Raamattu 1992 (KR92):"Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?"
Paavali tunnustaa oman valheensa ja keskustelee siinä omatuntonsa kanssa ja kirjoittaa siinä totuuden valehdelleensa nähdessään Jeesuksen. Paavali ei nähnyt Jeesusta ja kuuli vain äänen puhuvan. Paavali kertoi nähneensä valon.
Kuitenkin Paavali todisti nähneensä Jeesuksen.
PAAVALIN VALHEET
1. Korinttilaiskirje 9:1 (KR92):”Enkö minä ole vapaa? Enkö minä ole apostoli? Enkö ole nähnyt Jeesusta, meidän Herraamme? Ettekö te ole minun kätteni työtä, Herran seurakunta?”
Paavali todistaa näkynsä epäsuorasti ja kyseenalaistaa apostolin asemansa ja vastuu jää kuulijoille jotka eivät voi todistaa väittämää oikeaksi tai vääräksi, koska he eivät olleet paikalla.
Todistakaa väittämät toiseksi jos pystytte, jos pystytte, Paavali sanoo.
Valheen seuraus
Roomalaiskirje 3:7–8 (KR92):7. ”Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?”8. Miksi emme siis tekisi pahaa, että siitä syntyisi hyvää? Näinhän jotkut meitä herjaavat ja väittävät meidän opettavan. Sellaisten ihmisten tuomio on oikea.”
Paavali oli valmis menemään tuomiolle valheensa tähden koska hänen valheensa edisti Jumalan sanan ja Rakkauden evankeliumin levittämistä.
Roomalaiskirje 9:1–3 (KR92):”Minä puhun totta Kristuksessa, en valehtele – omantuntoni todistaa Pyhässä Hengessä, että minulla on suuri suru ja jatkuva sydämen kipu. Sillä minä soisin itse olevani kirottu ja erotettu Kristuksesta veljieni tähden, jotka ovat minun sukulaisiani lihan mukaan.”
Tämä on minun väittämä ei siis totuus mutta kukin lukee Raamattua tavallaan ja tämä on minun tulkinta ja vapaasti kumottavissa.
Paavalin valheet
15
<50
Vastaukset 15
- Anonyymi00001
Paavali meni Damaskoon toisen saattamana, näkönsä menettäneenä joten kyseessä oli valo minkä hän näki. Näky Jeesuksesta ei olisi vienyt näköä pois. Paavali siis muutti näkemänsä valon näyksi Jeesuksesta ja teki sen todennäköisesti Arabiassa ollessaan.
Missään Apostolien teoissa ei mainita Paavalin nähneen näkyä Jeesuksesta siten, että Jeesus olisi ilmestynyt hänelle.
Tämä oli Paavalin valhe.
Hänen tekonsa olivat merkittävät Kristinuskon leviämisen kannalta ja hänen Apostolin asemaa ei voi kiistää vaikka sen vahvistaminen perustui valheeseen Jeesuksen näkemisestä.- Anonyymi00002
Paavali oli siis valmis naulaamaan itsensä ristille Jumalan sanan puolesta valheensa kautta ja sellaisen lopun hän kokikin mikäli perimätietoon on uskominen. Hän siis kuoli uskonsa puolesta ja sen eteen.
- Anonyymi00003
Minä uskon mitä Raamattu kertoo. Ei ole hyvä teko esitellä omia olettamuksia, Jumalan Pyhää sanaa vastaan. Jumala ei halua, että Hänen inspiroimaa sanomaa ihmiset muuttavat.
- Anonyymi00004
Anonyymi00002 kirjoitti:
Paavali oli siis valmis naulaamaan itsensä ristille Jumalan sanan puolesta valheensa kautta ja sellaisen lopun hän kokikin mikäli perimätietoon on uskominen. Hän siis kuoli uskonsa puolesta ja sen eteen.
Kaksi eri kuvausta Damaskon tieltä
Paavalin tapaukseen on se, että Paavalin osalta tapahtuneelle on kaksi eri kuvausta Apostolien teoissa ja Paavali oli ainoa joka sokeutui.
