Kunnioittaa vakaumusta, mitä se on?

Toisesta ketjusta: "Toisen ihmisen vakaumusta ei tarvitse kunnioittaa, jos se omasta mielestä on väärä?"

Jos ihminen uskoo homeopatiaan ja kristinuskon jumalaan, onko sopivaa sanoa että homeopaattinen valmiste on pelkkää vettä eikä vaikuta, mutta loukkaavaa sanoa ettei jumalia ole ja Raamattu ihmisten kirjoittama?

Itse ajattelen mieluummin, että kunnioitan ihmisen vapautta. Jos joku haluaa mennä kirkkoon, menköön. Ja jos on erityisen tärkeää päästä juuri pääsiäisyön messuun, niin uskon uskoon, siihen että se sitten on tärkeää kun toinen sanoo niin.

29

104

Vastaukset 29

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Kyse on "vain" ihmisten yhdenvertaisuudesta.

• Tarkennatko. Minä en tässä aloituksessa ajatellut mitään vapaa-ajattelijoiden tavoitteista.

• Anonyymi00015
        jori.mantysalo kirjoitti:

Tarkennatko. Minä en tässä aloituksessa ajatellut mitään vapaa-ajattelijoiden tavoitteista.

Ei kai tuolla edellisellä kommentilla vapsu tavoitteisiin viitattukaan.

• Anonyymi00002

Mitä vakaumusta aloit kunniottaa maalaisjunttina Tygstumpissa
      ensimmäiseksi? Koulutustako?

Teillähän ei ollut kunnon kouluja siellä kuten rintamailla?
      Kirkkohan niitä perusteli kouluja ja kun pakotti opiskelemaan
      houkuttelemalla
      pääset naimaan kun käyt rippikoulun
      ja niin kansa oppi lukemaan

Kommunistit ovat usein käyneet Kattania
      jonka katoliset munkit jne ovat perustaneet 1200-luvulla

Agricola on paljon myöhemmin ollut sen rehtori ja hän taas
      perusti suomen kirjakielen isänä toimien

LiAndersson on esim. valmistunut Kattanista

• Anonyymi00003

Onko muuten vapaa-ajattelu vakaumus?

• Anonyymi00004

Jatkosymys: onko vapa-ajattelu tieteellinen vakaumus?

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Jatkosymys: onko vapa-ajattelu tieteellinen vakaumus?

Ojalan mielestä vapaa-ajattelu ei ole vakaumus. Niin hän kirjoitti vapaa-ajattelijoiden FB-sivuilla.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Ojalan mielestä vapaa-ajattelu ei ole vakaumus. Niin hän kirjoitti vapaa-ajattelijoiden FB-sivuilla.

Joku arabi? Onko joku Guru?

Ojala = jos allah suo

https://heraldodemexico.com.mx/u/fotografias/m/2020/11/26/f768x1-287152_287279_79.jpg

• Anonyymi00007

• Hyvä kysymys. En itse edes oikein pidä vakaumus-sanasta. Jos uskontojen väitteet ovat kuin 2+2=3 ja 2+2=5, ateismi on kuin väite 2+2=4. Eivät nämä kolme ole rinnasteisia, vaikka toisaalta vastaavat samaan kysymykseen eli mitä on 2+2.

Ehkä voi niinkin sanoa, että kunnioittaa vapaa-ajattelijan vakaumusta jos uskoo että hän nyt ei tosiaankaan halua rukoilla tms.

• Anonyymi00012

Hyvä kysymys. En itse edes oikein pidä vakaumus-sanasta. Jos uskontojen väitteet ovat kuin 2 2=3 ja 2 2=5, ateismi on kuin väite 2 2=4. Eivät nämä kolme ole rinnasteisia, vaikka toisaalta vastaavat samaan kysymykseen eli mitä on 2 2.

Ehkä voi niinkin sanoa, että kunnioittaa vapaa-ajattelijan vakaumusta jos uskoo että hän nyt ei tosiaankaan halua rukoilla tms.

Ai et pidä vakaumus sanasta? Kun niitä pitäisi kunnioittaa, vaikka mielestäsi ovat väärässä. Siihenhän tässä yllätys yllätys😏 tultiin. Uskonto kun määritellään vakaumukseksi vaikka olet erimieltä.

Kun missä tahansa jumalanpalveluksessa tai toimituksessa sanotaan, rukoilkaamme, en ole koskaan kokenut niin, että kaikkien olisi pakko mielessään rukoilla. Tai tunnustetaan yhdessä uskomme... Minulle se tarkoittaa, että jos ei rukoiluta, en rukoile, mutta kunnioitan muita läsnäolijoita ja tilaisuutta olemalla häiriköimättä. Vapaa-ajattelijat on ihme orjailijoita.

• Anonyymi00013

Hyvä kysymys. En itse edes oikein pidä vakaumus-sanasta. Jos uskontojen väitteet ovat kuin 2 2=3 ja 2 2=5, ateismi on kuin väite 2 2=4. Eivät nämä kolme ole rinnasteisia, vaikka toisaalta vastaavat samaan kysymykseen eli mitä on 2 2.

Sinä Jori ateistina unohdat alakoulun matematiikastasi puuttuvan palasen joka uskonnollisen vakaumuksen omaavalla on.
        2+2+X=?

• Anonyymi00018

Venäjällä ateismi on täyshuuhaata
        kuten lysenkolainen genetiikka
        ja stalinilainen (leniniläinen) rotuoppi

Homeopatian tilalla voisit puhua Ylikosken skdl-opista
        Sirola-opiston opettamasta lysenkolaisuudesta biologiassa

KUKA (epäilemättä ei-venäläinen) ON STALINILAISEN ROTUOPIN EDUSTAJA on saanut Nobel-palkinnon?

