Tuun rohkeasti esille ja lukijat arvaavat kuka on tämän tekstin takana: aikonaan minulla ol vaikea saaha opettajan sijaisuuksia koska nimi oli väärä ja tausta. Opettajien tenavlle ne nnettiin. Kerran oli kuukuaisia kestävä sijaisuus ja sen sopo kaksi opettajaa keskenään ja rehtori ei tiennyt tästä asiasta mitää. Äitini oli käärmeissään ja sanoi lukion silloiselle rehtorille että xxxx ei päässyt suhteilla Senäjoen lukioon. Sen jälkeen olinnkin pitkää opettajana muualla. En hakenut kuin kerran tänne rehtoriksi ja sekin suhmuroitiin.
Nyt pimitettiin opon/historian open paikka kun sitä kysyin. Alajärvellä yks ope, jossa olin toista kuukautta sijaisena, kertoi, että merkit on siinä ettei paikkaa laiteta hakuun. Kysyi asiasta yheltä opettajalta, ei kommenttia. Arvasin. Onneksi minun ei tarvitse tällä kokemuksella katsoa Opntien kouluun vaan muualle ja tehä jotain muuta. Lapsellista, naurettavaa ja ala-arvousta touhua. Ilmeisesti pitää olla pesäpallomaisteri, että saa ees sijaisuuksia.
Nyt pimitettiin opon/historian open paikka kun sitä kysyin. Alajärvellä yks ope, jossa olin toista kuukautta sijaisena, kertoi, että merkit on siinä ettei paikkaa laiteta hakuun. Kysyi asiasta yheltä opettajalta, ei kommenttia. Arvasin. Onneksi minun ei tarvitse tällä kokemuksella katsoa Opntien kouluun vaan muualle ja tehä jotain muuta. Lapsellista, naurettavaa ja ala-arvousta touhua. Ilmeisesti pitää olla pesäpallomaisteri, että saa ees sijaisuuksia.
Vastaukset 22
Vanhimmat
Tämä kirjoitukseni ei tarkota, ettenkö arvosta muta. Ei, vaan ongelma on tällainen salamyhkäisyys, eriarvoinen kohtelu, hyvä veli-järjestelmä. Vaikka on 22 vuotta kokemusta viranhoiosta jossa yläkoulu ja lukio. Oppilaita oli muuten ohjattavani yläkoulussa 280 ja lukiossa 120. Pätevyys. Sain kuulla että erästä naisopettajaa oli syrjitty ja oli hakenut lähikuntaan ja päässyt. Luulisi arvon rehtorien ottavan tällaisesta hallintotavasta opiksi. Tuskinpa ottavat, vaan sama jatkuu. Tätä on ollut vuosien varrella ja sitä on moni muu kirjoittanut. En ruikuta asiasta mutta ei anna hyvää kuvaa Vimpelin kunnan koulutoimesta, päinvastoin.
Eräs opettaja sanoi vaisusti kaupassa mulle: niin sinähän oot ollu siellä Alajärvellä sijaisena.Ei katsekontaktia.
Pian se lukio loppuu ja marinat myös.
Vimpelistä loppuu kaikki muukin, kunta on ajanut tilanteen siihen pesäpalloineen.
Siltä se vaikuttaa. Eräs liikunnanopettaja Paltamon lukiossa, joka sui alle 2000 asukkaan Ristijärvellä, sanoi että "viimeinen sammuttaa valot!" Kainuussa oli lukiossa opettajana joloin 180 oppilasta 2001, nyt alle 80. Siellä lukioita lakkauttaminen ja se on väistämätöntä täällä. Olen ollut lukion lehtorina 7 vuotta ja kannatan lukiokoulutusta, mutta mitä teet kun lukioon hakeneien määrä väenee ja ikäluokat pienenee. Kaverini ennusti 1989 Vähästäkyröstä, että ikäluokat pienenee ja luokanopettajien tarve vähenee. Näin on käynyt.
Nämä lukioien markkinonti ilmaisilla kirjoilla, painotteisuuella, ym. lahjoilla sekä maahanmuuttajaopiskeliat on tekohengitystä. Lukion ja amiksen yhteistyö pelastaisi, mutta se ei toimi välimatkojen ja erilaisten oppilaitoksena kulttuurierojen vuoksi. Lukion opet ei arvosta amista, poissaluettuna opot, joka minäkin olin 22 vuotta.