Ensinmäinen kuvaus.
Apostolien teot 9:3–9 (KR92)
”Kun hän oli matkalla ja lähestyi Damaskosta, taivaasta leimahti yhtäkkiä valo hänen ympärilleen. Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: ’Saul, Saul, miksi vainoat minua?’ Hän kysyi: ’Kuka olet, Herra?’ Ääni vastasi: ’Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. Nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun on tehtävä. Paavalin matkakumppanit seisoivat sanattomina, he kuulivat kyllä äänen mutta eivät nähneet ketään. Paavali nousi maasta, mutta kun hän avasi silmänsä, hän ei nähnyt mitään. Häntä jouduttiin taluttamaan kädestä, ja niin hänet vietiin Damaskokseen. Hän oli kolme päivää sokeana, syömättä ja juomatta.”
Apostolien teot 22:6–11 (KR92) ”Kun sitten olin matkalla ja puolipäivän aikaan lähestyin Damaskosta, taivaasta leimahti yhtäkkiä suuri valo minun ympärilleni. Kaaduin maahan ja kuulin äänen sanovan: ’Saul, Saul, miksi vainoat minua?’ Kysyin: ’Kuka olet, Herra?’ Ääni vastasi: ’Minä olen Jeesus Nasaretilainen, jota sinä vainoat.’ Matkakumppanini näkivät kyllä valon, mutta puheen ääntä he eivät erottaneet. Kysyin: ’Mitä minun pitää tehdä, Herra?’ Herra sanoi minulle: ’Nouse ja mene Damaskokseen. Siellä sinulle sanotaan kaikki, mikä sinun tehtäväksesi on määrätty.’ Koska sen häikäisevän valon voimakkuus oli vienyt minulta näön, matkakumppanini taluttivat minua kädestä, ja niin minä saavuin Damaskokseen.”
Paavalin kertomuksen osalta ihmetyttää se etteivät muut sokaistuneet joten oliko valo vain pään sisäinen tuotos eli näky joka sokaisi. Jeesus ei voi olla ihmisen pään sisällä kuin ainostaan Pyhän Hengen välityksellä. Eikä Paaavali voinut nähdä sitä näkivätkö muut valon koska hän sokaistui ja muille taas ei käynyt niin.
Aikaisemmin tapahtuneet valoon liittyvät näyt joilla ei ole mitään yhteistä Paavalille tapahtuneeseen ilmestykseen. Jeesuksen kirkastus on lähinnä Paavalin kuvausta.
1. Mooses ja palava pensas (Vanha testamentti)
Jumala ilmestyi Moosekselle. Ilmestyi enkelin hahmossa eli Pyhän Hengen välityksellä.
”Silloin Herran enkeli ilmestyi hänelle tulen liekissä, joka nousi orjantappurapensaasta. Mooses huomasi, että pensas paloi ilmiliekissä mutta ei kulunut poroksi.” (2. Mooseksen kirja 3:2)
2. Israelin kansa ja Siinain vuori (Vanha testamentti) Kova ukonilma kuvaa tapahtumaa.
”Kolmannen päivän aamuna alkoi jyristä ja salamoida. Vuoren ylle laskeutui raskas pilvi... Koko Siinain vuori peittyi savuun, koska Herra laskeutui sinne tulessa.” (2. Mooseksen kirja 19:16–1
3. Jeesuksen kirkastuminen vuorella (Uusi testamentti) Opetuslapset Pietari, Jaakob ja Johannes ovat mukana ja näkivät tapahtuman ns. suora lähetys tapahtumasta.
”Ja hänen ulkomuotonsa muuttui heidän edessään: hänen kasvonsa loistivat kuin aurinko ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi kuin valo... Ja loistava pilvi verhosi heidät, ja pilvestä kuului ääni...” (Matteuksen evankeliumi 17:2–5)
4.Ilmestyskirjan loppu
Johanneksen kuvaus tulevasta Johannes näki tulevan näyn kautta.
