Jeesus kävi Johanneksen kasteella.
Miksi helluntailaiset eivät mene parannuksen kasteelle uskossa ?
Eri kaste kuin helluntaikaste
24
52
Vastaukset 24
- Anonyymi00001UUSI
Millainen on helluntailainen tulikaste ?
- Anonyymi00018UUSI
>>> tulikaste ?<<<
------------------
Matteus kirjoittaa Johannes Kastajan sanoneen Jeesuksesta Matt.3:11”.. Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. 12 Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa.”..”
”..hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella…” ”Tulella”?
Kun luetaan asiayhteys ,alkaa selkiintymään mitä ”tulella kastaminen tarkoittaisi ? (Matt. 3:1-13.) Matt.3:11”.. Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. 12 Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa.”..”
Asiayhteydestä on ymmärrettävissä sen tarkoittavan Herran vihan päivää, jolloin ihmiset jotka eivät ole kääntyneet ( tehneet parannusta ) pois synneistään, ja eivät kääntyneet Jumalan puoleen ( eli Jumalan sovitustyön Jeesuksessa Kristuksessa jälkeen , uskoneet evankeliumia, ja ojentautuneet sen jälkeen Jumalan Sanan uskonkuuliaisuuteen ) heitä kohtaavasta tuomiosta. (Matt. 3:1-13.) Matt.3: 7 ”..Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa? 8 Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä, ……….12 Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa.”..”
Apostoli Pietari kirjoittaa. ( 2.Piet.3: 1- 18.) 2.PIet.3:7”..Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään. 8 Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että "yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä". 9 Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.
10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat. 11 Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa, 12 teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat! 13 Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu…”
--------------Jatkuu - Anonyymi00019UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
>>> tulikaste ?<<<
------------------
Matteus kirjoittaa Johannes Kastajan sanoneen Jeesuksesta Matt.3:11”.. Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. 12 Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa.”..”
”..hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella…” ”Tulella”?
Kun luetaan asiayhteys ,alkaa selkiintymään mitä ”tulella kastaminen tarkoittaisi ? (Matt. 3:1-13.) Matt.3:11”.. Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. 12 Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa.”..”
Asiayhteydestä on ymmärrettävissä sen tarkoittavan Herran vihan päivää, jolloin ihmiset jotka eivät ole kääntyneet ( tehneet parannusta ) pois synneistään, ja eivät kääntyneet Jumalan puoleen ( eli Jumalan sovitustyön Jeesuksessa Kristuksessa jälkeen , uskoneet evankeliumia, ja ojentautuneet sen jälkeen Jumalan Sanan uskonkuuliaisuuteen ) heitä kohtaavasta tuomiosta. (Matt. 3:1-13.) Matt.3: 7 ”..Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa? 8 Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä, ……….12 Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa.”..”
Apostoli Pietari kirjoittaa. ( 2.Piet.3: 1- 18.) 2.PIet.3:7”..Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään. 8 Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että "yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä". 9 Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.
10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat. 11 Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa, 12 teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat! 13 Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu…”
--------------Jatkuu>>>>Jatkuu<<<
----------
Jatkuu
Tänä päivänä kun ihminen kuulee evankeliumin ja uskoo sen häneen tulee Jumalan Henki asumaan. Hänen tulee hyljätä entinen syntielämänsä ja alkaa ojentautumaan uskonkuuliaisuudessa Jumalan Sanan mukaan.
Raamatun, Uuden testamentin pohjalta ei ole perusteltavissa mitään lisä ”tulikasteita” , ihminen on saanut Pyhän Hengen uskoon tultuaan ja on kykenevä Kristuksen todistaja, toki hänen tulee kasvaa Kristuksen tuntemuksessa lukien Raamattua ja olemalla toisten uskovien yhteydesä.
Sama Jumalan Henki joka on tullut häneen asumaan elävään uskoon ts. uudestisyntymän yhteydessä on myös voiman Henki.
----------
”Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen.("terveen ymmärryksen hengen" )
Älä siis häpeä todistusta Herrastamme äläkä minua, hänen vankiaan, vaan kärsi yhdessä minun kanssani vaivaa evankeliumin tähden, sen mukaan kuin Jumala antaa voimaa,
hän, joka on meidät pelastanut ja kutsunut pyhällä kutsumuksella, ei meidän tekojemme mukaan, vaan oman aivoituksensa ja armonsa mukaan, joka meille on annettu Kristuksessa Jeesuksessa ennen ikuisia aikoja, mutta nyt ilmisaatettu meidän Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen ilmestymisen kautta, joka kukisti kuoleman ja toi valoon elämän ja katoamattomuuden evankeliumin kautta,”
2. Tim. 1:7-10 FB38
---------
Ef.1:13."..Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,............
