Elikkä minkä takia hevosella pidetään jännesuojia tai pinteleitä ratsastuksen aikana? Mistä tiedän kumpia käytän vai käytänkö kumpiakaan? Miten ja mitä ne suojaa?
Pintelit vai jännesuojat?
18
13641
Vastaukset
- nappe
Eli pintelit ja jännesuojat yksinkertaisesti suojaa hevosen jalkoja.Toiset hevoset saattavat itse kompastella jalkoihinsa,sitten taas maastossa,varsinkin vaikeakulkuisessa on erittäin hyvä pitää suojia.Omalla hepallani on jännesuojat, koska pinteleiden laitto ja pyörittäminen jalkojen ympärille on liian turhauttavaa ja aikaa vievää..(laiskimus) :)
- Dude
Jännesuojia ja pinteleitä käytetään suojaamaan hevosen jalkoja iskuilta, esim hypätessä esteitä tai muuten vain ratsastuksessa. Pintelit on siitä hyvät, että kun ne laittaa niin kuin pitää, ne suojaavat jänteitä ja tukevat jalkoja todella hyvin. Ainut huonopuoli pinteleissä on niiden laiton pitkä aika. Mutta hiljaa hyvä tulee.
Jännesuojat suojaa juuri jänteitä. Ne on pidettävä tiukasti kiinni, että neopreni (mikä on sisäpuolella) tukee jäntetä erilaisilta tärähdyksiltä ja ovat nopeat laittaa jalkaan. Maksavat 30e -->....
Suojia pidetään suojaamaan hevosten jalkoja. Vaikka ei olisi tarve suojille, on hyvä käyttää silti vaikka pinteleitä, sekä pinteleiden alla käytetään aina pintelipatjoja!- kymysysmerkki
aivan sama kumpia käyttää? Kun ensimmäinen kirjoittaja sanoi että laiskuuttaan käyttää jännesuojia.. Eli suojaako molemmat yhtä hyvin?
- Dude
kymysysmerkki kirjoitti:
aivan sama kumpia käyttää? Kun ensimmäinen kirjoittaja sanoi että laiskuuttaan käyttää jännesuojia.. Eli suojaako molemmat yhtä hyvin?
Joo, on sama kupia käyttää. Molemmat suojaa hevosesi jalkoja 100%.
- neiti nalle
Dude kirjoitti:
Joo, on sama kupia käyttää. Molemmat suojaa hevosesi jalkoja 100%.
Tietenkin ne silloin suojaavat 100 % jos ne laitetaan oikein. Jos esim pintelit laitetaan huonosti, niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
- minski
Mut eihän niitä ole aina pakko käyttää.Hypätessä tietty tarvittavat.Itellä kokemusta myös ravipolleista. Ei niilläkään turhaa aina käytetä mitään suojia. Jos on tosi hyvä jalkanen eikä kopsi jalkoihin ei niitä tartte käyttää
- Dude
joo, mutta eikös niitä nyt ole iha hyvä käyttää, ei rasittaisi ainakaan hevo´sen jalkoja niin paljon, kun on suojat.. Eikä niistä haittaakaan ole, EI IKINÄ! =)=)
- vep
Dude kirjoitti:
joo, mutta eikös niitä nyt ole iha hyvä käyttää, ei rasittaisi ainakaan hevo´sen jalkoja niin paljon, kun on suojat.. Eikä niistä haittaakaan ole, EI IKINÄ! =)=)
..haittaakin olla. Turhaa painoa ja jäykistää jalkojen luonnollista askellusta jos ei suojia tarvitse. Omallani treenissä takajaloissa protec-suojat tukemassa vuohisia. Mutta vain eläinlääkärin suosituksesta. On kovasti hätäinen hevonen ja työntää hyvin takaa niin kipeyttää takavuohisia. On siis ravihepo.
Rasitukseen vaikuttaa kyllä enempi hevosen käyttö ja sen käytön määrä. Ei niillä suojilla paljoa estetä ylirasitusta jos ei hevosen paikat ole kestääkseen.
Toinen hevonen on sellainen jolla on mennyt joskus jänne etusesta ja sillä on pakko käyttää pinteleitä. Ja ne laitetaan AINA ja tiukkaan. Ja tälläkin on geenit mitkä on... Jalkojen kestämiseen ei ole voitu missään vaiheessa vaikuttaa millään suojilla täydellisesti. - miiru-
vep kirjoitti:
..haittaakin olla. Turhaa painoa ja jäykistää jalkojen luonnollista askellusta jos ei suojia tarvitse. Omallani treenissä takajaloissa protec-suojat tukemassa vuohisia. Mutta vain eläinlääkärin suosituksesta. On kovasti hätäinen hevonen ja työntää hyvin takaa niin kipeyttää takavuohisia. On siis ravihepo.
Rasitukseen vaikuttaa kyllä enempi hevosen käyttö ja sen käytön määrä. Ei niillä suojilla paljoa estetä ylirasitusta jos ei hevosen paikat ole kestääkseen.
