona syksyinen yö tuuli nurkkiin. Hän nosti katseensa kohti pimeää ikkunaa, jossa hänen oma kuvajaisensa tuijotti takaisin – väsyneenä, uurteisena, loppuun palaneena. Enää ei ollut sääntöjä, joilla suojautua, eikä valtaa, jonka taakse piiloutua. Jäljellä oli vain se hiljaisuus, jota armo ei vielä ollut koskettanut, koska hän ei ollut uskaltanut laskea sitä keppiä, jolla oli toisia lyönyt.
Pimeyden portinvartija
Anonyymi-ap
0
<50
Luetuimmat keskustelut
Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää63779- 158774
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa25760Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.100730Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä27708Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93677Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒193636- 22592
- 61572
VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa40539Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks35524On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78470- 39455
- 57455
sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75437- 70433
Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.9429Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25427- 54418
- 40407