”Kaupunki ei tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen ja sen lamppuna on Karitsa.” (Ilmestyskirja 21:23) - Anonyymi00005
Anonyymi00003 kirjoitti:
Minä uskon mitä Raamattu kertoo. Ei ole hyvä teko esitellä omia olettamuksia, Jumalan Pyhää sanaa vastaan. Jumala ei halua, että Hänen inspiroimaa sanomaa ihmiset muuttavat.
Olet siis sitä mieltä, että joku papin kautta kuultu on se ainoa oikea tapa ja sanaa ei saa kyseenalaistaa. Ei sisältö muutu siitä jos joku tuo esiin oman näkemyksen ja esittää sen. Teksti on sama, vai voitko väittää toisin. Tulkinta on eri, ei muuta sisältöä ollenkaan vaan vahvistaa sitä.
Ihmisellä on oikeus ajatella ja se on myös suotavaa. Sitä on ihmisen vapaa tahto.
Rakkautta ja sanan sekä ajattelemisen vapautta. Sinä siis haluat kieltää ajattelemisen, se on synti muita kohtaan. - Anonyymi00006
Anonyymi00003 kirjoitti:
Kyllä kaiken voi muuttaa kuten haluaa. Jumalasta tehdä tulivuori, Jeesuksesta juutalaisfariseuksen ja Paavalista valehtelevan tappajan.
- Anonyymi00007
Aiheeseen Paavalin valheet liittyen on syytä huomioida tämä Kreikasta periytynyt tapa, missä ajatukset puetaan kahden henkilön ulkoiseksi keskusteluksi.
Paavalilla ei ollut mitään ulkoista syytä käyttää tällaista tapaa, vaan kyseessä täytyi olla oma pään sisällä käyty keskustelu omatunnon kanssa siitä, miten hän oikeuttaa tekonsa eli valheensa näystä, minkä hän koki Damaskon tiellä tai jossakin muussa tilanteessa, mikä liittyy kohtaamiseen Jeesuksen kanssa, mikä ei ole mahdollista muuten kuin Pyhän Hengen välityksellä, ja hän halusi luoda tilalle syvemmän yhteyden todistaakseen oikeutensa apostolin tehtäviin ja tämä valhe toi hänelle lisää uskottavuutta.
Lopullinen johtopäätökseni asian suhteen on seuraava.
Paavali, antoi ihmisille sellaisen kuvan, että hän olisi nähnyt Jeesuksen, mutta ei ainakaan ole jättänyt kyseisestä tapaamisesta yhtään kirjallista todistetta joten kyseessä on yksinomaan hänen ja Jumalan välinen asia ja me voimme olla kumpaa mieltä tahansa koska totuutta emme saa koskaan tietää. Hän näki valon ja muita näkyjä ja kuuli Pyhän Hengen kautta opetusta se on riittävä vahvistus hänen oppinsa oikeellisuudesta enkä sitä ole tässä yrittänyt kumota.
Kyseessä on vain jakeet Roomalaiskirjeestä ja minun tulkinta on minulle mieleen ja ajatukseni ei siitä tulkinnasta muuksi muuta eikä sen tarvitsekaan. Paavali on paininut saman ongelman kanssa ja minun ajatus on vain muiden luettavaksi sen tähden, että he voivat halutessaan tuoda esiin oman näkemykseensä.
Rakkaudesta sanan puhtauteen ei sen raiskaamiseen. - Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
Kyllä kaiken voi muuttaa kuten haluaa. Jumalasta tehdä tulivuori, Jeesuksesta juutalaisfariseuksen ja Paavalista valehtelevan tappajan.
Minulle ei tulisi mieleenkään esittää sellaisia väitteitä mitä en pätevällä tavalla myös perustelisi ja mielestäni perustelut ovat kestävä väitteen esille tuotavaksi, En väitä, että kyseessä olisi absoluuttinen totuus.
Tämä on vain yksi tulkinta muiden joukossa ja ei ainakaan sellainen mikä sotisi Paavalia vastaan päinvastoin se korottaa hänen oppiaan entistä korkeammalle, näin minä sen koen.
