Käytetäänkö narsistia hyväksi?

Anonyymi-ap

Onko käsitteet narsismi ja narsistinen persoonallisuushäiriö menneet sekaisin?

2

<50

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Narsismi ja narsisti näyttävät menevän sekaisin.

• Anonyymi00002
      UUSI

Aloituksen epämääräisyydestä huolimatta, olen välillä ihmetellyt väitettä, että narsisti-termiä heitellään turhaan ja helposti. Niissä ympyröissä joissa itse pyörin, narsismista ylipäätään puhutaan todella vähän ja jos puhutaankin, yleensä hyvin varovaisesti, koska termiä pelätään käyttää. Kuitenkin, jokainen meistä on elämässään tekemisissä persoonallisuushäiriöisen narsistin tai hyvin narsistisen ihmisen kanssa. 2% väestöstä on kuitenkin niin paljon, että kanssakäymistä voi välttää vain elämällä hyvin rajoittuneessa ympäristössä. Heikko itsetunto on hyvin yleinen vaiva, ja siitähän se narsismi kumpuaa.

Se, tunnistaako joku kyseessä olevan vahvat narsistiset piirteet tai jopa narsistinen persoonallisuushäiriö, on sitten eri asia. Narsistihan yleensä paljastuu vasta ajan oloon, siinä vaiheessa kun sinusta tulee hänen elämässään uhka tavalla tai toisella. Narsisti työkaveri on kiva kunnes hän huomaa, että saatat uhata hänen asemaansa ja koska hän kadehtii. Narsisti ystävä on kiva kunnes huomaa, että sinullakin on oma tahto ja oma elämä. Ja tietysti, kun pakollinen kateus kasvaa niin suureksi, ettei sitä enää pysty peittelemään. Narsisti kumppani on ihana, kunnes.... Narsisti naapuri on kiva kunnes huomaa, ettei olekaan kulmakunnan kingi ja jakamattoman ihailun kohde.

Kaikki nämä on nähtynä ja yleensä ensimmäinen merkki on, että sanat eivät todellakaan vastaa tekoja. Seuraava merkki on, että heillä on tarve ylentää itseään alentamalla muita: narsisti työkaveri tarttuu jokaiseen virheeseesi, tai kuvittelemaansa virheeseen, vaikka itse on varsinainen virhegeneraattori. Narsisti ystävä syyttää epälojaaliudesta vaikka itse on epälojaali törkeyteen asti. Narsisti kumppani.... no, sieltä alkaa tulla ties mitä pa..aa. Narsisti naapuri alkaa valittaa ja päsmäröidä, sanella sääntöjä, kuinka naapurustossa tulisi elää ja olla ja tekee kaikille selväksi, ketkä eivät näitä hänen sääntöjään noudata, eli ovat huonoja ihmisiä.

Narsistisuus, häiriöllä tai ilman, olisi kuitenkin hyvä tietää ja tunnistaa jotta ilmiön osaa kohdata. Narsistin kanssa tärkeintä on pitää omat rajat ja olla lähtemättä tämän maailmaan mukaan. Liian moni ei tunnista eikä osaa, ja yrittää pärjätä narsistin kanssa myötäilemällä, mikä saa narsistin vain lisäämään kierroksia.

Kun itse tunnistan narsistisia piirteitä, varaudun siihen että haaste mutapainiin vielä tulee, mutta siihen en todellakaan lähde. Kaikenlaisen haukkumisen ja möykän kuittaan parilla sanalla enkä todellakaan lähde mukaan. Jotkut tyypit saa varuilleen pelkästään sillä että on hiljaa. Narsistille on ahdistavaa jos ei saa reaktioita irti tai reaktio ei ole ihailua ja nöyristelyä, mitä hän odottaa. Narsisti odottaa jalustalle nostamista. Älä nosta ja hän muuttuu epävarmaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra on mukana Suomen huutokauppakeisari -sarjassa

Suomen huutokauppakeisari on tavallisten suomalaisten ohjelma. Sarjan suosiosta kertoo se, että nyt alkaa jo 19. kausi t
      Maailman menoa
      160
      1529
    2. Kuuleppas

ensimmäiset naissuhteet toimii miehelle eräänlaisena oppikouluna, mutta hän ei välttämättä itse ymmärrä oppineensa mitää
      Ikävä
      256
      1086
    3. Mulla ei ole Suomessa enää mitään

4 vuotta joutuu asumaan henkisessä vankilassa. Sitten voi muuttaa takaisin ulkomaille.
      Turku
      183
      742
    4. Kuinka nainen jaksat ja voit

Toivottavasti hyvin.
      Ikävä
      43
      711
    5. Provider miehistä..

Tietyt miehet puhuvat ilkeästi naisista, jotka haluavat elää miehen tuloilla. Eikö? Mutta miksi tietyt miehet siitä pah
      Ikävä
      209
      664
    6. Sinulle nainen

En ehkä koskaan osannut sanoa tätä oikein. Minun vaikeuteni luottaa liittyi ennen kaikkea menettämisen pelkoon. Siihen
      Ikävä
      63
      645
    7. Tiedätkö sitä

Että sinun äänesi on ihanan pehmeä
      Ikävä
      40
      566
    8. Hei rakkaani.

Kohtaaminen lähestyy. Miten teemme sen? Kumpi ottaa yhteyttä vai törmäämmekö jossain sattumalta? Tuleva vaimosi
      Ikävä
      45
      535
    9. Ethän mies vielä

luovu meistä? Haluaisin jo sun syliin.
      Ikävä
      39
      534
    10. Ethän voinut nainen tietää, että rikot rikotun

Omaa elämää taas mietin aamuyön tunteina. En vieläkään löytänyt muistin sokkeloista ainuttakaan onnen hetkeä. Kaipuu on
      Ikävä
      66
      526
    11. Haaveilen edelleen

Sinusta aika ajoin
      Ikävä
      32
      491
    12. Tulisitpa käymään joskus vielä

Olisi niin kiva nähdä pitkästä aikaa. Oletko vielä joskus tulossa?... Niin monet muutoksen tuulet puhaltavat, olisi lohd
      Ikävä
      23
      479
    13. Yt:t kunnassa päättyi

Oliko nämä tarpeelliset ja ratkeaako taloushuolet näiden avulla? Lehdessä ilmoitettujen lukujen perusteella lisää on tul
      Lappajärvi
      53
      467
    14. Sut.

Tuhotaan. :)
      Tunteet
      38
      460
    15. Martsusta tuli leuhka

Ja ylimielinen. Hän ei nosta persettäkään ilmaseksi . Luulempa et nämä ei tee hyvää hyvinvointivalmennuksille.... Nannal
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      452
    16. Lämpimiä katseita aikoinaan vaihdettiin, siihen se sitten jäi

Sinulla uudet tuulet ja välttelet kohtaamistamme.
      Ikävä
      26
      450
    17. Mä oon kallistumassa

Rikosilmoitukseen!
      Suhteet
      69
      441
    18. Poromiehentien remontti ...

Mikä tilanne? mistä mennään
      Hyrynsalmi
      6
      433
    19. Kiulu myynnissä!

Kiulu hakee taas uutta yrittäjää. https://www.yritysporssi.fi/etela-pohjanmaa-lansi-suomi-finland/myytavat/yritykset/ma
      Ähtäri
      22
      395
    20. 19
      394
    Aihe