..(.4:30). Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka..." ..." ( evankeliumi on totuuden sana , joka synnyttää elämän Jaak.1:18. "..Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset..." )Myös 1.Piet.1:23-25.
------------
Ihminen kuultuaan evankeliumin ja sen uskottuaan on saanut ”uuden voiman”, Pyhän Hengen tullessa häneen asumaan, jossa voimassa hän on Kristuksen todistaja. Jumalan voima on evankeliumi. Jumala täytti lupauksensa "uudesta voimasta" Jeesuksessa Kristuksessa.
----------------
Laki ei anna voimaa synnin ylitse, se vain osoittaa synnin. Lakiliiton aikana profeettta Jesaja julisti Uuden liiton tulevasta uudesta voimasta, sitä ei lakiliiton kansalaisilla ollut.
”Nuorukaiset väsyvät ja nääntyvät, nuoret miehet kompastuvat ja kaatuvat; mutta ne, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman, he kohottavat siipensä kuin kotkat. He juoksevat eivätkä näänny, he vaeltavat eivätkä väsy.”
Jesaja 40:30-31 FB38
Uudessa liitossa ei odoteta jotakin " uutta voimaa" , vaan ihmisen uskoessa evankeliumin elävään uskoon tullessa Jumala Henki tulee häneen asumaan joka on myös "voiman Henki".(2.Tim.1:7-10.)
------------------
(Room.1:14-17.) Room.1:16. "..Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.17. Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta"..." - Anonyymi00023UUSI
Vauvat menee parannuksen kasteelle
😂😂😂😂😂
- Anonyymi00002UUSI
Kasteen jälkeiset merkit seuraavat uskovia mutta ei "mukamas uskovia".
Markus 16:17-18
"[17] Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, [18] nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi." - Anonyymi00003UUSI
En ole nähnyt kenenkään helluntailaisen päällä tulisia kieliä.
Oletko sinä nähnyt ?
Apostolien teot 2:1-3
[1] Ja kun HELLUNTAIPÄIVÄ oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla. [2] Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat. [3] Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.- Anonyymi00008UUSI
kyllä- jatkuvasti. Eli kieli kertoo sanomaa- mistä se on lähtöisin.
Sama kuin sinunkin pilkkakielesi- tahi ymmärtämättömän puheesi.
Samoin myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista. Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää! Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.
(Jak 3:5-6)
sen näin kirjoituksestasi taas nousevan sinun pään päällä olevaksi.
PÄÄNUpistasihan ne ajatuksesi nousee, myös pilkka- tulinen kieli - Anonyymi00009UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
kyllä- jatkuvasti. Eli kieli kertoo sanomaa- mistä se on lähtöisin.
Sama kuin sinunkin pilkkakielesi- tahi ymmärtämättömän puheesi.
Samoin myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista. Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää! Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.
(Jak 3:5-6)
sen näin kirjoituksestasi taas nousevan sinun pään päällä olevaksi.
PÄÄNUpistasihan ne ajatuksesi nousee, myös pilkka- tulinen kielipistän panettelijoiden kielestä- päänsä päällä- palstalla esimerkkinä tämän.
Auta, Herra, sillä hurskaat ovat hävinneet, uskolliset ovat kadonneet ihmislasten joukosta. He puhuvat valhetta toinen toisellensa, puhuvat liukkain huulin, kaksimielisin sydämin.
Hävittäköön Herra kaikki liukkaat huulet, kielen, joka kerskuen puhuu, ne, jotka sanovat: "Kielemme voimalla me olemme väkevät; huulemme ovat meidän tukemme; kuka on meille herra?"
Kurjien sorron tähden, köyhien huokausten tähden minä nyt nousen, sanoo Herra, "tuon pelastuksen sille, joka sitä huoaten ikävöitsee". Herran sanat ovat selkeitä sanoja, hopeata, joka kirkkaana valuu sulattimesta maahan, seitsenkertaisesti puhdistettua.
Sinä, Herra, varjelet heitä, suojelet hänet iäti tältä sukukunnalta.
