Kuinka monta kertaa läheisen kuolemasta pitää ilmoittaa, ennen kuin yritys lopettaa laskuttamisen?
Lapseni toinen vanhempi kuoli kesäkuun alussa. Olen sen jälkeen hoitanut hänen kuolinpesänsä asioita: hautauksen, perunkirjoituksen, asunnon tyhjentämisen, sopimusten päättämisen ja laskujen maksamisen.
Kaikista näistä asioista yksi on osoittautunut käsittämättömän vaikeaksi: Elisan asiakkuuksien päättäminen.
Soitin Elisalle kuoleman jälkeen, ilmoitin tapahtuneesta ja pyysin päättämään kaikki vainajan nimissä olevat asiakkuudet.
Puhelun lopuksi asiakaspalvelija kysyi, ovatko minun omat liittymäasiani kunnossa.
Kyllä. Siinä hetkessä, kun olin juuri ilmoittanut lapseni toisen vanhemman kuolemasta, minulle yritettiin myydä liittymää.
Sen jälkeen olen ollut Elisaan yhteydessä useita kertoja. Olen pyytänyt selvittämään kaikki avoimet laskut, jotta voisin hoitaa kuolinpesän velat kerralla. Sain Elisalta tiedon avoimesta kokonaissaldosta ja toimitin sen pankkiin maksettavaksi.
Silti laskuja ja maksumuistutuksia on tullut lisää. Viimeisin muistutus saapui nyt syyskuussa, yli kolme kuukautta kuoleman jälkeen. Siinä vaaditaan maksuja vielä heinä–syyskuulle ajoittuvista laskuista.
En tällä hetkellä edes tiedä, ovatko kaikki vainajan nimissä olleet sopimukset lopulta päättyneet.
Olen hoitanut viime kuukausina asioita pankkien, viranomaisten, eläkelaitosten, vakuutusyhtiöiden, vuokranantajan ja useiden velkojien kanssa. Suurin osa asioista on saatu hoidettua. Kuolinpesän perunkirjoituskin on jo tehty.
Mutta yhden teleoperaattorin asiakkuudet tuntuvat elävän omaa elämäänsä.
Kuolinpesän asioita hoitavan omaisen ei pitäisi joutua ilmoittamaan samaa kuolemaa yhä uudelleen ja uudelleen.
Yrityksellä pitäisi olla toimiva prosessi kuolemantapauksia varten: yksi ilmoitus, kaikkien asiakkuuksien selvittäminen, sopimusten asianmukainen päättäminen, selkeä loppulasku ja kirjallinen vahvistus siitä, että asia on hoidettu.
Ja asiakaspalvelussa pitäisi ymmärtää, millaisessa elämäntilanteessa ihminen soittaa.
Läheisen kuolemasta ilmoittaminen ei ole hetki lisämyynnille.
Tässä ei lopulta ole kysymys muutamasta kympistä. Kyse on siitä, kuinka paljon ylimääräistä työtä ja kuormitusta surevalle omaiselle aiheutetaan tilanteessa, jossa hänellä on jo muutenkin enemmän hoidettavaa kuin jaksaisi kantaa.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Miten olette saaneet vainajan liittymät ja muut sopimukset lopullisesti päätettyä?
Ja jos joku Elisalta lukee tämän: miten varmistatte, että kuolinilmoituksen jälkeen kaikki vainajan asiakkuudet todella käsitellään ja omaiselle annetaan selkeä tieto siitä, että asia on loppuun hoidettu?
Lapseni toinen vanhempi kuoli kesäkuun alussa. Olen sen jälkeen hoitanut hänen kuolinpesänsä asioita: hautauksen, perunkirjoituksen, asunnon tyhjentämisen, sopimusten päättämisen ja laskujen maksamisen.
Kaikista näistä asioista yksi on osoittautunut käsittämättömän vaikeaksi: Elisan asiakkuuksien päättäminen.
Soitin Elisalle kuoleman jälkeen, ilmoitin tapahtuneesta ja pyysin päättämään kaikki vainajan nimissä olevat asiakkuudet.
Puhelun lopuksi asiakaspalvelija kysyi, ovatko minun omat liittymäasiani kunnossa.
Kyllä. Siinä hetkessä, kun olin juuri ilmoittanut lapseni toisen vanhemman kuolemasta, minulle yritettiin myydä liittymää.
Sen jälkeen olen ollut Elisaan yhteydessä useita kertoja. Olen pyytänyt selvittämään kaikki avoimet laskut, jotta voisin hoitaa kuolinpesän velat kerralla. Sain Elisalta tiedon avoimesta kokonaissaldosta ja toimitin sen pankkiin maksettavaksi.
Silti laskuja ja maksumuistutuksia on tullut lisää. Viimeisin muistutus saapui nyt syyskuussa, yli kolme kuukautta kuoleman jälkeen. Siinä vaaditaan maksuja vielä heinä–syyskuulle ajoittuvista laskuista.