Rakkaudesta evankeliumiin ja sanan puhtauteen, tähän on hyvä päättää minun osalta, ei mitään lisättävää tähän, jatkakoon elämää ilman minua jos niikseen.
kysymys kuuluu: mitkä on synnin rajat, määritteleekö sen... - Anonyymi00010
Anonyymi00004 kirjoitti:
Kaksi eri kuvausta Damaskon tieltä
Paavalin tapaukseen on se, että Paavalin osalta tapahtuneelle on kaksi eri kuvausta Apostolien teoissa ja Paavali oli ainoa joka sokeutui.
Ensinmäinen kuvaus.
Apostolien teot 9:3–9 (KR92)
”Kun hän oli matkalla ja lähestyi Damaskosta, taivaasta leimahti yhtäkkiä valo hänen ympärilleen. Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: ’Saul, Saul, miksi vainoat minua?’ Hän kysyi: ’Kuka olet, Herra?’ Ääni vastasi: ’Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. Nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun on tehtävä. Paavalin matkakumppanit seisoivat sanattomina, he kuulivat kyllä äänen mutta eivät nähneet ketään. Paavali nousi maasta, mutta kun hän avasi silmänsä, hän ei nähnyt mitään. Häntä jouduttiin taluttamaan kädestä, ja niin hänet vietiin Damaskokseen. Hän oli kolme päivää sokeana, syömättä ja juomatta.”
Apostolien teot 22:6–11 (KR92) ”Kun sitten olin matkalla ja puolipäivän aikaan lähestyin Damaskosta, taivaasta leimahti yhtäkkiä suuri valo minun ympärilleni. Kaaduin maahan ja kuulin äänen sanovan: ’Saul, Saul, miksi vainoat minua?’ Kysyin: ’Kuka olet, Herra?’ Ääni vastasi: ’Minä olen Jeesus Nasaretilainen, jota sinä vainoat.’ Matkakumppanini näkivät kyllä valon, mutta puheen ääntä he eivät erottaneet. Kysyin: ’Mitä minun pitää tehdä, Herra?’ Herra sanoi minulle: ’Nouse ja mene Damaskokseen. Siellä sinulle sanotaan kaikki, mikä sinun tehtäväksesi on määrätty.’ Koska sen häikäisevän valon voimakkuus oli vienyt minulta näön, matkakumppanini taluttivat minua kädestä, ja niin minä saavuin Damaskokseen.”
Paavalin kertomuksen osalta ihmetyttää se etteivät muut sokaistuneet joten oliko valo vain pään sisäinen tuotos eli näky joka sokaisi. Jeesus ei voi olla ihmisen pään sisällä kuin ainostaan Pyhän Hengen välityksellä. Eikä Paaavali voinut nähdä sitä näkivätkö muut valon koska hän sokaistui ja muille taas ei käynyt niin.
Aikaisemmin tapahtuneet valoon liittyvät näyt joilla ei ole mitään yhteistä Paavalille tapahtuneeseen ilmestykseen. Jeesuksen kirkastus on lähinnä Paavalin kuvausta.
1. Mooses ja palava pensas (Vanha testamentti)
Jumala ilmestyi Moosekselle. Ilmestyi enkelin hahmossa eli Pyhän Hengen välityksellä.
”Silloin Herran enkeli ilmestyi hänelle tulen liekissä, joka nousi orjantappurapensaasta. Mooses huomasi, että pensas paloi ilmiliekissä mutta ei kulunut poroksi.” (2. Mooseksen kirja 3:2)
2. Israelin kansa ja Siinain vuori (Vanha testamentti) Kova ukonilma kuvaa tapahtumaa.
”Kolmannen päivän aamuna alkoi jyristä ja salamoida. Vuoren ylle laskeutui raskas pilvi... Koko Siinain vuori peittyi savuun, koska Herra laskeutui sinne tulessa.” (2. Mooseksen kirja 19:16–1
3. Jeesuksen kirkastuminen vuorella (Uusi testamentti) Opetuslapset Pietari, Jaakob ja Johannes ovat mukana ja näkivät tapahtuman ns. suora lähetys tapahtumasta.