Yltympäri jumalattomat rehentelevät, kun kataluus pääsee valtaan ihmislasten seassa.
(Psa 12:2-9) - Anonyymi00010UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
pistän panettelijoiden kielestä- päänsä päällä- palstalla esimerkkinä tämän.
Auta, Herra, sillä hurskaat ovat hävinneet, uskolliset ovat kadonneet ihmislasten joukosta. He puhuvat valhetta toinen toisellensa, puhuvat liukkain huulin, kaksimielisin sydämin.
Hävittäköön Herra kaikki liukkaat huulet, kielen, joka kerskuen puhuu, ne, jotka sanovat: "Kielemme voimalla me olemme väkevät; huulemme ovat meidän tukemme; kuka on meille herra?"
Kurjien sorron tähden, köyhien huokausten tähden minä nyt nousen, sanoo Herra, "tuon pelastuksen sille, joka sitä huoaten ikävöitsee". Herran sanat ovat selkeitä sanoja, hopeata, joka kirkkaana valuu sulattimesta maahan, seitsenkertaisesti puhdistettua.
Sinä, Herra, varjelet heitä, suojelet hänet iäti tältä sukukunnalta.
Yltympäri jumalattomat rehentelevät, kun kataluus pääsee valtaan ihmislasten seassa.
(Psa 12:2-9)pistetään vielä kielestä esimerkkiä , että ymmärrys palstalla lisääntyisi- eikä pimeys jahkaa jatkuvasti joidenkin otsamerkkinä-- pedonluvustaan.
Mutta he sanoivat: "Tulkaa, pitäkäämme neuvoa Jeremiaa vastaan. Sillä ei laki lopu papilta, ei neuvo viisaalta eikä sana profeetalta.
Tulkaa, lyökäämme hänet kielellä, älkäämme kuunnelko lainkaan hänen puheitansa." Kuuntele sinä, Herra, minua ja kuule, mitä minun vastustajani puhuvat.
(Jer 18:18-19) - Anonyymi00020UUSI
>>>>>En ole nähnyt kenenkään helluntailaisen päällä tulisia kieliä.
Oletko sinä nähnyt ?<<<<
---------------
Tuliset kielet ja tuli taivaasta ?
Lainaus kirjasta: Stanley M.Horton"Mitä Raamattu sanoo Pyhästä Hengestä?"
(1996 —Kustantaja: Aika Oy —Alkuteos—What The Bible says about The Holy Spirit )
“..Vanha testamentti kertoo jumalanpalveluksen asteittaisesta kehityksestä. Ensin jumalanpalvelus tapahtui alttarin luona, kuten Aabrahamin kohdalla.
Sitten Jumala käski kansaansa rakentamaan pyhäkön erämaahan, ilmestysmajan. Tuli taivaasta lankesi siellä uhrin ylle osoituksena siitä, että Jumala hyväksyi tämän yhden pyhäkön. Mutta tämä tapahtui vain kerran.
Seuraava muutos tapahtui Salomon rakennettua temppelin. Jälleen tuli lankesi ja kulutti uhrin osoittaen, että Jumala hyväksyi pyhäkön. Mutta tämä tapahtui vain kerran.
Temppelit, jotka Serubbaabel ja Herodes rakensivat, olivat vain saman temppelin jälleenrakennuksia, ja näin merkkiä ei toistettu.
Nyt vanha temppeli oli lähellä tuhoutumistaan. Uskovat yhdeksi ruumiiksi liittyneinä olivat eläviä uhreja (Room. 12:1 kuten myös pappeja ja eläviä kiviä temppeliin (1. Piet. 2:5).
Mutta toisaalta uusi temppeli on kaksitahoinen. Ruumis koostuen yhteen liitetyistä uskovista muodostaa temppelin (pyhäkön) Jumalan asumukseksi Hengessä ( Ef. 2:21, 22, 1.Kor. 3:16.)
Tämän lisäksi yksittäisten uskovaisten ruumiit ovat jokainen Pyhän Hengen temppeli (1.Kor. 6:19 ) .
Tulen esiintyminen koko joukon yllä osoitti Jumalan hyväksyneen koko ruumiin temppeliksi.
Sitten tuli hajaantui yksittäisiksi kieliksi jokaisen pään päälle osoituksena siitä, että Jumala hyväksyi kunkin ruumiin Pyhän Hengen temppeliksi.