Lehdessä kyllä kehuttiin kuinka Vimpeliin ois muuttanu pilvin pimein lapsiperheitä, noinkohan on..
Miten Vimpeli on voinut vajota näin alas jatkuvien ongelmien kanssa koulutuksessa, onko sivistysjohtaja pätevä hoitamaan tehtäviään kun kunnasta tulee toistuvasti ilmi mitä erikoisempia ongelmia ja syytteitä.
Ilmeisesti esille tulee vain pieni osa asioista ja muut painetaan villaisella.
Rehtorille annettu liian paljon valtaa ja monesti sivistyslautakunnassa ei kaikki tunne rehtorin työtä.
Ongelmana on pienet piirit...sitä on muuallakin pienillä paikkakunnilla. Lehmänkauppoja edelleen. Hankalat opettajat laitetaan "koirankoppiin"
Huono(t) rehtori(t) saa pahaa jälkeä aikaiseksi.
Tällä kaverilla tarinaa piisaa.
Kertoilee mukavia juttuja.
En oo koskaan suhteilla päässyt mihinkään työhön. No, ehkä Rannilaan aikoinaan keätöihin
Niin, kun on tietoa ja koulutusta ja ennen kaikkea KOKEMUSTA MUUALTA. Olen ollut urheiluseuran pj, varapääluottmusmies jne Oppilashuoltoryhmässä 22 vuotta....
Koulutoimen epäkohista pitää uskaltaa kirjoittaa: mikään ei kehity jos on VAIKENEMISEN KULTTUURI JA SUHMUROINTI.
Siinähän oon kaivanut verta nenästä, mutta mitäpä se haittaa. Voihan sitä vaikka kerätä käpyjä ym. Ei tarvitse mennä Opintien koululle töihin. On niitä muitakin paikkoja...
Kyllä on vajonut monien kuntien koululaitos alas ja rehtorien taso. Ei voi muuta kuin ihmetellä. Työlle kun palkkaa nostetaan yli 5000e kuukauessa.
Rehtoreilla siis nämä palkat jopa 6200e ja aineenopettajilla on yli 4500. Haloo ja herätkää, koulunkäynninohjaajilla palkka alle keskiansion Suomessa, hävettävää ja kaikkia niillä teetetään.
Vimpeliläisiä heti v......a kun joku kertoo miten asiat on... kun täällä on vuodesta toiseen vaan valehdeltu itselle ja naapurille.
Aikansa kun täällä tynnyrissä elää niin ei nää edes korkin reiästä.
Nauraahan tässä saa tämän kunnan tolvailuille ja sehän harmittaa...
35 vuotta asunut muualla, eikä mikään ole muuttunut....Kannatti kierrellä ja nähä vähän muitakin maakuntia. Suhteet vaikuttaa enemmän kuin työkokemus ja ammattitaito. Valtavaa ennakkoluuloja on joillakin....Isäni sanoi aikanaan osuvasti kun oli tullut Nelimarkasta: "Ei ole hyvä että on töissä, ei oo hyvä, jos on työtön!
Miksihän tänne suunnitellaan uutta kallista koulua vaikka hyvä aapiskujan koulu on valmiina? Miksi siinä ei voi koulua pitää vaikka kaikenlaista muuta toimintaa näkyy olevan? Suuruudehulluusko iskenyt kunta päättäjiin kunnanjohtajaa myöten.
Aapiskujan koulu laitettiin kiinni että saatiin hiekkamiehelle töitä. Mitään vikaa siinä rakennuksessa ei ole. Katsokaa kunnan sivuilta varauskalenteria, esim. liikuntasali on varattuna joka päivä, vaatepankki on kaikista huonoimmissa tiloissa kellarissa (ei siis mitään vikaa), kansalaisopisto majoittaa seuraavia kerroksia, painiharrastusta ym. löytyy. Tähän päivään mennessä ei ole tullut tietoa MIKSI se piti sulkea, rakennuksessa ei voi olla sisäilmaongelmaa kun siellä on toimintaa joka päivä.