Uuden käännöksen takana on Ruotsin Pipliaseura, ja käännöstyössä on palattu vanhimpiin saatavilla oleviin käsikirjoituksiin.
Tämän myötä Juudas saa osakseen jonkinlaisen maineenpalautuksen.
Hän ei uudessa käännöksessä enää ”kavalla” Jeesusta vaan ”luovuttaa” tämän. Sama kreikankielinen verbi esiintyy vanhoissa käsikirjoituksissa sekä Juudaksesta että Pontius Pilatuksesta, ja nyt se on käännetty molemmissa tapauksissa samalla tavalla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/66b27779-df6b-4e73-85fb-f49c41a295c1
Satukirja raamattua muutettu jälleen, Juudas ei kavallakaan Jeesusta
12
<50
Vastaukset 12
- Anonyymi00001UUSI
Miksi kukaan ottaa tosissaan tällaista satukirjaa jonka juttuja muutellaan vuosisadasta toiseen?
- Anonyymi00002UUSI
Koraani sen sijaan on ikuisesti muuttumaton ja sisältää ainoan totuuden.
- Anonyymi00003UUSI
Anonyymi00002 kirjoitti:
Koraani sen sijaan on ikuisesti muuttumaton ja sisältää ainoan totuuden.
Raamattu, koraani, talmud kaikki samanlaisia satukirjoja.
- Anonyymi00004UUSI
Demokrates kirjoitti:
Mein Kampf on paras satukirja. 📚👍
Se on paras faktakirja.
- Anonyymi00005UUSI
Anonyymi00004 kirjoitti:
Se on paras faktakirja.
"SE ON KIRJA TÄYNNÄ VIHAA"!!!
- Anonyymi00006UUSI
Anonyymi00005 kirjoitti:
Raamatussa Jumala vihaa itse vajavaisiksi luomiaan ihmisiä niin paljon, että joukkomurhaa heistä hukuttamalla kahdeksaa ihmistä vaille kaikki.
- Anonyymi00007UUSI
Anonyymi00005 kirjoitti:
Se kirja on täynnä rakkautta valkoisia eurooppalaisia kohtaan.
- Anonyymi00009UUSI
Te tyhmät ette vaan ymmärrä hyvää kirjaa ja sen sanomaa.
- Anonyymi00010UUSI
Anonyymi00005 kirjoitti:
Qumran sotakirjoista lainattua.
- Anonyymi00011UUSI
Anonyymi00003 kirjoitti:
Raamattu, koraani, talmud kaikki samanlaisia satukirjoja.
Qumranin kirjakääröt eli Kuolleenmeren kääröt ovat merkittävä kokoelma varhaisia käsikirjoituksia, jotka mullistivat Raamatun historian tuntemuksen.Keskeiset tiedot Qumranin kääröistä ja RaamatustaLöytöpaikka ja -aika: Kääröt löydettiin vuosina 1947–1956 Qumranin luolista Kuolleenmeren luoteisrannalta.Mitä ne sisältävät: Kokoelma pitää sisällään Vanhan testamentin kirjoituksia (kaikkia muita paitsi Esterin kirjaa), varhaisia apokryfikirjoja sekä Qumranin yhteisön omia sääntöjä ja tekstejä.Ikä: Tekstit on kirjoitettu noin 200 eaa. ja 100 jaa. välisenä aikana, mikä tekee niistä vanhimpia tunnettuja Raamatun hepreankielisiä käsikirjoituksia sadoilla vuosilla aiempiin tunnettuihin käsikirjoituksiin verrattuna.Merkitys raamatuntutkimukselleTekstin luotettavuus: Löydöt osoittivat, että Vanhan testamentin heprealainen teksti oli säilynyt tuhannen vuoden aikana yllättävän tarkasti ja muuttunut kopiointiprosessissa vain vähän.Juutalaisuuden moninaisuus: Kääröt paljastivat, että ajanlaskun alun tienoilla juutalaisuus ei ollut yhtenäistä, vaan se sisälsi erilaisia toisistaan poikkeavia suuntauksia ja apokalyptisiä liikkeitä.
- Anonyymi00008UUSI
Minä luen Aku Ankkaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa751679- 231182
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134906Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192619On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 49561
- 71557
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32518- 55517
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 34424
- 33423
- 40417
- 16409
- 82398