Nämä merkit eivät olleet osa helluntaikastetta tai Hengen lahjaa. Ne tapahtuivat vain kerran, aivan niin kuin tuli lankesi vain kerran jokaisen uuden pyhäkön ylle Vanhan testamentin aikoina.
Korneliuksen kodissa niitä ei esiintynyt, vaikka Pietari samasti siellä tapahtuneen kokemuksen Jeesuksen lupaukseen Hengessä kastamisesta ja kutsui sitä yhtäläiseksi (samaksi) lahjaksi, yhtäläiseksi sen kanssa minkä 120 saivat, kun Henki vuodatettiin helluntaina (Ap. t. 11:15-17),
Mutta tuliset kielet osoittavat, että ennen kuin Henki vuodatettiin, Jumala tunnusti uskovat temppeliksi, Kristuksen ruumiiksi. Seurakunta oli nyt olemukseltaan valmis kirkastettu ruumis, jonka päänä oli Kristus. Ruumiin jäsenet olivat nyt. valmiit lupauksen mukaiseen Hengen vuodattamiseen…”
- Anonyymi00004UUSI
Helluntaikasteessa vaaditaan valkea kastemekko joka on vertauskuva parannuksen teosta.
Tämä on unohdettu tässä helluntaiseurakuntaan liittymisrituaalissa.
Kyse on sielun käännyttämiskasteesta.- Anonyymi00011UUSI
ihanko omasta päästä runoilet ja puheesi johtaa sääliin, jossa kirjoittajana- et ota selvää asioista.
upostuskasteessa on eri vapaissa suunnissa kasteelle oma asu- koska se helpottaa kastettavan kohdalla, että ei tarvitse alusasun lisäkti ottaa- kuin pyyhe, ja pukea ennen kastetta olleet vaatteet ylle.
ja kaste on hyvän omantunnon liitossa olevan tahto- lähteä seuraamaan Vapahtajaa. Eli PYHÄ HENKI on toimenkuvassaan Jumalana- sanan kautta herättänyt ihmisen uskomaan Golgatan työn täydelliseen armoon ja kutsuun matkantekoon, kohti iankaikkisen elämän armolahjaan...
eli ihminen on JO - KÄÄNTYNYT -- ENNENKUIN ON kasteella.
mieti vielä hyvän omantunnon LIITTO. Sanan opetuksen mukaan. - Anonyymi00012UUSI
Anonyymi00011 kirjoitti:
ihanko omasta päästä runoilet ja puheesi johtaa sääliin, jossa kirjoittajana- et ota selvää asioista.
upostuskasteessa on eri vapaissa suunnissa kasteelle oma asu- koska se helpottaa kastettavan kohdalla, että ei tarvitse alusasun lisäkti ottaa- kuin pyyhe, ja pukea ennen kastetta olleet vaatteet ylle.
ja kaste on hyvän omantunnon liitossa olevan tahto- lähteä seuraamaan Vapahtajaa. Eli PYHÄ HENKI on toimenkuvassaan Jumalana- sanan kautta herättänyt ihmisen uskomaan Golgatan työn täydelliseen armoon ja kutsuun matkantekoon, kohti iankaikkisen elämän armolahjaan...
mieti vielä hyvän omantunnon LIITTO. Sanan opetuksen mukaan.vieläpä tuohon kasteasu- puoleen.
Se on tarkoitusmukaisesti valmistettu- helmapainoinen, ettei se nouse ylös, kun kastettava astuu kasteen hautaan, eli syvään veteen,
siis ei nilkkavesiin. vaan kasteenhauta- kuten Raamattu puhuu.
uskovaisuudessa otetaan moni asia huomioon, aivan tarpeen sanelemaan asiaan.
JOSSAIN kastetaan omissa vaatteissa- vaikkapa Venäjällä.
uskon kautta Kristukseen. - Anonyymi00015UUSI
Anonyymi00012 kirjoitti:
vieläpä tuohon kasteasu- puoleen.
Se on tarkoitusmukaisesti valmistettu- helmapainoinen, ettei se nouse ylös, kun kastettava astuu kasteen hautaan, eli syvään veteen,
siis ei nilkkavesiin. vaan kasteenhauta- kuten Raamattu puhuu.
uskovaisuudessa otetaan moni asia huomioon, aivan tarpeen sanelemaan asiaan.
