Latvia tilaa Barracuda-risteilyohjuksia – kaukoiskukyky kasvaa rajusti
Nato vahvistaa itäisen siipensä tavanomaisia pitkän kantaman iskuvalmiuksia.
Latvia on hankkimassa Anduril Industriesin Barracuda-tuoteperheeseen kuuluvia pitkän kantaman ohjuksia. Latvian presidentti Edgars Rinkēvičs kertoi hankkeesta vieraillessaan kyseisessä yhdysvaltalaisessa puolustusteknologiayrityksessä, kertoo The War Zone.
Jos kauppa toteutuu, Latvia olisi ensimmäinen Baltian maa, joka ottaisi käyttöön tämän kategorian aseen.
– Oli hienoa vierailla Andurililla, tavata (yksi Anduril Industriesin perustajista) Palmer Luckey ja todistaa yhteistyöpöytäkirjojen allekirjoittamista Latvian puolustusministeriön ja Origin Roboticsin kanssa. Odotan innolla Barracuda-pitkänmatkanohjusten hankinnan loppuunsaattamista sekä Latvian ja Yhdysvaltojen välistä puolustusteollisuusyhteistyötä, Rinkēvičs toteaa X-palvelussa.
Lausunnossa ei eritellä, mistä Barracuda-versiosta on kyse, kuinka monta ohjusta Latvia aikoo hankkia, mikä on toimitusaikataulu tai mikä on mahdollisen kaupan arvo.
TWZ arvioi, että todennäköinen vaihtoehto on Barracuda-500M, joka kuuluu Andurilin autonomisten, suihkumoottorikäyttöisten risteilyohjusten tuoteperheeseen yhdessä Barracuda-100M- ja -250M-versioiden kanssa. Virallisten tietojen mukaan sen kantama on yli 500 meripeninkulmaa ja nopeus noin 190–500 solmua.
Ohjus voidaan laukaista ilmasta. Latvia hankkii todennäköisesti maasta laukaistavan version, jonka tyyppimerkintä on SLB-500M.
– Ilmoitus kaupasta viittaa Latvian tarkkuusiskukyvyn mahdolliseen merkittävään laajentumiseen samalla, kun Nato vahvistaa itäisen siipensä tavanomaisia, pidemmän kantaman iskuvalmiuksia, TWZ kirjoittaa.
Latvia on jo tilannut yhdysvaltalaisvalmisteisen ATACMS-ohjusjärjestelmän (Army Tactical Missile System), jota käytetään M142 HIMARS-laukaisimista. Järjestelmän odotetaan tulevan Latvian käyttöön ensi vuonna. Sen suurin kantama on noin 300 kilometriä.
Terveisiä Putinille.
Latvia tilaa Barracuda-risteilyohjuksia
Anonyymi-ap
4
<50
Vastaukset 4
- Anonyymi00001UUSI
Sarjassamme "uskothan sinäkin Joulupukkiin" juttuja. Mutta mitähän kivaa ukrainalaiset ovat löytäneet Venäjän Geran-4 droonin sisältä ?
- Anonyymi00003UUSI
Mihin Latvian slobot meinaa hyökkätä risteilyohjuksillaan? 🤡
- Anonyymi00004UUSI
No eihän ne ny koskaan tommoisia saa. Mutta on nuo slobot Itämeren paateilla risteilleet Suomessakin.
- Anonyymi00005UUSI
Hyvä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää66799- 158784
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa22777Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.103760Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä27708Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93677Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒193647- 22592
- 61582
VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa40539Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks35534On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78480- 39465
- 57455
sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75447Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25437- 70433
Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.9429- 54418
- 40407