Vanhin pätkä (n. 357 sanaa) Genesiksen alusta ("Alussa Jumala loi taivaan ja maan...") on n. vuodelta 150 eaa ns. Kuolleen meren kääröissä. Vanhin (osapuilleen) kokonainen Genesis on n. vuodelta 1000 jaa. Siis JÄLKEEN ajanlaskun alun - vain 1000 vuotta sitten.
Vertailun vuoksi vanhin kreikan filosofiaa sisältävä antiikin fyysinen käsikirjoitus on n. vuodelta 330 eaa (Dervenin papyrus). Itsenäisiä Gilgamesh runoja löytyy n. vuodelta 2100 eaa. ja koko eepoksen n. vuodelta 1800 eaa.
Mistä siis tiedämme oliko koko luomiskertomusta, tarinaa Nooasta arkkeineen jne edes olemassa edes Aristoteleen aikaan saati varhaisempien Gilgamesh-runojen aikaan? Kun vanhin kopio luomikertomuksesta on n. 2200 vuotta vanha, niin mistä tiedämme mitä muutoksia se on kokenut ajalla ennen vuotta 200 eaa tai onko sitä edes ollut olemassa? Ehkä on ollut ihan toiset luomiskertomukset?
Kuinka vanha on luomiskertomus, jota kreationistit palvovat?
12
57
Vastaukset 12
- Anonyymi00001
Oletko ajatellut, että kirjoja voi kopioida?
Jos joku kirja on käynyt vanhaksi, sen voi kopioida, ja siis vaikka Caesarin "De bello punico" voi hyvinkin olla painettu viime vuonna! Se ei tarkoita, että Caesar olisi elänyt vielä, tai että kirjua olisi vähemmän luotettava.
. Suur Jesajan käärö (1QIsaᵃ) – n. 125 eaa
Löydetty Qumranin luolasta 1 vuonna 1947.
Sisältää koko Jesajan kirjan (66 lukua).
Paleografinen ajoitus: n. 125 eaa.
Radiocarbon-ajoitus: 335–122 eaa (todennäköisimmin 2. vuosisadan lopulla eaa- Anonyymi00002
Kirjoja voi kuvitella kopioiduksi vaikka miten pitkälle taaksepäin, mutta mistä TIETÄÄ, koska kopiointi on alkanut? Kun vanhimmat kopiot ovat jostain vuoden 150 eaa jälkeen JA kun kirjojen alkuperäisiä tekijöitä ei tiedetä, niin oliko ensimmäinen versio tehty 200 eaa vai 300 eaa?
Kuolleen meren kääröt ovat todellakin vanhimmat löytyneet edes osittaiset kopiot Vanhan Testamentin kirjoista. Huomattavaa on myös se, että Qumranista on löytynyt enimmäkseen ihan muita kirjoja kuin niitä jotka päätyivät Tanakiin. Tällaisia kirjoituksia on 75%-80% kaikista. Raamatun kirjat olivat siis vain kirjoituksia muiden joukossa eivätkä erityisasemassa ainakaan Qumranin yhteisössä ja niistä oli myös eri versioita ("Genesis Apokryfon") eikä ne siis olleet vakiintuneet vain yhteen muotoon edes 125 eaa. Miten paljon ne ovat muuttuneet vuodesta 250 eaa tai 500 eaa, jos näitä kirjoituksia edes silloin oli? - Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Kirjoja voi kuvitella kopioiduksi vaikka miten pitkälle taaksepäin, mutta mistä TIETÄÄ, koska kopiointi on alkanut? Kun vanhimmat kopiot ovat jostain vuoden 150 eaa jälkeen JA kun kirjojen alkuperäisiä tekijöitä ei tiedetä, niin oliko ensimmäinen versio tehty 200 eaa vai 300 eaa?
Kuolleen meren kääröt ovat todellakin vanhimmat löytyneet edes osittaiset kopiot Vanhan Testamentin kirjoista. Huomattavaa on myös se, että Qumranista on löytynyt enimmäkseen ihan muita kirjoja kuin niitä jotka päätyivät Tanakiin. Tällaisia kirjoituksia on 75%-80% kaikista. Raamatun kirjat olivat siis vain kirjoituksia muiden joukossa eivätkä erityisasemassa ainakaan Qumranin yhteisössä ja niistä oli myös eri versioita ("Genesis Apokryfon") eikä ne siis olleet vakiintuneet vain yhteen muotoon edes 125 eaa. Miten paljon ne ovat muuttuneet vuodesta 250 eaa tai 500 eaa, jos näitä kirjoituksia edes silloin oli?Tarkoitat siis, että meidän on kuviteltava, että Vanhan Testamentin kirjat ovat muuttuneet?
Voimmehan myös kuvitella, että ne ovat hyvin tarkasti kopioidut.
Jesajan kirjan löytyminen osoittaa, että eroavaisuudet ovat hyvin mitättömiä eri tekstien välillä.
Joten päätä itse, mihin uskot, ja anna minun myös uskoa niinkuin uskon! - Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Tarkoitat siis, että meidän on kuviteltava, että Vanhan Testamentin kirjat ovat muuttuneet?