JOSSAIN kastetaan omissa vaatteissa- vaikkapa Venäjällä.
uskon kautta Kristukseen.Upotuskasteessa käytettävä asu riippuu kastettavan iästä sekä kasteen suorittavasta seurakunnasta, sillä upotuskasteita järjestetään niin vauvoille (esimerkiksi Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa tai ortodoksisessa kirkossa) kuin nuorille ja aikuisille (kuten helluntaiseurakunnissa ja vapaakirkossa).
Asun valinnassa tärkeintä on ottaa huomioon kankaan kastuminen, läpinäkyvyys ja käytännöllisyys.
1. Vauvan upotuskasteJos kyseessä on vauvan upotuskaste (esimerkiksi ortodoksinen kaste tai luterilainen kaste, jossa käytetään allasta), vauva laitetaan veteen yleensä ilman vaatteita tai pelkässä vaipassa.Ennen upotusta ja sen jälkeen: Vauvalla on yllään perinteinen valkoinen kastemekko.Upotuksen ajaksi kastemekko riisutaan.Upotuksen jälkeen vauva kuivataan nopeasti pyyhkeeseen, ja hänet puetaan takaisin valkoiseen kastepukuun, joka symboloi puhtautta ja Kristukseen pukeutumista.
2. Aikuisen tai nuoren upotuskaste (Uskovien kaste)
Kun aikuinen tai nuori kastetaan upottamalla (esimerkiksi vapaissa suuntauksissa), kastettava käy kokonaan veden alla.
Tällöin vaatetukselta vaaditaan tiettyjä ominaisuuksia:Seurakunnan tarjoama kastepuku:
Monilla seurakunnilla (kuten helluntaiseurakunnilla) on omasta takaa lainattavia, pitkiä ja valkoisia kastekaapuja tai -pukuja, jotka on suunniteltu nimenomaan kastumista varten. Ne ovat usein paksua kangasta, jotta ne eivät muutu läpinäkyviksi vedessä.
Omat vaatteet kastepuvun alle: Valkoisen kastepuvun alle puetaan yleensä vaaleat uimavaatteet (esim. uimahousut tai kokonainen uimapuku) tai kevyet vaaleat alusvaatteet.
Tummat alusvaatteet kuultavat helposti märän valkoisen kastepuvun läpi.Kastautuminen omissa vaatteissa: Jos seurakunnalla ei ole kastepukuja ja kastettava käyttää omia vaatteitaan, suositellaan valkoista tai vaaleaa T-paitaa ja vaaleita housuja (esimerkiksi keveitä puuvillahousuja tai verkkareita). Farkkuja kannattaa välttää, sillä ne muuttuvat kastuessaan erittäin painaviksi ja kankeiksi.
Muistilista upotuskasteeseen osallistuvalle:Vaihtovaatteet: Täydellinen kerrasto alusvaatteita myöten tilaisuuden jälkeistä kuivaa pukeutumista varten.
Pyyhe: Suuri ja imukykyinen pyyhe kuivatteluun heti altaasta nousemisen jälkeen.Muovipussi: Kastuneita vaatteita varten kasteen jälkeen.
Jos olet järjestämässä tai osallistumassa kasteeseen, kerrotko:Onko kyseessä vauvan vai aikuisen upotuskaste?Minkä seurakunnan kasteesta on kyse?Voin antaa tarkempia neuvoja juuri kyseisen tilaisuuden käytäntöihin! - Anonyymi00021UUSI
Anonyymi00011 kirjoitti:
mieti vielä hyvän omantunnon LIITTO. Sanan opetuksen mukaan.>>>>kaste on hyvän omantunnon liitossa olevan tahto- lähteä seuraamaan Vapahtajaa.<<<
------------
Kaste antitypos vedenpaisumus typos
(Novum ) 1.Piet 3:21.".. joka myös meidät teidät vastineena nyt pelastaa kasteena ei lihan poistamista lian vaan omantunnon hyvän pyyntö Jumalassa kautta ylösnousemuksen Jeesuksen Kristuksen."
21."..ho kai hemas hymas antitypon nyn sodzei baptisma..."
---------
(AVR -Avoin Raamattu käännös )
1.Piet.3: 17 "Parempi on näet hyvää tehden kärsiä, jos niin on Jumalan tahto, kuin pahaa tehden.
18 Sillä Kristuskin kärsi kerran syntien tähden, vanhurskas väärien puolesta, viedäkseen teidät Jumalan luo. Hänet kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä.