”Ja hänen ulkomuotonsa muuttui heidän edessään: hänen kasvonsa loistivat kuin aurinko ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi kuin valo... Ja loistava pilvi verhosi heidät, ja pilvestä kuului ääni...” (Matteuksen evankeliumi 17:2–5)
4.Ilmestyskirjan loppu
Johanneksen kuvaus tulevasta Johannes näki tulevan näyn kautta.
”Kaupunki ei tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen ja sen lamppuna on Karitsa.” (Ilmestyskirja 21:23)>> Jeesus ei voi olla ihmisen pään sisällä kuin ainostaan Pyhän Hengen välityksellä.
Käytetään myös nimitystä mutu. Paavalin kokemus vaikuttaa epilepsiakohtaukselta, jonka hän omantunnontuskissaan tulkitsi kuvaamallaan tavalla.
- Anonyymi00009
Senkös takia uskovaiset ja kreationistit erityisesti valehtelevat ihan luonnostaan. Jumalansa kunniaksi!
- Anonyymi00011
Eihän ne valehtele kuin Paavalista ja sodasta.
Sen valehtelevat herjaamisen lomassa.
- Anonyymi00012
Ei Paavali näillä lauseilla tunnusta valhettaan, vaan hän kumoaa ne ateistien ja vielä kristinuskoa tuntemattomien valehtelu syytökset, joita nämä tahallisesti, tai tietämättömyyttään väittävät. Vielä nykyäänkin kuulee Paavalista vääristeltyjä väitteitä, esim. Minä teen sitä pahaa, mitä en halua. Tässä Paavali tuskittelee kaikille kristityille tuttua herkkää synnin tuntoa, kun tuntuu, että liian usein lipsahtaa pahuuden puolelle. Herra Jeesus inspiroi Paavalin tuskailut Uuteentestamenttiin, jotta ihmiskunta saisi niistä vertaistukea herkkään synnintuntoonsa ja muistaisi Herramme Jeesuksen valtavan rakkauden työn, lunastaessaan syntimme itselleen ja mitätöi ne Golgatan ristillä.
- Anonyymi00013
Valuu harhaoppisesta kuin vesi hanhen selästä.
- Anonyymi00014
Viimeinen joka näki Jeesuksen oli Stefanos ja tämä tapahtui kivityksen yhteydessä juuri ennen kivittämistä tämä näky oli viimeinen tapahtuma ennen kivittämistä. Siinä vaiheessa Jeesus oli jo noussut ylös taivaisiin ja oli Isän oikealla puolella tästä on katkelma Apostolien teoissa luku 7 jakeet 55-66
Mutta täynnä Pyhää Henkeä hän loi katseensa taivaaseen ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen seisovan Jumalan oikealla puolella ja sanoi: "Katso, minä näen taivaat avoinna ja Ihmisen Pojan seisovan Jumalan oikealla puolella". Niin ne huusivat suurella äänellä ja tukkivat korvansa ja karkasivat kaikki yhdessä hänen päällensä ja ajoivat hänet ulos kaupungista ja kivittivät. Ja todistajat riisuivat vaippansa erään Saul nimisen nuorukaisen jalkojen juureen. Ja niin he kivittivät Stefanoksen, joka rukoili ja sanoi: "Herra Jeesus, ota minun henkeni!" Ja hän laskeutui polvilleen ja huusi suurella äänellä: "Herra, älä lue heille syyksi tätä syntiä!" Ja sen sanottuaan hän nukkui pois.
Ei ole mitään kirjoitettu siitä, että muu väkijoukko olisi nähnyt tapahtuman ja tämä taas tukee kertomusta siltä osin, että Paavalin kanssa Damaskon tiellä olleet eivät nähneen mitään vaan kuulivat ainoastaan äänen. Stefanoksen kivityksen yhteydessä kyseessä oli näky ilman ääntä.
Jeesus oli siinä vaiheessa poistunut jo maan päältä, kun Damaskon tien kohtaaminen tapahtui. Jeesus oli jo siinä vaiheessa poistunut maan päältä.
