https://ort.fi/news/helsingin-ja-koko-suomen-arkkipiispa-elian-avauspuhe-helsingin-hiippakuntapaivilla-25-9/
Arkkipiispa Elian puhe hiippakuntapäivillä ei ole samansuuntainen Suomen virallisen maahanmuuttopolitiikan kanssa. Siinä lähtökohdaksi on otettu, että jokainen maahanmuuttaja opettelee, oppii ja käyttää arkielämässään vain suomen kieltä. Se on kaikenlaisen kotoutumisen ehto ja sitä sen tulisi olla myös kirkossa.
Suomen luterilainen kirkko on tästä hyvä esimerkki. Virallisia ja jumalanpalveluksissa käytettäviä kieliä ovat vain suomi, ruotsi ja saame.
Arkkipiispan kysymykseen: "Miten toimimme monella kielellä rakentamatta monta erillistä seurakuntaa" vastaus on hyvin helppo, käyttämällä jumalanpalveluksissa ja erilaisissa seurakunnallisissa tapahtumissa vain suomen kieltä.
Arkkipiispa Elia on opiskellut New Yorkissa Pyhän Vladimirin seminaarissa, joka on yksi johtavista ortodoksisista teologisista oppilaitoksista maailmassa ja jossa on aina opiskelijoita kymmenistä eri maista. Mitä kieltä siellä aina käytettiin jumalanpalveluksissa ja opetuskielenä, englantia?
Jos Suomessa maahanmuuttotaustaiset papit ovat oppineet täydellisesti suomen kielen, niin sen oppivat myös kaikki maahanmuuttajat opettelemalla sitä aktiivisesti.
Suomen kieli on myös osa suomalaista kansallispääomaa, eetosta ja kulttuuria, jonka kautta me samaistumme Suomi- nimiseen valtioon ja sen historiaan. Suomen kielen oppiminen on avainasemassa suomalaiseen yhteiskuntaan, työelämään ja arkeen integroitumisessa. Hyvä suomen kielen taito autaa löytämään töitä ja helpottaa uralla etenemitä. Suomen kieli tekee viranomainasioinnista, palveluiden kuten ortodoksisen kirkon eri palvelumuotojen ja arkipäivän pyörittämisestä sujuvaa. Kielen oppiminen auttaa myös luomaan sosiaalisia suhteita.
Onko siis Suomen ortodoksisen kirkon valitsema kielillä puhumisen käyttö oikea ratkaisu? Suomen kielen oppimiseen tarvitaan kannustusta ja tukea, jota kirkkokin voisi tarjota ratkaisulla, jossa myös Suomen ortodoksisessa kirkossa olisivat käytössä vain viralliset kielet suomi, ruotsi ja saame.
Nyt valittu tie on vaarallinen ja voi johtaa siihen, että 1000-vuotinen Suomen ortodoksinen kieleen, kulttuuriin ja osittain karjalaiseen identiteettiin sidottu perinne katoaa ja menettää merkityksen. Tiedän jo, ettei esimerkiksi aikoinaan kirkkoon liittynyt metropliitta Arseni anna minkäänlaista arvoa karjalaisuudelle ja pelkään pahoin, että perässä seuraavat toiset käännynnäistautaiset piispat, maahanmuuttotaustaiset papit ja monikulttuurisuutta edustava kirkkokansa.
Tällaista kirkkoa en koe omakseni ja siksi on parempi, ettei tarvitse pahoittaa mieltä osallistumalla nykyisenkaltaiseen kirkolliseen "kielillä puumisen" elämään. Olen sen verran yksinkertainen, perinteitä kunnioittava, suomalaisuutta ja sen historiaa arvostava ja omasta maasta ylpeä, että minulle riittää vain suomen kieli.
Kielillä puhumien
Anonyymi-ap
1
<50
Vastaukset 1
- Anonyymi00001
Kai se sama millä kielellä Paavalia rienataan.
Mitä vähemmän ymmärtää sen parempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa731764- 251266
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as341142Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134944Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189836- 64704
- 77672
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo201645On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79618- 49581
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32528- 55517
- 59515
- 36494
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457- 23453
Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 33423
- 40417
- 82398