19 Siinä hän myös meni ja julisti vankeudessa oleville hengille,
20 jotka muinoin olivat tottelemattomia, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, jolloin valmistettiin arkkia, jossa muutama, se on kahdeksan sielua pelastui veden kautta.
21 Tämän esikuvan mukainen kaste pelastaa nyt myös meidät – ei lihan saastan poistamisena, vaan hyvän omantunnon pyytämisenä Jumalalta – Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta.
22 Hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella. Hänen alaisuuteensa on enkelit ja vallat ja voimat alistettu..."
-------------
"..Avoin Raamatunkäännös 2026.
Uusi suomenkielinen Raamattu päivittäiseen lukemiseen (AVR pohjautuu KR- 1933,1938 . Käännöksessä on uudistettu kieliasua , korjattu joitakin aiempia virheitä ja muokattu Uuden testamentin tekstiä vastaamaan bysanttilaista enemmistö tekstiä, johon valtaosa säilyneistä kreikan kielisistä käsikirjoituksista kuuluu)
Selkeä nykykieli
Uusi testamentti enemmistötekstistä
Tekijänoikeuksista vapaa..."
Lähde:
https://avoinraamattu.fi/
---------
AVR-käännös appi
Lähde:
https://openversion.net/finark/ - Anonyymi00022UUSI
Anonyymi00021 kirjoitti:
>>>>kaste on hyvän omantunnon liitossa olevan tahto- lähteä seuraamaan Vapahtajaa.<<<
------------
Kaste antitypos vedenpaisumus typos
(Novum ) 1.Piet 3:21.".. joka myös meidät teidät vastineena nyt pelastaa kasteena ei lihan poistamista lian vaan omantunnon hyvän pyyntö Jumalassa kautta ylösnousemuksen Jeesuksen Kristuksen."
21."..ho kai hemas hymas antitypon nyn sodzei baptisma..."
---------
(AVR -Avoin Raamattu käännös )
1.Piet.3: 17 "Parempi on näet hyvää tehden kärsiä, jos niin on Jumalan tahto, kuin pahaa tehden.
18 Sillä Kristuskin kärsi kerran syntien tähden, vanhurskas väärien puolesta, viedäkseen teidät Jumalan luo. Hänet kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä.
19 Siinä hän myös meni ja julisti vankeudessa oleville hengille,
20 jotka muinoin olivat tottelemattomia, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, jolloin valmistettiin arkkia, jossa muutama, se on kahdeksan sielua pelastui veden kautta.
21 Tämän esikuvan mukainen kaste pelastaa nyt myös meidät – ei lihan saastan poistamisena, vaan hyvän omantunnon pyytämisenä Jumalalta – Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta.
22 Hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella. Hänen alaisuuteensa on enkelit ja vallat ja voimat alistettu..."
-------------
"..Avoin Raamatunkäännös 2026.
Uusi suomenkielinen Raamattu päivittäiseen lukemiseen (AVR pohjautuu KR- 1933,1938 . Käännöksessä on uudistettu kieliasua , korjattu joitakin aiempia virheitä ja muokattu Uuden testamentin tekstiä vastaamaan bysanttilaista enemmistö tekstiä, johon valtaosa säilyneistä kreikan kielisistä käsikirjoituksista kuuluu)
Selkeä nykykieli
Tekijänoikeuksista vapaa..."
Lähde:
https://avoinraamattu.fi/
---------
AVR-käännös appi
Lähde:
https://openversion.net/finark/>>>>>>"..Avoin Raamatunkäännös 2026.
Selkeä nykykieli
Tekijänoikeuksista vapaa..."<<<<<<
--------------
J.K. Em. hyvä ominaisuus kun esim. Joh.1:1. alaviite Raamatun paikkoja klikkaa niin heti aukeaa ko. tekstipaikka luettavaksi.
-----------------
käännöstyökalun luku-versio, josta voi esimerkiksi tarkistaa alkukielen sanat ja mahdolliset kääntäjän kommentit:
Lähde:
https://majorityversion.com/finark
- Anonyymi00005UUSI
Etkö lue Raamattua. Jeesus oli synnitön- loppuun asti- mutta Hän kävi kärsimyksen kasteella kolmikymppisenä- vaikka oli lapsena ympärileikattu.