Toinen hevonen on sellainen jolla on mennyt joskus jänne etusesta ja sillä on pakko käyttää pinteleitä. Ja ne laitetaan AINA ja tiukkaan. Ja tälläkin on geenit mitkä on... Jalkojen kestämiseen ei ole voitu missään vaiheessa vaikuttaa millään suojilla täydellisesti.Jos hevosella on nestepatteja, niin ei pidä missään tapauksessa käyttää pinteleitä/suojia, koska nesteet tulee saada liikkeelle.. Aiheuttaa paljon enemmän pahaa kuin hyvää.
- Auttakaa nyt mua!!!
Kun meidän pollelle ostettiin pintelit koska ei tykkää suojista ja pollelle niistä on emennän haittaa kun hyötyä, koska ei tykkää niistä ja on tottetlematon ja keskittyy niihin suojiin vain.... joten hankittiin pintelit.... :D Miksi pintelipatjoja tulee käyttää??? minun pintelit ovat todella paksut ja hyvät joten tarviiko patjoja edes käyttää?? en ole itse koskaan käyttänyt omalla pollellani ja hyvin n toiminut!!! :DD
KOMMENTOIKAA TÄHÄN!!! HALUAN TIETÄÄ VASTAUKSIA OMISTA AJATTEISTANI!! :DDD - Elise12
Villaisten ja fleecepinteleiden kanssa ei tartte välttämättä käyttää pintelipatjoja, mutta on se suositeltavaa. patjojen tarkotus on tasata painetta, tai näin ainakin mulle on kerrottu.. Osassa pinteleistä on nykyään ne patjat valmiinakin..
- jeloujelou
Suojia on mun mielestä hyvä käyttää vaikka heppa toimiskin ilman niitä eikä ikinä niiden puuttuminen ole tehnyt hallaa, mutta ikinä ei tiedä joten parempi pelata varman päälle jotta säästyy enemmiltä vahingoilta. Mutta miten kukin tykkää.
Ja pinteleiden käyttö ei mun kokeman mukaan ihan sama oo ku suojien... Itse käytän omalla hepalla kun tahtoo kertyä nestettä etujalkoihin niin se pitäis jalat kuivana liikutuksen ajan ja tukee jalkoja.
Näin oon kuullut ja kuivathan ne on ratsastuksen jälkeen ja heppa kulkee mukavasti.
Kokemuksia? Liittyen siis nesteen kerääntymiseen ja pinteleiden hyötyihin ja haittoihin eikä vaivannäköön tai hepan pelkoihin. - diskopallo
Itse omalla hepalla en käytä minkäänlaisia suojia tai pinteleitä näin tavallisesti sileällä, mutta hypätessä ja pitemmillä maastolenkeillä on aina edessä jännesuojat. Itse suosittelen lämpimästi noiden suojien käyttöä, niitä nyt on jo aika vaikea (,ei kuitenkaan mahdoton) laittaa väärin, kunhan muistaa laittaa ne tarpeeksi napakasti muttei kuitenkaan liian kireälle! Itse en ole tainnut koskaan käyttänyt omalla hevosella pinteleitä näin arkikäytössä. Jostain olen myös kuullut, että jos pintelit jäävät yhtään löysälle niin voi olla, ettei suojaa läheskään niin hyvin kuin suojat.
- Alalla oleva
Jänne liikkuu vain pituussuunnassa, mitä hyötyä siis toisaalta on pinteleistä? Toisaalta voi säästyä hokinpolkemilta sun muilta. Jännesuojat on taas suunniteltu niin, että suojaavat jänteitä ja tukee jännettä paremmin, varsinkin jos vauhti on vähä kovempi ja tietenkin esteillä. Pintelir ovat toki hyvät jos on esim. jänne mennyt.
- lilli2
joo, eihän ne suojat oo välttämättömät. ei niit kuulu käyttää jos niit ei oikeesti tartte. lisä vaivaa vaa jos ei tartte. ei niit osteta värien takii vaan hevosen hyvinvoinnin!!(:
joten jos et koe välttämätöntä tarvetta älä ees osta! ja oikeastaan pintelit ja jännesuojat ovat eri tarkoituksiin joten mieti myös mihin niitä käytät tai mikä ois (sun) heppas tarve - cowgirl2
sitä määki oon ihmetelly!!(: (:
- arianna95
Mitä suojia käytätte etusissa/takasissa esteillä? koulussa? maastossa?
Minulla on itsellä suomenhevosruuna, jolla en käytä suojia, muutakuin esteillä jännesuojia edessä, koska en ole nähnyt tarpeelliseksi muussa. Niitäkin käytän vain varman päälle, eikä se ole hevosta näyttänyt häiritsevän yhtään. Miksi joillakin käytetään myös jännesuojia takana, ja toisilla ei? Mitä eroa niillä hevosilla on, vai pelaako omistaja vain varman päälle ? - muistakaapas
Muistakaahan työret sitten hei että pinteliä ei saa kiristää takana jänteen kohdalla IKINÄ koska jänne voi vaurioittua tai jopa katketa, vaan pinteli kiristetään aina luun kohdalla :) ja AINA käytetään pintelipatkoja!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841