Perämeren rannikolla, kaukana kaupungin hulinasta, seisoi vanha puinen majakka, jonka valo oli vuosisatojen ajan opastanut kulkijoita turvaan myrskyjen keskellä. Majakan juuressa, tyrskyltä suojassa, eli neito, jota rannikon asukkaat kutsuivat yksinkertaisesti meren neidoksi.
Meren neito tunsi meren jokaisen hengityksen. Hän tiesi, milloin syksyn tuulet toisivat mukanaan mustat pilvet ja milloin kesäyön tyyneys heijastaisi taivaan tähdet veden pintaan. Mutta neidon elämässä ei ollut kyse pelkästään luonnosta; hän kantoi sisällään syvää kaipuuta ja kysymyksiä elämästä, armosta ja siitä todellisuudesta, joka ulottui kauas horisontin taakse.
Monet ihmiset rannikolla olivat kautta aikojen rakentaneet omat sääntönsä ja muurinsa. He olivat pyrkineet olemaan portinvartijoina meren ja maaperän välillä, jakamissa tuomioita siitä, kuka sai kulkea rantaa pitkin ja kuka oli leimattava ulkopuoliseksi. He kutsuivat omia sääntöjään totuudeksi, mutta meren neito näki niiden läpi. Hän tiesi, että aidon elämän ja valon lähde ei ollut ihmisten tekemissä rajoissa, vaan jossain paljon suuremmassa – siinä samassa puhtaassa voimassa, joka piti yllä kaikkea olemassa olevaa.
Eräänä iltana, kun taivas oli hehkunut syvän violetin ja kullan sävyissä, neito istui sileällä rantakalliolla katsomassa aaltojen lyömistä kiveen. Tuuli oli tyyntynyt, ja ilma tuoksui suolaiselta ja raikkaalta.
Silloin rannalle astui kulkija, joka oli matkannut pitkän ja kivisen tien poikki maankamaran. Kulkija oli kohdannut elämässään ihmisten armottomuutta, leimoja ja väittelyitä, joissa evankeliumin ja rakkauden sijasta oli tarjottu vain pakkopaitaa ja portinvartiointia. Väsyneenä hän oli hakeutunut majakan valoon etsimään rauhaa.
Meren neito kääntyi, katsoi kulkijaa lempeästi ja hymyili. He eivät tarvinneet pitkiä sanoja tai selityksiä. Neito ojensi kätensä ja viittasi merelle päin, minne majakan valo kantoi pitkälle pimeyteen.
– Älä pelkää niitä, jotka yrittävät sulkea oven, neito sanoi hiljaisella, aaltojen kohinan yli kantavalla äänellä. Valo ei kysy lupaa ihmisiltä. Se loistaa kaikille, jotka uskovat ja tahtovat elää.
Kulkija istahti neidon viereen kalliolle. Siinä hetkessä, meren äärellä, kaikki ihmisten tekemät riidat ja raskaat taakat tuntuivat katoavan tuuleen. Jäljelle jäi vain se syvä, virtaava rauha, joka ei vaatinut mitään, vaan antoi kaiken – aivan kuten majakan valo, joka ohjasi kotiin väsyneen matkalaisen ilman ehtoja.
Meren neito ja majakan valo
Anonyymi-ap
0
<50
Luetuimmat keskustelut
Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää65788- 158784
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa25760Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.100745Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä27708Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93677Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒193647- 22592
- 61582
VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa40539Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks35534On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78480- 39465
- 57455
sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75447Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25437- 70433
Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.9429- 54418
- 40407