PYHÄ HENKI herättää ihmisen ymmärtämään sijaisuhrinsa pelastusmerkityksen, ja saa uskoa syntintä anteeksi täytetyn työn kautta ja on hyvän omantunnon liitossa.
ja kastehan on hyvänomantunnon LIITTO- Kristuksessa.
Eli noustaan kasteen haudasta- ymmärrä tämä- Anonyymi00007UUSI
Typeryytesi paljastui.
Kyse ei ole Jeesuksen kasteesta vaan helluntailaisten uudestikasteesta. - Anonyymi00013UUSI
Jeesus myös, vaikka synnitön itse, samaistui ihmiskuntaan tehtävänsä takia.
- Anonyymi00016UUSI
Anonyymi00007 kirjoitti:
Typeryytesi paljastui.
Kyse ei ole Jeesuksen kasteesta vaan helluntailaisten uudestikasteesta.taas harhainen ja vikapäinen kastejahkaamisesi.
Kaarle III Ruotsissa pakkokastoi kaikki aikoinaan.
Saa miettiä, että onko Herralla pakkoliittolapsia- vai onko Herran kansa- uskon kautta PYHÄSSÄ HENGESSÄ - Jeesuksen työn tulos- ja oman suun tunnustuksen mukainen.
Vai jahkaatko sinä sitä ensimmäistä kastetta, missä pappi ajaa tissimaitoa syövästä lapsesta perkeleitä ulos, ja kummi puhuu ikäänkuin uskontunnustusta ja sitten kastetaan, sitäkö tarkoitat- ja asia löytyy katekismuksesta- taitaa olla sinunkin jo tarpeen järjellä lukea asioita.
Sinulla ei ole lupaa tulla puhumaan ensimmäisestä kasteesta mitään.
MINÄ en tiedä, miksi minut on kastettu toisten tekona- missä ja kuka oli siellä kummina- sitäkään en tiedä tänään- ja pappi ei ole kasterituaalin jälkeen ottanut edes yhteyttä. sen tiedän, että nimen olen saanut, ja se on siinä
Sitäkö sinä mussutat pyhäksi kasteeksi--- otahan lääkkeesi ja mieti- mistä puhut, kun et tiedä- mistä puhut ja miksi puhut. sekä kenen luvalla puhut mitä puhut. - Anonyymi00025UUSI
>>>>>>PYHÄ HENKI herättää ihmisen ymmärtämään sijaisuhrinsa pelastusmerkityksen, ja saa uskoa syntintä anteeksi täytetyn työn kautta ja on hyvän omantunnon liitossa.<<<<
---------------
Eihän uskon kohde ole synneissä, niiden anteeksi saamisessa vaan Kristuksessa joka antaa synnit anteeksi.
------------
Eräällä edesmenneellä alkoholistilla oli vaikeuksi uskoa lankeemustaan anteeksi. Ajatukset pyöri lankeemuksessa. Kuuntelin ja mieleeni tuli sanat ( jotka uskon että P-H muistutti )
Apost. 10:43 FB38
”Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."”
-------
Kohde ei ole oma lankeemus jonka ympärillä jatkuvasti ja vielä sielun vihollisenkin muistuttamalla pyöritään. Vaan kohde on Jumala Jeesuksessa Kristuksessa jolle lankeemus on tunnustettu ja joka antaa sen anteeksi Sanansa lupauksen mukaan .
- Anonyymi00006UUSI
Johannes kastoi vauvoja joessa.
Syntisiä ja saastaisia vauvoja.- Anonyymi00017UUSI
Johanneksen kasteesa:
AI-yhteenveto
Raamatun tekstien mukaan Johannes Kastaja ei kastanut pieniä lapsia. Hänen toimintansa perustui niin sanottuun parannuksen kasteeseen, joka vaati kastettavalta tietoista päätöstä.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=kastoiko+Johannes+Kastaja+pieniä+lapsia
- Anonyymi00024UUSI
Helluntailaiset ovat tehneet parannuksen ENNEN kastetta!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas
Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei201304Mies joka on oikeasti kiinnostunut
Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää1331221- 641210
- 1021159
Kunnanhallitus
Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.671039- 109989
Rauha, sopiiko
Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.94947Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys
Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev182913- 80821
- 43814
Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!
Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle66781Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi
Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....50666- 43656
- 58643
- 70636
- 98618
Humppila korvasi johtajia tekoälyllä
https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 15087598- 52554
- 60534
Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?
Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi300531