• Anonyymi00020
        UUSI

Pitäskö tässä katekismuksessa palata alkuun ja tehdä aloitus: vakaumus, mitä se on?

• Anonyymi00023
        UUSI
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Pitäskö tässä katekismuksessa palata alkuun ja tehdä aloitus: vakaumus, mitä se on?

Ehdottomasti tarvittaisiin uusi aloitus jotta voidaan pohtia sanan vakaumus merkitystä.

• Anonyymi00024
        UUSI
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Milloin muka kirjoitti?

• Anonyymi00008

Suomen hyvinvointi on rakennettu kristinuskon perustalle, koko länsimainen hyvinvointi perustuu juutalais-kristillisyyteen. Uuspakanuus, homeopatia, okkultismi, islam, noituus ym tuhoaa hirveällä tavalla sen hyvän, mikä meillä on.

• Anonyymi00009

Maailmankuva homeopatiassa ja kristinuskossa on sen verran erilainen että jonkin verran saa töitä tehdä että voi uskoa molempiin yhtäaikaa. Toinen vaihtoehto on olla tutustumatta kumpaankaan sen syvemmin ja siten uskoa molempiin ilman ristiriitaa.

Itse en ole homeopatiasta sanonut että lääkkeet on pelkkää vettä, vaan sanonut etten usko lääkkeen valmistusprosessin olevan toimiva.

Samoin mikä tahansa esim. energia hoito. Voin sanoa etten usko sen toimivuuteen, mutta en mene väittämään esim. että kaikki ovat huijareita, koska tiedän ihmisiä jotka toimivat vilpittömällä mielellä.

Jumalasta jokaisella saa olla oma näkemyksensä. Toisille pilkan aihe, toisille voimavara.

• Anonyymi00010

Trump määräsi tekoälyn nimen AI muutettavaksi

eli hän ilmoitti virallisesti presidentin määräyksestä, jolla termi "tekoäly" (AI) korvataan termillä "superäly" (SI) kaikissa hallituksen virallisissa asiakirjoissa

• Anonyymi00011

Ihmisten yhdenvertaisuus uskonnosta tai vakaumuksesta riippumatta. Velvoittaa aivanerityisesti julkista valtaa ja palvelua.
      Ei toteudu, koska kirkollinen hegemonia ja korruptio

• Anonyymi00014

Ja että kirkkovaltuuston jäsenet ovat varmistamassa, että kirkko saa pitää koulujumalanpalveluksiaan koulupäivän aikana.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Ja että kirkkovaltuuston jäsenet ovat varmistamassa, että kirkko saa pitää koulujumalanpalveluksiaan koulupäivän aikana.

Kirkon pitäisi myös valvoa polkupyöräsuojia etteivät moskeijat leviä niihin
        ja ehdottomasti estää entisten uskontorakennusten valuminen venäläisten ja islamilaisten käyttöön suomalaisten kyykyttämistarkoituksessa

• Anonyymi00022
        UUSI

Se on tää demokratia semmosta.

• Anonyymi00026
        UUSI
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Kirkon pitäisi myös valvoa polkupyöräsuojia etteivät moskeijat leviä niihin
        ja ehdottomasti estää entisten uskontorakennusten valuminen venäläisten ja islamilaisten käyttöön suomalaisten kyykyttämistarkoituksessa

Valiiton kannattaisi valvoa laittomia moskeijoita, suosio voisi kasvaa

Italian suosittu pääministeri Giorgia Meloni kohdistaa iskuja luvattomiin tai epävirallisiin rukoustiloihin (usein kaupallisissa tai teollisissa yksiköissä toimiviin) kuten autotallien ja polkupyöräsuojien moskeijoihin

ja Italian hallitus lisää valvontaa ulkomaisen rahoituksen suhteen uskonnollisille järjestöille, joita valtio ei ole virallisesti tunnustanut kuten Saudien ja Turkin rahoitukseen moskeijarakentamiseen

• Anonyymi00019
    • Anonyymi00021
      UUSI

Erilaia ihmisiä voi kunnioittaa vakaumuksesta huolimatta.

• Anonyymi00025
        UUSI

Ylikoski kunnioittaa erilaista eli venäläisten etuoikeuksia miehittäjinä Ukrainassa, koska nämä ovat varastaneet suomalaisten kodit ja tilat Karjalassa ja Petsamossa. Rajansiirto ei vaikuta omistusoikeuteen

• UUSI

Toisen ihmisen vakaumusta ei tarvitse kunnioittaa, jos se on perseestä.💩

• Anonyymi00027
        UUSI

Selkeästi argumentoitu, kiitos!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      71
      850
    2. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      113
      779
    3. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      37
      722
    4. Meiltä löytyy kyllä älliä

Vai mitä oot mieltä...
      Ikävä
      140
      715
    5. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      40
      619
    6. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      70
      617
    7. Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?

Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      511
    8. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      28
      508
    9. Vasemmiston aloite

Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja
      Pyhäjärvi
      58
      493
    10. Onko suhtautuminen kaivattusi

Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin
      Ikävä
      35
      468
    11. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      46
      463
    12. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      69
      455
    13. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      63
      455
    14. Miksi vihainen

Miksi olet vihainen mulle?
      Ikävä
      41
      432
    15. Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu

Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i
      Maajussille morsian
      0
      432
    16. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      45
      423
    17. Hei, alettaisko oleen yhdessä?

Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys
      Sinkut
      74
      416
    18. Näyttää siltä ettet edes sinä.

Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa
      Ikävä
      30
      408
    19. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      35
      408
    20. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      59
      405
    Aihe