Jesajan kirjan löytyminen osoittaa, että eroavaisuudet ovat hyvin mitättömiä eri tekstien välillä.
Joten päätä itse, mihin uskot, ja anna minun myös uskoa niinkuin uskon!Jesajan kirjasta on kaksi versiota: lyhyt ja pitkä.
- Anonyymi00005
Anonyymi00003 kirjoitti:
Tarkoitat siis, että meidän on kuviteltava, että Vanhan Testamentin kirjat ovat muuttuneet?
Joten päätä itse, mihin uskot, ja anna minun myös uskoa niinkuin uskon!Ei tarvitse kuvitella. Kuolleen menren kääröistä me TIEDÄMME että samoista tarinoista on ollult eri versioita noin vuonna 120 eaa. Miksi olettaisimme, että näitä eri versioita on alettu kirjoittaa juuri ennen kuin nämä ainoat säilyneet kopiot on kirjoitettu?
Jos väittää, että kirjoista ja kertomuksista on aina ollut vain yksi "virallinen" versio, niin valejhtelee. Se ei tietenkään ole uskovaiselle ongelma. Anonyymi00003 kirjoitti:
Joten päätä itse, mihin uskot, ja anna minun myös uskoa niinkuin uskon!>> Tarkoitat siis, että meidän on kuviteltava, että Vanhan Testamentin kirjat ovat muuttuneet?
Ei sitä tarvitse kuvitella. Ne ovat muuttuneet. Sitä voidaan sitten arvailla, miten paljon ne ovat muuttuneet ja milloin alkupräiset kirjoitettiin.- Anonyymi00007
Ramavit kirjoitti:
>> Tarkoitat siis, että meidän on kuviteltava, että Vanhan Testamentin kirjat ovat muuttuneet?
Ei sitä tarvitse kuvitella. Ne ovat muuttuneet. Sitä voidaan sitten arvailla, miten paljon ne ovat muuttuneet ja milloin alkupräiset kirjoitettiin.Tutkijat ovat löytäneet vain varsin pieniä eroavaisuuksia niinssä eri teksteissä, jotka on otettu mukaan Raamattuun.
Anonyymi00007 kirjoitti:
Tutkijat ovat löytäneet vain varsin pieniä eroavaisuuksia niinssä eri teksteissä, jotka on otettu mukaan Raamattuun.
Masoreettiset tekstit ja Uuden testamentin kirjoittajien käyttämä Septuaginta eroavat paikoin paljonkin.
- Anonyymi00006
Kun verrataan Raamatun kertomuksien ikää evoluutionistien kertomuksiin, niin Raamatun kertomukset ovat parikymmentä kertaa vanhemmat.
Ja esimerkiksi Lucy:sta on kolmekymmentä eri versiota. Mikä niistä on se oikea?
Raamatun kertomus on yhtenäinen, kertoo historiaa luomisesta lähtien.
Evoluutionistit kertovat omaa mielikuvitustaan ensimmäisestä solusta lähtien. Heille ei mahdu päähän, etteivät pääskyset ole alun perin kalasta tai sammakosta syntyneet. Voi keksiä vaikka mitä satuja. Valaankin hetulat ja ilmareikä päässä syntyivät muka siitä, että joku eläin juoksenteli rannalla ja ui kuono pystyssä, kykenemättä näkemään edes kaloja vedessä. Kaikki menee täydestä evoluutionisteille.>> Ja esimerkiksi Lucy:sta on kolmekymmentä eri versiota. Mikä niistä on se oikea?
Lucyksi nimetty on yksi ainoa Australopithecus afarensis -yksilö. Merkittävän löydöstä tekee se, että se oli ensimmäinen ja suhteellisen täydellinen tämän lajin edustaja.- Anonyymi00008
Kaikilla viesteilläsi alleviivat sitä, että tietosi todellisuudesta ovat olemattomat ja juttusi täysin infantiilit.
Olet tomppelina syntynyt, olet elänyt tomppelina ja olet myös päättänyt pysyä tomppelina hamaan loppuun asti. Minkäs teet, pidä hauskaa laa-laa-maassasi. - Anonyymi00009
Ramavit kirjoitti:
>> Ja esimerkiksi Lucy:sta on kolmekymmentä eri versiota. Mikä niistä on se oikea?
Lucyksi nimetty on yksi ainoa Australopithecus afarensis -yksilö. Merkittävän löydöstä tekee se, että se oli ensimmäinen ja suhteellisen täydellinen tämän lajin edustaja.https://en.wikipedia.org/wiki/Lucy_(hominid)
Lucy!
Täydellinen luuranko? Ei suinkaan! Ei voi edes varmuudella sanoa, oliko apinan vai ihmisen varpaat, eikä kasvonpiirteistä ole juuri mitään jäljellä. Nenäkin on aina kuviteltu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741650- 201134
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321063Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu133871Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189806- 64684
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo191607On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 48528
- 69510
- 55507
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32498- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28422- 40417
- 33413
- 16399
- 82398
- 37396