En tällä hetkellä edes tiedä, ovatko kaikki vainajan nimissä olleet sopimukset lopulta päättyneet.
Olen hoitanut viime kuukausina asioita pankkien, viranomaisten, eläkelaitosten, vakuutusyhtiöiden, vuokranantajan ja useiden velkojien kanssa. Suurin osa asioista on saatu hoidettua. Kuolinpesän perunkirjoituskin on jo tehty.
Mutta yhden teleoperaattorin asiakkuudet tuntuvat elävän omaa elämäänsä.
Kuolinpesän asioita hoitavan omaisen ei pitäisi joutua ilmoittamaan samaa kuolemaa yhä uudelleen ja uudelleen.
Yrityksellä pitäisi olla toimiva prosessi kuolemantapauksia varten: yksi ilmoitus, kaikkien asiakkuuksien selvittäminen, sopimusten asianmukainen päättäminen, selkeä loppulasku ja kirjallinen vahvistus siitä, että asia on hoidettu.
Ja asiakaspalvelussa pitäisi ymmärtää, millaisessa elämäntilanteessa ihminen soittaa.
Läheisen kuolemasta ilmoittaminen ei ole hetki lisämyynnille.
Tässä ei lopulta ole kysymys muutamasta kympistä. Kyse on siitä, kuinka paljon ylimääräistä työtä ja kuormitusta surevalle omaiselle aiheutetaan tilanteessa, jossa hänellä on jo muutenkin enemmän hoidettavaa kuin jaksaisi kantaa.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Miten olette saaneet vainajan liittymät ja muut sopimukset lopullisesti päätettyä?
Ja jos joku Elisalta lukee tämän: miten varmistatte, että kuolinilmoituksen jälkeen kaikki vainajan asiakkuudet todella käsitellään ja omaiselle annetaan selkeä tieto siitä, että asia on loppuun hoidettu?
Vastaukset 6
Vanhimmat
Vaikeaa on liittymän katkaiseminen
Vaihdoin taannoin liittymäni Elisalle, mutta, kun ensimmäinen lasku tuli, niin totesin, että asiakkuudesta ei taida tulla pitkäikäistä.
Minulla on myös osakkeita jo siltä ajalta, kun liittymän osakkaat saivat niitä. Menikö Elisa pörssiin vai muutettiinko liittymämaksut osakkeiksi, en enää edes muista. No tänä vuonna Elisa jättää viime vuoden osinkoerästä ( maksetaan 4 erässä) yhden osinkoerän maksamatta siirtämällä sen ensi vuoteen, vaikka oman pääoman tuotto on n. 30 %. Hävytöntä kikkailua sanon minä. Tämä sinetöi lähtöni.
sama pulju laskutti jo 20v sitten aiheettomia laskuja, jotka katsoin järkevämmäks vaihtoehdoksi maksaa ja maksoinkiin moneen otteeseen. Silti vaa aina 20v vuoden ajan lasku ilmesttyi uuden perintäyrityksen muodossa, vaihtoi mystisesti alkuperäsen saajan nimeä, laskun numeroa eikä oikeuslaitos,saati ulosottoviranomainen uskonut että laasku on maksettu moneen kertaan 20v aikana.. Joka vuossi kuitenki tuli veronapalautukset ja niillä tuon laskun tuhansien eurojen perintäkuluja, korkoja vähennettiin. Tais olla tuosta johtuen 15 vuoden ajan luottotiedoissa merkintä. Alottivat saman touhun jälleen tänä keväänä. Laaittovaat sulkemisen yhteydessä uuden/värät määräaikaset liittymät, jotka sulin heti, mutta eivätpä sulkeutuneet ja nyt kesän laskut intrumissa perinnän keskeyttämisestä hyolimatta,riitautettuna ja kokoajan tulee lisää askuja..Eivät korjaa virheettään. Sairasta!!! Kiitos orpo..Toiha nonorpon kavereitten johtama huijaus yritys. Ja alottaneet jälleen mainos tv-kampanjat jolla saavat jälleen tuhansia uusia uhreja, millä paikataan elisan asikkaiden joukkopakoa. Siis käsittämätöntä että tollasen annetaan jatkua vuosikymmeniä.
Tuota ihmettelen ettei yritys saa muuttuneita tietoja suoraan VTJ-järjestelmästä.
Osanottoni !
Minullakin on painava syy häipyä elisalta (ajojahti yhteisössä), mutta se miten he kohtelevat sinua, on todella Törkeää.
Wintageman
Elisalle kuolema ei ole mikään este jatkaa kuolleen asiakkuutta. Perikunnallekkin kauppaavaat uusia liittymiä tai päivityksiä heti kun tilaisuus tulee.