Kohtaamiset mitkä on tapahtunut maan päällä on sen jälkeen voinut tapahtua vain ja ainoastaan Pyhän Hengen välityksellä joten tämäkin tulee väittämää, että Paavali kertoi valkoisen valheen asiaansa edistääkseen.
Kymmenen käskyä ei kiellä valehtelemista mikäli oikein muistan ja tämä asia on helposti tarkastettavissa, en muista tarkasti koska en pidä sitä tarpeellisena, tiedän ilman niitäkin mikä on oikein ja mikä ei.
Kyseinen tapahtuma kivityksen yhteydessä kuitenkin vahvistaa sen lopullisesti, että Jeesus oli poistunut ja seuraava tuleminen, sen tulkinnan ajankohta ei ole aloituksen tarkoitus. Jätetään se myöhempään vaiheen.
Se tuleminen ei kuitenkaan tapahtunut Paavalin kanssa Damaskon tiellä. tämäkin kumoaa sen etteikö Jeesuksen kohtaaminen oli valhe, eihän Paavali todellisuudessa ole missään vaiheessa myöntänyt suoraan kohdanneensa jeesusta, teksti on siltäkin osin tulkittu väärin.
1. Kor. 9:1”Enkö minä ole vapaa? Enkö minä ole apostoli? Enkö minä ole nähnyt Jeesusta, meidän Herraamme? Ettekö te ole minun tekoni Herrassa?”
Paavali vain kysyy, enkä minä ole nähnyt Jeesusta hän ei sano nähneensä Jeesuksen. Silloin kyseessä olisi ollut valhe. Hän ei missään vaiheessa kertonut nähneensä Jeesusta vaikka tällainen virheellinen kuva tulee, kun tekstiä tulkitaan väärin.
Jos oikein tarkkoja ollaan ne jotka väittävät Paavalin nähneen Jeesuksen ovat tulkinneet Raamattua väärin ja Paavali antoi ihmisille sellaisen, kuvan, että hän olisi nähnyt Jeesuksen mutta hän ei suoranaisesti valehdellut.
Tähän sopii lopetukseksi vanha sanonta mikä pitäneen myös paikkansa Paavalin kohdalla. Kun Savolainen puhuu niin vastuu siirtyy kuulijalle. Näin kävi myös Paavalin kirjoittaessaan näystään lukija ei saa suoraa vastausta siihen näkikö Paavali Jeesuksen vai ei.- Anonyymi00015
tekoälyltä:
Raamatuntutkijat ja eksegeetit (kuten arvostetut Bart Ehrman ja James Tabor) ovat päätyneet analyyseissaan täsmälleen samaan lopputulokseen:
Paavali ei koskaan autenttisissa kirjeissään kuvaile nähneensä Jeesusta lihassa.
Paavali itse asiassa myöntää myöhemmin Apostolien teoissa (Apt. 26:19) kuningas Agrippalle, että Damaskon tien kokemus oli "taivaallinen näky" (ouranios optasia).
-
Kreikan kielen sana optasia tarkoittaa nimenomaan näkyä, ilmoitusta tai yliluonnollista kokemusta – ei fyysistä, silmillä havaittavaa kohtaamista maantiellä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.
Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.2361459Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi
Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va2801031Miltä tuntuu vanhempi nainen olla
Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan93801Sysmän "ilon päivä"
Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan68772Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä48723- 109609
Joka ilta mietin
sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka27585Riitastako pelastaja
Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt34574Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.46548Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.94525- 40481
- 31471
Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺47451Millaisen talvitakin haluaisit?
Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain76446- 30413
- 77412
Onko kahvila Retro samalla pub???
Netin mukaan anniskeluoikeudet. Käykö tuolla kaljoitteluporukkaa? Onko iltaviihdettä? Olen muuttamassa marraskuussa Kuhm8407- 27400
Oletteko täyttä sataa?
Muuta etunimienne kirjaimet numeroiksi. Esim. Mia ja Risto siitä tulee 8 numeroa. Laske ne yhteen . Paljonko tulee?33400Iivari esittää poliisin tutkintaa
Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivari on pannu ison pyörän liikkeelle. Entinen Kemijärven historian lyhimmän kaupunginj21381